Haha Pauk, ik zeur om het minste hoor . Ze blijft bij de hengstenhouder tijdens haar hengstigheid want hij is ook diegene die ze komt halen en weer terugbrengt, heb zelf geen vervoer. Dus het enige lastige is dat onze training dan op een lager pitje staat omdat ik met mijn examens niet zoveel vrije tijd heb om zo ver te rijden
Om 2uur komt de DA, ik ben benieuwd.
Eigen paard is altijd spannender dan de merries op stal vind ik, het is toch echt iets voor jezelf meer
Al_Zawraa
Geplaatst: 27-05-11 13:02
Pammes en LA gefeliciteerd met de drachtige dames!
Hala toonde dus afgelopen woensdagochtend wat hengstig (eigenlijk bijna een week te vroeg), maar heb gister en vandaag weinig gezien (nu was ik ook niet zo veel op stal maar toch). Wilde toch voor de zekerheid maar even laten scannen vandaag, want als je een hengstigheid mist ben je weer 3 weken verder, en ik vind het al zo laat worden.. Dus naar de DAP gebeld, is er niet 1 DA aanwezig vandaag die kan scannen
Meen je dat AZ... Tjonge wat slecht eigenlijk! Wij hadden laatst ook zoiets, moest een DA op zaterdag komen, maar de assistente deed zo moeilijk dat er geen plek was en dat het dan maandag maar moest, zei m'n stalbaas al, niks maandag, als zaterdag niet kan, dan zondag. Maar nee zondag wilden ze ook niet en na veel aandringen kon het de zaterdag toch nog wel...
Juist in deze periodes zou ik meer DA inzetten voor scannen etc, ze weten dat het druk kan zijn.
Al_Zawraa
Geplaatst: 27-05-11 13:09
Ja, echt belachelijk, de vaste paardenarts is nu op vakantie, dan zorg je toch dat degene die daarna de paarden meestal doet er gewoon is? Nou ja, het wordt dus afwachten.. Hoop dat het gewoon weer zo'n rare actie van Hala is, en dat ze momenteel niet echt hengstig is ofzo..
Heel slecht inderdaad.Wie weet is het plassen van venijn deed Mel ook!
Al_Zawraa
Geplaatst: 27-05-11 13:17
Het is ook zo raar dat ze zo snel alweer hengstig zou zijn, 16 dagen na het begin van de vorige hengstigheid, waar er normaal minimaal wel 21 dagen tussen zitten. Omdat ze vorig jaar vrijwel de hele dracht (vanaf 4 weken) hengstig getoond heeft, en soms ook een periode weer niet, vertrouw ik haar voor geen meter. Ook toont ze haar hengstigheid nooit heel duidelijk, vandaar ook dat ik voor de zekerheid wilde scannen, maar ja als ik tot maandag moet wachten kan ik net zo goed niet scannen, want dan is de (evt) hengstigheid allang voorbij.
Heaven toont het wel, maar vooral vroeg in het jaar is ze dan niet te handhaven. Deze laatste hengstigheid kon ik prima vanalles met haar doen, echt geen pismerrie, dus opzich wel fijn. We hebben hier een jaarling hengst waar ze dan wel naar toe trekken en ruinen die 2 maanden geleden gecastreerd zijn, dus ook nog wel hormonen hebben die op hengstige merries reageren. Maar anders zie je het toch wel slecht en moet je echt goed weten hoe die cyclus loopt.
Mel blijft het dus het hele seizoen tierig.Begint halve week vantevoren dat ze drammerig en rennerig word,dan is ze hengstig en wil ze vaak niet eens fatsoenlijk nageven.Dan is ze 2/3 dgn niet van achter bij te drijven echt traag en daarna kunnen we weer langzaam opbouwen!
Niet fijn dus..nu loopt ze al weken weer echt geweldig!
