[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:48

Heel veel succes hopelijk een gezond veulen voor jullie.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:51

Dan is ze eind januari/begin februari gedekt ;)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:07

Succes! Wat spannend! Als het hier zo drupte, lagen ze er binnen de 2u uit :') (ze druppen hier zelden)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:09

Zo Gooiske, dat is nog eens een binnenkomer. Je maakt het gelijk spannend. :+ Succes vannacht!

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:11

ual_95 schreef:
Zo Gooiske, dat is nog eens een binnenkomer. Je maakt het gelijk spannend. :+ Succes vannacht!

Jaa ik kop wel vaker in :+

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:12

Alles staat hier mooi rustig op een rijtje te eten.
Uier loopt wel in straaltjes

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:13

Merrie vooraan

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:39

Cp. Wat een geweldige foto <3

Kabayo. Wat een heerlijk vrolijk paard om te zien

Gooiske. Wat een binnenvaller. Die komt zeker te weten vannacht. Wanneer was haar vorige veulen geboren?
Zijn het zomaar merries die bij zomaar een hengst lopen? Of is er ook over nagedacht?

Natuurlijk wens ik iedereen een gelukkig Nieuwjaar en de beste wensen. Met hopelijk allemaal gezonde veulens en merries.
Afbeelding

Iets met steekt uit :')
Ze is nu 253 dagen drachtig
Afbeelding

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:51

@AM_Horses, alles is zo rustig daar dus ben eerst weer naar huis gegaan, er zijn daar geen voorzieningen voor handen..ik ga om 3 uur weer heen.
Haar vorige veulen weet ik niet precies, het is daar een tijd lang niet op orde geweest, daar is nu verandering in gekomen,sinds ik mij er mee bemoeid heb, ik denk 3 jaar terug haar laatste veulen, in het verleden is er over nagedacht, het zijn merries met mooie papieren en sinds 2 jaar loopt er nog maar 1 hengst met ook een mooi papier, allen zijn daar geboren. Gelukkig heb ik uit kunnen pluizen dat er GEEN sprake van verwantschap is.
Het is geen goed gekeurde hengst, hij is nooit naar keuringen of dergelijke geweest, maar verwacht dat er mooie veulens van gaan komen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:24

CP: Wat een leuk veulen en wat een super leuke naam ook! Die gaat op me lijstje ik moet dit jaar 3 keer een R en vind het best lastig!

Michelle: Ik kon ook gaan voor een vol papier bij het NRPS of een blauwpapier bij het KWPN en ga ook voor het KWPN.

Laurentti: Ik ben ook van mening dat 3,5 bij 3,5 prima moet lukken. Ik denk pas dat het lastig wordt als er ECHT getrokken moet worden dan is het in 3,5 bij 3,5 misschien wat lastig om voldoende ruimte te hebben achter je paard te komen en ook nog kracht te zetten. Vroeger gebeurde het allemaal in kleine stalletjes en toen waren ze nog niets eens 3,5 bij 3,5.

Gooiske: Wat spannend ben benieuwd of je een veulentje hebt!

Ik heb van de hengstenhouder van Het Nederlandse Appaloosa Stramboek een Dek / Inseminatie- Overeenkomst gehad. Hierop staan de gegevens van de hengst en die van mijn merrie.
Er staat op het formulier een geboortebericht dat ik moet invullen met alle gegevens van het veulen en moet in sturen naar het stamboekbureau binnen 3 weken na de geboorte.
Nu vroeg ik me dus af of ik dat naar het Appaloosa stamboek moet sturen of dat dat alleen de bedoeling is als ik het paard bij het appaloosa stamboek wil registeren. Ik wil mijn paarden namelijk allemaal KWPN registeren (en indien er een onwijs mooie appaloosa bij zit misschien naderhand nog bij het Appaloosa stamboek in schrijven).

