[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:03

Ik heb ondanks vroege veulens nog nooit een dekentje op moeten leggen. Het valt me bij de kleintjes op dat degenen die vroeger in het jaar geboren worden al meteen een dikkere vacht hebben dan de veulens later in het jaar. Ik kijk eens voor foto’s.
Maar geen idee of dat bij andere grotere rassen ook zo is.

Geboren december
Afbeelding
Geboren mei
Afbeelding
Geboren augustus
Afbeelding

Uiteraard flink stro in de stal en een warmtelamp, maar tenzij het heel de dag doorwekend giet staat de deur overdag gewoon open. En anders regelmatig een tijdje naar buiten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:11

Denk dat degene met dekentje geen warmtelamp hebben
Maar dat weten ze zelf beter haha

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:59

Dierenarts is gisteren ook langsgeweest bij ons, omdat ze deed alsof ze hengstig was. Heel veel kleine beetjes plassen, knipperen. (Dierenarts zei dat ze dat af en toe wel ziet bij merries op het einde van hun dracht) Gelukkig is alles oke met het veulen. Valt me nu ook wel op dat ze deze nacht heel erg veel heeft neergelegen. En vandaag overdag lag ze ook al 3 keer bijna een uur neer. Echt niet van haar gewoonte. Ze heeft nog niets van uier, maar dierenarts zei dat ze bij shetlanders heel vaak ziet dat ze bijna geen uier hebben. Zoooo spannend!!

Afbeelding

Afbeelding

Tictak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:29

Hallo allemaal!
Ik zou me graag ook willen aanmelden hier.
Mijn merrie blijkt drachtig te zijn van mijn gecastreerde niet-ruin.
Volgens de dierenarts is het voor ieder moment. Zelf gok ik nog een dikke maand aangezien ik zeker ben haar vorig jaar eind mei nog hengstig te hebben gezien.

Dit is dan
Diva - uitgerekende datum is verrasing
Afbeelding

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 17:35

gecastreerde niet ruin? bedoel je daarmee dat het niet goed gedaan is? Of is hij cryptorch (binnenbal)

Ik hoop dat het een beetje gelijksoortig paard is en geen shetlander of Shire haha

Spannend!

Tictak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 18:32

Desi_2409 schreef:
gecastreerde niet ruin? bedoel je daarmee dat het niet goed gedaan is? Of is hij cryptorch (binnenbal)

Ik hoop dat het een beetje gelijksoortig paard is en geen shetlander of Shire haha

Spannend!

Hij is op papier een ruin. Castratie is een 2,5jaar geleden uitgevoerd. Volgens de dierenarts was alles goed gegaan en verwijderd.
Hij bleef wel een verdikking hebben in zijn balzak. Hij gaf nadien aan dat hij misschien de bal of bijbal had laten zitten. Maar bij verwijderen van 1 van de 2 zou hij als nog onvruchtbaar zijn.
Ik heb hem nu een dikke 2jaar. Nooit hengsten gedrag vertoont.

Maar nu werd mijn merrie toch dikker (staat nu ook wel een jaartje stil). Toch eens laten opvoelen verleden week omdat ze niet hengstig meer werd en toch verdacht buikje was.

Gelukkig passen ze wel redelijk bij elkaar.
Merrie is een stamboek (baps) halfbloed arabier van 1,58m.
Hij is een gewoon bruin rijpaard van +/-1,69
Dus gelukkig geen shetlander of shire

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:00

Nou Tictac daar ben je ook mooi klaar mee! Ik denk wel dat ik betreffende DA eens de les zou lezen. En proberen te onderhandelen dat alle DA kosten voor veulen en merrie voor hem zijn. Hier zou ik niet op zitten te wachten. Ik neem aan dat het gewoon om je eigen DA gaat.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:22

wow dat is echt wel heftig Tictac, als dat zo is heeft hij/zijn geen goed werk gedaan, en mag deze wel op de risico's worden gewezen. :=

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:44

Ik zou willen dat het alsnog goed gecastreerd werd. Op kosten van da.
Dit kan toch niet....

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:52

Cioccolato schreef:

Die warmtelamp hangt niet buiten in de paddock he :')

Ik zou er niet mee kunnen lachen met die DA. Gaat hij het dan nu alsnog goed doen? Want anders zit je straks weer met een veulen.

Tictak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:55

Helaas niet door mijn eigen dierenarts gedaan maar 2,5 jaar geleden nog bij de vorige eigenaar.
Ik heb terug contact opgezocht en hun waren ook zeer verbaasd.
Ze gingen contact opnemen met de dierenarts van toendertijd, ik verwacht ieder moment een antwoord.

