[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:27

ShamalArabs schreef:
We wilden eigenlijk de mensen van de faculteit de stuipen op het lijf jagen, hij is stijf nu en ligt met gestrekte benen, dus technisch gezien zou hij nu uit zichzelf kunnen blijven staan :D maar nee, geen leuk geintje vrees ik :')

_O- Maar nee, doe maar niet :D

AZ, gefeliciteerd!!

peach2001

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:35

Het had gekunt :Y) deze 2 dames hadden daar de humor wel van inzien :') Maar goed, hij is opgehaald.
Misschien wel handig om te weten, al hoop je het nooit mee te maken: ze hebben vrijwel altijd belang bij overleden jonkies tot 1 jaar oud voor onderzoek, ook als het geen "bijzondere" doodsoorzaak is.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 17:36

Dat van die wortels lijkt me onzin. Dais krijgt ook wortels (zo'n 6 tot 8 normaal formaat wortels per dag) en haar uier werkt prima hoor :D

Dais was vandaag niet helemaal het Keesje. Ik ging een stukje zonder zadel stappen. Normaal wordt ze daar helemaal blij van, gaan haar oortjes naar voren en stapt ze in een flink tempo.
Maar vandaag... Ik weet niet, ze leek het wel leuk te vinden, want ze keek lekker om zich heen, maar haar oortjes stonden niet zo recht naar voren, ze stapte veel slomer dan anders, ze ademde zwaarder en ze kreunde en brieste veel.
Nu kreunt, hijgt en briest Dais sowieso meer dan een gemiddeld paard (ik denk doordat ze als veulen longontsteking heeft gehad).
Mij valt het niet meer op, maar als ik met anderen rij, beginnen die mensen er altijd over.
Maar vandaag viel het me dus wel op.
Halverwege het bos (na ongeveer 30 minuten) besloot ik een korter rondje te doen.
Toen ging ze wel iets sneller lopen, maar nog steeds zwaar ademen, kreunen en briesen.
Verder was ze gewoon haar vrolijke Keesje. Het deed me een beetje aan hooikoorts denken.

Wat zou het kunnen zijn? Een dwarse Baby? Ze moet nog 7 weken. Normaal rij ik tot het laatst door, want ze wil altijd nog zo graag en ik weet zeker dat als ik haar had laten gaan, ze weer een volle galop door het bos was gegaan. Dais is echt een paard die je tegen zichzelf moet beschermen.
Maar toch, ze was niet helemaal lekker dus -O-

SA, waarom alleen tot één jaar?
Ik kwam op FB (via Roma) je oproep tegen, dus ik heb hem ook gedeeld voor je.

lovesal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:30

AZ gefeliciteerd!
Mijn merrie krijgt ook gewoon nog wortels. Niet heel veel gewoon een paar.
Misschien een dipje Cynthia?

Mijn merrie vandaag! Nog 85 dagen te gaan.

Afbeelding

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:31

SA, wat ontzettend balen en zo sneu dat hij het niet kon redden.
En zwarte humor maakt het soms wat draaglijker. Je verandert er verder toch niets aan en het is een manier van verwerken. Wist trouwens niet dat ze jonge veulens kunnen gebruiken. Onze dierenarts wil wel graag biest om in de vriezer te gooien voor als een merrie het niet redt of het veulen niet mag drinken. Gooien ze in de vriezer.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:18

Tabitha, moet nog 48 dagen
Afbeelding

Afbeelding

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:30

Afbeelding Afbeelding

er steekt iets uit!!!

