[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:45

Hou je vooral niet in met de veulenspam, er kunnen niet genoeg foto's voorbij komen als je het mij vraagt.

Mijn merrie valt nu echt aan als haar vriendjes te dichtbij komen.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:54

Ik heb ze een aantal dagen in de bak en daarna in land met hek en draad daar langs. Als ze eenmaal land met draad op gaan zijn ze al enkele maanden oud.
Ik vind veulens in draad echt 3x niks maar tot vorig jaar moest ik wel. Moet zeggen dat ik nu veel geruster ben.

Ik zorgde er altijd voor dat ik niet alleen was, altijd een man of 2 extra. Voor meelopen, voor als ze door t draad gaan etc.
En gelijk zorgen voor stroom. Ze leren snel dat t dus niet de bedoeling is. Maar die ene dag, of 2.. ik haat ze :+

Kabayo

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:56

Ik heb nog nooit het stroom er af gehaald voor de veulens. Gaat altijd goed

Zaquira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:00

_Inge schreef:
Phileine, zo gaaf al dat wit, mooi <3

Succes aan de wakers, benieuwd of er veulentjes bijkomen vannacht!

De kleine man hier doet het goed, Pasja had gisteren veel naweeën en was erg moe, vandaag is ze weer haar zelf, een overbezorgde moeder :+ .
Op de stal waar ze staan zie je alle veulentjes als ze binnen komen van de weide gaan liggen en slapen, behalve 1 eigenwijs vos veulentje van ons }> .

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hij is geboren met zeker 369 dagen,en is wel vrij iel.
Pasja heeft bij ons ook Sofie als veulen gehad 12 jaar geleden en zij was juist vroeger dan de uitgerekende datum bevallen en toch al voller, is dat vaker bij hengstjes dat die later geboren worden?

Hier ook een foto van Sofie als veulen toen bij Pasja.

[ Afbeelding ]

Mijn veulen van dit jaar was ook heel klein. Wel juist vroeg geboren maar de placenta was niet goed. Ook een ouderen merrie. Voor mij wel bevestiging dat 20 echt de max is voor een zorgeloze dracht en bevalling.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:02

Kabayo schreef:
Ik heb nog nooit het stroom er af gehaald voor de veulens. Gaat altijd goed

Sommigen doen niet aan stroom. Of half half. Kapot en nog nooit gemaakt etc etc
Daarom zeg ik gelijk zorgen voor goed stroom vanaf t begin.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:02

Afbeelding
Afbeelding

Hier gaat het ook goed <3

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:04

DDDara schreef:
Eindelijk iets hier.... 354
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ik heb hoop, al verwacht ik het nog niet meteen. Maar vandaag zo nog ff checken en dan laatste boodschappen in huis en dan lekker thuis blijven...

Oeh zou het dan lekker in het zonnetje geboren worden vandaag?!

sexysusie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:05

RanjaRietjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:19

garffpamela schreef:
Phileine wat een knap kind zeg, mooie witte aftekeningen.

Inge wat een heerlijk eigenwijs kopje zeg.

Hier gaat alles goed, iedereen eindelijk een lekkere nacht gehad.
Biesttest was gelukkig goed maar dat bloed afnemen viel niet mee. Wat zijn ze dan al sterk en eigenwijs zeg, hij liet zich gewoon vallen.

Wanneer zetten jullie ze op de wei met stroomdraad? Ik had ze gister even in de bak en het meelopen er heen viel nog niet helemaal mee. Terug gelukkig iets beter achter z’n moeder aan. Al ging hij eerst bijna door het hek.

Nog even wat veulen spam.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zo snel mogelijk, en dan met meer personen en even bij blijven tot ze een keer het draad gevoeld hebben, en dan gewoon steeds checken die dag. Later vertrouw je het wel maar ik zorg wel dat ik elke keer kijk de eerste paar dagen. Als ze voldoende ruimte hebben scheelt het al wel

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 10:33

Soms is de locatie zo dat er geen andere mogelijkheid is als achter het stroom. Sommige veulens zijn heel slim en hebben het gelijk door. Vaak helpt het ook als moeders ze van het draad wegstuurd. En soms heb je veulens die in het draad gaan staan en gewoon stroom krijgen.
Mijn Palomino was er zo een :') arme ding bleef gewoon staan en stroom incasseren. Uiteindelijk is hij handiger geworden. En raakt geen draad meer aan.

Ik ga zirkonia zo checken. Gisteren zat er een klein harsje aan speen. Maar uier leger. Donderdag of vrijdag komt de dierenarts haar open zetten. Ze moet nog even wachten. Camera doet het ineens niet. Dat ga ik zo gelijk checken, hopelijk gewoon een kabeltje wat los is gegaan.
314 dagen is ze vandaag
Uier gisteren
Afbeelding
Uier zondag
Afbeelding

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:18

Heb van dat witte lint gehaald en in de wei een stuk afgezet. Helaas heb ik niet een klein stukje wei met een hek erom. Aan de zijkanten wel hek maar de buren hebben schapengaas dus heb ik daar even een meter vanaf afgezet want dat vind ik voor nu spannender.

Morgen of overmorgen maar kijken en hopelijk snapt hij het na 1 schrok. Ik vind het nu al spannend.

Oh spannend dddara, succes.

