[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angelpam

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 07:12

Geen veulens vannacht?

Ik fok dit veulen echt als opvolger voor mijn merrie en heb ook echt geprobeerd een hengst te kiezen die daarbij past. Helaas is mijn merrie drager van het wffs gen en had de hengst van mij keuze dat gen ook. Dus helaas moeten switchen maar ik denk dat de combinatie zoals die nu is ook niet verkeerd is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 08:16

Wij fokken ook mini appaloosa's.

Afbeelding

Afbeelding
Hierboven wordt dit jaar voor de eerste keer gedekt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:06

Geen Bay vannacht

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:33

Woogy schreef:
Geen Bay vannacht

Hier ook geen baby

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:37

Hier ook nog niet.
Wel een merrie die veel boos kijkt, naar buik kijkt en veel geeuwt. Slapeloos nachtje dus :O

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:46

:O woogy,AM horses, tinkerbellz. Niet cool!
Hier ook een slapeloze nacht maar dat kwam door een ziek kind...dus dat was in 30 nog uit te ruimen verhuisdozen zoeken naar de thermometer en paracetamol :=

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:47

Vulina schreef:
BusyMissy schreef:
Ik heb een Ferro merrie, nu drachtig van Totilas. Alle nakomelingen van deze merrie presteren tot nu toe goed in de sport, de jonkies nog niet meegerekend natuurlijk en het zijn stuk voor stuk correcte en brave dieren. Dit wordt haar laatste veulen, hierna wordt ze opgevolgd door haar enige dochter en mag ze met pensioen. Ze wordt volgende maand 21 jaar.

Zo goedkoop is die anders ook niet ;) Leuke moederlijn heb je in ieder geval!

Nee, klopt maar geen vergelijk meer met hoe duur hij was. Heb 2 hele gave Governors gefokt uit deze merrie en was héél benieuwd of, wanneer ik met zijn papa zou fokken ik dan nét dat laatste beetje extra in het veulen zou krijgen. En zo'n laatste ronde vond ik van mezelf dat ik een keer een gokje mocht wagen. En als het dan ook nog een merrie mag worden.....(droom, droom, droom).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 09:50

Balen van de slaoeloze nachten zonder resultaat.

Hoop voor je dat het het merrie veulen word wat je wil busymissy :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:22

Das een mooie leeftijd om op pensioen te mogen gaan BusyMissy, misschien geeft ze nu ook een merrietje.

@Linda: normaal train ik idd zelf. Maar vind Kato echt een kwalitatief goede merrie en zou zonde zijn dat ze geen 1ste premie haalt. Dan kan je beter een prof inschakelen die al heel wat jaren meer ervaring hebben.
Kampioensring is toch maar een 1A halen :+ Nee nee, dan is het hier al feest whaha, gaat ze muis na, die heeft ook een 1A premie :)

Ze gaat mooi vooruit CP met haar uiertje!

uiertje doet nog niet veel ilja, maar met een maiden weet je nooit natuurlijk.

Ze weet duidelijk waar de camera staat Cheyenne!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:29

Cheyenne, ook niet fijn. Hier ook 1 ziek, dus ook slechte nacht :\

Busymissy, ja begrijp ik.. Ik heb hem 2 jaar achter elkaar geprobeerd, 1ste jaar gust, 2de jaar drachtig maar op dik 100 dagen was het veulen er uit :(

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 10:38

Ik had onderhand toch wel een veulentje verwacht bij AMhorses en Woogy...

Ja lastig zo zonder uier... Vanaf wanneer moet ik nou echt alart worden en gaan waken etc...

Om 6.30 toen ik naar mijn werk reed lag ze, maar volgens mij gewoon in coma. Was ook haar vaste dutplekje..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:03

Ilja: mee eens, maar Pris denkt er het hare van. Nog altijd geen vorderingen. Strandbal met ventielen uier en Bay is nog altijd een hangmat baby...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:12

Ik kom net iets tegen op een FB pagina over voortplanting en ben even benieuwd naar jullie mening.
De merrie in kwestie had placentitis, op de AB gezet. Drupte geregeld melk en wax en aborteerde op 283 dagen.
Dit ziet er naar mijn idee uit als iets waar de merrie erg ziek van had kunnen worden, of nog erger.
Is het dan niet misschien beter om de natuur te accepteren en daarmee dus het lot van het ongeboren veulentje?? In plaats van dit te rekken, tot het punt dat de merrie er wellicht ook aan onder gaat?

Afbeelding

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:12

Woogy schreef:
Ilja: mee eens, maar Pris denkt er het hare van. Nog altijd geen vorderingen. Strandbal met ventielen uier en Bay is nog altijd een hangmat baby...

