[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:25

Twinklebel schreef:
Rhesus kan bij mensen ook, maar is wel iets anders. Bij mensen wordt de "besmetting" via het bloed door de navelstreng doorgegeven, bij paarden via de melk.

Van Rhesus zelf wist ik inderdaad af, maar niet dat dit blijkbaar gevoed kan worden na 3x dekken. Zoals ik het ken (en lees uit ervaringen hier) is het dus totaal willekeurig en zit het meer in de merrie zelf.
Vandaar dat ik even doorvroeg of 3x dekken inderdaad een bevestiging geeft.

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:36

Het is niet dat je standaard na drie keer dekken een rhesusveulen krijgt, maar de kans wordt groter. Beetje net als mensen die allergisch zijn voor wespensteken. De eerste keer gebeurt er niks, de tweede keer een dikke bult, de derde keer zwelt ineens alles op en kan je stikken. Zo werkt dat ook met antistoffen aanmaken bij de merrie als de bloedgroep niet matcht met de hengst.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:06

Arme pepper haha :P

Leuk om zo nog een nakomeling vam je fjordje in de gaten te kunnen houden!

Murosch ze heeft al een flinke buik!

Van dat rhesus is wel weer interessant. Had er al wel eens over gehoord maar toch wel weer stof tot nadenken mocht je ooit 3x dezelfde combi maken ofzo.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:31

Ik had er ook al over gehoord en vind het wel een beetje raar. Ik ken mensen die jàren dezelfde combi maken met eigen hengst en merrie en daar eigenlijk nooit problemen van ondervinden.

Hier hebben ook zowel Cheynne als Jade 3 keer een Arany-veulentje gehad.. Wel niet jaar op jaar. Bij Cheyenne zat er altijd een jaar tussen en Bij Jade zat er een keer een andere hengst tussen. Maakt dat uit?

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:40

Rhesus kende ik idd ook. Maar wist niet dat dat bij 3x dekken zo was. Vorig jaar hebben ze een veulen van een andere hengst gekregen. Wellicht dat dat dan verschil maakt? Of is dat niet het geval.
Wel goed om te weten en in de gaten te houden, kan er nu toch weinig aan veranderen haha. Maar wat Tiinnie ook zegt ik ken ook genoeg mensen die al jaren dezelfde combi maken..?

Bedankt voor de complimenten, leuk om.te lezen! :D

Murosch, wow wat een buikje heeft Suzie zeg!! De 300 dagen beginnen in zicht te komen bij der :))

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:52

Hier wordt het ook de 3e keer dat Lisa en Nikita een veulentje krijgen van dezelfde hengst. Het is wel stof om me er beter in te verdiepen én ik weet dat ik extra alert ga zijn op het drinken en of het veulentje sterker wordt of dan wel zwakker. (ik heb er sowiezo al argusogen op)
Ik ga het toch ook eens navragen bij mijn DA.
Het is eigenlijk voor het eerst dat ze 3x op rij van dezelfde hengst gedekt worden hier. Maar ik vind die combi's zooo leuk,dat ik er nog lang niet op uitgekeken ben eigenlijk. :o

Pepper jeetje dat is echt een verbouwing binnenin. Dit jaar is Lisa ook zoooo dik en ze is nog geeneens zo ver,dat ik me een beetje zorgen maak. Ook al danst ze voorlopig door de dracht heen. Ze heeft altijd wel grote veulens en probleemloze,vroege bevallingen,maar deze gaat alles slaan denk ik.

Draakje ze is zo leuk en zo mooi pikzwart. :)

AM-horses onze merries lopen gelijk op. Alleen is die van jou wat groter :D
Mooie papa ook.

Maris wat een mooie foto's en die laatste. <3 Daar wil je toch nog meer van!

Morosch Suzy is zooo ontzettend schattig! Ik ga schimmel steeds meer waarderen. Flink buikje al!

Salatiga ik heb mijn warmbloedpaard destijds gereden tot bijna aan de bevalling. Ze was dan ook nog mooi in conditie en niet dik. Helaas kreeg ze op het eind van de dracht een hartritmestoornis en ben ik dan moeten stoppen met rijden. Anders had ik ze gereden tot het hele laatste denk ik.

