Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:37

Voor de komende dekking (dit jaar leeg) is mijn voorkeur toch wel een merrietje. Die kan ik hier aanhouden, een hengstje tussen de meiden wordt toch wat moeilijker..

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:38

Ja ik wil deze keer toch ook eens géén hengstje na 5 hengsten op rij... *LOL*
Gaat zo moeilijk tussen de merries hé, al heb ik de zoon van mijn merrie vorig jaar nog altijd tesamen in de kudde lopen (en gaat nog steeds goed, incl. surrogaatmoeder, hij zoog bij 2 merries Rolleyes))
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 23-03-07 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:39

zitten daar ook merries tussen, en daar duikt hij niet op? Misschien nog wat jong maar hij zal toch wel bijna een jaartje oud zijn nu denk ik dan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:40

Wauw, niet de eerste de beste hengst zeg! Prachtig beest! Ben heel benieuwd naar het veulen, en duim voor je dat het een merrie is.

Mijn voorkeur gaat uit naar een merrie, maar die worden maar niet geboren hier op stal. Sigaar (Stand is 17-2 voor de hengsten.) Hengst is natuurlijk ook welkom, om eerlijk te zijn liever een gespikkelde hengst dan een effen merrie, aan een effen merrie heb ik niet zoveel (is voor het stamboek "waardeloos").

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:40

Loolapelooza schreef:
Ja ik wil deze keer toch ook eens géén hengstje na 5 hengsten op rij... *LOL*
Gaat zo moeilijk tussen de merries hé, al heb ik de zoon van mijn merrie vorig jaar nog altijd tesamen in de kudde lopen (en gaat nog steeds goed)

Hier hetzelfde Ja (Al was Milo wel pas van augustus) Maar misschien scheelt het dat alle merries behalve zijn moeder en een leeftijdsgenootje drachtig zijn. Knipoog
Ik hoop eigenlijk dat ik ze de hele zomer nog samen kan laten lopen! Maar dat ligt eraan hoe het gaat met drachtig krijgen van de dames Knipoog Als die hengstig worden moet hij (tijdelijk) uit de kudde weg.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:47

ik wilde net nog zeggen (heb het daar ook ge-edit Haha!) dat hij zelfs met 2 merries staat.. beide z'n "moeder" want hij was zo slim om bij 2 melkstations te tanken Knipoog Hij doet dat echt perfect, tot voor kort had hij een 2-jarige New Forest als vriend maar nu moet hij het met een Shet ruin doen. Dat gaat niet zo goed in de zin dat die minder speelt (en spelen is heel belangrijk voor hengstveulens) dus van de zomer komt er waarschijnlijk 1'tje van iemand anders bij op het land. Lachen (of ik koop weer wat, kan ook Haha!)
Spenen is hier trouwens ook "apart" gegaan, toen de merrie het zelf aangaf heb ik slechts 1 week het poortje tussen weide en paddock dicht gelaten en ze apart gezet tot de uier droog was et voila; m'neer is afgespeend Knipoog Heeft tot op heden nog steeds geen problemen gegeven als ik met 1 van de moeders of kind op stap ga en hem achter laat.
Kon niet stresslozer! Hoop dat het dit jaar weer zo soepel gaat.

En Neonlight, 17 hengsten!! Bloos! Moet er niet aan denken! Haha!
En Marlijn, de kudde compleet laten is zo leuk voor die beesten hé? Ik hoop dat het lukt dit jaar, als z'n "2e moeder" hengstig is dan haal ik ze uit elkaar en mocht ze toch drachtig worden dan is dat niet echt een probleem... Hij wordt toch aangehouden met einddoel dekhengst in gedachte Knipoog

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:51

Loolapelooza schreef:
En Neonlight, 17 hengsten!! Bloos! Moet er niet aan denken! Haha!
En Marlijn, de kudde compleet laten is zo leuk voor die beesten hé? Ik hoop dat het lukt dit jaar, als z'n "2e moeder" hengstig is dan haal ik ze uit elkaar en mocht ze toch drachtig worden dan is dat niet echt een probleem... Hij wordt toch aangehouden met einddoel dekhengst in gedachte Knipoog

