[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:01

Pris? Geen volle maan veulen voor je?

Ik heb juist niet gekeken naar de prijs, en wel naar de hengst en de rasstandaard. Nu liggen de prijzen van rocky Mountain horse hengsten wel iets anders dan die van een kwpn.
Veel wit zal hier niet gebeuren, maar ik hoop wel op een verdunningskleur. Maaaaar bovenal op een gezond veulen!

Lily zit nu op 242 dagen en moet er dus nog 92. Ik voelde al iets uier vanmorgen, maar het was te donker voor een foto.

Cioccolato

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:03

Bij het kwpn variëren ze echt enorm en het hengst aanbod is ook erg groot. Daarom kan prijs ook een criteria zijn natuurlijk. Opzich is dat wel fijn.
Al zie ik soms door alle bomen he tbos niet meer.. Er zijn echt veel hengsten _O-

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:19

Ja dat scheelt nogal! Ik had keuze uit 5 hengsten in NL.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:20

Ik fok bij die van mij eigenlijk puur op kleur en verbetering l en voor de hobby voor mijzelf ik heb nu een koffievos x een cremello dus dat word een knappe Palomino

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:21

4 witte benen en een brede bles zou leuk zijn papa heeft dat mama een lage witte oplopende kroonrand en een ster op het hoofd

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:27

Cioccolato schreef:
Bij het kwpn variëren ze echt enorm en het hengst aanbod is ook erg groot. Daarom kan prijs ook een criteria zijn natuurlijk. Opzich is dat wel fijn.
Al zie ik soms door alle bomen he tbos niet meer.. Er zijn echt veel hengsten _O-

Daarom heb ik ook zo ontzettend veel moeite met de hengstenkeuze voor dit jaar, ik zie het echt niet meer. Nu kom ik ook pas net kijken in de wereld van de veulens, maar ik vind het oprecht moeilijk :=

Ik neig naar een leuke Gelderse, maar Duitse hengsten trekken me ook wel weer. Daarnaast schijnt mijn merrie wel leuk papier te hebben, dus ik zou er ook nog een tuiger op kunnen zetten. Lastig :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:32

ik denk dat de kwaliteit van de merrie meer invloed heeft dat de keuze/prijsklasse van de hengst (bij het kwpn)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:46

Waarom zoeken jullie geen hulp bij elkaar? Sommige mensen hier op het forum hebben onwijs veel kennis en zijn al jaren bekend met bepaalde stamboeken en bloedlijnen... een blik van buitenaf kan soms enorm verhelderend werken... (herkenning!! Bij het nmprs ook zo veel hengsten en dan brainstorm ik ook samen met andere om een keuze te kunnen maken)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:50

Dat is zeker een idee! Ik heb al heel leuk advies gehad via pb voor een Gelderse hengst en ik was van plan een topic te openen bij hengstenkeuze zodra dit veulen er is. Dan kan ik misschien ook laten zien wat de merrie doet, dit is pas haar eerste veulen natuurlijk. Maar wie zich hier geroepen voelt om een duit in het zakje te doen, graag! :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:55

Met jouw merrie zou ik denk ik ook liever in het gelderse type blijven Dieuwke, maar ik heb er ook te weinig verstand van om iets zinnigs van te zeggen. MIjn gelders/nrps veulen van Edmundo 2 jaar geleden is zeer goed gelukt. Maar Edmundo past zeker niet op alle merries.. De nieuwe goedgekeurde van dit jaar (ben even zijn naam kwijt) vind ik ook erg mooi.

Ik ben ook hobbyfokker, nou ja, meer toevalfokker haha.. ik heb een leuk merrietje, en ik won een dekking van een leuke hengst. Ik denk dat het goed past (al denken echte welsh liefhebbers daar een beetje anders over). We zullen zien wat er uit komt. Mijn doel is een leuke kinderpony er aan over te houden. Kinders zijn nu 4 en 5, dus over een jaar of 3/4 zouden ze er leuk mee moeten kunnen gaan rijden. En de pony zal ook voor de wagen worden beleerd, wellicht in tweespan als hij/zij een beetje qua maat bij moeders in de buurt blijft. Ik heb geen intentie om te verkopen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:10