Waarschijnlijk zal de hengst ook terug gaan dan. Ik heb maar 2 stallen, 5000m³ weide en grote paddock. Vind het zelf persoonlijk juist te klein voor een merrie met veulen en een hengst.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:57

Knolselder schreef:
Cioccolato schreef:

Die warmtelamp hangt niet buiten in de paddock he :')

Ik zou er niet mee kunnen lachen met die DA. Gaat hij het dan nu alsnog goed doen? Want anders zit je straks weer met een veulen.

Dat zeg ik toch ook niet _O-

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:12

In ieder geval welkom tictac dat je merrie een gezond veulen mag krijgen waar je ondanks alles plezier van gaat beleven. Houd er wel rekening mee dat je merrie na afveulenen een aantal dagen later in de veulenhengstigheid komt en dat je ze dan echt gescheiden moet houden. Anders herhaalt zich alles weer.
Heb je wel ervaring met veulentjes fokken? of is alles nieuw voor je?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:12

watchnow ik snap je gevoel idd dat je er een hard hoofd in hebt als ze zo op de sukkel is. Hopelijk is het bloed idd niks ernstigs en heb je een gezond merrie en veulen straks. ze heeft precies wel een beetje een hangbuik al of lijkt dat zo.

orange je merrie ziet er goed uit, lekker fluffy ook nog. Is ze zelf schimmel of lijkt ze wat grijzig op de foto gewoon?

jennyK Goldy gaat ook goed vooruit kwa uier.

desi_2409 hier is het ook zo bagger nat. IK heb ook even langer gewacht tot ze buiten gingen en nu gaan ze gewoon korter naar buiten. Vind het veel te guur en te nat voor die kleintjes nu. Aparte bles heeft ze wel overigens :D ga je dr houden?

muronia De uier ziet er idd uit alsof er goed spanning op staat al. Ik ben het vergeten wss maar hoe zag haar uier er vorige keer uit met de bevalling? komt ze al een beetje in de buurt daarvan?

Marjoleine89 Dat is al een flinke uier idd, heeft ze ook hars of kijk ik verkeerd?

kabayo jaa zilver is begonnen aan een uiertje *\o/*

nadia2008 mooi buikje, en de uier groeit ook goed zo te zien.

DDDara die 2 dagen zal idd niet zoveel verschil maken denk ik. Wat raar dat je merrie plots zo kreupel stond en dan ineens niet meer. Mss toch lelijk verstapt ofzo?

tjakka123 wij beginnen eigenlijk elke keer rond begin april/eind maart. Puur omdat het vaker niet pakt van de eerste keer. Meer zelfs telkens de helft van de merries pakt de eerste keer zo vroeg in het jaar meteen. Vorig jaar hebben we er 4 gedekt begin april en 2 drachtig. Het jaar ervoor 3 gedekt en maar 1 drachtig. De cyclus erna pakken overigens bijna alle merries meteen :') Maar om een beetje te spreiden is het toch fijn om niet alles tegelijk te dekken haha. Heb je een foto van haar uier?

myrthee veel sterkte nog met je oude merrie. Welke combi heb je drachtig?

iersas Ze houd je goed bezig. Ja andere merrie heeft idd nog niet zo veel zin.

pomski wat een dotje zo <3 Fijn dat ze het inmiddels warm heeft. Wat betreft je andere merries heb je idd 2 alarmen? En anders gewoon goed observeren. Uier zegt vaak niet alles maar niet elke merrie zal met een niet volle uier bevallen. Dus kan best zijn dat je andere merries volledig vullen.

AM_horse Odilia heeft mooie vooruitgang dus. Je ziet overigens daar wel mooi dat Liezella idd goed rond is als ze langs Odilia staat haha. Was nigrante rustig vannacht? Het lijkt alsof zij al flink slappe banden heeft.

Balko wat een snoezige foto <3

knolselder super leuke fotos en idd goed te zien die vacht. Bij de vroege tinker veulens hier hebben we ook meer wintervacht als bij de later geboren. Indien mensen dat interessant vinden kan ik wel foto's terug zoeken. Maar het verschil kwa vacht tussen bv nelis die vorig jaar begin maart geboren is of Vienna die in Juni geboren was is enorm haha.

Imani_Abby vele kleine plasjes is idd normaal op het einde. Hoever was je merrie ook alweer?

TicTak zooo daar zou ik idd ook even klaar mee zijn met die fout van de veearts. Daar mogen ze idd wel voor compenseren. Denk zelfs dat je hem kan aangeven voor die fout.

Jessie blijft vooruit gaan kwa uier. Vandaag ph getest maar die was nog 8.ik heb zomaar een voor gevoel dat ze een enorme uier krijgt ofzo :')
Afbeelding
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:15

Gefeliciteerd nog Desi!

