[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

immii_clarr

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 17:50

Iedereen de beste wensen voor 2021! dat we allemaal maar mooie gezonde veulentjes in de wei hebben lopen straks!

Dddara, ik durfde het al bijna niet te zeggen, maar net als selente was mijn eerste gedachte, dit moet toch geregeld zijn voordat je gaat dekken. Hoop dat je een goede oplossing vind. 3x3 is voor een paard wel echt te klein in mijn ogen. Ik zou in jouw geval nu in ieder geval van de 4 stallen 2 ruime stallen maken, en als het lukt en de ruimte er voor is een derde grote stal bijplaatsen.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:17

Iedereen natuurlijk de beste wensen voor 2021! Op naar een heleboel gezonde baby's! :D

Mijn merrie staat in een stal van 3,5 bij 4, maar is dan ook niet zo groot (1.54m). Een oud stalgenoot had een drachtige merrie laten veulenen in een stal van 3 bij 3. Dat ging in principe prima, maar de merrie heeft het veulen later die week op een onbewaakt moment verdrukt. Geen idee hoe, maar met een grotere stal is die kans toch kleiner. Ddara, heb je geen hooischuur waar je provisorisch een soort stal kan maken? Daar zou je dan de eerste merrie met veulen kunnen neerzetten na de geboorte. Die andere stallen kan je dan doorbreken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:19

Selente schreef:
Betreft de stallen, het zal niet een heel gewenste reactie zijn vermoed ik, maar is dat niet iets wat je overwogen wilt hebben alvorens je gaat dekken?

Ik zat al op m'n handen :o
Imo is het niet het maar doen met de ruimte die je hebt. Nee, als je fokt zorg je dat je alle middelen daartoe op orde hebt. Passende stalling voor de bevalling hoort daar imo ook bij.

Hier zijn de boxen op zijn kleinst 4.5 X 5 en de grootste 5.5 X 5.
Onze pony's zijn maar klein. Tussen de 1.36 en 1.48 dus dat past makkelijk.
Voor de shire zit ik te denken van 2 boxen 1 grote te maken misschien.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:30

cp112 schreef:
Selente schreef:
Betreft de stallen, het zal niet een heel gewenste reactie zijn vermoed ik, maar is dat niet iets wat je overwogen wilt hebben alvorens je gaat dekken?

Ik zat al op m'n handen :o
Imo is het niet het maar doen met de ruimte die je hebt. Nee, als je fokt zorg je dat je alle middelen daartoe op orde hebt. Passende stalling voor de bevalling hoort daar imo ook bij.

Hier zijn de boxen op zijn kleinst 4.5 X 5 en de grootste 5.5 X 5.
Onze pony's zijn maar klein. Tussen de 1.36 en 1.48 dus dat past makkelijk.
Voor de shire zit ik te denken van 2 boxen 1 grote te maken misschien.

Inderdaad. :=
Zo iets bedenk je toch voor je merries überhaupt laat dekken...
En doen met de ruimte die je hebt gaat er bij mij ook niet in, dan had je gewoon niet moeten dekken.

Die van mij (pony) staat nu nog in een stal van 3,5x3,5m en daar gaat volgende maand het tussenschot tussen uit dat ze 3,5x7m krijgt, 3,5x3,5 vind ik echt al veel te klein voor een pony merrie om te bevallen en daarna met veulen, laat staan voor een paard.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:43

Balzalen hoeven van mij ook niet, maar 3x3 m vind ik voor een paard met veulen ook te klein. Voor onze Welsh van 1,20m met veulen kan het prima. Zelfs voor de D-pony zou het naar mijn idee wel kunnen. De nieuw te bouwen stallen gaan we 3x3,5m maken, mijns inziens een prima maat. De paarden gaan bij mij veel naar buiten, ook dat scheelt. Ik ben wezen kijken bij iemand die stallen van 4,5 x 4,5 m had, daarin raak ik bijna de weg kwijt :+ maar vooral kost het veel strooisel enz, lijkt me.

