[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:29

Woogy. Hopen dat het niet te lang meer duurt. Wel fijn dat ze nu goed eet!

Kabayo. Wat een leuke pup!

Sexen kunnen bepalen klinkt intressant. Vraag me af hoe de kwaliteit is. Ik zou het zeker overwegen om bijvoorbeeld een merrie lijn voort te zetten :j

Wild Thing had kleine verandering in uier. Maar lang niet genoeg :O
Ze is 3 dagen over tijd...

EsmeeStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:56

Woogy idd erg heftig, fijn dat ze nu weer een beetje aan het herstellen is!

Ik zou niet snel kiezen voor het sperma seksen. Maar als ik de komende jaren nog geen merrie veulen van mijn topper kan fokken begint het zeker te dagen.. ik wil haar lijn wel ontzettend graag doorzetten namelijk.
Vandaag is Esmee 298 dagen . Hier fotootje van haar uier atm.

Afbeelding

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 01:41

Hengstig spuiten
Eitjes spoelen
Zaadcellen sexen
Insemineren
Ei afspuiten
Baarmoeder spoelen
Embryo spoelen
Dicht zetten

Gaat steeds minder lijken op fokken en steeds meer op mechanisch vermeerderen :/

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 07:13

Cp112, ze is uit mijn hoofd nu minimaal 308 dagen weg van de plek waar ze tussen hengsten heeft gelopen. Dus minimaal 308 dagen nu.

Woogy, nee dat zal toch niet.... Lijkt mij dat die van jou eerder is haha

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 07:47

Woogy, die heeft inderdaad flink ingeleverd, maar gelukkig is ze weer aan de beterende hand :) ben benieuwd of ze je 24-voorspelling waar gaat maken :P

En inderdaad als je het zo op somt, en dan sexen er bij... please zeg!! Ik ben blij dat er met mini’s gewoon natuurlijk gedekt word en ik zou ook niet willen sexen, nog even en we kunnen vooraf ook kleur, looks en beweging uitzoeken, waar is ze spanning dan nog? :roll: (edit; hoewel ik het voor sommige merrielijnen in topsportwereld best zou begrijpen, maar voor mij persoonlijk niet weggelegd....)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 07:56

Hoor steeds meer, dat merries niet drachtig willen worden, niet hengstig of maar heel kort vruchtbaar zijn. Hengsten die steeds slechter zaad hebben en persoonlijk vind ik de kwaliteit van de veulens achteruit gaan...naar mijn zin, word er veel te veel gerommeld met de natuur en dat moeten we niet willen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:23

Woogy ben het met je eens hoor. Hier enkel geinsimineerd maar hengstig spuiten oid doe ik niet aan. Dan hoef ik geen veulen hoor
Jammer dat pris zoveel inleverd. Snel die kleine er uit. Waarom noem je het veulen Bay? Word dat de kleur? Of de naam? Of gewoon koosnaam haha

Ik hoef ook geen gesext sperma. Al kan ik begrijpen dat het voor sommige een uitkomst is.

Maris mooie fjorden <3 Zien er zo koddig uit! Heb jij sneeuw nu??

Prachtig om te zien knolselder. Bij zilver zie ik helemaal niks :+

Rubi ziet er mooi uit!!

Zilver staat echt altijd zo. Arme schat :P
Afbeelding
En bedankt allemaal! Vooruit... nog een paar foto's
Afbeelding
Afbeelding

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:28

Bij runderen enzo is dat al heel normaal om gesext zaad te gebruiken.
Ik vind het een goede vooruitgang, en mag van mij zelfs nog een stapje verder waarbij ze de celletjes zonder genetische aandoeningen etc er uit kunnen pikken.

Mensen die op deze manier fokken zijn volgens mij veel minder bezig met ‘vermeerderen’ dan diegene die hoppa hengst bij merrie in de wei gooien en we zien wel...

Als ik bv zie wat voor een verschil er bij de Arabieren in prijs zit tussen merrie en hengsten veulens lijkt me dat een goede oplossing om de massa’s hengstjes die jaarlijks voor de slachtprijs verkocht worden te verminderen...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:34

Knappe pup

Nog geen veulen woogy, arme pris.

Vraag me toch af hoe ze sexzaad dan verkregen hebben want in de kliniek heeft een dierenarts eens uitgelegd hoe ze dat doen bij koeiensperma en dat het op die manier helemaal niet kon bij paarden.
Hebben ze dan ook potje hengdtenzaad? ik wil graag eens een hengstje _/-\o_
Hengstig spuiten ben ik zo al geen voorstander van. Teveel gerommel.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:34

Tinniie, mensen die natuurlijk dekken zijn niet direct mensen die zomaar een hengst in een wei met merries gooien hoor! >;)

Maris, knappe popjes!! <3

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:50

Woogy, hopelijk meldt de baby zich snel. Ze heeft inderdaad flink ingeleverd. Maar fijn dat ze wel weer opknapt.