Nog 88 dagen te gaan :)

edit: het lijkt net een olifant zo met die foto's naast elkaar :p

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:59

Mooie buikjes hierboven zeg :)

Pretty: Empty is inderdaad mager :( sinds ze zo ziek is geweest is het echt een jojo.. Volgens veearts kunnen we niet meer doen dan voeren voeren en nog eens voeren. Ze krijgen met zijn 3 a 4en(ligt eraan welke pony's er mee eten uit een bak) 1,5 emmer geweekte bietenpulp,2 kilo brok en onbeperkt hooi. Binnenkort gaan we nog een maisbaal halen en die voeren en anders nog paardenmeel.. Je doet er zoveel aan en de rest van de pony's ziet er goed uit.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:32

Even mijn hart luchten:
Gister was het bij ons nog spannend.
Wilde sávonds de paarden binnen zetten
en dan staan ze allemaal aan het hek te wachten (vooral omdat ze op het paddock nu toch maar
in de blubber staan)
Ging ze dus pakken en toen lag ons moedertje plat in de blubber.
Toen ik haar riep stond ze op en liet zich meteen weer in de blubber vallen.
Heb meteen de dierenarts gebeld, moest met haar lopen totdat hij daar was
Ik kreeg haar niet aan het lopen, wilde zich steeds laten vallen.
Omdat ik bang was dat ze zich nog zou bezeren ben ik met haar in haar stal gaan staan,
daar kreeg ik haar wel een beetje in beweging (gelukkig heeft ze sinds afgelopen weekend de kraamstal)
Ze wilde wel eten (wat ik niet toegstaan heb)
Ze had geen koorts. De da stelde vast dat ze geen koliek had (dat vermoedde ik ook al)
Hij kon niet precies zeggen wat het wel was, waarschijnlijk lag het veulen ergens tegen een orgaan
waar ze dan last van had. (was overigens niet mijn vaste da, maar iemand die avond/nacht dienst had)
Hij zei dat hij het niet mogelijk was (met stethoscoop) het hartje van het veulen te horen???
Ik vind dat vreemd, dacht dat dat wel mogelijk was.
Heb nog de halve nacht in de stal gezeten en denk wel het veulen gevoeld te hebben,
maar ben er nog niet helemaal gerust op. Ben zo bang dat het nu nog fout gaat.
Vrijdag komt zowiezo mijn da (jaarlijkse gebitscontrole bij mijn paarden) dus wil dan wel nog eens laten scannen.
(als hij niet eerder al geweest is) Hebben jullie ervaring hiermee? Wat zouden jullie doen?

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:43

enjoy86 schreef:
Even mijn hart luchten:
en dan staan ze allemaal aan het hek te wachten (vooral omdat ze op het paddock nu toch maar
in de blubber staan)
Omdat ik bang was dat ze zich nog zou bezeren ben ik met haar in haar stal gaan staan,
daar kreeg ik haar wel een beetje in beweging (gelukkig heeft ze sinds afgelopen weekend de kraamstal)
Ze had geen koorts. De da stelde vast dat ze geen koliek had (dat vermoedde ik ook al)
Hij kon niet precies zeggen wat het wel was, waarschijnlijk lag het veulen ergens tegen een orgaan
waar ze dan last van had. (was overigens niet mijn vaste da, maar iemand die avond/nacht dienst had)
Hij zei dat hij het niet mogelijk was (met stethoscoop) het hartje van het veulen te horen???
Heb nog de halve nacht in de stal gezeten en denk wel het veulen gevoeld te hebben,
Vrijdag komt zowiezo mijn da (jaarlijkse gebitscontrole bij mijn paarden) dus wil dan wel nog eens laten scannen.
(als hij niet eerder al geweest is) Hebben jullie ervaring hiermee? Wat zouden jullie doen?