Is in de wei laten veulenen nog een optie, met stal voor nood?
Laatst bijgewerkt door LaDonna75 op 01-01-21 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:47

3x3 vind ik voor een D met veulen ook te klein :o maar ik houd van ruuiimm, ook al zijn het maar ponietjes. Voor een beetje pony is 4x4 het mooist. Voor een paard ga je toch al snel naar 5x4 minimaal vind ik persoonlijk.

Voor de shire gaan we misschien kijken of we de voorwand ffies naar voren kunnen plaatsen, want als ik de zijwand eruit haal en van 2 stallen 1 maak dan zit ze met een dichte wand met de buurvrouw bedenk ik net :') dat geeft geheid stress.

De voorwand kan wel wat naar voren. Dan kom ik voor die box op 6x5 uit. Dat is zij met haar maat wel nodig :j

En qua strooisel, tja, ik ben iemand van ons bunt niet zuunig dus ze staan hier altijd mega dik opgestrooid. Hoe groter de box en hoe meer stro hoe minder bende ze er van maken is mijn ervaring :j

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 18:55

Grote stal is inderdaad veel zuiniger dan een kleine stal waar ze veel sneller een grote bende van maken. En altijd dik strooien, verbruik je ook veel minder dan met een dun laagje.

3x3 vind ik voor een D pony met veulen ook echt veel te klein. :=

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:15

happy newyear!!! Zo benieuwd naar de veulentjes!!!
Gisteren toch 2 luide knallen 1x rond 8u zelf en onze honden zaten net buiten. We hadden ons een bult verschoten en zoo dicht was alsof het in onze eigen tuin gebeurde. Dan rond 12u nog eens. Maar voor de rest een hele leuke avond gehad.

Ik heb het nieuwe jaar al goed ingezet met een modder duik. Wilde ik mira uit de wei halen, liep ze weg naar haar weidemaatje. lag ik plots in de modder. _O- Mira wil normaal altijd eerst naar binnen en loop nooit weg. nu liep ze echt naar quierona om te zeggen ga jij maar eerst. Want mira word altijd boos en nukkig als we quierona eerst uit halen. Beter zo dan dat ze Quierona aanvalt!!
Hier nog 104 dagen te gaan!!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:16

Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik zie hier groottes tegen komen die gewoon fantasie zijn _O-
Al is 3x3 ook echt te klein. Dat wil je eigenlijk al niet eens meer als normale stal.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 19:32

Ik heb ook nog geen stallen :o
De plannen zijn wel goedgekeurd doir de gemeente en de wanden besteld. Hoop dat alles februari echt staat.
Mijn stallen worden 4x5m

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:51

Hier 3.5x3.5 stallen. Tot nu toe was dat eigenlijk nooit te krap omdat ze overdag de hele dag buiten staan en al snel na de bevalling (3 weken) weer volledig buiten staan in aparte paddocks van 6x10.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:54

Hier 6x4 uit mijn hoofd. Groot zat
Afbeelding
Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:08

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Lastig het vraagstuk met de stallen, maar de veulens zitten er nu eenmaal al in, dan is het nu zaak om in oplossingen te denken. Als ze eenmaal geboren zijn en het is nog geen goed weer snachts, dan kan een nachtje in een 3x3 stal echt wel. Voor de bevalling heb je liever wel meer ruimte, hoewel ook dat niets hoeft te zeggen, in een grote veulenbox kunnen ze ook met hun kont tegen de muur gaan liggen.
Proberen de merrie met de meeste tekenen in de grootste stal te zetten, daar met veulen ook nog in laten en als de volgende er aan lijkt te komen, wissel je de eerste met veulen naar een kleinere stal. Het kan in april misschien ook al goed genoeg weer zijn om snel buiten te kunnen blijven.