Ik kijk ooo niet lang mee in deze wereld. Maar ik kijk altijd samen met m'n spring instructeur en de hengsten houder van het station waar ik laat dekken. Hij kan sperma van ale hengsten laten komen, met een kliniek erbij dus daar laten wij ze insimineren en nakijken. Handige bijkomstigheid :j

Zo komen we tot nu toe altijd nog uit op goede combinaties. Tenminste, laat ik de komende jaren even afwachten tot ze zijn uitgegroeid _O-

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:10

Gefeliciteerd Baudyh met je veulen. Knappie

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:23

ik probeer toch altijd zo goed mogelijke combinaties te fokken. Ik fok zo goed mogelijk richting het stamboek, maar nog steeds wat ik persoonlijk ook mooi vind. Want ik kijk er 365 dagen per jaar naar. Heb vorige 2 jaren enkele hele goede paardjes aan gekocht en wil daar mee verder gaan. Betekend helaas wel dat ik na deze veulens toch wat knopen ga moeten door hakken...

Verder is het hier rustig. Muisje wordt mooi dik en verliest al wat overbodige vacht rond haar uiertje
Afbeelding
Afbeelding

Wonder doet verder nog niets buiten dik wezen :+
Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:32

Nee hoor, Pris doet gewoon haar eigen ding...340 dagen vandaag :O :O

Het grote probleem met de fokkerij tegenwoordig, is wel echt het pedigree fokken.
Bij de show arabieren gaat het alleen maar om de naam van de vader, terwijl er voor een betere prijs, betere hengsten te krijgen zijn.

Gezien dit waarschijnlijk het laatste veulentje van Pris gaat zijn werd het even goed puzzelen. Pris heeft drie hengsten gegeven met drie verschillende vaders. Pris is zelf vol Russisch gefokt en daar is eigenlijk nog wel een markt voor. Dus op zoek naar een zuiver Russische vader. Ook hierin weer, veel pedigreefok "maar hij is zuiver Russisch dus ik ga ermee dekken". Teveel waardeloze hengsten die niet bij Priska passen ook. Bayard had alle vinkjes wat mij betreft. Mooie grote zeer correcte hengst. Zuiver Russisch, betaalbaar en dan als kers op de taart ook nog eens maar 30 minuten bij ons vandaan.
Uiteindelijk kwam ik bij de fokker ook de halfbroer van hem tegen Nizar, wat ik eigenlijk een mooier paard vind, maar die is niet 100% Russisch, dus keuze moeten maken :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:43

Wij fokken ook gewoon hobby matig maar willen wel graag een topper fokken. Maar 1500 is wel max dekgeld ( hebben 5 fokmerries, 3 dressuur en 2 tuigpaarden). Kiezen ook vaak niet de populaire hengsten. Proberen echt te zoeken wat bij de merrie past. Dit jaar dus een Uphill veulen en een imposantos. Die is wel mega populair maar we zitten bij de eerste lichting veulens dat scheelt weer. Bij de tuigpaarden is het anders. Daar is gewoon heel weinig keus. Dan kijken we wat bij de merrie past en soms probeer je wat. Zoals dit jaar. We krijgen een hertog Jan veulen. Hengst word niet veel gebruikt. Zeker hier in de buurt niet. En een icellie veulen. Nou daar dekt iedereen mee. Maar die heeft als voordeel dat hij vos factor vrij is. Wij willen liever geen vos fokken ivm de afzetmarkt.
We hebben een vos merrie drachtig van hem.

Dit jaar gaat het iets anders. We hebben een deal gehad met de aankoop van onze laatste dressuur merrie en dat betekend dat we al onze dressuur merries moeten dekken met een hengst van deze hengstenhouderij. Dus niet veel keus. Maar wel toppers er tussen hoor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog ff puppy spam

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:47

Hahaha, die speentjes van muis :') zo schattig.

Ik probeer ook altijd een zo goed mogelijk paardje te fokken naar wat men wil zien in het stamboek en maak dus steeds weloverwogen keuzes.
Maar ik begin een beetje fokmoe te worden. De markt is zo slecht, dat het plezier van een veulen fokken toch ook wegebt. Als je ze nadien met moeite kwijt raakt ookal hebben ze de kwaliteiten, dat breekt mijn hart toch ook wel.
Ook financieel. Ik gebruikt graag bloed van buitenaf, maatmr de dekpriks is vaak al niet meer evenredig met de potentiële verkoopprijs.
Mijn afzetmarkt (de minipaarden) is dan ook wel kleiner dan de rijpony's en paarden.

