[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:20

Ik heb ook een fleecedekentje liggen voor als er een keer eentje ziek is, of in de sloot komt of noem maar op. Daarbij is het handig straks met de keuringen, want ze zijn ook zo koud als ze gewassen worden.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:53

Ik heb ook een dekentje liggen. het is toch een Spanjaard wat hier in de winter geboren wordt.. heel onhandig.. Maar ja het veulen zat er al in toen ik de merrie kocht, ikzelf begin nooit te dekken voor eind mei vanwege het weer.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:18

Ik heb 2 veulenhalsters (gekregen)
1 van mijn stalgenootjes en een supergaaf Oranje halster van Set_Elkol :))

Afbeelding
Hier tentoongesteld door Ilya die het halster mocht showen, voordat ik hem kreeg :D

Hetzelfde oranje halster heb ik voor Khaleesi :j
Afbeelding

Wat een geweldige buikfoto's komen er langs van jullie merries! :))
Nog maar 59 dagen en dan mag Khaleesi veilig bevallen :D <3

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:22

Ik ben ook benieuwd waar we mooie leuke veulen halsters weg kunnen halen! Net zoals die van ilya is gewoon netjes halster!

Woehoe vandaag is mierela 290 dagen drachtig *\o/*

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:40

Ik ga zaterdag even rondkijken voor een halster op de HK van het NWPCS

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:42

Poeh veel bijlezen na een weekend!

Mooi halster heb je gekregen Robynn,ziet er heel degelijk uit!

Neon ziet er goed uit en toont zowaar drachtig deze keer. :')

Verder veel mooie dikke buikjes gespot en dat mag ook wel van nu af aan.

Marije zalig dat filmpje,wat een racekonijn. <3

Nikita nadert met rasse schreden de 320 dagen maar haar uier lijkt dat niet te begrijpen -O-
Ofwel gaat ze een inhaalslag doen maar de vorige keer begon ze echt vroeg met uieren en deed er dan héél lang over. Nochtans is ze echt maar 1 cyclus gedekt en tonnetje rond. :D

We zijn vrijdag voordroog gaan halen nadat ze al de hele winter 3e snee hooi aten,het is echt hele mooie voordroog,goed ruiken en niet te nat,geen stengeltje zooi erin,ze weten niet wat hun overkomt nu.. :') Zo voor de drachtige merries is dat dan wel niet verkeerd om ze op het laatst van de winter wat beter kwaliteit voer te geven..al ben ik nu ook wel een beetje bang want ik wil ze ook niet bevangen voeren natuurlijk. Wie geeft nog voordroog aan sobere rassen?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:46

Marije oh dat filmpje <3

Diane_Basje ja dat is slim ik ga ook kijken!

Pretty geen ervaring met voordroog bij sobere rassen, wel fijn dat je nu goede kwaliteit hebt!
De mijne word nu toch echt DIK DIK :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:02

Mijn krijgen allemaal voordroog al de ganse winter, nu is wel heel droog hoor, ruikt naar voordroog maar ziet er uit als hooi. Wel geen spriet gras meer aanwezig -O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:07

pretty schreef:
Poeh veel bijlezen na een weekend!

Mooi halster heb je gekregen Robynn,ziet er heel degelijk uit!

Neon ziet er goed uit en toont zowaar drachtig deze keer. :')

Verder veel mooie dikke buikjes gespot en dat mag ook wel van nu af aan.

Marije zalig dat filmpje,wat een racekonijn. <3

Nikita nadert met rasse schreden de 320 dagen maar haar uier lijkt dat niet te begrijpen -O-
Ofwel gaat ze een inhaalslag doen maar de vorige keer begon ze echt vroeg met uieren en deed er dan héél lang over. Nochtans is ze echt maar 1 cyclus gedekt en tonnetje rond. :D

We zijn vrijdag voordroog gaan halen nadat ze al de hele winter 3e snee hooi aten,het is echt hele mooie voordroog,goed ruiken en niet te nat,geen stengeltje zooi erin,ze weten niet wat hun overkomt nu.. :') Zo voor de drachtige merries is dat dan wel niet verkeerd om ze op het laatst van de winter wat beter kwaliteit voer te geven..al ben ik nu ook wel een beetje bang want ik wil ze ook niet bevangen voeren natuurlijk. Wie geeft nog voordroog aan sobere rassen?

Mijn welsh pony s krijgen de hele winter al onbeperkt voordroog. Hebben we zelf gemaaid. Was erg lang eerste snee. Onbemest. Dus niet heel rijk. Ze doen het er goed op en gezien alles drachtig of jong is gaat dat perfect. Nu nog 2 balen. Dus straks ook nog wat inkopen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:08

Ik heb nog 2 halstertje liggen Maarja als mijn oog wat leuks ziet haha. Hier ook een regenboogding haha

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:16

Hier staat alles op voordroog (dus voornamelijk tinkers), gaat prima :j

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:17

Ik heb 1 merrietje en ze is licht bevangen geraakt nadat ze gedekt was..en ze is nu dus ook drachtig gescand,ik had het niet verwacht eigenlijk maar je kunt dus ook bevangen raken als je drachtig bent.

Daarmee dat ik toch wat bang ben voor de voordroog ,maar ze zal het nu wel kunnen verwerken hoop ik. Heb nog altijd droog hooi liggen moest ik toch merken dat het teveel wordt.

