[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:45

DL, top dat je er zo blij mee bent. Hij is echt huge :+ En tja, normaal misschien alleen bij een merrie oid, maar dit was ook wel een optelsommetje met al jouw ellende zeg. Mooie veulenbuiken heb je daar.
_karin, leuke pony's! Van wie heb je ze drachtig?
Oh Pepper, pffff. Geen wonder dat die buik zo dik is; met zulke acties wordt 'ie alle kanten op uitgerekt!
Hier ook nog niet zoveel te melden. We hebben gisteren de merrieveulens van de moeders afgehaald (hengstjes waren er al af), maar de merries zijn mooi rustig. Veulentjes zijn nog niet helemaal happy, maar verder wel rustig gelukkig. Blij met de ukken! :)

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:29

Vandaag bij Møvi wezen kijken (1,5 jarige zoon van Hinde x Gio) leuk hem weer eens gezien te hebben! Hij lijkt echt op zijn mama. Aankomend veulen wordt de 3e versie van Hinde met Gio haha :D

Møvi spreek je trouwens uit als Meuvi voor diegene die de ø niet kennen qua klank :P

Wat foto's van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moeder Hinde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:38

Wat een prachtig schilderij! Een mooi aandenken Y;(

Het begint al echt op te schieten voor Veel merries. Spannend :j

Arme Pepper. Wat een drukteschoppertje :')

Geweldig die duo penoti uiers <3

Prachtige ronde pony's karin!

Heel spannend chantalll

Esmeralda is 295 dagen *\o/*
Nog 25 tot de veilige grens. Er zit wat ontwikkeling in de uiers maar na beweging is het helemaal weg.

Afbeelding
Foto van gisteren.
Vandaag met papa to be op wedstrijd geweest <3 2x eerste. Als zijn nakomelingen ook zo'n top karakter hebben, ben ik helemaal blij :D

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:48

Buitenwedstrijd :brr: Gefeliciteerd met het mooie resultaat.
Lara is vandaag 289 dagen drachtig van de bruine Formidable, dus er gaan een aantal merries aardig gelijk op, leuk!

Twinklebel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:52

Wat een heerlijke wolbaal Maris!

Suffie, veel plezier van de week.

Altijd even wat sneu met dat spenen Arianne....maar een paar weken en ze weten niet meer beter.

Ik pas een weekje op bij de mensen waar Vien gestald staat, heerlijk, paard aan huis te hebben. Hier ook het water in de paddocks afgesloten, de stal blijven ze wel goed. Alle paddocks, rijbak en longeer mooi glad getrokken, als het dan opvriest kunnen ze er gewoon op.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:56

Begint idd echt al op te schieten bij sommigen. Ben benieuwd wie er gaat 'aftrappen' hier :))

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:59

Arianne Jillz is drachtig van caeglas Elfryn (zwarte hengst 4 witte benen en bles) en Vera van Gadlys lord Stanley (bruine hengst 4 witte benen en bles)

Maris_ mooie fjorden Gio ken ik wel die heeft hier een poosje op stal gestaan toen die jong was.

AM- Horses gefeliciteerd met 2x de eerste prijs.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:02

_Karin schreef:
Arianne Jillz is drachtig van caeglas Elfryn (zwarte hengst 4 witte benen en bles) en Vera van Gadlys lord Stanley (bruine hengst 4 witte benen en bles)

Maris_ mooie fjorden Gio ken ik wel die heeft hier een poosje op stal gestaan toen die jong was.

AM- Horses gefeliciteerd met 2x de eerste prijs.

Leuk ! :j ja Gio ken ik ook al vanaf veulen af aan omdat ik Amber al 10+ jaar ken :) ben benieuwd hoe de veulens dit jaar uit pakken :D
Wanneer zijn die van jou ookal weer uitgerekend?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:03

Wat een knapperd Maris!!!

En arme Pepper, niet moeilijk dat die buik zo enorl is. Ze wordt stelselmatig opgerokken :')

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:06

Arianne 2 en 4 april ga dan uit van 340 dagen

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:49

Ja leuk hè.. vind altijd leuk om ze te blijven volgen. Møvi lijkt echt op zn moeder :)) alhoewel er ook wel wat papa trekjes zijn.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 00:57

Hij is inderdaad behoorlijk groot uitgevallen haha fijn om te horen dat je er blij mee bent DL!