Heeft iemand een idee hoe dit werkt?
Laatst bijgewerkt door DDDara op 03-01-21 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:46

Yesssss Quenza zit op de 200 dagen vandaag *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

En als klap op de vuurpijl gisteren voor het eerst veulie gevoeld! <3 <3 <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Riv_Q op 03-01-21 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:46

DDDara: Nee nog niks, helaas, als het eigen was zou ik de da gebeld hebben, als het mn eigen was, was sowieso alles anders gegaan, ze verliest naar mijn idee teveel melk.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:58

Gooiske schreef:
DDDara: Nee nog niks, helaas, als het eigen was zou ik de da gebeld hebben, als het mn eigen was, was sowieso alles anders gegaan, ze verliest naar mijn idee teveel melk.
[ [url=m/cKic7n.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou toch even met de dierenarts bellen al is het alleen maar voor informatie..... dat kost niets. Want ik dacht te hebben begrepen dat als het paard te veel biest verliest je haar moet melken en dit moet invriezen zodat je in ieder geval een voorraadje voor het veulen hebt.
(dat had ik tenminste gelezen)

En nog een vraagje moet ze in de groepsstal op[ de foto bevallen tussen alle andere paarden?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:07

Biest hebben ze toch pas als het veulen er is?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:13

Oooh nee ga alsblieft die merrie melken en opvangen. Dit is inderdaad biest die ze verliest. Mijn merrie lekte ook verschrikkelijk een aantal dagen voor de bevalling. Zij heeft 3 dagen zo gestaan en doordat ik ook dacht dat biest pas tijdens bevalling kwam heeft haar veulen van vorig jaar te weinig antistoffen gehad en moest aan het infuus.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:22

En wij hebben vandaag een beagle. En ik zal maar niet zeggen dat mijn merrie dan tot 2 x toe in een stal van 3 x 3 is bevallen. Is een rijpaardmerrie van bijna 170. Bij mijn merrie ging dat prima en ze stonden snachts ook op stal samen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:49

Het gaat daar al 40 jaar of langer zo, daar is nog nooit een paard onder begeleiding bevallen......en altijd in de kudde.
Probeer daar maar eens tegen in te gaan.

Vanmorgen liep ze samen met de hengst mee naar het land.

Het is mij bekend dat de biest belangrijk is.
Heb zelf al wel eerder veulentje gehad.
Maar kan en mag niet over anderen hun paarden beslissen, kan advies aan ze geven, maar het is aan hun wat ze ermee doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:02

Ik denk dat er wat meer ander soort fokkers hier zitten, haha.

Des al niet te min is het fijn dat ee over die groep nu eindelijk extra toezicht is. Nu nog de extra verzorging. Hopelijk krijg je dat ook voor elkaar.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:06

Vulina schreef:
Dan is ze eind januari/begin februari gedekt ;)

:z := Helemaal gelijk, het was al laat gisteravond :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:18

Riv_q super leuk wij gaan tegelijk op ! Mijn merrie ook 200 dagen drachtig :D

Ik tel vanaf de laatste dek datum.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:44

Janine wat leuk!! Jij ook *\o/* gefeli met de mijlpaal!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:20

Spannend Gooiske, dat wordt hier de eerste dit jaar! En succes, ik ken die boertjes en weet dat het niet makkelijk is om daar verandering in te brengen.

Dddara, geboortebewijs moet je invullen en naar KWPN sturen. Handig is om er een kopie van te maken. Als je ze ook nog NAS wil registreren stuur je daarna het paspoort daar naar toe voor die registratie.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:59

Spannend Gooiske! Ik hoop dat de merrie snel bevalt en niet teveel biest verliest.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:35

Inderdaad zoals al eerder gezegd probeer wat biest te verzamelen en dat in te vriezen. Er zijn merries die 10 dg. van te voren al de melk laten lopen. Je ziet dat aan de viezigheid op de achterbenen. Maar dan is de biest dus weg. Zou het veulen geboren worden dan de biest ontdooien en proberen te laten drinken. Ook al is het maar een beetje, beter iets dan niets.

Zijn er geen andere signalen? PH strips? Kun je niet tijdelijk een camera ophangen?

Lukt het melken niet, probeer dan contact te leggen met iemand die nog ingevroren biest heeft.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:38

Tot nu toe niks, vanmorgen is ze naar het land gegaan en nu stond ze met de hele kudde tussen land en stal in..
Ik heb sinds ca 3 jaar dat ik me ermee bemoei, maar wel voorzichtig stap voor stap, toen eerst 2 hengsten verkocht, zodat duidelijkheid is over de hengst.
Het zijn mensen achter in de 70, met enkel tv en elkaar, geen kinderen, ze hebben niemand, door mijn werk ben ik hierin beland.
Hooi geven lukt ze vanaf augustus niet meer, sindsdien doe ik dat, belangeloos....

Daarnaast heb ik dus mijn eigen gezin, werk en eigen paarden...

Ik lijk wel niet wijs 8)7