En de andere die op springen staan ook succes voor de nacht!!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:22

Hier staat stroom altijd aan, ook met de pasgeboren veulens.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 12:42

Hier staan ze direct buiten met goed stroom erop. Eerste keer als ze t aanraken staan ze vaak flink te brullen, daarna blijven ze er goed vanaf

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:05

Ik heb ze eerst in de bak met houten omheining maar had wel een draadje naar de andere. Moeders hield veulen weg bij het draad. Na een paar dagen zijn ze de wei op gegaan maar ook daar een draadje zodat ze eerst een klein stuk hadden.
Met onderzoeken kreeg hij denk ik al de vibratie want hij bleef er echt vanaf.
Maar elk veulen is weer anders. Je kan ook van dat rood/witte lint erin hangen zodat beter zichtbaar is. Iedereen heeft denk ik weer zijn eigen manier daarvoor.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:07

Bij mij staan ze wel achter de draad maar ik heb het nog niet aan staan, dit omdat het ergens weg lekt :( Maar hij blijft er redelijk achter staan gelukkig.
Maar ben echt superblij met onze kleine man, super aanwezig en komt nu al uit zijn schelpje <3 Moet wel nog even met het halster omdoen, degene die we altijd voor de kleintjes hebben past hij niet helaas.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 13:25

Ach, wat een snoepje.

Onze merrie had de eerste dagen de stal overdag open, stuk overdekt, dan stukje paddock en de bak. Maar zij liet haar veulen amper van zich af gaan.

Toen ze naar de rest terug wilde, vond ik dat echt spannend omdat wij een pp hebben, maar het ging wel goed. Heuvel en bult waren gelijk favoriet, maar doodeng om te zien soms.

Hij is wel een paar keer onder het draad gerold, maar raakte nooit in paniek. Als ze 's nachts buiten blijven, sluiten we wat af. Daar is hij toen ook een paar keer doorheen gegaan. Sindsdien hangen we daar veiligheidshesjes aan in de hoop dat ze die op tijd zien.

Als ik met honden buiten ben, staat stroom uit en gaan ze nog wel vaak een perkje in door het lint. Maar we zijn alles aan het vervangen door dikke takken/natuur hout en dat werkt goed.

Misschien mag aankomend veulen wat meer. Is haar nr 3, maar het is afwachten. Gister deden we haar voetjes en veulen ging echt vreselijk tekeer.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:28

Inge, valt me op dat je veulen idd iel is maar het buikje weinig gevuld lijkt. Ook ziet moeders er schraal uit en rare lange vacht. Ik zou kijken of je haar in betere conditie kan krijgen, dan groeit je veulen ook beter. Is ze goed ontwormd?

Sterkte sexysusie met de zware nachten

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:51

Spannend weer bij sommige! Ik zit deze week in de nachtdienst, mocht iemand willen dat ik mee kijk, met alle liefde .

Ik sluit mij wel aan bij Rensju, @inge, vind het veulen idd heel schraal, maar op de foto ziet de moeder er ook schraal uit met nog een dikke vacht, wat vind de DA ervan?

Hier gaat alles z’n gangetje, viv begint te leren dat ze respect moet hebben voor mensen, en haar moeder :=

Ze gaat al mee met halster en touwtje naar buiten en binnen, dat snapte ze heel erg snel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 20:53

Ciara lady, wat een schatje <3

AM, dat is flink uier al, spannend!

Voor jou ook spannend DDdara, denk dat ik snel je plekje boven aan de lijst mag overnemen :+

Aurora heeft vannacht niet doorgezet. De hele nacht vreselijk onrustig, de hele dag daarna ook.
Denk vannacht veulentijd voor haar. Heel spannend

Afbeelding

Afbeelding

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:06

Sharonindezz wat een uitstraling heeft ze, prachtig. Ik kan me niet voorstellen dat die van ons over 2 weken mee loopt aan een halster.

Lyona dat kan toch niet lang meer duren zou je denken

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:07

_Inge schreef:
Phileine, zo gaaf al dat wit, mooi <3

Succes aan de wakers, benieuwd of er veulentjes bijkomen vannacht!

De kleine man hier doet het goed, Pasja had gisteren veel naweeën en was erg moe, vandaag is ze weer haar zelf, een overbezorgde moeder :+ .
Op de stal waar ze staan zie je alle veulentjes als ze binnen komen van de weide gaan liggen en slapen, behalve 1 eigenwijs vos veulentje van ons }> .

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hij is geboren met zeker 369 dagen,en is wel vrij iel.
Pasja heeft bij ons ook Sofie als veulen gehad 12 jaar geleden en zij was juist vroeger dan de uitgerekende datum bevallen en toch al voller, is dat vaker bij hengstjes dat die later geboren worden?

Hier ook een foto van Sofie als veulen toen bij Pasja.

[ Afbeelding ]

De merrie maakt geen gezonde indruk, ook al zie ik maar een klein stukje van haar. Ze zit niet mooi in haar haar en is duidelijk te mager.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:26

Spannend!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 21:34

Op 27 april schreef Inge dat de merrie sinds kort ribbig stond en dat ze ging bijvoeren. Daarbij de dikke buik en DA controle, toch drachtig. In die laatste weken voer je dat er echt niet meer aan, dus gewoon vanaf nu goed gaan verwennen en harder voeren, dan komt het vast goed met beide.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:26

Daar heb ik overheen gelezen, hopelijk knapt de merrie gauw wat op

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:36

Thanks, ik ben ook zo blij als een klein kind met mijn hengstveulen <3

Lyona. Super spannend. Dat wordt snel een veulentje. Succes *D

Inge. Doet me denken aan een dysmatuur veulen.