Oei, daar zou ik toch ook niet heel blij van zijn Tictac. Hopelijk snel uitsluitsel!

Wij fokken normaal wel bewust vroeg (dit jaar zijn we laat voor ons doen met de eerste in april). Wij hebben geen binnenbaan, maar we doen gewoon een dekentje op en ze gaan gewoon lekker naar buiten toe. Gaat altijd prima :) En wij hebben ook warmtelampen in de stal hangen. Alleen als het écht slecht weer is met flinke stormen laten we ze een dag binnen. Maar dat hoeven onze andere paarden ook niet te trotseren hoor :)) Heb wel eens gehad dat Estonia voelde dat het regende en zich gewoon in de deuropening omdraaide om weer naar binnen te gaan _O-

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:24

Nieky1993 volgens de vorige eigenaar is ze ‘ergens’ midden april gedekt. Specifieke dekdatum weten we helaas niet…

MartineV1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:55

Afbeelding

Welkom Smokey Vanners Primrose's Hope ♥️. We noemen haar Hope. Geboren 11 maart, papa is Sir Camfri vd Esch.

Lief, knap, slim en ondeugend veulen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:59

Wauw wat een bijzondere kleur, ze is prachtig!

MartineV1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:00

Desi_2409 schreef:
Wauw wat een bijzondere kleur, ze is prachtig!

Thanks! En dat uit twee zwarte hihi

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:06

Gefeliciteerd martine! Veulen is zwart hoor, die hebben een zilveren schijn over zich heen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:13

Gefeliciteerd Martine

Nigrante gaat ineens hard
Vorig jaar had ze met deze uier volgende ochtend een veulen Afbeelding
Vandaag
Einde middag Afbeelding
NetAfbeelding
Uier glanst en kleine kristalletjes in spenen te zien. Ik ben benieuwd of ze er voor gaat :):)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:19

Gefeliciteerd Martine!

Estonia nu net op 309 dagen. Uier doet niks, dus heb niet de moeite genomen daar een foto van te maken. Ze is wel echt mega nu :')
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:36

jennyk uier groeit lekker door nu.

Desi_2409 persoonlijk zou ik ze als het kan ze toch even kort buiten doen. Eventueel met een dekentje.
Kunnen ze toch even de benen strekken.

Muronia oh oh die kreukels zijn niet best. Maar uier is al aardig gelijk getrokken, gaat hard nu
Ik zag op een eerdere foto al lekkere puntbillen haha

Marjoleine89 zo te zien gaat het opschieten bij dr. Spannend!

Kabayo Zilver krijgt haast

Nadia2008 wat heeft ze toch een lief hoofdje.
Uier is ze ook al mooi aan begonnen

DDDara misschien even verstapt, maar gelukkig loopt ze weer goed

tjakka123 mooi buikje hoor

Myrthee_ ik snap dat je wat anders aan je hoofd had en minder ermee bezig was.
Maar voor je het weet is het alweer juni

Pomski wat een schattig gezicht met het dekentje.
Maar gelijk heb je hoor, lekker warm
Spannend met beide andere dames

AM_Horses dames gaan goed op weg met hun uier

WatchNow gesprongen spatadertjes schijnen idd vaker voor te komen, maar zou er zelf ook niet gerust op zijn

Knolselder mooi om te zien hoe de natuur het regelt qua vachtje

imani_abby houd dr maar goed in de gaten, uier zegt ook niet alles

Tictak welkom. Zo dat verwacht je ook niet bij een ruin.
Ben benieuwd hoe de oude da erop gaat reageren

nieky1993 ze gaat lekker met haar uier, goed de vaart erachter

MartineV1970 gefeliciteerd *\o/*
Ik denk dat ze straks gewoon zwart is. Wel jammer want zo is het echt een gaaf kleurtje

goldenarrow wat ziet ze er top uit, mooi drachtig _/-\o_

Bo haar vorige veulen was op 24 april geboren, maar toen was het ook koud. Het vroor die nacht.
De dag erna veel regen. Maar tussen de buien door even naar buiten. Snel de box goed mesten en weer lekker naar binnen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:40

Gefeliciteerd Martine met je black beauty

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:03

Gefeliciteerd Martine!

Tictac, daar zou ik echt niet blij mee zijn.. Hopelijk gaat alles goed en kan je straks genieten van een gezond veulentje. Heb je er ervaring mee? Of mensen om je heen met ervaring?

AM. Nigrante heeft haast, spannend!

Goldenarrow, wat ziet Estonia er top uit!

Iemand hier ervaring mee? Kwam het toevallig tegen toen ik iets anders ging bestellen.
https://www.agradi.nl/pavo-kickstart-64ml.htm