Hier staan ze ook wel helemaal niet op het gras nu. Nikita mag er binnenkort wel op denk ik,voordelen van hoogdrachtig zijn ;) En ik heb ze dan liever wat apart van de kudde op het laatst..(en uit de modder)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:20

Pretty mag in vragen waarom jij ze dan liever apart hebt?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:22

Mijn pony merrie is ook bevangen geweest tijdens de dracht
Was de combinatie merrie brok en vette voordroog
Merrie was niet dik te krijgen
En tijdens het zogen zeer moeilijk op gewicht te houden
Dacht dat als ik haar vast wat voedingsrijker zou voeren het misschien beter zou gaan
En toen werd ze bevangen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:23

Nikita is eerder laag in rang,ik ben toch altijd een beetje bang dat ze zich zou laten intimideren of zich niet op haar gemak voelt als de bevalling ineens op gang moest komen.

We hebben een alfamerrie die niet de gemakkelijkste is en zij is niet drachtig dit jaar..ik neem geen risico's.
Bovendien loopt er tussen de mini's nog een warmbloed van 1m65 hoog en die moet er ook haar neus niet tussensteken vind ik..

Dus maw. voor mijn eigen gemoedsrust. Al is er wel eerder een merrietje in de kudde bevallen hoor,gewoon overdag op de wei. Maar zij is de rechterhand van de alfamerrie dus daar wist ik dat er geen problemen zouden zijn.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:25

Voor de mensjes die de merrie apart in de wei zetten;
Wanneer zetten jullie de merries apart? Ik wil eigenlijk een maand van tevoren Khaleesi apart zetten van de 2 ruinen waar ze mee staat. Ze staat als laagst in rang momenteel, dus ik wil haar even de tijd geven om te genieten en dat ze niet steeds weggejaagd wordt van het hooi etc. En wanneer zetten jullie merrie en veulen weer terug in de groep? :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:27

ik heb de hele winter alles bij elkaar lopen, ( 2 drachtige merrie, een ruin en een hengst) een paar weken voor de uitgerekende datum, gaan hengst en ruin apart op een weide met schuilhok, de dames kunnen zich dan rustig op de bevalling voorbereiden.na de bevallingen gaat alles weer bij elkaar :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:32

Hier staan de meeste ook op voordroog. Net een paar die te vet zijn niet (Snazzy stond dus gelukkig al de hele winter op hooi := ) en 2 die wat gevoelig zijn voor dunne mest krijgen ook hooi.
Wel echt super spul, mooi droog en heel lang uitgebloeid gras (juist wel bemest voor ruwvoerwinning) van eigen land.
Zaterdag nog 20 extra rollen erbij gehad, die lagen bij een boer verderop opgeslagen.
Mijn hooi was ik dit jaar niet tevreden over dus nu een grote rol hooi in de schuur waar de paar die hooi krijgen wel een tijd mee doen.

Ik zet de merries juist niet apart. En helemaal niet als ik denk dat ze echt op het eind lopen en ik even niet in de buurt ben (boodschappen oid). Mocht een merrie bevallen, staat ze in een groep veel sneller op zodat de kans kleiner is dat het veulen in het vlies blijft liggen en stikt.
De meeste merries lopen daarna met hun veulen een dag of 2 apart en gaan dan weer de groep in. Ik zet er lig zo snel mogelijk weer een ander bij. Mijn merries hangen nogal aan elkaar en voor de veulens is het goed om met andere paarden om te leren gaan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:36

Marije, wat is jouw advies voor een merrie die laag in rang staat? :)
Eerste instantie wou ik haar in de groep laten, maar dat wordt door iedereen die ik spreek niet geadviseerd... Khaleesi wordt echt weggejaagd bij het hooi, als de heren erlangs moeten, zin hebben om te jagen. Het was veel minder erg, maar omdat Khaleesi zich heel erg klein opstelt tegenover de heren sinds ze drachtig is, is het wel veel erger geworden...

Ik heb ook niet meer merries hier staan, enkel ruintjes :D

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:45

zet de merries ook niet apart, die blijven bij elkaar ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:49

Tja hier is het wat dat betreft wat makkelijker, ik zet er dan een ander maatje bij waarmee het wel klikt. Maar ja ik heb hier genoeg keus ;)
Als enige met een veulen erbij zal ze straks een stuk minder van de anderen pikken waarschijnlijk. Kan zomaar zijn dat ze straks de baas is en de ruinen moeten rennen voor haar.

Misschien wat langer apart houden maar persoonlijk vind ik het voor een veulen wel erg belangrijk om in een groep op te groeien. Door apart te staan met alleen de moeder wordt de moeder niet blij (zeker niet met een hengstveulen) en het veulen mist heel wat sociale vaardigheden.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:52

Ok, dan denk ik dat ik toch ga voor apart zetten en daarna wanneer mogelijk weer zsm bij elkaar zetten :j
Misschien moet ik ook maar een extra merrie erbij kopen/leasen... _O- Dan staat ze niet alleen :D
Ik denk dat mijn man mijn excuus voor aankoop alleen niet ziet zitten _O- <<)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:54

Misschien iemand in de buurt die een plekje voor een merrie met veulen zoekt?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:56

Hier zet ik ze een paar weken voor de uitgerekende datum apart. Daarna als het veulen een paar weken oud is een pony erbij waar de merrie goed mee kan. We hebben hier een kudde met hele grote en hele kleine, aangezien mijn merrie klein is wil ik niet het risico lopen dat het veulen een trap krijgt van de fjord of de paardentwenter. Daarnaast is de kudde altijd erg van slag als er een nieuwe pony of paard is. Als het veulen ouder is wat meer mans is en als de kudde gewend is aan de samenstelling (staan gewoon in weides naast elkaar) gaan ze allemaal bij elkaar.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:01

Hier hebben we ook een gemengde kudde. Tot ze gaan bevallen staat alles gewoon samen. Na de bevalling een aantal dagen apart. En dan na een aantal dagen steeds een paar paarden er bij en uiteindelijk de hele kudde.