[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baudyh

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:44

Het verschilt volgens mij per ras. Iedereen roept dat tuigpaarden niks kosten. Wij verkopen ze meestal goed. Maar je moet wel goede merries hebben.
Vorig jaar hadden we 2 tuigpaard veulens. De ene werd kampioen op de lokale keuring en uiteindelijk 8e van Nederland ( is via via verkocht voor de mensport naar het buitenland) de andere werd geselecteerd voor de nationale tuigpaard veulen veiling en is goed verkocht. Maar dat gebeurd niet elk jaar hoor.

Dressuur veulens gaan ook nog altijd goed. Gewoon particulier niet via veilingen want dan heb je het niet in de hand.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:04

Een goed tuigpaard is inderdaad ook niet goed koop, ik vind ze geweldig zowel kwa karakter als beweging heb een zwak voor ze.

Dankzij jou (vulina) gaan we hier voor volgend jaar ook buitenlands dekken voor de jazz :D :j

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:26

CubaLibre schreef:
Jill is dragend van Arany ;)

Ik zie het nu ook staan in je onderschift ;-) Arany is leuk, daar zal wel een bonkje uitkomen dan!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:35

Leuk om al jullie visies en fokdoelen te lezen :) Hier word nooit iets verkocht terwijl t wel de bedoeling was :+ Dus dit veulen blijft vast ook _O-

Leuke naam baudyh!

Imre zilver werd vooral ontzettend vervelend terwijl ze dat echt nooit deed. In de zin van drammen en er vandoor gaan. Dus duidelijk last. Nu hobbel ik enkel zonder zadel rond. Wil haar zaterdag nog even inspannen voor een ontspannen buitenritje.

De markt in de friezen gaat echt super goed op dit moment. Vooral de hengsten. Zijn heel erg duur. De dierenarts zegt dat ik een hengst krijg dus dat zit dan wel goed :))

Helemaal vergeten te melden. Kijk mijn nieuwste aanwinst <3 Een husky!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bovenste :P
Afbeelding

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:10

Schattig Kabayo.

Sara, is ze grote of kleine maat?

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:24

Wat een schatje Kabayo!

Flower laat me nog even wachten ... :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:25

Tja verkopen. :') dat woord zit in de ijskast bij ons _/-\o_
Ik fok voornamelijk voor mezelf dus :D als het niet dat is (kan vanalles zijn zelfs gewoon de klik ermee) dan gaan ze eventueel wel weg of als ik echt zwaar plaatsgebrek heb. 6 paarden is echt de max want je hebt er toch veel werk aan (en dan wordt het zomer en ben ik dat alweer vergeten :P )
Soms wordt een veulen geboren en denk je mmmm niet men ding dus die gaan dan weg en hengsten zeker. Daarom dat ik steeds hoop dat het eens een hengst wordt.
Dus ik heb met men nieuwe quarter merrie wel paar leuke namen in haar stamboek waar we verder mee kunnen. Ik wil een correct paard en goeie sterke voeten. Gezond al is datvin de quarter geen evidentie. Wil ook iets groter fokken met haar en uiteraard leuk kleurtje is altijd meegenomen ook voor de eventuele verkoop. Ik wil ook veel behang in manen en staart. Ik zie dat nu eenmaal graag. Men merrie heeft wel zelf al een dikke staart en lange manen maar die mogen nog dikker.
Ik heb niet de indruk dat de markt bij ons slecht is. Men veulen vorig jaar was op 2 dagen verkocht en die had niet eens vol papier. Maar zie wel dat de leuke kleurtjes sneller verkocht worden dan de standaard vossen tenzij ze een geweldig goed stamboom hebben.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:58

linda2008 schreef:
Schattig Kabayo.

Ik twijfel wat. Ze is nu 94cm. Maar in augustus kan ze ook grote maat worden natuurlijk. Als ze nog groeit. Al is ze van jaarling op twenter wel enorm gegroeid en gaan uitzetten. Ze is niet meer verder gaan ontwikkelen. We zien wel.
Had als grap gezegd tegen karen dat als ze in de kampioensring mee mag lopen ze een fles champagne krijgt :p dat was direct een deal haha

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:51

Maris_ 3 jaar geleden heeft ze ruim 2 weken overgedragen :O

Baudyh. Leuke naam!

Leuk om ieder zijn input te lezen. Bij elk ras is het uiteraard anders. Wat ik belangrijk vind, is dat er weloverwogen word nagedacht over de combinatie. Gezondheid, karakter en beweging staan bij mij bovenaan.
2 jaar terug heb ik Wild Thing (jazz)laten dekken door een kwpn hengst. Helaas na 7 cyclussen is het niet gelukt. Daarom vorig jaar weer voor eigen hengst, puur dat kwaliteit sperma heel goed is en omdat deze combinatie al iets leuks heeft gebracht!
Ik heb al een kwpn hengst op het oog voor dit jaar, maar misschien ben ik wel zo overtuigd dat we terug dekken. Ligt er ook aan of er een merrie of hengst uitkomt :P

Wild Thing maakt nog niet veel haast. Uier is onveranderd. Ze lijkt me wel iets anders als normaal, maarja uit ervaring bij haar zegt dit nog niks...

