[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:08

Fjorden zijn sowieso niet vergelijkbaar met de sommige (duurdere) paarden, maar er is wel variatie in dekgeld. Ik ga ook altijd voor verbetering van de merrie en dan kijk ik in principe niet naar het dekgeld of de reisafstand. Bij fjorden kun je namelijk op dit moment alleen natuurlijk dekken :)
Verder kun je mij onder de noemer "hobbymatig fokker" zetten omdat ik ieder jaar 2 of 3 veulentjes fok, maar daarbij ben ik veel betrokken bij het stamboek e.d. en probeer ik wel het ras in stand te houden waarbij ik idd een hengst zoek die mijn merrie aanvult.

Misschien geen zwarte manen maar jouw schimmel is wel gaaf CP :j

@ tinkerbellz; spannend hoor!

@ Woogy, wow die uier! Hoewel je al een paar dagen een veulen zou verwachten (min of meer vanmorgen wellicht een berichtje verwacht :+ ) lijkt mij toch niet dat ze tot de 24e wacht :P..

@ Alicelover: Ik snap dat je daar wijs mee bent. Knap veulen hoor van vorig jaar :j

@ AM_horses.. Begint al op te schieten bij jou. Ben benieuwd wanneer er vorderingen bij Wild Thing komen gezien ze al op 341 dagen zit. Heeft ze al eerder veulens gehad? En heeft ze eerder overgedragen?

@ Knolselder _O- _O- Aangespoeld

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:53

340 dagen, nog nul komma niks aan verandering erbij.. :O :O
Afbeelding

Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:58

Ja veulen heeft een naam. Vernoemd naar zijn opa.
Die er helaas niet meer is maar een geweldige hengst was. Die heeft ook 3 wit en links voor zwart.
Dus hij heet...... Oscar G.W.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 12:58

Super mooie naam Baudy!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:04

Leuke naam!

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:23

Leuke naam :j

Woogy, ze maakt er een potje van :P Fijn dat wachten op "elk moment" :')

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:24

ik fok hobbymatig amerikaanse miniatuurpaardjes, en idd wat knolselder al zegt, de markt is echt heel slecht, ook met een topveulen moet je soms leuren, dat is niet leuk, een van de redenen dat ik dit jaar geen veulens heb. Dit jaar gaan we één merrie dekken, ik heb die kampioen tenslotte niet voor niks op stal staan :) dus dit jaar hoop ik een mooie kruizing van deze twee <3 en dan hoop ik op een merrieveulen :) met véél wit haha :) ( eigen hengst )
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jolandje op 20-02-19 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:26

Ja zonde dat de markt zo slecht is. Had het er met Linda nog over van het weekend.
Is een tijdlang bij de fjorden ook zo geweest. Gelukkig is de markt daar juist weer erg goed. :) Ben mijn veulens altijd zo kwijt aan een leuke nieuwe eigenaar.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:28

ik denk ook dat het wel weer herstelt hoor, en gelukkig heb ik nooit haast, ruimte genoeg hier ;)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:36

Leuke naam idd!

Schiet niet op woogy. Hopelijk snel een baby.

Toffe combi jolandje, hoe groot zijn die mini paardjes ongeveer?

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:44

Mooi gekozen Baudy :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:49

Wat een leuke naam Baudhy!

Hier gelukkig ook genoeg ruimte voor een veulentje aan te houden. Verwacht dit jaar 3 veulens waarvan 2 gereserveerd zijn (wel bepaald geslacht dus is nooit zeker).
Wil 1 merrieveulen aanhouden voor de show etc.

Dit jaar worden 2 merries gedekt.
Wonder is al ster preferent dus al zeer goede veulens gegeven. Al haar veulens die op keuring zijn gekomen hebben een 1ste premie behaald. 4 ervan zijn kampioen of reservekampioen geworden.
Afbeelding

Kato wordt de eerste keer gedekt. Als veulen is ze kampioen geworden. Dit jaar wordt ze voorgebracht op keuring. Hopelijk doet ze haar trucje opnieuw na
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 13:59

Mooie naam Baudy.

De markt is inderdaad bar slecht. Ik heb dan ook nog de ellende dat er zo ontzettend veel "tinkers" geïmporteerd worden. Vrachtwagens vol voor flut prijzen. Daar kan je niet tegen concurreren.

Wij fokte altijd wat hobbymatig maar het loopt wel ietwat uit de hand nu :').
Heb de paarden wel een aantal jaar al zakelijk staan dus heel officieel gezien zijn we bedrijfsmatig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:29

Kato is heel knap Luna, mooie houding ook!
wonder spreekt mijn minder aan ook door de kleur.

De kwpn-ers zitten de laatste jaren gelukkig weer flink in de lift, echt hele fijne (hogere sport) adressen gevonden. Als je echt aan je lijntje wil bouwen is dat bij kwpn-ers ook gewoon erg belangrijk

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:33

Idd het is allemaal zo verschillend per ras.. ik wil gewoon leuke, lieve, gezonde, mooie veulens fokken. Met een goeie bouw en aangenaam karakter en liefst een mooi kleurtje.
Papieren zijn ietsje naar de achter geschoven, ik hoef geen top papier niet meer.. er zijn zoveel goeie sportfokkers in Europa tegenwoordig, dat je daar toch niet tegenop kan, ik fok liever voor de recreatieve ruiters en die categorie gaat toch goed vind ik, mijn veulens zijn dikwijls al gereserveerd voor ze geboren zijn..

Flower, nog niks? Die is zich toch echt klaar aan het maken??

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:57

Diertjec schreef:
Leuke naam idd!

