[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:02

MarijeR schreef:
Misschien iemand in de buurt die een plekje voor een merrie met veulen zoekt?

Goed idee! Ik zal eens rondkijken :j

Poosje81

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:06

Je mag die van mij wel lenen :=

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:06

Leonoor schreef:

Je fries? of je tinkie? :D

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:08

interessant wat iedereen doet qua wel/niet inde kudde laten. Ik vind het zelf ook lastig. Fairy en Wish staan bij elkaar in de kudde, samen met nog 3 merrie's en 1 ruin. Wish staat als hoogste in de rang en bij Fairy kan ik dat niet goed inschatten. Ik denk dat ze als 3e in de rang staat, van wat ik kan zien. Ik haal haar niet van te voren uit de kudde, maar na de bevalling zet ik haar wel even apart met het veulen op het stuk land naast de kudde. Wat vinden jullie wijsheid om te doen? Hoelang apart laten? En eerst bijvoorbeeld alleen samen met Wish (alpha merrie) op het land en dan later de rest erbij? Of gelijk in de groep?
Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik ben ergens een beetje bang dat er heel veel onrust komt in de kudde en dat de andere paarden het veulen wel heel erg interessant vinden. Ik wil natuurlijk niet dat het veulen straks tussen een duivelse moeder en een dominante alpha merrie terecht komt en een klap krijgt...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:16

Hier worden ze in de kudde geboren en blijven ook lekker zo staan.
Vooral voor een merrie met eerste veulen is het prettig om een ervaren merrie erbij te hebben.
Hebben ze toch net wat meer steun bij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:18

Neon staat altijd buiten met een oude ruin, als ze gaat bevallen zorgen we wel dat ze alleen is (halen we de ruin weg), tenzij we er niet bij zijn, we gaan ze niet uit elkaar houden al van te voren. Bedoeling is, als ze op stal staat en het begint om haar in de wei te zetten, als ze in de wei staan om de oude er direct bij weg te halen.
Daarna zal ze nog een dag of 2 alleen staan met het veulen, en daarna gaat die oude er weer mooi bij in.

Halstertjes, die moet ik nog wel ergens hebben liggen. Moet nog eens in de stalkast kijken wat er is, maar het duurt nog lang genoeg, tijd zat daarvoor. Ik heb ook 1 dik veulendeken, en nog wat zomerdekens en fleecedekens in kleine maatjes. Die zijn in het verleden gebruikt voor naar de keuring, na het wassen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:23

Robynn schreef:
Voor de mensjes die de merrie apart in de wei zetten;
Wanneer zetten jullie de merries apart? Ik wil eigenlijk een maand van tevoren Khaleesi apart zetten van de 2 ruinen waar ze mee staat. Ze staat als laagst in rang momenteel, dus ik wil haar even de tijd geven om te genieten en dat ze niet steeds weggejaagd wordt van het hooi etc. En wanneer zetten jullie merrie en veulen weer terug in de groep? :)

Wel opletten hiermee. Vorig jaar wouden ze net hetzelfde met de merrie die toen bij mn ruin stond, bijgevolg hoogdrachtige merrie in paniek door de omheining, over de weg, dwars over de moestuin van de buren (was vroeger het voorste stuk wei en op de een of andere manier blijft dat in hun beleving de ingang) naar de wei. Gevolg pony is dan maar ook naar huis gehaald haha. Ik zei nog ervoor, doe nou niet al die stress voor haar, viel wel mee zeiden ze, nou niet dus :P

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:28

Robynn schreef:
Leonoor schreef:

Fries :D
Tinkie is van kindlief, dan krijg ik ruzie :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:06

Cemlys schreef:
Robynn schreef:
Voor de mensjes die de merrie apart in de wei zetten;
Wanneer zetten jullie de merries apart? Ik wil eigenlijk een maand van tevoren Khaleesi apart zetten van de 2 ruinen waar ze mee staat. Ze staat als laagst in rang momenteel, dus ik wil haar even de tijd geven om te genieten en dat ze niet steeds weggejaagd wordt van het hooi etc. En wanneer zetten jullie merrie en veulen weer terug in de groep? :)

Wel opletten hiermee. Vorig jaar wouden ze net hetzelfde met de merrie die toen bij mn ruin stond, bijgevolg hoogdrachtige merrie in paniek door de omheining, over de weg, dwars over de moestuin van de buren (was vroeger het voorste stuk wei en op de een of andere manier blijft dat in hun beleving de ingang) naar de wei. Gevolg pony is dan maar ook naar huis gehaald haha. Ik zei nog ervoor, doe nou niet al die stress voor haar, viel wel mee zeiden ze, nou niet dus :P

Daar hoef ik mij bij Khaleesi gelukkig niet te druk over te maken, ze staat liever alleen als met de ruintjes... :') _O- Als de andere twee uit de wei gehaald worden om te rijden (van het terrein af), dan kijkt ze niet op of om :) Zodra de ruintjes dan weer terug zijn zie je dat ze ook meer staat te stressen. (steeds kijken waar ze zijn of ze niet te dichtbij staan, steeds weer de anderen ontwijken, dus van ze weg lopen etc) Ze is gewoon iets meer mensgericht. Heeft bij de vorige eigenaar ook altijd apart gestaan in de paddock en de wei, dus ik denk dat het daar dan door komt).