Droversrun singel of alarm heeft hetzelfde principe,het gaat pas af als de merrie plat ligt. Dat is wel een dingetje. Als je de slaapstand aflegt,gaat het wel sneller af,ook als ze even plat gaat en weer recht.

Suffie ik heb het hier ook gevoeld met de auto,spiegelglad! Gelukkig een 4x4 hier. :o

DL het is je gegund! Grooooot is het geworden haha.

Chantall dat kan nu echt een kwestie van dagen zijn bij jou,spannend.

Welkom aan de nieuwelingen!

Karin fijn je hier terug te zien. Benieuwd naar Jillz haar veulentje. Heb ze ook geweten geboren worden hier.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:07

Wel interessant voor fokkers die dit nog niet kennen denk ik.
Ik kende het zelf ook niet, mijn DA liet het vallen met Jupi, als dit tweede veulen opnieuw mis gaat kon ik haar beter niet opnieuw door Habbie laten dekken. De exacte reden die hij gaf, kon ik me niet herinneren dus ik ben het gaan opzoeken.
Het heet "Isoerythrolysis Neonatalis" ookwel Rhesus. De meest simpele uitleg vind je denk ik hier:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/n ... neonatalis

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:30

Dankjewel voor de link! De rest op die link is best ook interessant om te lezen. :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:33

Uhm ga ik me ook maar eens in verdiepen, ik heb tot nu toe altijd andere hengst gehad maar vind zeker interessant om het te lezen. Denk dat niet altijd bij elke combi hoeft te gebeuren maar dat misschien de kans wel aanzienlijk groter is

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:34

o jee. zeker stof om eens aandachtig te lezen. Dank je wel voor de link Linda.
Maar zoals sommige al zeggen, er zijn ook fokkers die al jaren dezelfde hengst gebruiken en nog geen problemen hebben gehad. Ik ga eerst eens lezen en kijken of er een antwoord te vinden is.

De dikke buikjes worden al mooi getoont hier. Nog eventjes en de eerste dunne buikjes worden alweer geshowd hihihi.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:38

Ik heb waarschijnlijk dit jaar niet 2 maar 3 veulentjes.. Merrie van vriendin komt waarschijnlijk bij mij aan huis te staan zodat ze onder toezicht kan bevallen met camera maar die merrie is eind maart al uitgerekend dus we zijn nu volle slag bezig uit zo snel mogelijk klaar te krijgen. :=

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:41

Hier gaat de camera er in maart hangen ook al twijfel ik of jackie niet eerder komt dan saar

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 12:53

Interessant van de resus, ik zelf ben negatief dus naar de zwangerschap werd daar ook extra opgelet. Not geweten dat dit voor paarden ook kon gelden.

Onze dame laat ineens wel wat verandering zien kwa uier. Ze is 7 maart uitgerekend
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:01

Tijdens mijn eigen zwangerschap heb ik ook anti-stoffen toegediend gekregen voor Rhesus. Het komt bij mensen behoorlijk vaak voor. Volgens mij wordt ook iedere zwangere vrouw erop getest.

Mijn camera draait *\o/* Zonder wifi-versterker prima beeld in de stal. Ik ben steeds blijer met mijn simpele goedkope camera van de Aldi +:)+ Beeld op laptop en mobiel via de app, wat wil ik nog meer. Lara staat niet volledig in beeld, maar ik kan de camera 360 graden draaien.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door suffie op 05-02-18 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:09

Hier.ook een van de aldi al 3 jaar

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:11

suus_elviera schreef:
Hier.ook een van de aldi al 3 jaar

Dit wordt mijn 4e jaar, maar nu voor het eerst zonder kabel.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:13

Wow, mooi beeld Suffie. Was zeker een actie bij de Aldi? Zullen ze niet standaard op voorraad hebben?

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:22

Ik had wel van rhesus gehoord maar dan inderdaad vooral bij mensen.. interessante link!

Oh dat wordt druk Nicole! Ook een ponymerrie?

Mooi beeld zeg suffie! Ik ga een camera van de staleigenaresse gebruiken, ben benieuwd hoe die is.. wordt als het goed is binnenkort geïnstalleerd :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:31

Twinklebel schreef:
Wow, mooi beeld Suffie. Was zeker een actie bij de Aldi? Zullen ze niet standaard op voorraad hebben?