Ik zet snachts wel de wekker. Puur om ze goed in de gaten te houden.

Esmeralda heeft zelfs al meer uier dan Wild Thing :')

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:56

Vulina schreef:
Welke merries heb je nu drachtig van welke hengst?

Ik heb een Ferro merrie, nu drachtig van Totilas. Alle nakomelingen van deze merrie presteren tot nu toe goed in de sport, de jonkies nog niet meegerekend natuurlijk en het zijn stuk voor stuk correcte en brave dieren. Dit wordt haar laatste veulen, hierna wordt ze opgevolgd door haar enige dochter en mag ze met pensioen. Ze wordt volgende maand 21 jaar.

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:25

Leuk om van ieder zijn eigen reden om te fokken te lezen! Voor ieders beweegredenen is wel wat te zeggen. Hier in dit topic zitten volgens mij geen mensen die maar lukraak vermenigvuldigen :D

Flower heb ik laten dekken om een leuke opvolger voor haar te hebben straks. Ik kon ook wel een ander paard kopen, maar ik ben zo dol op haar, dat het me geweldig leek om straks met een nakomeling van haar door te kunnen gaan.
Flower is een Connemara kruising waar ik heel veelzijdig (western, maar ook springen en cross), maar voornamelijk reining gericht mee rij. Daarom heb ik gekozen voor Triple Jet Ceejay, een Quarter hengst met een mooi kleurtje waar reining mee gereden wordt. Met zijn bouw en beweging zou hij Flower mooi kunnen verbeteren op de punten waar ze dat zou kunnen gebruiken.

Flower haar temperatuur was net 37.5, normaal is het rond deze tijd 37.8. Ook is de melk uit 1 tepel een stuk stroperiger dan eerst, is dat ook een teken dat het dichterbij komt?

Pffff, wat een spanning hahaha :#

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:32

Luna2006 schreef:
linda2008 schreef:
Schattig Kabayo.

Ik twijfel wat. Ze is nu 94cm. Maar in augustus kan ze ook grote maat worden natuurlijk. Als ze nog groeit. Al is ze van jaarling op twenter wel enorm gegroeid en gaan uitzetten. Ze is niet meer verder gaan ontwikkelen. We zien wel.
Had als grap gezegd tegen karen dat als ze in de kampioensring mee mag lopen ze een fles champagne krijgt :p dat was direct een deal haha

Ze zal vast nog wel groeien van 2 naar 3 jaar, dus inderdaad een spannend qua maatvoering.
Zo zo, hoge verwachtingen zijn al direct gezet met de kampioensring haha! Brengt Karen haar voor? Jij traint ze toch altijd wel zelf?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:48

tinkerbellz schreef:
Flower haar temperatuur was net 37.5, normaal is het rond deze tijd 37.8. Ook is de melk uit 1 tepel een stuk stroperiger dan eerst, is dat ook een teken dat het dichterbij komt?

Pffff, wat een spanning hahaha :#

Ja die laatste loodjes zijn afzien. Ik proef altijd aan de melk, zodra hij zoet wordt komt het veulen snel daarna.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:58

Heb je nog PH strips gehaald Tinkerbelz? Ik ken merries die weken hars hebben gehad, da's echt zenuwslopend.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:44

Ik heb een voordeel, betaal geen dekgeld :') haha.
Staat wel tegenover dat ik de merries zorgvuldig moet uitzoeken zodat ze bij mijn hengst passen.
Ik heb een merrie staan die totáál niet bij het kleine hengstje past.
Maar gelukkig heb ik nog wat rietjes van onze oude grote maat hengst waar ze vorig jaar een super gaaf veulen van had. Dus die gebruik ik bij haar.

En 1 merrie is veel dezelfde bloedlijn als het kleine hengstje, dus daar moet ik nog even over nadenken wat ik doe. Óf ik gebruik ook de rietjes, maar die heb ik niet zoveel, óf ik ga toch buiten de deur dekken.

Helaas is bij het laaste de ellende dat het totaal niet uit kan... de prijzen van een veulen zijn dusdanig slecht dat als ik dekgeld moet betalen ik er aan het eind van de rit geld op toe leg... Dat is ook weer niet helemaal de bedoeling.
Hoef er niet persé aan te verdienen maar wil op zn minst gewoon quitte kunnen spelen.

Ondertussen gaat Carrera lekker door met haar uier :)
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:46

Het is nog niet zo makkelijk!