De uitgerekende datum, daar zou ik me niet te veel aan vasthouden, wij hadden er ook meestal 3 of soms 4 per jaar en de laatst uitgerekende is wel eens als eerste gegaan en de eerste als laatste. Meestal bevielen de maidens later dan uitgerekend, maar ook wel eens een op 320 dagen al.
Ook kan het bij een maiden ineens heel vlug gaan, dus van geen uier, naar een doorzichtig drupje, naar veulenen binnen een paar uur.
Als ze echt tegelijk lijken te gaan, zou ik de ervaren merrie in de kleine stal laten en de maiden in de grote.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:24

Dddara, als je 4 stallen hebt, kan je dan niet simpel de tussenschotten verplaatsen zodat je 3 ruimere stallen krijgt? Afhankelijk waar de deuren zitten.

Ikzelf maak me minder druk om de maat. Eerste keer beviel ze in een opfokstal van 10 bij 20? meter en nog moest de staldeur open, lag precies met de bips in de hoek :+
Tweede keer een stal van 3 bij 4 en dat ging prima. Dit keer blijft ze in eigen stal op pension.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:46

Voor mij gaat de maat ook puur voor de bevalling. Ze staan hier vaak met 48 uur gewoon 24/7 buiten met veulen :+ dus daarvoor is de ruimte niet nodig.
Maar ik vind dat een merrie goed ruimte moet hebben om te kunnen liggen zonder gelijk een wand tegen te komen :+ maar dat kan aan mij liggen.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:17

Iedereen de beste wensen voor 2021! Dat alle veulens maar gezond geboren mogen worden

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:27

Thanx voor het mee denken.

Ik ben vanmiddag met me man door de stallen en de schuur gegaan om alle opties te bespreken. Het door breken van de stallen is nauwelijks een optie omdat de stalwanden draag wanden zijn en anders ook het dak er af moet. Maar we hebben een andere oplossing gevonden om 2 grotere stallen te maken. 1 van de 3x3 stallen had een loze ruimte naast de stal van 1,70m dat komt er dus bij en daar achter zit nog een deel schuur van 4,70m bij 5 het eerste paard staat dus super de luxe in 3x4.70 met doorgang naar 5x4,70 dus dat is een mega stal als de 2de er bij komt komt er een schot tussen dan worden het dus 2 aparte stallen wanneer de 3de aan de beurt is er hopelijk al lang weer 1 met veulen naar buiten. Die krijgt dan gewoon 3x3 uitloop stal waar ze vrijwillig in kunnen.

Mijn paarden staan normaal 24/7 buiten mijn stallen zijn puur schuilstallen die eigenlijk nooit gebruikt worden alleen om brok in te eten.

Verder heb ik 6 weilandjes een longeer rondje een bak en een paddock die in 3 aparte delen kan worden verdeelt dus het is niet dat er hier geen veulen geboren kon worden het was gewoon zoeken naar de prettigste en veiligste oplossingen

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:41

Super dddara, mooie oplossing zo.

Cp, als je ze de ruimte kan geven dan zou ik dat zeker doen. Zelf ben ik er alleen niet op tegen als het niet gaat.
Vroeger was de standaard maat 3x3 meter voor paarden en 2,5x2,5 voor pony's en genoeg die in eigen stal bevielen en ook de veulens tot aan afspenen s'nachts in dat formaat hadden staan. Ging altijd prima. Vandaar dat ik er niet fel op tegen ben om in eigen stal te laten staan . Doe ik voor het eerst nu ook.