Was idd een actie voor €39,-. Maar wel 1 om in de gaten te houden, want hij komt jaarlijks in het voorjaar voorbij :o

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:36

Is dat zo’n bolletje/dome van Aldi? Ik heb er vorig jaar zo ook eentje bijgekocht, maar die zit nog in de doos.. toch maar eens aan het installeren gaan denk ik :P

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:53

Ja idd zo een bolletje

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:13

Murosch schreef:
Zo, ik heb een drukke week gehad, maar jullie hier ook! Bijna niet te doen zo, bijposten %)

DL fijn dat we je zo toch een klein beetje troost konden bieden. Nu op naar positiviteit voor de rest van dit jaar hoor :). Mooie dikbuikjes heb je daar, zit vast iets heel knaps in!

droversrun haha dat is wel duidelijk!

Evita kan inderdaad door de hormonen komen, hoor het wel vaker op het laatst in de dracht. Haha, mestkever. Ik heb er ook 1 bij die me standaard elke morgen met een mest/vlashoofd begroet. Smeerkees.

Chantalll zo zag het er hier ook uit inderdaad, ik dacht ook al, welk mooi weer?!

Vasthi wat leuk dat ze zelf in het DBT "geboren" is en nu een veulen verwacht!

Yfkelover we hadden ook 1 die er heel moeilijk mee deed en daarbij gingen we altijd een wortel uithollen (met zo'n appel-klokhuis verwijder mesje) en daar de pasta in. Dat ging er altijd met smaak in.

fyjuul welkom, leuk toch, gewoon meelezen en praten. Ik ervaar dit ook als leerzaam topic altijd.

Dat vind ik toch zoooo knap van jou.... altijd een hele lijst met reacties plaatsen. Bewondering voor!!!

Draaakje leuke foto's!

:wave: Maris, ook al moeite om bij te blijven, ik ken het :). Knappe jaarling!

Chantalll begint spannend te worden bij jou!

suus_elviera ja dat maakt het dan niet makkelijker.. Dan heb je niet echt een beginpunt.

_Karin die is al mooi rond! Ook geboren in het DBT en aanstaande papa overleden? Ja dat is dubbel speciaal zo'n veulentje. Hoop dat er een mooi merrietje uit komt voor je.

Eilinora sjeetje wat een bouwvakker!

suffie alvast veel plezier in Berlijn!

AM_horses Esmeralda richting de laatste loodjes! Gefeliciteerd met de prestaties van je hengst.

Twinklebel goed voorbereid de kou in. Hier is het te nat in de paddock. Ik heb een stukje wei droog en voorbereid dus daar kunnen ze straks op.

salatiga1995 volgens mij een week of 6 voor de uitgerekende datum ontwormen.

Linda, goh dat wist ik niet, antistoffen tegen het dna bij vaker dezelfde combinatie? edit: verder gelezen, sjonge wat heftig. Rhesus.. volgens mij kan dat bij mensen ook toch?

Ik ben weer bij *\o/*
Suus vandaag 268 dagen drachtig, nog 32 tot ze veilig is. Buik groeit mooi door!

[ [url=m/wKNgA0.jpg]Afbeelding[/url] ]

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:47

Heerlijk Suffie wat een mooi beeld!
Ik ben hier ook weer heerlijk aan het camera staren. En de dames zie ik van tijd tot tijd liggen. Belooft weer. }>

Nicole spannend zeg,en een mooie voorbereiding op jouw eigen merries die erna komen.

Seven leuk,dan gaan de laatste loodjes in!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:51

Ja zeker pretty
De camera doet het nog niet hier onze wifi doet lastig in de schuur dat word nu gefixt.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 14:54

pretty schreef:
Ik ben hier ook weer heerlijk aan het camera staren. En de dames zie ik van tijd tot tijd liggen. Belooft weer. }>

_O- zo herkenbaar!
ik vrees al voor alarm straks bij Diva, die ligt zo vreselijk veel!! gelukkig ligt ze niet heel regelmatig plat zoals Jupi O:)