Mijn merrie heeft iets meer uier dan platte theezakjes. Begint met zucht. Toch een teken dat het de goede kant op gaat. Wij hoeven alleen nog laaaang niet.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:21

BusyMissy schreef:
Ik heb ook een hoger fokdoel (heb KWPN merries) Wil voornamelijk goede
en correct gebouwde prestatiepaarden fokken, zonder wapperbenen en met een fijn werkwillig karakter. Heb nu na jaren 2 mooie prestatielijnen in 2 fijne merries en hoop daar nog enkele mooie sportpaarden uit te fokken.
Ik kijk niet echt naar dekgeld, maar zal geen duizenden euro's uitgeven voor een hengst. Dan is er ook wel ergens een andere die goed past en goed presteert. Ik vind daarvoor het risico van dracht te groot.

BusyMissy schreef:
Ik heb een Ferro merrie, nu drachtig van Totilas. Alle nakomelingen van deze merrie presteren tot nu toe goed in de sport, de jonkies nog niet meegerekend natuurlijk en het zijn stuk voor stuk correcte en brave dieren. Dit wordt haar laatste veulen, hierna wordt ze opgevolgd door haar enige dochter en mag ze met pensioen. Ze wordt volgende maand 21 jaar.

Zo goedkoop is die anders ook niet ;) Leuke moederlijn heb je in ieder geval!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:23

Seven schreef:
Dankzij jou (vulina) gaan we hier voor volgend jaar ook buitenlands dekken voor de jazz :D :j

+:)+ Ben erg benieuwd naar de combi :j Kunnen we meteen een beetje kijken hoe hij fokt. Beide een Jazz, maar wel volledig andere merries zijn het..

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:30

Wat een leuk dier Baudyh! Ik houd juist wel van zijn bles :j

Qua fokken vind ik er inderdaad wel verschil in zitten of je voor jezelf fokt (met name indien het voor recreatie/amateur sport is) of voor de verkoop. Helaas had ik er met mijn merrie niks over te zeggen haha.

Wat vinden jullie? Ze is nu minimaal 308 dagen weg bij de hengsten waar ze (waarschijnlijk behoorlijk lang) bij heeft gelopen. Uier lijkt nog niet veel te doen. Banden kunnen nog heel ietsje slapper maar zijn al een eind.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:32

Spannend Tinkerbellz. Ik hoop dat ze je geduld niet te lang op de proef stelt.

Cp112 voor jou schiet het ook al op.

Kabayo wat een schatje <3

Hier een aangespoelde walvis die in de camera kijkt alsof ze wil zeggen "laat me lekker "
Afbeelding
En ploft vervolgens haar hoofd weer neer....
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:40

Ja ik ook vulina zit laat in het jaar dus hopelijk pakt het en hebben we volgend jaar beide een prachtig veulen

Die uiers doen nog niet veel inderdaad ilja

Luxe cp je eigen hengsten en merries hebben :D

Spannend tinkerbellz :j

Edit

Lief Cheyenne alsof ze echt in de camera kijkt weltrusten baas

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:46

Maiden toch? Vergis je dan niet in de uier... Mijn merrie had vorig jaar op zaterdagavond ook geen uier en 8:30 de ochtend erna een gezond veulen. We hadden 8:00 kuil gevoerd en ik was een ander paard aan het zadelen. Die ik 8:15 snel op stal kon gooien want ze was begonnen. Druk op stal alles net eten waaronder zij een paar minuten ervoor nog rustig at. Hopelijk is ze dit jaar weer zo lief, zondagochtend beviel mij prima. :+

Maar ik geniet eerst met jullie slapeloze nachten mee. Eind juni verwacht ik Frummel pas. Dus ik heb nog even.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:47

Cheyenne, bijzondere still. Het is net of ze door heeft waar de camera hangt.

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:34

Luna, wat is Kato een aansprekend paardje. Ben benieuwd hoe die over 5 jaar eruit ziet als ze uitgegroeid is. Grote kans dat ze dan wel in de grote maar zit natuurlijk.

Kabayo, wat een lief ding!

Cheyenne, wat heerlijk om zo een beeld op de camera te spotten. Wordt hoog tijd dat onze stal af komt zodat wij hem ook kunnen gaan laten draaien.

Mijn shetlander is ster en heeft een goed papier. Ook bewust gedekt met een bewezen en goedgekeurde hengst. Dekgeld hoef je bij shetlanders gelukkig niet zo op te letten. Heb ze wel op exterieur bij elkaar gezocht. Wil het veulen in principe aanhouden maar mocht het toch een keer verkocht moeten worden zit er in ieder geval een goed papier bij. Er lopen al genoeg papierloze shetlanders rond.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 01:03

Priska had vanmorgen ineens door dat ze mijn slaapkamer in kan kijken, ze stond me ernstig uit te lachen na mijn korte nacht -.-
vanavond leek er zowaar wat actie in de spenen te komen 341 dagen vandaag, ben benieuwd hoe het gedurende de dag gaat vorderen