Wat grappig, Milo wil ik ook als dekhengst houden Haha!
Ik vind het goed voor de ontwikkeling als ze in een gemengde groep staan van verschillende leeftijden. Hij heeft nu een vriendinnetje, zijn moeder en nog 3 andere merries. Dit jaar komen er ook nog 3 veulens waar hij ook nog mee zou kunnen spelen. Als hij bij de kudde zou kunnen blijven zou ik ideaal vinden! Ik heb verder behalve onze dekhengst geen hengsten/ruinen waar hij bij zou kunnen staan. Dus ik hoop dat hij iig dit jaar nog bij de merries kan blijven staan!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:54

Ach, alleen maar hengsten heeft ook z'n voordelen. Voor de sport willen we het liefste hengsten, en het merendeel gaat toch de sport in. En ook voor de opfok is het wel makkelijk, de hengsten staan heerlijk bij elkaar. Met een merrie toch wat meer problemen om te plaatsen, ook omdat de hengsten over het algemeen hengst blijven hier.

En hier heb ik ook een 2-jarige staan die eventueel naar de hengstenkeuring gaat, de volle broer van degene die ik nu verwacht. Eerst nog even wachten hoe Devdan er deze zomer voorstaat.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:56

Zolang er geen incest van komt alles oke toch Knipoog

Ik zou graag mijn minihengstje bij mijn shetmerrie en haflingermerrie in de wei laten maar mijn ouders willen geen kruising haf x shet dus ik laat ze voorlopig nog naast elkaar Knipoog shet is al drachtig en die mag hij straks wél dekken, daarom hebben we hem ook Vork

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:06

Tis inderdaad goed voor ze, zo leren ze respect te hebben voor merries en ze niet als sex-objecten te zien Tong uitsteken
Zo had ik bijna 2 jaar geleden een goedgekeurde dekhengst op visite die de hele zomer bij mijn zogende merrie en veulen heeft gelopen.

Hier staat hij te waken over het betreffende hengstveulen (de eerder vermelde New Forest trouwens)
Hij was echt de perfecte speelkameraad voor hem, zo voorzichtig en verdraagzaam hij met dat kleine veulentje was! Mooi om te zien, echt waar.
Afbeelding

Tja Neonlight, voor sportpony's zijn hengsten an sich ook (inderdaad) wel gewenst maar ik vind merries evidenter om op te fokken. Die zijn vaak toch iets minder baldadig en kunnen makkelijker bij hun moeder(s) "tante's en zussen" blijven staan... Haha! Die lijden er ook niet zo onder dat ze geen speelkameraad van dezelfde leeftijd hebben (maar tis wel beter als ze die wel hebben)
Daarom zijn al mijn andere hengsten ook verkocht en/of gecastreerd, niet teveel testosteron op een erf fokmerries Tong uitsteken

En ja Thomas, je moest maar is de pech hebben dat je merrie hengstig is, lekker ligt te slapen en dat die shet hengst z'n kans mooi ziet.... Haha!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:09

Cheveyo schreef:
zitten daar ook merries tussen, en daar duikt hij niet op? Misschien nog wat jong maar hij zal toch wel bijna een jaartje oud zijn nu denk ik dan.

Als veulen had hij dat heel erg, tis jammer dat ik daar geen foto's van heb maar hij zat toen constant bovenop (of liever tegenaan want hij was nog veel te klein) zijn surrogaatmoeder.
Nu heeft hij meer manieren en buiten een diepe hinnik bij speciale gelegenheden komt hij niet meer. Knipoog
Of dat denk ik toch, ik heb de merrie namelijk niet meer hengstig gezien... Bloos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:11

Laat nu net de meest baldadige op stal hier een merrie zijn. Nagelbijten / Gniffelen Altijd al geweest, als veulen al.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:21

Neonlight schreef:
Laat nu net de meest baldadige op stal hier een merrie zijn. Nagelbijten / Gniffelen Altijd al geweest, als veulen al.