Leuke pup Kabayo!

Ilya, spannend zo'n verrassingsveulen.

Hier zou ik ook niet voor gesext zaad kiezen. Maar een proffesionele fokker die voor een bepaalde lijn een merrie nodig heeft snap ik wel dat ze die optie zouden gebruiken.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:59

linda2008 schreef:
Tinniie, mensen die natuurlijk dekken zijn niet direct mensen die zomaar een hengst in een wei met merries gooien hoor! >;) 3

Niet persé nee, maar ik ken er heel veel waarbij dat wel het geval is.. Maar dat zijn niet de mensen die we hier op een forum zullen tegenkomen en vol spanning aftellen naar hun veulentjes en zich zoveel mogelijk willen informeren en inlezen over bevallingen, veulens, complicaties etc...

Ik ken verschillende mensen die er elk jaar 20-30 dekken, vanalles door elkaar, niks getest op genetische ziektes, papieren niks in orde. Die dan ook nog is buitenaf voor 100€ dekken.. dat vind ik vele malen erger dan te vertrouwen op wetenschappelijke ontwikkelingen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:21

Kabayo, sorry maar ik kom je pup stelen :o wat een schatje <3.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:53

dat sexen zou ik niet makkelijk doen . ik ben blij dat bij de minipaardjes alles nog op een behoorlijk natuurlijke manier gaat, onze hengst is zelfs zo goedgemanierd dat ik hem gewoon met een of meer merries samen kan zetten voor de dek, hij gedraagt zich altijd als een gentleman :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:02

Wat een schattige pup kabayo!

Hengstig spuiten doe ik wel dit jaar. Maar puur omdat ik 2 merries erg ver weg moet brengen en ik ze liefst samen weg breng.
Bij minis is idd alles nog natuurlijk. Hier laat ik mijn hengsten ook liefst zo lang mogelijk in een merriegroep staan, krijgen ze manieren van.
Zowel mijn 10+ jarige hengst (Bocah) liep met merries als obi die tot twenter bij merries liep.
Die heeft hier nooit gedekt (en was 100% compleet) maar bij zijn nieuwe baas wel direct de merrie drachtig.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:11

Bij de IJslanders is het meestal ook dekken in de kudde of aan de hand. In Nederland zijn, voor zover ik weet, twee fokkers die insemineren. Sæunn heeft 7 weken bij de hengst in de wei gewoond. Deels met nog een andere merrie erbij. Ik kon haar daar overigens prima uit de kudde halen, ook toen ze hengstig was. Zeer goedgemanierde hengst, dat is ook een van de redenen waarom ik voor hem heb gekozen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:16

Hengstig spuiten doe ik ook niet aan en sexen zou ik ook niet doen, word steeds gekker lijkt t wel.... voor bepaalde rassen zal het wel mooi zijn!

Hier groeit Jill ondertussen lekker door, geeft vooral grappige opmerkingen van stalgenoten en vrienden want die vragen me serieus of ik wel zeker weet dat er maar 1 in zit :)
Als ik ze dan heel droog n foto van 2016 laat zien zijn ze stil _O-

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:41

Haha ja maar Jill gaat volgend mij haar 2016 toch nog overtreffen :P ze is eeeeecht rond.

Hier doet Satinka nog steeds flink verder. Uier bijna vol, ze moet toch nog zeker een weekje wachten eigenlijk. Maar zij kegelt altijd wel flink de dag voor de bevalling :)

Afbeelding
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:21

Dat is al een best uier Tinniie!

Carrera zit op 315 vandaag.
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:59

Hengstig spuiten doen wij eigenlijk altijd als we niet voor de veulenhengstigheid gaan.
Ligt er aan hoe vroeg of laat het in het jaar is. En of ze wat gehad hebben bij de geboorte. Bv aan de nageboorte blijven staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:00

ik laat ook altijd hengstig spuiten

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:18

Hier mijn dikzak en hier vandaag, ze is 275 dagen, vinden jullie al wat beweging in de uier?

Lijkt wel of ze wat vetbulten voor de uier heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:35

Doen jullie nog extra enten en ontwormen voor de bevalling. Ik hoor daar diverse meningen over. Mijn merrie is in november geënt en is uitgerekend op 27 maart. Ook heeft ze in november nog een wormenkuur gehad. Deze was ook tegen horzellarven.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:39

Fleuribelle schreef:
Doen jullie nog extra enten en ontwormen voor de bevalling. Ik hoor daar diverse meningen over. Mijn merrie is in november geënt en is uitgerekend op 27 maart. Ook heeft ze in november nog een wormenkuur gehad. Deze was ook tegen horzellarven.

heb ik wel al gedaan ik doe die van mij morgen nog 1x en dan voor het veulen komt nog een keer

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:42

Ik ent nog een maand van te voren. Moet toch nog in 2019. Ontworm en heb ik najaar gedaan, doe ik dus voor het veulen nog eens