enjoy86 schreef:Even mijn hart luchten:
Gister was het bij ons nog spannend.
Wilde sávonds de paarden binnen zetten
en dan staan ze allemaal aan het hek te wachten (vooral omdat ze op het paddock nu toch maar
in de blubber staan)
Ging ze dus pakken en toen lag ons moedertje plat in de blubber.
Toen ik haar riep stond ze op en liet zich meteen weer in de blubber vallen.
Heb meteen de dierenarts gebeld, moest met haar lopen totdat hij daar was
Ik kreeg haar niet aan het lopen, wilde zich steeds laten vallen.
Omdat ik bang was dat ze zich nog zou bezeren ben ik met haar in haar stal gaan staan,
daar kreeg ik haar wel een beetje in beweging (gelukkig heeft ze sinds afgelopen weekend de kraamstal)
Ze wilde wel eten (wat ik niet toegstaan heb)
Ze had geen koorts. De da stelde vast dat ze geen koliek had (dat vermoedde ik ook al)
Hij kon niet precies zeggen wat het wel was, waarschijnlijk lag het veulen ergens tegen een orgaan
waar ze dan last van had. (was overigens niet mijn vaste da, maar iemand die avond/nacht dienst had)
Hij zei dat hij het niet mogelijk was (met stethoscoop) het hartje van het veulen te horen???
Ik vind dat vreemd, dacht dat dat wel mogelijk was.
Heb nog de halve nacht in de stal gezeten en denk wel het veulen gevoeld te hebben,
maar ben er nog niet helemaal gerust op. Ben zo bang dat het nu nog fout gaat.
Vrijdag komt zowiezo mijn da (jaarlijkse gebitscontrole bij mijn paarden) dus wil dan wel nog eens laten scannen.
(als hij niet eerder al geweest is) Hebben jullie ervaring hiermee? Wat zouden jullie doen?
Hoi,
ik kom even terug binnen vallen. Stond vooral in meeleesmodus maar wil hier toch even op reageren.
Gisteren ben ik op cursus geweest en het ging over kolieken & zaken die daarop lijken.
Jou verhaal heeft veel kenmerken van iets wat we daar te horen kregen nl. het draaien van de baarmoeder.
Syptomen: dezelfde als koliek maar het is geen koliek.
Oorzaak: moeder is aan tuimelen/bewegen en veulen beweegt ook te heftig waardoor de baarmoeder omkantelt.
Op zich is het geen gevaar voor het veulen maar de baarmoeder moet wel terug gekanteld worden in de juiste positie.
Heb je een scan laten nemen of laten opvoelen?
Indien het niet betert, zou ik het toch even navragen bij je DA.
Het kan ook iets totaal anders zijn maar toen ik jou verhaal las, schoot dit me te binnen...