Jemig die van Pepper kan er wel wat van haha als ze nou drukker in de buik zijn, zegt dat ook iets over het geslacht? Of is dat weer een ander fabeltje :+

Wat een leuke fjord zeg Maris! Gio heb ik wel is langs zien komen hier op bokt, prachtig dier is dat!! Gave naam ook, hoor je zeker niet vaker langskomen?

Er lopen inderdaad een aantal merries bijna gelijk met elkaar op! Mijne is nu op 285 dagen dus nog maar 35 tot veilig! Ben heel benieuwd welke merrie er als eerste gaat...

Mooie hengst zeg AM_Horses! Is hij ook in jouw eigendom of rijd je hem alleen? Wel fris hoor een buitenwedstrijd.. brrr

Rijden jullie nog met de merries? Ik twijfel een beetje of ik haar niet kwaad doe met er nog op gaan zitten.. Energie voor 10 maar is het niet slecht voor de rug aangezien er al wat gewicht aan hangt?

Hoe doen jullie het trouwens met ontwormen en enten? Hoe dicht voor de bevalling is dat nou handig en schaad het als het dichter op de bevalling gebeurt? Hoor verschillende verhalen..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 03:23

Salatiga idd een fabeltje dat merries drukker zijn dan hengsten.
Al is het bij Pepper wel altijd zo geweest.

Pepper haar veulens worden dansend en snuivend met de staart in de lucht geboren haha.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 06:24

Jemig :oo arme Pepper .. hihi! Die is een flink feestje aan het bouwen...

Maris, wat een knap ding!! Maar ik vind mama ook enorm knap!!
Nou heb ik ooit eens gehoord (bij dr.pol???) dat merries bij de derde keer dekken met dezelfde hengst, antistoffen tegen het dna van de hengst kunnen gaan aanmaken ofzoiets, was je daar niet bang voor toen je deze combi opnieuw maakte??

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 07:51

Omg pepper en ze stond erbij en at gewoon door :')

Linda had ik ook gezien bij dr pol en dat is de reden waarom ik deze keer andere hengst heb genomen. Ik wist niet dat dit bestond.

Knappe hengst am horses en je merrie ziet er goed uit

Veel plezier in Berlijn suffie.
Ik hoop dat het volgende week iets minder fris wordt want men verzorgsterke staat er dan alleen voor. Wij zijn gaan skiën.

Salatiga ik weet niet tot hoelang je nog kan rijden maar misschien geeft je merrie dit zelf wel aan. Naar de energie die ze heeft, zou ik persoonlijk niet kijken maar eerder naar haar gang. Meer naar einde toe worden de banden echt slapper en is het bekken minder stabiel. Dus lijkt me dan niet gezond om er dan nog mee te rijden ivm met bekkeninstabiliteit.
Een goed ontwomings en ent schema zou voldoende moeten zijn. Maar hier worden ze toch in maart nog eens geënt tegen rhino en ervoor ontworm ik toch nog eens omdat Flo’s veulens toch altijd wormen hebben.

Leuk bezoekje maris knap ding

Welkom Karin

Pfff spenen, echt niet leuk arianne, zie ik altijd zo tegenop
Al gaat het veel vlotter als moeders weer drachtig is.

Spannend chantall

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:11

@Eilinora; toch maar weer actief in DBT :D Eerst afmelden en toch posten, gewoon blijven dus en even investeren in gezelligheid ;)
@Chantal; ik hoop voor jou op een mooie palomino merrieveulen. Met een mooi wit blesje/kolletje, 4 witte voetjes... droom droom droom
@Linda; interessant! Ik heb daar nog nooit van gehoord dat dat zo is? Is de kans op verwerpen dan groter? Wel handig om te weten als ik een eigen hengst met eigen merries heb, al verwacht ik hem geen 3 jaar te gebruiken, maar je weet het nooit.
@Vasthi; jou merrie begint al rond te worden in de flanken ook he?
@DL; klopt, normaal doen we het eigenlijk alleen als iemand merrie en veulen verliest volgens mij. Maar goed, jij hebt nu al het nodige verloren en pech gehad dus ik vond het in ieder geval de moeite waard om mee te doen toen de actie werd opgezet.
@Karin; Mooie merrie is Jillz trouwens!
@Yfkelover; ik heb onlangs voor 40 euro van Gembird een hele fijne camera gekocht. Test hem nu op de babykamer en straks mag die naar stal :+ Bevalt tot nu toe ook super goed. Dus voor degene die nog wat zoeken :D
@Suffie; goed bezig! Zou die IBC container niet vriezen ook? Mijn waterleidingen liggen tegen machines aan; mijn ponies drinken lauwwarm water :+
@Maris; wat een bink al voor 1.5 jaar zeg, zit al lekker in elkaar.
@AM_Horses; je hebt dus paps en mams in bezit ook? Gefeliciteerd met het resultaat. Bevroren daarna :D
Laatst bijgewerkt door Caesar op 05-02-18 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:19