Schiet niet op woogy. Hopelijk snel een baby.

Toffe combi jolandje, hoe groot zijn die mini paardjes ongeveer?

Yuma is 87 cm. en Camille is 85 cm.

Maris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:10

Verschilt idd per ras :j maar wel leuk om zo te vergelijken met elkaar aangezien je dan ook eens wat leert over andere stamboeken :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:38

Nou Woogy en AM, jullie merries mogen er toch wel meer werk van gaan maken nu ;-)

Door welke hengst is jou merrie gedekt CubaLibre?

Ik heb hetzelfde als Tinniie. Dit jaar worden mijn 2 Quarter merries gedekt, de ene door een hengst van Tinniie en de ander door de hengst van Triple CD.

Maar dit jaar eerst nog een mini veulen dus, die zeker blijft als het een merrie is. :D

Imre

Leuke naam Baudyh!

Ik stap net van mijn merrie. Wilde ons gebruikelijke rondje rijden van een half uurtje, maar ze voelde anders dan anders. Korte pasjes, wiebelig en uit balans. In tölt en draf was ze prima, maar de stap voelde heel onzeker. Ik heb laatste deel gewandeld. Herkennen jullie dit bij jullie drachtige merries die onder het zadel zijn? Ze zit op 278 dagen, dus nog 62 te gaan. Vermoed dat dit mijn laatste ritje was.

xClaudiaaL

Oh niet zo groot, echt leuk. Ze tonen als grote pony's :)

Zijn er hier toevallig haflingerfokkers?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:44

Ik rijd mijn merries niet meer zodra ze een buik ontwikkelen. Maar heb ook meestal de jonge merries drachtig. Nu een 4 jarige, die is vorig jaar zadelmak gemaakt en wat gehobbelt. Nu dus de na-zadelmak-maken-vakantie. Komt precies mooi uit.

Dit jaar laat ik mijn andere paard dekken die in principe actief in de wedstrijden mee loopt. Ook van haar verwacht ik tijdens de dracht geen prestaties meer, als ze gewoon zoals ze altijd is loopt vind ik het prima. Maar als ik de buik zie gaat de arbeid er eigenlijk vanaf.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:24

Veel witte aftekeningen aan benen en hoofd wil ik niet bij een appaloosa veulen, verder ligt het aan de kleur. 2 jaar geleden had ik een palomino veulen, daar zie ik heel graag hoog wit en een bles bij. Vorig jaar een valkje, daar weer niet bij. Bij de hackney's ook graag 4 keer wit en een bles. En anders, aftekeningen aan de voorbenen gelijk en aan de achterbenen gelijk. Anders is het net of ze ongelijk lopen in de wedstrijden.

Ik ben ook een hobby-fokker, en ga er niet van uit dat ik een EK pony fok. Mijn fokdoel is een betrouwbare veelzijdige sportpony voor kinderen. Eentje die kan springen en dressuren en een goed karakter heeft. Laatste is met name een dingetje bij mijn huidige merrie, dat is een miepje en daar moet echt op verbeterd worden. Mijn vorige merrie had een gouden karakter. Die was lelijk maar fokte o zo goed! Bij mijn huidige is het toch weer afwachten. Die is mooi, maar heb het idee dat ze net iets minder goed fokt, of ik had gewoonweg niet de juiste combinatie. Bij Neon heb ik diverse hengsten gebruikt, en allemaal hele goede veulens, terwijl de hengsten eigenlijk toch heel uiteenlopend waren, zeker qua bloed. Neon heeft mijn fokdoel zeker waargemaakt, hele veelzijdige nakomelingen die het goed in de sport deden, zowel springen als dressuur als samengesteld, en op grond van die prestaties had ze ook een predikaat gehaald.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:36

Ik probeer de merries gewoon door te rijden tijdens de dracht. Wanneer er niks bijzonders is merk ik daar meestal tot op een maand van tevoren bijna niks aan (ga met de dikke buik geen zware trainingen meer doen natuurlijk), maar wat gymnastiek en en een lekkere buitenrit vinden ze bijna altijd wel prettig. Ik let goed op of het gedrag van de merrie verandert en of ze aangeeft het nog leuk te vinden en nog aan te kunnen.
Maar het verschilt echt per merrie wat en hoe lang je nog iets kunt blijven doen.

Ik heb ook een hoger fokdoel (heb KWPN merries) Wil voornamelijk goede
en correct gebouwde prestatiepaarden fokken, zonder wapperbenen en met een fijn werkwillig karakter. Heb nu na jaren 2 mooie prestatielijnen in 2 fijne merries en hoop daar nog enkele mooie sportpaarden uit te fokken.
Ik kijk niet echt naar dekgeld, maar zal geen duizenden euro's uitgeven voor een hengst. Dan is er ook wel ergens een andere die goed past en goed presteert. Ik vind daarvoor het risico van dracht te groot.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:11

Jill is dragend van Arany ;)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:38

BusyMissy schreef:
Ik heb ook een hoger fokdoel (heb KWPN merries) Wil voornamelijk goede
en correct gebouwde prestatiepaarden fokken, zonder wapperbenen en met een fijn werkwillig karakter. Heb nu na jaren 2 mooie prestatielijnen in 2 fijne merries en hoop daar nog enkele mooie sportpaarden uit te fokken.
Ik kijk niet echt naar dekgeld, maar zal geen duizenden euro's uitgeven voor een hengst. Dan is er ook wel ergens een andere die goed past en goed presteert. Ik vind daarvoor het risico van dracht te groot.

Welke merries heb je nu drachtig van welke hengst?