[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparkYY_8

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:43

@Desi de onze is ook in een week geboren dat het weer echt droevig was. En de ene uurtje dat het beter was, was iedereen werken. Ik durf het in m’n eentje niet aan om ze voor het eerst buiten te doen, hulp is toch wel fijn om alles te begeleiden (en ik ben inmiddels 40 weken zwanger :') ). Na 5 dagen konden ze pas voor het eerst naar buiten. Gelukkig hebben wij ook een hele ruime stal.

Liever wat langer binnen en veilig naar buiten dan ongelukken of een ziek veulen door de kou en nattigheid. Als je wel hulp hebt en thuis bent zou ik ze vanmiddag gewoon even een uurtje buiten doen als het droog is, en dan gewoon weer naar binnen als het veulen moe wordt. Even de beentjes strekken is voor beide altijd wel fijn!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 09:45

Pas op dat ze niet weg waait. Jemig wat een wind weer vandaag....

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:16

Gefeliciteerd Desi, en met buitenzetten zou ik ook gaan voor een paar keer kort buiten als de bodem echt heel nat is. Die van mij gingen 2 jaar terug wel echt met weer en wind naar buiten meteen 12 uur minimaal maar ik moet zeggen ik heb hier nooit echt natte bodem wel vochtig maar nooit plassen dus dan is het makkelijker praten. Dus als het mogelijk is paar keer kort buiten zodat ze niet in de nattigheid hoeft te liggen maar als dat niet gaat zou ik ook lekker voor veilig op stal gaan.

Watchnow ik snap je zorgen, hopelijk kan de dierenarts je geruststellen en valt alles mee en krijg je gewoon gezond veulen! Maar wel vreselijk als je merrie het zo zwaar heeft!

Hier heb ik na jullie veranderingen qua uitgerekende datum ook nog even na gerekend ik ben uit gegaan van de eerste dekdatum (die staat op me dek bewijs) maar 2 dagen later is ze nog een keer gedekt en pas daarna sloeg ze af dus denk dat ik mijn veulen 2 dagen later kan verwachten..... maarja ze gekomen toch wanneer ze zelf willen.

Afgelopen zondag was mijn merrie ineens stokkreupel aan haar voorbeen, ik ging uit van een hoefzweer, alles wees daarop. Maar gek genoeg liep ze maandag al veel beter en vandaag is er niets meer te zien..... Ik zie ook geen uitgang waar de pus is weg gegaan dus geen idee wat dat was.....

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:27

Desi/Pomksi: Gefeliciteerd!!!
Watchnow: ik vind dat toch wel 'flink' bloed voor uit de vulva. Zeker weten geen wondje ergens? Gesprongen adertje is meestal al dicht voor het de uitgang vindt, waardoor er een beetje restbloed kan aan zitten.. Maar echt vers/dik bloed is echt nieuw.
Orange: je merrie ziet er goed uit! staat ze nu op het land wat net bemest is?
jennyk: krijgt al mooie t*ietjes uit elkaar!
Muronia: hoe slap zijn de banden? misschien kun je daar wat uit opmaken?
Marjoleine89: spannend! mijn merrie heeft ook al een 'volle' uier maar t*ietjes staan nog tegen elkaar aan, dus nog geen melk erin.
Kabayo: die krijgt ook al mooi naar beneden gevulde t*ietjes!
Nadia2008: ze ziet al goed breed, nog paar weken!

Over de wind.. Gisteren had ik ze ook niet buiten gezet maar hier is het nu gezakt (gister tot 104km/u windstoten). Heb mijn merrie twee uurtjes buiten gehad en verder binnen los gestaan.
Ik denk dat je prima je veulentje in de 'kou' even een 10 min buiten kunt hebben hoor, misschien niet het leukste maar wel goed voor de benen strekken. Desnoods met een dekentje om maar ja als je nu geboren bent moet je toch iets.

Misschien gekke vraag maar hebben jullie bewust voor zo'n vroeg veulentje gekozen qua dekken? In NL is het laatste jaren normaal dat maart echt heel slecht is en als je dan zelf geen overdekte faciliteiten hebt zou ik persoonlijk niet snel voor kiezen om zo'n vroeg veulentje te fokken..

Donderdag komt de DA enten en dan kan ik haar nog even laten kijken naar alles. Vorige week was de tandarts (ook DA en fervent fokker) er, die vond de uier echt alleen zucht/vocht. Pas zodra de t*ietjes naar beneden/buiten komen, vult de uier zich met melk gaf hij aan (aangezien ze best al een 'volle' uier heeft voor 303 dagen, dacht ik haha).
Dit was afgelopen weekend, het lijkt niet zo veel maar voor deze merrie is het echt ENORM.
Afbeelding
Afbeelding

Marjoleine89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:42

Ik ben bewust vorig jaar vroeg begonnen omdat ze het jaar daarvoor na 70 dagen afstootte, dat was toen al half augustus dus had toen geen mogelijkheid meer om nogmaals te proberen. Nu was ze in 1 x drachtig. Ik heb geen indoor mogelijkheden dus dat wordt misschien nog ff puzzelen, over het algemeen is de bodem hier goed en kunnen ze vrij snel naar de wei. Ze heeft een ruime stal met een uitloop en we hebben goede paddocks. Mijn merrie staat nu gewoon 9.00- 17.00 buiten, straks met het veulen zal ze in het begin meer op stal staan en tussendoor even naar buiten.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:56

Watchnow benieuwd wat de DA zegt. Dat is geen druppeltje aan de vulva meer. Ze helderrrood wijst wel op vers bloed, dus adertje is nog steeds plausibel, maar je weet maar nooit.

