[HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uletje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:40

ok dank je wel voor de opheldering!!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:49

ArabianRanch schreef:
Onze merrie DA Prinses Orayana is ook nog netjes drachtig op 40 dagen *D
Onze 2e merrie Samya is ook reeds weer geïnsemineerd (diepvries), fingers crossed :o

Fijn dat Orayana nog steeds drachtig is Isabel!
Hoop dat Samya ook snel drachtig is, en Aicha straks ook!
Bij ons wil het allemaal niet zo vlotten. :(:) Hoop dat alles deze keer drachtig is.

pippalex schreef:
Neon:
Ik zag jou zo mooi bereken wat de kansen op bepaalde kleurtjes waren..

Wat zeg je van mijn combi?

Pipje is zwart (m. zwart, v. vos)
Diesel is als ik het goed heb een Dunskin (Ouders niet bij mij bekent)

Geen idee, wat voor kleur deze zal worden, bij ons is het lekker makkelijk. Beide Shahim veulens worden (hoogstwaarschijnlijk) schimmel, aangezien hij hoogstwaarschijnlijk homozygoot is voor schimmel. Alleen het veulen van Firenza is een verrassing, al heeft Firenza nog nooit een gekleurd veulen gegeven, en de hengst ook nog maar 1x, de kans is wel 25% op een gekleurd veulen. Maar doe mij maar een schimmel :D

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:00

Met betrekking tot het natuurlijk dekken, Vief wordt ook natuurlijk gedekt :)

Vorig jaar is dat ons geluk geweest.... VA had gescand en ik meen donderdag gezegd dat ze gedekt moest worden. De hengst wilde echter niet..... Zondagavond wilde hij pas. Merrie was mooi in 1x drachtig.
Dit jaar wordt ze weer natuurlijk gedekt :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:53

Ritais vorig jaar 3x natuurlijk gedekt, die kon dr geen genoeg van krijgen _O-

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:16

Jeetje,wat hebben jullie al een boel te beppen over de dikke buiken van 2010!!!
Kan alleen vertellen dat Amarenz sinds ze drachtig is(dat is nu een week of 5) niet te pruimen is naar alles en iedereen behalve mensen.
Ze is sloom ,zuur en een heel ander paard.
Ik hoop dat dat van tijdelijke aard is!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:26

haha das niet zo moelijk hoor :P genoeg te praten :))

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:49

@ richtje: Welke hengsten dekken nog natuurlijk dan? Jij hebt toch ook een kwpn'er?? Met welke hengst heb je gedekt??

@ Eilander: Mijn merrie is sinds ze drachtig is echt de leukste merrie op de wereld! Zo lief en meewerkend!!

silketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:49

silke is ook nog steeds mooi drachtig :)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:58

Mijn vorige merrie was ook juist super lief toen ze eenmaal drachtig was.... met deze merrie wordt het nog even aankijken allemaal.

Morgen wordt ze gedekt en woensdag gescant :=
Duimen jullie mee?? O:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:42

pippalex schreef:
Neon:

Hier nog een foto van Diesel voor de duidelijkheid van zijn kleur.
http://img14.imageshack.us/img14/189/dieselenroy.jpg

Helaas is daar weinig over te zeggen, omdat er weinig over Diesel te zeggen is hoe hij genetisch in elkaar zit. Je merrie bezit in ieder geval een zwart gen en een rood gen, geen agouti.
Diesel zou, als het echt een dunskin zou zijn, een zwart gen hebben, agouti, creme gen en dun-gen. Cremegen is heterozygoot, dungen is onbekend. Zo is ook onbekend of het gen bij het zwarte gen nog een zwart gen is of een vosgen (bij het laatste kun je voskleur krijgen, anders niet) en of hij een 2de agoutigen heeft (zo ja, kun je nooit zwart krijgen, of de dun of creme variant van zwart).

Zoals het er nu uit ziet kun je alle kleuren krijgen met deze informatie. Vos, zwart en bruin, al dan niet met creme en/of dun erbij.

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:08

@eilander ik praat met je mee maar dan met vlagen!
toen nobel terug kwam was alles koek en ei en een roze wolk waar ze op zat maar nu??? laatst zette ik der buiten en ik draai haar nooit eerst om want ik ken der als geen ander maar nu sloeg ze met 1 been naar me dus ik sla met dat halster op der reet kijkt ze vet arrogant om echt zo van huh wat ik doe toch waar ik zelf zin in heb!

en gister daarintegen was ze redelijk te pruimen en vandaag ga ik nu zien want ik ga nu naar der toe!

maar ik zei al tegen de stalhouder kijk maar weer uit met binnenzetten want de hormonen spelen op!!! (in het begin sloeg ze altijd maar al 1,5 jaar laat ze zich braaf pakken door de stalhouder).

hoop dat ze snel weer wordt zoals de eerste week, dan mag echt iedereen aan der zitten en in der stal en iedereen kan der pakken.

maandag 11 mei 2e scan op 41 dagen! nu ik weet dat ze drachtig is ben ik daar wel een beetje zenuwappig voor (gek he zou andersom moeten zijn, mja na vorig jaar..)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:34

Hier nog even een foto van leander en olga, het dekken ging vanochtend al super goed! (dit is de eerste merrie die hij dekt)

Afbeelding

Afbeelding

Dus als het goed is heb ik volgend jaar in dezelfde tijd uitgerekent.....
Olga v.d Kuzemer x Leander of marley
Diesje-N x Winston v.d Schimmelhoeve

Afbeelding
Diesje is vrijdag nog gedekt, en olga vandaag nog ben benieuwd wanneer ze aflsaan... en dan nog wachen op de scan uiteraard.. Hoop echt dat ze 1 x drachtig zijn dan heb ik mooi 2 veulens van dezelfde leeftijd die met elkaar kunnen spelen!!