Hier ook Nagelbijten / Gniffelen

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:25

Loolapelooza: Als ze hengstig staat zijn ze wel dikke vriendjes, heb ze een keer samen in de wei gezet toen... (niet met de bedoeling om te dekken hoor Clown)
en toen zag ik dit:
Afbeelding
IK zou zo'n ongelukje niet erg vinden.. Vork

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:28

Mijn voorkeur gaat uit naar 3 merrie's.... Die kunnen hier blijven, en heb ik over 3 jaar weer wat te doen Haha!
Zit nu toch wel "goed" staan hier op het moment 8 paarden (en ook jaarlingen etc.) waarvan een hengstje (2006) die over ongeveer een week naar een stoetterij hier in de buurt gaat.
Verder zijn er dus van die 7 merrie's die er staan 3 drachtig.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:29

Ach, die arme shet...... Dat is toch frustrerend voor zo'n echte kerel?? Tong uitsteken

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:32

hihi. Nou als mijn kleinste meiden niet net pas een jaar worden in april en ze allen gedekt zouden zijn dan kan ik best een hengstje kwijt. Maar zolang zijn we nog niet bezig, vorig jaar ons eerste veulen hier op stal geboren. Hoop dat er nog velen mogen volgen en dan ook heel graag gezond en op de goede manier. Ik zou alleen niet willen dat hij ze dekt dan, daarom kan het wel als ze al vol zijn Knipoog. Over 2 jaar zouden ze gedekt kunnen worden, wel afhankelijk van hoe ze zijn op dat moment.

Thomas, het ziet er grappig uit zo klein en tegen een voor hem hoge kont maar daar zou ik geen combi van willen....een haf op korte pootjes kan hier ook uitkomen! Vind er niks grappigs aan. Je ouders snappen het.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:36

Ik wil dit jaar echt een bonte merrie.
Het is al 3x mislukt.
Tot nu toe 2 bonte hengstjes en een vos merrie zonder ook maar 1 stipje wit.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:38

Nee Saffier, helemaal niet.. hij probeerde het 2 keer en ging daarna gewoon grazen. Knipoog

Cheveyo: ja da's wel waar Scheve mond maar ik weet niet of ze al veulens heeft gehad dus een kleintje zou handiger zijn om als eerste 'plaats te maken' in de doorgang.

Hij beseft echt alleen dat hij hengst is wanneer er moet gedekt worden. Voor de rest is hij een soort robotknuffelpony Tong uitsteken als je op de grond gaat zitten en je kriebelt hem, kriebelt hij terug. Ja
Hij doet letterlijk geen vlieg kwaad en is ALTIJD kalm. nooit zal hij trekken als je wandelt, nooit gaat hij lopen...
kijk, staat gewoon te suffen:
Afbeelding

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:40

Wat een geweldige manen zeg.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:42

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:54

Faniek: Gefeliciteerd!!!
Wat een lange benen Knipoog
Ik was net iets te laat om de bevalling te zien....

Ik had vorig jaar mijn toen bijna 2 jarige hengst bij een shet merrie lopen, die niet gedekt wilde worden...... Ik geloof wel dat t zn mannelijkheid aantasste... Tong uitsteken Clown
Hij gaf t op een gegeven moment ook gewoon op.....
Laatst bijgewerkt door Jes op 23-03-07 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:55

Supermooi om te zien!!
Van harte gefeliciteerd met dit knappe merrietje, Faniek!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:58

Damn, net te laat ingeschakeld! Ze staat haar nu af te likken. Of hem. Tong uitsteken Mooie bles!

Edit (ik blijf editten Tong uitsteken ), het is een merrie?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:58

Neonlight schreef:
Damn, net te laat ingeschakeld! Ze staat haar nu af te likken. Of hem. Tong uitsteken Mooie bles!

Edit (ik blijf editten Tong uitsteken ), het is een merrie?

ja een merrietje