Neemt niet weg dat ik blij ben dat normen veranderen en de standaard stalmaten groter worden. Als je nu stallen wilt bouwen is minimaal 3,5x3,5 meter dacht ik.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:25

Klopt nieuw mag een paardenstal niet kleiner meer zijn dan 3.5x3.5 goede zaak vind ik dat :j
Ach ik ben allang blij dat de mogelijkheid er is dat alles gewoon lekker 24/7 de kudde in kan haha.
De merries gaan meestal een goede maand voor de uitgerekende datum op stal. Liefst 2 aan 2 zodat ze een vast maatje uit de kudde naast zich hebben snachts. Gaat altijd prima. Ze raken het naar de jaren vorderen ook gewend en het zijn van zichzelf al niet zulke stresskippen dat scheelt haha.

Ik had van de week eventjes 2 jonkies binnen (jaarling en veulen) en trof ze snachts zo <3
Afbeelding

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 08:50

DDDara, als je paarden normaal 24/7 buiten hebt, waarom dan niet lekker buiten bevallen? Ik heb ook 3 boxen 4 x 4 maar gebruik ze niet. Ze lopen hier ook 24/7 buiten in een paddock & wei + grote schuilstal (waar ik de eerste weken stro in leg zodat veulens daar kunnen slapen als ze willen) en hier altijd lekker in de wei bevallen. Alle ruimte en vind het echt top! Die van mij bevallen wel in mei pas dus als ze al in maart moeten bijv vind ik het weer anders :)

Mijn paarden zijn sowieso echt geen stalpaarden, staan al te weven als ze er een keer in moeten, met oud & nieuwe bijv :+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:39

Haar eerste veulen heeft ze in de wei gekregen maar dat was in juni.

Nu zijn ze maart en april uitgerekend plus dat de hooiruif en de waterbak en de stallen allemaal best een stuk uit elkaar liggen dus dat is met camera onmogelijk allemaal op beeld te krijgen plus dat me paarden wanneer ik een stuk afsluit zenuwachtig langs het hek heen en weer gaan lopen tot er een hele hoefslag inzit.
Dus vandaar dat ik liever voor een stal ga dan kan ik het goed in beeld hebben, ik kan er me bed bij zetten als ik denk dat het zo ver is en ik weet zeker dat ze qua temperatuur en weersomstandigheden niets te klagen hebben.

Mochten de veulens overdag komen dan zal het wel in de paddock of weiland zijn want ik ben echt van plan ze alleen in het donker binnen te houden zodat ik altijd zicht heb op wat er gebeurt.

Vanaf hoeveel dagen van te voren gaan jullie paarden opstal?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:22

Maar pony's staan ook altijd 24/7 vrij binnrn/buiten. Als het hun tijd is gaan ze snachts toch op stal onder de camera hoor. Geen verborgen hoekjes waar het infrarood niet bij kan.
Overdag moeten ze het zelf maar weten, mits het weer ok is.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:34

Ja dan snap ik het wel idd. Hier gaat de grote wei dicht en hebben ze alleen nog de paddock + kleine weideuitloop. Beide zijn snachts verlicht en heb er vol zicht op vanuit mijn slaapkamer.

Vorige keer had ze de hele wei maar ging mevrouw precies in de zandkuil liggen (haar favo plekje). Toen wel even een laken onder haar achterste gedaan ivm evt zand in het snoetje van veulie.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:58

Stalmelyn, wat een mooie deken!!

Woehoeee! Gefeliciteerd met de mijlpaal Cynthia *\o/* *\o/* *\o/* nu nog 98 dagen!

Rox ziet er goed uit icecrystal, droes bijna weg?

CP wat enoooorm schattig die twee kleine <3

Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar! Op naar veel gezonde veulentjes in 2021.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:12

Gelukkig en gezond nieuwjaar nog allemaal, en dat we allemaal een gezond veulen mogen verwelkomen dit jaar <3

Het schiet nou bij iedereen op, hier nog 56 daagjes

Irvina is gedekt door Milford die goedgekeurd is bij het NRPS. Alleen twije ik nu of ik bij het nrps laat inschrijven of het kwpn?
Ik denk gewoon KWPN.
Maar maakt dat verder nog uit of wat zouden jullie doen? :)