Ik dek dit jaar bewust vroeg bepaalde merries. Het weer kan wel tot april en mei grillig en druilerig zijn. Evengoed kan je in februari en maart al mooie weken hebben. Ik had vorig jaar een veulen in december (merrie zo gekocht) en dat ging gewoon prima. Ik laat ze ook gewoon overdag naar buiten, tenzij echt doorregenend nat. Dan met kortere stukken.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 10:57

Muronia dat is zeker een vol uier. Ze glimmen ook al. Dat is extra in de gaten houden. Spannend hoor.

Marjolein ik zie echt melkdruppeltje aan de ene speen en het lijkt wel biest aan de andere. Dat duurt vast niet lang meer.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:01

Gefeliciteerd Desi, wat een mooi hoofdje heeft ze.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:03

Gelukkig heb ik een ruime stal (6x4)..

Afbeelding

Morgenmiddag maar even kort naar buiten, met dekentje op.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:43

Wij waren ook bewust optijd begonnen omdat we de vorige dracht bij deze merrie 5 rondes nodig hebben gehad. Ze was in het begin van het seizoen heel mooi hengstig (maart/april) maar dat vonden we toen te vroeg. Later in het seizoen toonde ze niet meer zo mooi hengstig dus alles uit de kast moeten halen voor een veulen toen.

Afgelopen jaar was ze weer vroeg heel mooi hengstig dus we dachten, waarom niet, en we hadden er eerlijk gezegd niet op gerekend dat het in één dekking zou lukken :')

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 11:45

Desi gefeliciteerd!

Watchnow, dat vind ik inderdaad toch best wat bloed. Verstandig dat je je arts nog een keer belt.

Ik meld me na een hele tijd stil mee lezen ook weer even. Verwacht dit jaar pas in juni een veulen. Merrie is drachtig gescand 2 dagen nadat ik mijn oude merrie heb laten inslapen. Heb me dus niet heel erg bezig gehouden met de dracht tot nu toe. Gelukkig gaat het tot nu toe vanzelfsprekend.
Ik ga mijn best doen weer wat actiever mee te doen hier, want inmiddels kan ik blij zijn om de dracht en het aankomende veulentje.

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:05

Noa gaat nog lekker door. Ze ligt heel veel momenteel. Ze harst steeds beetjes en Ph wordt steeds lager..
Afbeelding

Micha neemt nog lekker de tijd :D
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:08

Veronia was de vorige keer van de tweede ronde drachtig, dus ik dacht, begin maar op tijd. Nu was ze natuurlijk van de eerste ronde meteen drachtig. Het weer verschilt ook echt per jaar. Vorig jaar was maart een mooie maand (februari en april totaal niet). Elonia werd 2 jaar geleden geboren op 4 april. Ze moest de eerste dagen ook tussen de sneeuw en hagelbuien door naar buiten. Het is wat het is..

Iemand vroeg naar Veroons banden. Volgens mij zijn die slap, ik kan haar staart alle kanten uit bewegen zonder tegendruk. Ze draagt haar staart sinds gisteren sowieso steeds heel hoog viel me op.
Afbeelding

Haar kling is ook wat uitgerekt en staat een beetje open (sorry voor het plaatje):
Afbeelding

Lijkt alsof alles er klaar voor is, maar even kijken wat het uier nog meer gaat doen.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:14

Gefeliciteerd Desi!

Hier had het veulen het ook koud, heb een deken omgedaan maar ze blijft trillen..
Afbeelding

Ze voelt wel warm onder de deken.

Vannacht heeft ze veel gelegen maar vanochtend weer helemaal niet dus heb haar weer neergelegd...

Maak mij een beetje zorgen om het trillen, iemand tips?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:15

Heb je temperatuur al opgenomen, Pompski?

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:22

Ja, die was 38,1.
Drinkt goed en is alert!
Moeder heeft genoeg melk, bekkie van Lylou zaten de druppels aan en het melk spoot even door na het drinken.

Ze heeft nu een uurtje het dekentje op.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 12:49

Watchnow, altijd je gevoel volgen. Ben benieuwd of de da je kan helpen. Hopelijk gaat alles goed met merrie en veulen en voelt ze zich snel weer de oude.

Desi, ze heeft inderdaad een heerlijke stal zo te zien. Ik zou ze ook even naar buiten doen. Is voor beide vaak wel fijn om even de benen te strekken.