Leonoor schreef:
Robynn schreef:

Fries :D
Tinkie is van kindlief, dan krijg ik ruzie :')

Haha! Dat denk ik ook :P
Ik ga eens even informeren op stal of er mogelijkheden zijn voor een gastmerrie :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:18

Bij mij is het even afwachten hoe het loopt. Ik heb 3 merrie's waarvan er 1 te koop staat. Als het opschiet met de verkoop, dan blijft mijn drachtige merrie over samen met de shetlander. Nu kunnen ze niet heel goed met elkaar overweg, maar ik denk dat dit verandert zodra de andere merrie weg zou zijn. Ze staan hier altijd met zn drietjes samen en mijn drachtige merrie haat het om alleen te zijn, dus hoe ik het precies ga doen voor de bevalling weet ik nog niet. Nadien komt ze sowieso wel even alleen met het veulen en als ik zie dat het goed gaat, probeer ik ze weer samen te zetten. De shetlander heeft al 9 veulens gehad en de andere merrie ook 1, dus ze weten allemaal hoe het is met een veulen :)

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:39

Vandaag zit Celly eindelijk op de magische 300 dagen! Als ik me bedenk dat het veulen over 20 dagen al mag komen ga ik echt een vreugdes dansje doen

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:46

Hier lopen ze allemaal gewoon in de kudde. Als het veulen geboren is doen we ze ivm de rust een paar dagen apart en met een dag of 5 oud gaan ze weer de groep in. Meestal hebben we dan wel 2 groepen; die met veulens en die nog moeten....

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:56

Spannend he en maar hopen dat alles goed gaat.

Bij ons is de Welsh het hoogste in rang.
Rainbow staat niet onderaan.
Als alles goed gaat laat ik der tot aan de bevalling in de groep en daarna nog even over denken maar denk paar daagjes alleen met veulen en de nachten op stal.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:03

Hier ook zoiets, volgende week gaat de tweejarige merrie weg, verkocht op proef, en was dominant aan het worden dus als die weg is, dan denk ik dat ik de rest wel samenlaat behalve de hengst dan. Mijn merrie is alpha merrie, 2de veulen. Juist met de hengst wil het nog niet lukken die is drachtig van een andere hengst en dat zint hem niet precies hihihi

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:04

Grote paarden en (kleine) hengsten blijven moeilijk is mijn ervaring Fotsy. :')

Ik haal de merrie dus wel uit de groep zodra ik merk dat ze flink begint te uieren (niet zo erg veel vooraf ofwel dat ik merk dat ze het niet fijn meer vind in de groep. En ik laat ze ook niet alleen maar steek er uiteraard een vriendje bij. :j
Ze gaat dan een paar daagjes apart tot het veulen wat sterker is en gaat dan gewoon weer bij de groep in ook. Inderdaad de veulens zijn zo blij met elkaar en een kudde is toch het beste wat je kunt hebben om een veulen te laten opgroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:13

Hoe tellen jullie die dagen?

Vie is 1 mei uitgerekend. Hoe tel ik dan de dagen tot nu? Ik heb het altijd over maanden en weken. *bloos*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:14

Er zijn gewoon van die calculators op internet, volgens mij linkje in openingspost

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:15

Share schreef:

Vie is 1 mei uitgerekend. Hoe tel ik dan de dagen tot nu? Ik heb het altijd over maanden en weken. *bloos*

Wanneer is ze gedekt? Reken je 340 of 345 dagen?

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:18

Ik zal vanmiddag op stal even pendelen haha. Ben benieuwd :j

Hier een fototje van vandaag.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:20

Nicole schreef:
[naam] schreef:

1 juni was het eitje weg en ik moet vanaf die dag 11 maanden rekenen zei de dierenarts.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:23

Share schreef:
Nicole schreef:

1 juni was het eitje weg en ik moet vanaf die dag 11 maanden rekenen zei de dierenarts.

Dan is ze 253 dagen drachtig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:24

ahhh top! Dank je wel! *D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:55

Zelf reken ik vanaf de eissprong 345 dagen. Neon draagt altijd over de 340 dagen heen in mei, variërend van 342 tot 352 dagen, dus ga ik er maar een beetje tussenin zitten. 340 dagen tellen is mezelf voor de gek houden, haar draagtijd in mei is gewoon langer dan die 340 dagen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:12

ik reken 330 dagen vanaf de laatste dekdatum, maar das dan van een minipaard :D

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:46

Ik heb het met het aantal dagen gedaan die in de site in de OP automatisch staan, 342 dagen geloof ik. :P
In 2013 is ze met 340 dagen dracht bevallen, maar wel van een dood veulen..