Het gaat dan om het zogenaamde rhesusveulen. De merrie maakt dan antistoffen tegen de bloedgroep van de hengst. Met het drinken van de biest krijgt het veulen dat binnen en breekt zijn eigen rode bloedplaatjes af.
Moeder van mijn merrie heeft dat met haar laatste twee veulens gehad. Overigens van twee verschillende hengsten waarmee ze beide voor het eerst gedekt was. Het eerste veulen heeft het met een bloedtransfusie gered. Het tweede is helaas overleden. Daarna is er niet meer mee gefokt.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:24

Twinklebel schreef:
Het gaat dan om het zogenaamde rhesusveulen. De merrie maakt dan antistoffen tegen de bloedgroep van de hengst. Met het drinken van de biest krijgt het veulen dat binnen en breekt zijn eigen rode bloedplaatjes af.
Moeder van mijn merrie heeft dat met haar laatste twee veulens gehad. Overigens van twee verschillende hengsten waarmee ze beide voor het eerst gedekt was. Het eerste veulen heeft het met een bloedtransfusie gered. Het tweede is helaas overleden. Daarna is er niet meer mee gefokt.

Maar dan is het dus niet zo dat het te maken heeft met 3x dekken maar kan het al willekeurig zijn?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:27

Dr pol had zelf ook 1 met resus. Beestje wou niet drinken.. Zij gingen gewoon naar huis om de volgende ochtend "zó nieuwsgierig" weer te kijken of het al gedronken had. Nee dus. Toen uiteindelijk wel, en ging het veulen dood.

Heel vaak zijn resus veulens moeilijke drinkers. Ik denk dat ze zelf weten dat ze niet moeten drinken.. Ik ken ook een merrie waarbij het bijna elk jaar gebeurd, die geef je de veulens de eerste 48uur biest van een andere merrie. daarna kunnen ze weer bij moeders drinken.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:32

Ceasar ik heb me niet afgemeld hoor,heb alleen gemeld dat dit mijn laatste jaar hier is :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:34

Zo, ik heb een drukke week gehad, maar jullie hier ook! Bijna niet te doen zo, bijposten %)

DL fijn dat we je zo toch een klein beetje troost konden bieden. Nu op naar positiviteit voor de rest van dit jaar hoor :). Mooie dikbuikjes heb je daar, zit vast iets heel knaps in!

droversrun haha dat is wel duidelijk!

Evita kan inderdaad door de hormonen komen, hoor het wel vaker op het laatst in de dracht. Haha, mestkever. Ik heb er ook 1 bij die me standaard elke morgen met een mest/vlashoofd begroet. Smeerkees.

Chantalll zo zag het er hier ook uit inderdaad, ik dacht ook al, welk mooi weer?!

Vasthi wat leuk dat ze zelf in het DBT "geboren" is en nu een veulen verwacht!

Yfkelover we hadden ook 1 die er heel moeilijk mee deed en daarbij gingen we altijd een wortel uithollen (met zo'n appel-klokhuis verwijder mesje) en daar de pasta in. Dat ging er altijd met smaak in.

fyjuul welkom, leuk toch, gewoon meelezen en praten. Ik ervaar dit ook als leerzaam topic altijd.

Draaakje leuke foto's!

:wave: Maris, ook al moeite om bij te blijven, ik ken het :). Knappe jaarling!

Chantalll begint spannend te worden bij jou!

suus_elviera ja dat maakt het dan niet makkelijker.. Dan heb je niet echt een beginpunt.

_Karin die is al mooi rond! Ook geboren in het DBT en aanstaande papa overleden? Ja dat is dubbel speciaal zo'n veulentje. Hoop dat er een mooi merrietje uit komt voor je.

Eilinora sjeetje wat een bouwvakker!

suffie alvast veel plezier in Berlijn!