Hoi,
ik kom even terug binnen vallen. Stond vooral in meeleesmodus maar wil hier toch even op reageren.
Gisteren ben ik op cursus geweest en het ging over kolieken & zaken die daarop lijken.
Jou verhaal heeft veel kenmerken van iets wat we daar te horen kregen nl. het draaien van de baarmoeder.
Syptomen: dezelfde als koliek maar het is geen koliek.
Oorzaak: moeder is aan tuimelen/bewegen en veulen beweegt ook te heftig waardoor de baarmoeder omkantelt.
Op zich is het geen gevaar voor het veulen maar de baarmoeder moet wel terug gekanteld worden in de juiste positie.
Heb je een scan laten nemen of laten opvoelen?
Indien het niet betert, zou ik het toch even navragen bij je DA.
Het kan ook iets totaal anders zijn maar toen ik jou verhaal las, schoot dit me te binnen...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:45

Enjoy als het je niet lekker zit gewoon even.je eigen da bellen. Bellen.kan nooit geen kwaad :) anders loop je jezelf alleen maar gek te make.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:51

Hoi,
ik kom even terug binnen vallen. Stond vooral in meeleesmodus maar wil hier toch even op reageren.
Gisteren ben ik op cursus geweest en het ging over kolieken & zaken die daarop lijken.
Jou verhaal heeft veel kenmerken van iets wat we daar te horen kregen nl. het draaien van de baarmoeder.
Oorzaak: moeder is aan tuimelen/bewegen en veulen beweegt ook te heftig waardoor de baarmoeder omkantelt.
Op zich is het geen gevaar voor het veulen maar de baarmoeder moet wel terug gekanteld worden in de juiste positie.
Het kan ook iets totaal anders zijn maar toen ik jou verhaal las, schoot dit me te binnen...[/quote]

dank voor je reactie, da heeft haar gister opgevoeld en baarmoeder zat normaal zoals het hoorde

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:51

Enjoy, dat is inderdaad verschieten zeg, je kan inderdaad gewoon even naar je vaste DA bellen.

Polleman, ben je nog aan 't waken? Op 25 feb is 't volle maan :D haha, dan is de kans groter dat het dan komt ;)

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:53

Dustinlover schreef:
Enjoy als het je niet lekker zit gewoon even.je eigen da bellen. Bellen.kan nooit geen kwaad :) anders loop je jezelf alleen maar gek te make.

ja, ben nu weer aan het werk, mijn vader gaat er zo naar toe en houdt haar in de gaten,
heb de opdracht gegeven meteen da te bellen als er iets vreemds is.
vanmorgen oogde ze wel gewoon fit,
maar ben gewoon ontzettend bang dat het fout gaat
(dat ben ik overigens al 9 maanden)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:51

Zal vandaag even nieuwe foto's update
Hoe gaat het met Bonita?? Met Bonita gaat het goed ze word het zat..
Elke dag met mooi weer komt ze buiten zonder deken.
De uiers vullen goed ze heeft zo nu en dan lekkage..
Was er gisteravond 12 uur nog en toen was ze heel rustig.
Er was een twijfel bij mij maar ik werd in een keer beroerd
Dus besloten om naar huis te gaan en de stal eigenaar
zou paar keer gaan kijken.. Nu voel ik me weer redelijk...
ga nu eerst naar stal. En dan als bonita rustig is komt er in de loop van middag foto's van haar En haar uiers enz

Enjoy bij twijfel even je eigen dierenarts bellen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:15

zo Bonita lijkt wel een fopmerrie! Als ze hier lekken,dan is het dezelfde dag nog prijs!
Succes met waken!

Enjoy89 ai dat klinkt niet fijn voor je merrie. Wellicht had ze ergens flink last van,als het nu weer OK lijkt,zonder dat ze verder medicatie kreeg,komt het vast wel goed.
Wij hebben ooit een drachtige merrie gehad met flinke koliek,en die had een overleden veulen in de buik. Maar zij had echt wel flinke koliek,lag constant op haar rug met de benen gestrekt,echt een naar zicht!

Cynthia Keesje zal een bad-pregnant-day gehad hebben :(:) ,hopelijk is ze vandaag weer de Keezigheid zelve :(:)

Bonnieaw zo dat steekt flink uit aan weerszijden!!

