wij rijden veel recreatief, de eerste weken nemen we het veulen los mee, we gaan dan onder het zadel en uiteraard op plaatsen waar dit kan en als we zien dat het veulen 'arrogant' word, dus achterblijft, bijspurt, de andere kant opgaat enz, dan blijft hij/zij thuis
IvysToeter
Geplaatst: 17-05-10 22:40
maar vinden jullie dat dan 'zielig'? om het veulen in de stal te laten? en na opbouwen bijvoorbeeld 20minuutjes te gaan longeren o.i.d.?
In het begin rij ik 10 min a 15 min. Maar uiteindelijk gewoon 1 uur. Ik laat het veulen van af het begin op stal, heb vroeger wel met veulen er bij gereden, maar ze springen dan op de merrie en heb ik een paar hoeven in mijn rug zitten. En ik sta op een pension stal en rijden vaak meer mensen en dan is het helemaal niet te doen met het veulen er bij. Ik vind het niet zielig om veulen op stal te laten, wel rustig opbouwen. Als ze al gewend zijn om af en toe alleen te zijn gaat het met spenen ook vaak makkelijker, vorige veulen kon ik zo van stal halen moeder op stal laten en haar inladen in de trailer.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 17-05-10 22:48
Roo, spannend!!!
Rowo, mooie foto van een knapperd. Hier waren we net op tijd om ze binnen te zetten, vlak nadat Gem vertrokken was begon het te regenen en de lucht zat dermate dicht dat we ze meteen maar binnen hadden gezet.
Ik heb Armani er nu nog steeds bij lopen als ik ga rijden. Hij dwaalt nu idd al vaak af naar de andere kant van het weiland, maar ik heb ook geen stal daar waar ik ze in kan zetten. Ze staan nu 24/7 buiten.
Mevrouw had loos alarm Ze houd me momenteel goed voor de gek, vorige nacht maar liefst 6x! Betekend wel dat ze redelijk onrustig is. Spenen waren ten opzichte van 2 uur geleden wel degelijk veranderd! Morgen weer nieuwe kansen
Ik hoop niet dat het nog lang duurt! Snachts gaat mn birthalarm regelmatig af en haar spenen waren echt veranderd, was 2 uur geleden nog bij haar toen had ik ook foto's geplaatst maar nu waren ze echt anders, dr kling was ook meer opgezwollen!
@ fokfanaat, we hadden een camera maar de internetverbinding van de eigenaar van de stallen is de zwak om bij mijn merriestal te komen:( Lukt dus helaas niet, wel geprobeerd
Roo_19 succes, wordt een spannende nacht voor jou!
Las iets over merrie rijden met veulen, kleine van mij is nu morgen 3 wk oud. Sinds zaterdag steeds 10 min uit elkaar gehad. Gewoon in een veulen veilige stal gezet en weggelopen met de merrie. Eerst wat verbaasde reactie en wat gegil, nu letterlijk sinds vandaag geschreeuw maar nu doorzetten. Morgen voor t eerst weer 20 min les. En over 3 wk op wedstrijd. Wel kort bij zodat ik niet langer dan 1,5 uur weg ben.
Het is net hoe makkelijk je erzelf mee omgaat. Ik heb de kleie na 2 dagen al een halster omgehad en kan nu rustig bij dr komen. Maar meelopen aan een touwtje kan ze bvb weer nog niet.
Wij zijn ook vanaf 2 weken gaan scheiden. Eerst een paar min. Rijden doen ze nog met hem erbij, maar hij gaat ook leren op stal te blijven (zodat ze met rijden meer vrijheid hebben)
Balou_lover
Geplaatst: 17-05-10 23:19
Wakers voor vanacht SUCCES
parouscha
Geplaatst: 17-05-10 23:19
Iedereen die gaat waken, succes!!!!
Spannend roo!
Wel balen dat een camera niet lukte, schijnt wel te lukken via IP. Ben er ook nog niet uit hoe het werkt, was anders wel ideaal geweest
Zouden vanacht op stal slapen, maar stalhouder zei ook al, dit komt echt nog niet. Dus ga maar lekker thuis slapen.
Uier was echt nog niets en ze was super rustig en helemaal nog niet klaar voor. Morgen maar weer kijken
Joyceee86
Geplaatst: 17-05-10 23:26
Ik ben vanaf 1 dag al aan het scheiden gegaan In het begin rondje erf er weer terug, nu longeer/rij ik toch per keer al 20 minuten en daarna nog op de poetsplaats benen afspuiten enz. Dus zijn ze zeker een half uur weg. Daarbij zadel ik Barcardi ook voor de stal op, Fouradi hinnikt wel, maar barcardi lijkt wel blij te zijn er even vanaf te gaan.
parouscha
Geplaatst: 17-05-10 23:27
Ik ga ook vrij wel vanaf dag 1 beginnen met het scheiden van merrie en veulen. Mijn merrie kan een behoorlijke klever zijn en ik denk dat het wel goed is om dan te beginnen met scheiden van de 2.
Denk dat het eerst wel even moeilijk zal worden, maar dag bij dag opbouwen en dan het rijden weer oppakken.
Ken zelfs mensen die gewoon wedstrijd gingen rijden met de merrie en het veulen thuis lieten, met zo'n 2 á 3 weekjes na de bevalling. Moest de merrie wel gemolken worden op wedstrijd
Joyceee86
Geplaatst: 17-05-10 23:39
Ik rijd wel eens wedstrijden, maar alleen als ik er zin in heb Het is Barcardi haar eerste veulen, dus ik wist helemaal niet hoe ze zou gaan doen. Als ik nu rijd, wil ik er niet eens meer af zo fijn dat die merrie is
Ik ben ook dezelfde week al begonnen met scheiden. Vorige week was ik een week in New York, dus toen zijn ze niet gescheiden geweest. Vandaag merrie van het veulen gehaald en stukje aan de hand gestapt. Dit gaan we nu dagelijks doen en vanaf volgende week ga ik weer rijden. Veulen was wel flink gek op stal, merrie gaf er helemaal niks om. Wordt vanzelf wel beter!