Aziza reageert hier wel enorm op de nieuwe jaarlinghengst, maar Hala moet niets van die jonkies weten, dus dat schiet ook niet op. Hoop dat Rahnanah later net als Aziza wordt, het is toch wel heel makkelijk als ze het duidelijk laten zien.
Pauk
Geplaatst: 27-05-11 13:42
Dat is balen dat er geen DA is om te scannen.. Raar hoor, dit is juist het seizoen!
Hier zie ik ook nooit hengstigeheid hoor, breng ze op goed geluk dus het kan nog wel is langer duren voor ik ze weer terug heb
Ine ik snap het wel hoor Wij brengen ze wel zelf maar zijn ze toch ook altijd een tijdje kwijt Maar je wilt wat.. Dus moet je er even doorheen bijten.. Maar net als nu staat Alonna daar met "kleine" nikah en die mis ik dan toch wel hoor! Ben blij dat Orion en Otje al mee naar huis konden anders was het zo veulenloos op stal
Als het goed is kan Heaven 13 juni gescand. Zal wel een paar daagjes later worden, dan moet de DA toch komen om te scannen waarschijnlijk.
Al_Zawraa
Geplaatst: 27-05-11 15:52
Net nog even bij de paarden geweest en Hala is toch echt hengstig Nog maar eens de DAP gebeld en niet alleen vandaag zijn er geen DAen die kunnen insemineren/scannen, maar tot en met dinsdag is er gewoon niemand Gelukkig hebben we hier een grote fokker op het eiland zitten, die zelf kan scannen/insemineren, en die wil ons gelukkig uit de brand helpen. Dus nu toch maar op de gok sperma besteld voor morgen, en dan maar hopen dat ze dit keer pakt. Ben echt zo blij met die man, anders hadden we in ieder geval naar Slootdorp of de Beemster geraakt om haar te laten insemineren, en nu komt hij zelfs gewoon bij ons op stal
Mara is niet drachtig en al hengstig geweest... Over 8 dagen mag ik ze hengstig spuiten en dan 5 dagen later moet ze weer weg naar de hengstenhouder. Nu zijn we dan zeker dat ze wel een eisprong krijgt! DA raadde ook aan maar om de twee dagen te dekken, dus dat ga ik even vragen. En dan na 16 dagen alweer scannen! Ze zei idd dat het korter dan 21 dagen kan zijn, meestal 17a18 dagen, dus dat we vroeg moesten zijn, dan kan ze ineens terug.
Bij ons kun je naar de DAP rijden en als je voor half 9 geweest bent dan krijg je nog korting ook... Wel druk nu hoor in dit seizoen. Wel balen dat de dierenarts zo moeilijk deed! Is een andere misschien geen optie ??
Pauk is klaar zegt hij.. Alonna nog niet, die is nu 3x gedekt.. Zondag maar weer bellen, ik hoop dat ze dan klaar is anders duurt het heel lang voor we tijd hebben ze te halen
AZ wat rot zeg, maar super opgelost dus door die fokker. Kan niet beter en hopelijk pakt Hala dan wel.
Ik weet het niet zeker, maar toch heb ik het gevoel dat wilma weer hengstig is. Heb haar nog niet zien plassen, maar ze draagt haar staart wat af. Dus het zal mij benieuwen maandag.
Welke hengsten heb je dit jaar gekozen voor je merries, Pauk?
Ik hoop het zo... Ze is ook redelijk fors gebouwd en dat werkt vaak in het nadeel van de merrie, maar ze stond 5x per week in training voor ze naar de hengstenhouder ging en was 1 brok spier, ze is alleen ouderwets en 2 weken niet trainen en ze is weer een stuk ronder. Mja, we trainen nu gewoon weer goed, dan is ze helemaal in shape over 12 dagen als ze terug gaat (niet dat het iets uithaalt op zo'n korte termijn)
Wel raar dat er geen DA beschikbaar waren om te scannen... Ik heb een DA die eigenlijk haar werk heeft gemaakt van scannen en insemineren, dus die is nu volop ah werk en heeft het wat rustiger binnen een paar maanden