Dendrofleur ze lijkt nog mooi slank!! Maar als ze rolt,zie je toch wel buikomvang :P

Lovesal wat ziet ze er toch goed uit <3

Dustinlover mais doet echt wonderen voor magere paarden!! Zo hebben wij hier al een paar sharminkeltjes weer goed gekregen.
Wij hebben elke winter maisbalen,en zowel de schapen als de paarden doen het daar goed op. Ze lusten het ook heel graag!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:33

SA heel veel sterkte, wat een naar bericht weer.. :(

Bij polleman nog niets geboren.. die gaat gewoon voor 10mrt ;) !

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:39

Mexxuna dat denk ik niet ze begint nu echt spenen te krijgen

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:40

pff Enjoy wat een schrik!! Ik zou proberen je niet teveel zorgen te maken tot je eigen DA is geweest. Heel makkelijk zeggen natuurlijk vanaf de bank, maar toch. in ieder geval goed nieuws dat de baarmoeder niet gekanteld is!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:53

:') SA had wel humor geweest, en zo zie je maar dat een lach en een traan dicht bij elkaar liggen. En gelukkig maar, fijn dat jullie (vriendengroep/zus) elkaar hebben om te ventileren.
Enjoy das idd schrikken, maar idd misschien net een verschuiving van de beeb. Hopelijk was dat het en gaat het nu verder goed!!
Polleman heeft een Fopmerrie :+ haha nog ff en dan is de mijne eerder... Nee hoor, hier duurt het ook nog wel even denk ik. Uier was gister weer geslonken, maar de camera hangt alvast.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 13:20

Pretty ja ik ben afhankelijk van een auto want er zit hier niks in de buurt. Ik wil gewoon een baal in de wei zetten en laat maar eten. Hoop echt dat het werkt want empty is echt mijn poppetje. :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:10

zo een baal weegt toch gauw 1000 kg,wel lastig in de auto te krijgen :+ ,of hebben jullie kleinere balen?
Wel rekening mee houden dat het best beschut staat van de regen en dat het in een week of 2 toch wel moet opgegeten worden om goed te blijven.

Polleman wij willen meer fotos van die uier en die spenen *\o/*

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:29

Enjoy ik zou in eerste instantie ook denken aan draaien van het veulen, als ze tegen een orgaan schoppen doet dat de merrie helszeer.
Bij de ene gaat dat draaien sneller dan bij de ander.
En dat geeft echt koliekverschijnselen...
Sterkte, ik hoop dat alles nu in orde blijft.

SA een dosis galgenhumor komt altijd van pas. Helpt soms heel goed.

ClementinevS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:58

CAS_3 schreef:
enjoy86 schreef:
Even mijn hart luchten:
in de blubber staan)

Hoi,
Het kan ook iets totaal anders zijn maar toen ik jou verhaal las, schoot dit me te binnen...

Hier ook meeleesmodus.
SA heeft dit vorig jaar met haar merrie gehad volgens mij. Een gekantelde baarmoeder. Die merrie is toen met spoed geopereerd volgens mij. Misschien kan SA hier meer over zeggen. Als het een gekantelde baarmoeder is, zou ik iig niet tot vrijdag wachten maar de DA vandaag nog laten komen. Of gaat het inmiddels weer goed met je merrie?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:17

Hier ook meeleesmodus.
SA heeft dit vorig jaar met haar merrie gehad volgens mij. Een gekantelde baarmoeder. Die merrie is toen met spoed geopereerd volgens mij. Misschien kan SA hier meer over zeggen. Als het een gekantelde baarmoeder is, zou ik iig niet tot vrijdag wachten maar de DA vandaag nog laten komen. Of gaat het inmiddels weer goed met je merrie?[/quote]

Dank voor je reactie.
Ze is opgevoeld gister en de baarmoeder was zoals alles hoorde te zijn. Ze lijkt gelukkig ook weer de oude nu.
Hou haar toch extra in de gaten en zodra er iets vreemds is komt de da