Gelukkig kun je haar vanaf de slaakamer in de gaten houden. Wel heel zenuwslopend zo. Hopelijk van het weekend, dan wordt het ook weer wat warmer.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 11:18

Busymissy nadat ik hem in den bosch heb gezien snap ik het helemaal. En ja 2500 euro is een hoop geld. Maar dat is gewoon een keuze.
Mijn ervaring is dat je veulens tot 5000 euro prima kan verkopen zo vanuit huis. Worden ze duurder word het lastiger. En zo een totilas veulen moet meer opbrengen.
Ik duim voor een merrie veulen. Zou ik ook graag willen uit onze merrie die nu een veulen heeft gekregen. Maar het was de 4e hengst op rij. Voor de portemonnee wel beter.

Ik heb ff vrij. Volgende is 30 maart er aan toe.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:31

Daarom hoop ik op een merrie, mag ik het lekker zelf houden voor de toekomstige fokkerij. Deze moeder gaf nu ook reeds 5 hengsten op een rij dus volgens de kansberekeningen zou er nu toch wel weer eens iets anders uit mogen komen. Anders heb ik al die jaren voor niks die moeilijke wiskunde sommen gemaakt.
Ik dacht ze te snappen.....

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:10

Ik durf niet eens te hopen op een merrie, verwacht maar gewoon ene hengst kan het alleen maar meevallen :)

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:33

BusyMissy schreef:
Daarom hoop ik op een merrie, mag ik het lekker zelf houden voor de toekomstige fokkerij. Deze moeder gaf nu ook reeds 5 hengsten op een rij dus volgens de kansberekeningen zou er nu toch wel weer eens iets anders uit mogen komen. Anders heb ik al die jaren voor niks die moeilijke wiskunde sommen gemaakt.

Uit dezelfde hengst? Geslacht komt namelijk van de hengst :P

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:37

BusyMissy schreef:

Statisticus hier, je hebt helaas nog steeds maar 50% kans op een merrie :Y) . Helaas wordt je huidige kans niet beinvloed door de vorige veulens.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:43

Woogy schreef:
Ik kom net iets tegen op een FB pagina over voortplanting en ben even benieuwd naar jullie mening.
De merrie in kwestie had placentitis, op de AB gezet. Drupte geregeld melk en wax en aborteerde op 283 dagen.
Dit ziet er naar mijn idee uit als iets waar de merrie erg ziek van had kunnen worden, of nog erger.
Is het dan niet misschien beter om de natuur te accepteren en daarmee dus het lot van het ongeboren veulentje?? In plaats van dit te rekken, tot het punt dat de merrie er wellicht ook aan onder gaat?

[ [url=m/ZZRySA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben enkele jaren geleden ook een merrie gehad die twee maanden voor de uitgerekende datum een vol uier had en de melk liet lopen. Zij is toen naar de Lingenhoeve geweest en daar is de placenta gescand. Wij moesten iedere twee weken terugkomen voor een controlescan en de merrie heeft toen ook op de AB gestaan. Uiteindelijk een gezond veulen geboren. Merrie had geen biest meer en die is van een andere merrie met de fles aan het veulen gegeven.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:53

Woogy schreef:

[ [url=m/ZZRySA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als het veulen nog leeft, zou ik het proberen.
Als het al overleden is, dan inderdaad eruit.

Bij mijn merrie was het geval dat het al overleden was. Ook toen was het voor haar gevaarlijk hoor. Veulen lag met kont richting de uitgang en met een teruggeslagen hoofd. Had erg kunnen aflopen als ze schade van binnen had gelopen.
Ze hebben het er gelukkig handmatig uit kunnen krijgen. Werd anders een keizersnede of foetotomie.

Merrie kan zichzelf ook vergiftigen als het veulen zich al aan het ontbinden is.

Ik zou wel wanneer een merrie placentitis heeft en het veulen heeft het wel gered door AB, nog vaak laten spoelen door de DA.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:19

Eef_Bam schreef:
BusyMissy schreef:

Statisticus hier, je hebt helaas nog steeds maar 50% kans op een merrie :Y) . Helaas wordt je huidige kans niet beinvloed door de vorige veulens.

Ja, I know, maar gevoelsmatig denk je toch dat dat muntje ook eens op de andere kant moet kunnen vallen.
Denk dat er meer factoren spelen dan alleen die zuivere 50% kans.
Tijdens mijn studie werd dan weer verteld dat inderdaad de man het y chromosoom geeft, maar dat de vrouw (het eitje) bepaalt of het een x of een y chromosoom binnenlaat. Dus daar is ook nog discussie over mogelijk. Ik wacht maar af het is inmiddels allang bepaald wat het geslacht is dus kan er toch niks meer aan veranderen nu.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:22

Pure discriminatie, het zijn allemaal gewoon hengries :')

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:31

:')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:51

ik kwam van de week een bericht tegen (jawel, ook weer facebook, ik meen bij horses) dat het mogelijk wordt (in Engeland) om gesext paardensperma te gebruiken, kost wel flink wat, rond de 1000,- maar dan heb je wel 96% kans op een merrieveulen.

Zouden jullie dat willen of overwegen?

Bij koeien is het al heel normaal om gesext sperma te gebruiken.