AM_horses Esmeralda richting de laatste loodjes! Gefeliciteerd met de prestaties van je hengst.

Twinklebel goed voorbereid de kou in. Hier is het te nat in de paddock. Ik heb een stukje wei droog en voorbereid dus daar kunnen ze straks op.

salatiga1995 volgens mij een week of 6 voor de uitgerekende datum ontwormen.

Linda, goh dat wist ik niet, antistoffen tegen het dna bij vaker dezelfde combinatie? edit: verder gelezen, sjonge wat heftig. Rhesus.. volgens mij kan dat bij mensen ook toch?

Ik ben weer bij *\o/*
Suus vandaag 268 dagen drachtig, nog 32 tot ze veilig is. Buik groeit mooi door!

Afbeelding

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:52

Rhesus kan bij mensen ook, maar is wel iets anders. Bij mensen wordt de "besmetting" via het bloed door de navelstreng doorgegeven, bij paarden via de melk.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:58

@Ceasar; het IBC vat staat in de schuur, waar ook de wasmachine staat. 's Nachts gaat hier een kacheltje aan, dus ik verwacht niet dat het water bevriest.

Vanmorgen dochterlief op de fiets naar school gebracht. Wij wonen op het laagste punt en moeten ongeveer 2 km de bult op fietsen. Het was spiegelglad, maar we zijn zonder kleerscheuren boven gekomen. Auto's reden vlot langs ons heen, sommigen iets te vlot := Op de terugweg stonden er onderaan de bult 2 op elkaar geparkeerd............

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:59

Dit wordt weer wat bijschrijven :+

Hier is ontwormen ook nooit echt een probleem, ze zijn altijd wel teleurgesteld dat het geen wortel is maar dat is het dan ook wel.

@Draakje; wat ziet ze er nog goed uit voor 205 dagen, lekker bolletje wol!
@Chantall; ben echt benieuwd wanneer jouw merrie gaat 'smijten' . Jonne heeft ook al hele slappe banden maar uier blijft wel stabiel ook, maar ik ga er vanuit dat die van jouw als eerste is hoor ;).
@Eilinora; ach pepper's baby heeft een feestje in haar buik. Hoe lang moet ze nog? Kan het trouwens kloppen dat wanneer de merrie op het einde van haar dracht loopt het veulen dan wat minder ruimte heeft om te bewegen?
@AM_horses, ze ziet er nog goed uit en wat leuk dat je op paps wedstrijd kan rijden! Hoop je op een schimmel?
@Maris; wat een knappe fjordjes heb je toch, echt heel leuk zijn ze. :D
@murosch, die van jouw heeft ook al een lekker buikje en begint ook al op te schieten :)!
@salatiga; ik rijd nog heeeeel afentoe met jonne en zij zit nu op 303 dagen. Met rijden bedoel ik korte buitenritjes en dan rent ze ook nog steeds iedereen eruit maffe merrie. Maar ik denk dat ik dat deze week voor het laatst ga doen en verder alleen nog aan de longe hou. Ik moet wel zeggen dat ik dat puur doe vanwege haar zucht anders had ik haar lekker vrij gegeven.
Dierenarts komt hier deze week enten tegen influenza. Ontwormen doen wij niet preventief, ik laat hem wel weer mest meenemen als hij er is deze week om eitjes te controleren.

Ik twijfel nog steeds of ik het geboorte alarm om het halster ga doen of toch een singel ga aanschaffen... Ik hou haar nu een beetje in de gaten snachts maar ik vraag mij af of Jonne echt plat gaat liggen zodra ze gaat bevallen, denk dat ze daar te onrustig voor is dan en haar hals niet plat gaat leggen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:17

goh dat wist iuk niet, van meerdere keren met dezelfde hengst dekken, is het dan ook zo als je een merrie met hengst A dekt , het jaar daarop, met hengst B en daarna weer met hengst A?, dus afwisselen? is hier met Yuma nog niet aan de orde, maar toch goed om te weten

glowy zit morgen op 300 dagen, er zit flink beweging in haar buik, goed te zien op de camera's :)
bij camille zie ik minder vaak beweging maar ook zo nu en dan wel, dus goede hoop op twee gezonde veulens :)

hier zijn alle paardjes afgelopen donderdag geent en behandeld tegen luis( waar komen ze vandaan? ) met cydectin, cydectin is tevens ontworming, dus voorlopig ben ik er weer klaar mee :)