Marjolein en Muriona, dat zijn spannende uiers. Ben benieuwd hoe lang ze jullie nog laten wachten.

Myrthee, welkom terug. Een mooi nieuw leven straks al vervangt dat natuurlijk niet je oude paardje.

Pomski, temperatuurverschil met gisteren is ook wel enorm. Ze staat in jouw stal wel uit de tocht toch? Hopelijk helpt het dekentje en lekker dik opstrooien.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:13

Watchnow. Dat lijkt mij idd niet normaal, is geen oud bloed. Goed dat je hier de dierenarts over contact.

Pomski. Meer kan je nu niet doen. Lekker droogbed, warme melk en dekentje. Je ziet nog wel eens dat ze een warmte lamp ophangen maar daar is het nu echt te warm voor.

Muronia. Banden lijken goed slap :j

Ik denk er ook zo over. Ik heb ook wel eens later in april veulens gehad, heel koud en veel regen. Nederland is heel wisselvallig, dan maar met slecht weer even wat meer binnen

Desi. Heerlijk ruime stal :j gaat het goed met de kleine?

Tjakka. Merrie is goed dik

Odilia haar buik lijkt wat hoger te liggen. Uier lijkt niet heel veel terug gelopen met buiten staan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nigrante
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Liezella vandaag 300 dagen *\o/*
Ze wilde vandaag bont zijn ;)
Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:20

Dank jullie wel, dan kijk ik het voor nu even aan!

Bess is zich ook aan het klaarmaken..

Afbeelding
Afbeelding

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:22

Proficiat Desi!

Watchnow, hopelijk is alles ok, vind het ook wel redelijk wat bloed...

Muronia en marjolein, spannend, hopelijk snel gezonde veulentjes :D

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:41

bedankt voor de reacties op Goldy, uier is idd al heel wat. Gisteravond leek het nog meer dan vanmorgen. PH zit nu op 7.
Vorige keer was ze op exact dezelfde dag uitgerekend als dit jaar maar beviel op dag 352, 7 april. Dat vind ik een mooie tijd, als ze nu dus even lang drachtig is zitten we daar weer. Nu heeft ze wel al veel meer uier dan vorige dracht om deze tijd. We zullen zien, ze kan met veulen vanuit de stal zo het land op, dus als we de deur open houden ook gewoon weer naar binnen. Alleen de andere 2 pony's moeten dan even op een ander stuk, maar dat is geen probleem.

Pomski: ja bess gaat ook de goede kant op!

muronia: dat klinkt alsof het toch niet heel lang meer gaat duren, uier ziet er ook mooi uit al

am: mooie ronde dames, gefeliciteerd ook met de mijlpaal van Liezella! Lekker in de modder gerold zo te zien!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 13:48

Ik vind het echt niet oke om ze een week in een stal op te sluiten.
Ook erg ongezond voor moeder en veulen!
Liever meermaals 15 min met dekentje op zodat ze binnen weer kunnen liggen.

Ik zelf heb geen binnenlocatie maar wel altijd een droge baan, maar vind het nu ook niet ideaal qua weer.
Wel is de paddock tussen twee grote stallen in waardoor ze altijd naar buiten kunnen zonder vol in regen of wind te staan.
Maar bij mij is het niet discutabel, ze gaan er elke dag even uit. Behalve wanneer het medisch niet mogelijk is natuurlijk.

Maar het is idd lastig kiezen. Pakken ze in een keer ben je vroeg, andere merrie pakte slecht en komt pas in juni een veulen…
En heb ze liever wat meer op stal als ze zo jong zijn dan als ze 4 maand zijn en je weer in het najaar zit.

Watchnow dat vind ik ook veel bloed!

Pomski; ik heb de deuren dicht en heel veel stro zodat ze lekker iit de tocht en met warm strobedje staan.
Hoe warm is het dekentje? Ik had er een van 200gr op.

Afbeelding

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:06

Dank je voor jullie reacties. Dierenarts vond het bloed nog niet alarmerend en zegt dat we nu toch niets kunnen doen dan afwachten.
Ze is nu 323 dagen.
Ik moet ze wel dagelijks pijnstilling geven nu voor haar spronggewrichten, door het gewicht heeft ze daar veel last van.
Hoewel ik ze niet zo dik vind :)
Afbeelding

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:52

Ik denk dat het dekentje zo'n 200 grams is, heb het snel net bij de welkoop gehaald, is een hondenjas.. Ze trilt inmiddels niet meer en gaat gelukkig zelf ook wat meer liggen. Heeft alweer wat sprintjes getrokken om moeders heen!

Ik vertrouw hier zowel Bess als Dolly niet... Beide nog niet enorme uiers, maar dat had Jolyn ook niet.
Met name Dolly ligt nu heel erg veel, ook plat. Bess heeft afgelopen nacht bijna de hele tijd gelegen. (dat is normaal echt stukken minder).

Weet ook niet wie ik nou vannacht het birth alarm om moet doen...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 14:55

Als er 2 op elkaar zitten dan 2 alarmen.