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:41

Neonlight schreef:
pippalex schreef:
Neon:

Hier nog een foto van Diesel voor de duidelijkheid van zijn kleur.
http://img14.imageshack.us/img14/189/dieselenroy.jpg

Helaas is daar weinig over te zeggen, omdat er weinig over Diesel te zeggen is hoe hij genetisch in elkaar zit. Je merrie bezit in ieder geval een zwart gen en een rood gen, geen agouti.
Diesel zou, als het echt een dunskin zou zijn, een zwart gen hebben, agouti, creme gen en dun-gen. Cremegen is heterozygoot, dungen is onbekend. Zo is ook onbekend of het gen bij het zwarte gen nog een zwart gen is of een vosgen (bij het laatste kun je voskleur krijgen, anders niet) en of hij een 2de agoutigen heeft (zo ja, kun je nooit zwart krijgen, of de dun of creme variant van zwart).

Zoals het er nu uit ziet kun je alle kleuren krijgen met deze informatie. Vos, zwart en bruin, al dan niet met creme en/of dun erbij.

Wij hebben vorig jaar een vosveulen gekregen.. Grr..

Hoe weet ik of Diesel echt een dunskin is? Ik heb het in een ander topic begrepen dat dit zijn kleur is namelijk..

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:57

Yoehoe, morgenavond Jule's halen, en morgenvroeg ff de kliniek bellen of ze dinsdag ochtend langs kunnen komen om te scannen!!

Had er eerst nog niet zo'n gevoel bij, omdat ze niet gewoon thuis is natuurijk, maar begint nu wel een beetje spannend te worden!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:40

Of je moet alle nakomelingen van Diesel uitpluizen, en dan ook de moeders erbij, of Diesel laten testen, dan weet je het pas zeker.

Mijn merrie heeft nu met een zelfde hengst 3 nakomelingen gekregen bij dezelfde hengst. Hengst is bruin, heeft een vosgen. Mijn merrie is bruin panterbont, en ik weet dat ze heterozygoot voor agouti was, 1 zwart gen heeft, maar ze kon ook een vosgen hebben. Alledrie de nakomelingen hebben bruin als basiskleur. Nu heb ik vorig jaar mijn merrie laten testen met DNA, en ze heeft inderdaad het vosgen. Op de nakomelingen tot nu toe was dit dus niet zichtbaar. Oftewel, om zeker te weten moet je testen. En de afstamming weten zou ook al het een en ander bekend maken.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:52

Okay, waar heb jij de kleur van je merrie getest, en weet jij zo wat de kosten zijn?

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:07

Al_Zawraa schreef:
ArabianRanch schreef:
Onze merrie DA Prinses Orayana is ook nog netjes drachtig op 40 dagen *D
Onze 2e merrie Samya is ook reeds weer geïnsemineerd (diepvries), fingers crossed :o

Fijn dat Orayana nog steeds drachtig is Isabel!
Hoop dat Samya ook snel drachtig is, en Aicha straks ook!
Bij ons wil het allemaal niet zo vlotten. :(:) Hoop dat alles deze keer drachtig is.

3x is scheepsrecht :D ;) let maar op !
Succes ook met het drachtig krijgen van je dames, is ieder jaar toch weer spannend !

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:33

Iedereen die een dragende merrie heeft gefeliciteerd.

Degene die nog in de wachtfase zitten sterkte. (persoonlijk haat ik wachten dus ..)

Voor degene waarbij het niet nog niet is gelukt succes.

Vanmiddag mag me paard gescand worden op tweeling. Vorige scan gaf aan dat er 1 mooie vrucht zat en 1 ovaal achtig iets. Gelukkig zitten ze niet dicht bij elkaar. Zo spannend :o

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:13

Ik heb het bij Van Haeringen laten testen, omdat DNA daar toch al getest werd van die merrie in verband met goedkeuring van Devdan (bij goedgekeurde hengsten wordt via DNA de afstamming gechecked en het profiel vastgelegd ;) ).
Maar Marije weet ongetwijfeld een goedkoper adres, in het buitenland zitten laboratoria die een stuk goedkoper zijn, en de meeste laten de kleuren in het buitenland testen.
Prijslijst staat niet op de site zo te zien, maar het kost ongeveer 25 euro per test.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:52

succes eldango!!

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:59

jennyk: helaas komt ie woensdag pas weer omdat zijn dagen woensdag en zaterdag zijn hier in de buurt..

NL ja kerswell de palo erop gegaan ja :D het is zo een lekkerding!
net martin maar even een sms gestuurd of hij toevallig niet vandaag nog in de buurt is hier want idd het zou ook de kans gewoon vergroten op dracht plus dat ik betwijfel of ze woensdag nog hengstig zal zijn omdat ze vorige week don al hengstig is geworden volgens mij..
dus ff afwachten of hij in de buurt is today!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:07

Zo,Pretty is gisteren weer geinsemineerd.. Ze had 4 eitjes waaronder 2 actieve,straks weer kans op een tweeling als het pakt..
Ze was vanmorgen al heel zuur naar mijn wederhelft,hopelijk een goed teken }>

Proficiat aan iedereen met een drachtige,of nog steeds drachtige merrie!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:09

hiboune: je hebt nu dus idd kans dat het niet gelukt is en dat de hengstigheid over is. Wel erg balen dat ie alleen op woensdag en zaterdag in jou buurt is.

peetje: gefeliciteerd met je verjaardag!

eldango: succes vandaag!

pretty: en nu weer scannen vandaag of morgen?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:11

ff duimen dat ie vandaag wil omrijden om over mijn dorpje heen te komen ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:12

Jenny inderdaad,vanavond nog ofwel morgen komt ze scannen op eisprong en eventueel vocht.