Dus ik ga wel afbouwen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:47

Och wat een heerlijk ventje
Dat zwarte snorretje zo schattig

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:48

Naar die bles moet je niet te lang kijken!

Bijzonder hoe zoiets op een veulen komt. Vind het fascinerend dat wit. Het is ook amper te fokken, 1 grote verassing!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:57

Ik ben ook hobbyfokker. Wellicht als de combi van nu dusdanig leuk uitpakt laat ik haar dit jaar weer door de zelfde dekken.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:58

Afbeelding

Hier is ze 262 dagen

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 10:59

Wat een leukkie Baudyh en dat zwart op z'n bovenlip, echt super leuk!

Interessant om te lezen hoe iedereen fokt en z'n hengstenkeuze maakt.
Ik heb nu dan mn merrie drachtig en misschien over een paar jaar weer. Maar daar blijft het voor nu ook bij. Veulen is puur voor mezelf, dus moet er zelf een beetje mee kunnen rijden. En mocht het ooit verkocht worden, is het papier ook wel interessant. Gelukkig.

Komen alweer een hoop mooie buiken en beginnende uiers voorbij. Spannend!

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:06

Ik heb trouwens een domme vraag: ik wil graag van veulen en merrie mooie foto’s hebben voor later. Maar welke leeftijd is daar het mooiste voor?

Lieve puppy spam!!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:07

Baudy heeft die knappe kanjer al een naam??

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:08

Ik ben het met Fokfanaat eens. De merrie is belangrijker dan de hengst. Daarom heb ik ondanks dat ik al jaren een veulentje wilde voor deze merrie nooit een gefokt. Mijn merries waren niet goed genoeg om een kwalitatief veulen/nakomeling te krijgen voor de dressuursport wat interessant genoeg voor mijzelf zou zijn. En fokken voor de verkoop doe ik liever niet. Dat laat ik liever over aan de professionele fokkers met de kennis daarover.

Ik heb mijn hengsten besproken met de hengstenhouder, dierenarts en kennissen die zelf al jaren dressuurpaarden fokken. Dus mijn keuzes zijn beide keren wel overwogen. En ja ik heb het dekgeld wel mee laten wegen. Mede omdat ze bij mijn paard paste en de hengsten mij ook aanspraken. En de toekomst zou mij gaan leren of het inderdaad leuke fijne rijpaarden worden.

Woogy, arme jij. Maar ze bakt vast een mooie baby!

Baudyh, ik vind die bles juist leuk! Echt iets aparts en het maakt hem vreselijk schattig. Knap veulen hoor. <3

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:18

Wat n dotje! Vind zijn bles echt iets van n ? weghebben :D

Hier fok ik hobbymatig, kijk wel echt naar kwaliteit want wil verbeteren en niet lukraak maar een hengst op mijn merrie zetten ;)

3 jaar geleden Gentle gefokt, Jill is een forse merrie en toen gekozen voor een Pleasure hengst vanwege meer lengte in de bovenlijn en wat meer maat (Jill is maar 1.45), dat lijkt wel goed gelukt te zijn :D volgende week komt hij naar huis en dan neem ik m wel een keer goed onder de loop ;)

Deze ronde gekozen voor een hengst die wat groter is maar kwa bouw goed bij Jill past, mega breed, mooie kaak erop en vooral lief! Kleurtje is daarbij mooi meegenomen en wilde ik ook wel erg graag :D

@Kaplaars: ze zeggen dat je n veulen op 3 dagen, 3 weken, 3 maanden en 3 jaar het beste op de foto kan zetten maar of dat dat waar is geen idee.... Ik heb er nu bijv 1 staan die op geen enkel moment naarling is geweest dus zal ook echt wel van de combi afhangen. Gentle is model geweest bij Arnd Bronkhorst toen hij 3 maanden was en die foto's hangen nu op ons kantoor :D