Copper loopt buiten nog lekker te druppelen en toevallig heb ik net gezien dat Kyra werd gedekt. Ging heel rustig en ze bleef mooi staan en na het dekken gingen ze beide weer verder met grazen Over een week of 3 dus maar goed in de gaten houden of ze weer hengstig wordt of niet.
nou, TS, onze hengst staat nog steeds bij de merries die hij vorig jaar heeft gedekt (groepje van 3), dus... als je het zo doet heeft hij er alle tijd voor om het echt goed te doen
ja, ik denk het ook. Saz staat er iets gelatener bij alsof ze doorheeft dat die kleine niet weer heel veel pijn gaat veroorzaken
TheSam, op zich maakt dat niet zo heel veel uit. Als je ongeveer weet van welke cyclus een merrie drachtig is geworden, hoef je geen precieze dekdatum te weten. Welke merrie veulent er nu netjes op tijd? Ik laat de merries die in de kudde lopen vaak 1x scannen op het moment dat ze allemaal door de 3 weken heen zijn. Samson weet heel goed wanneer een merrie drachtig is en hem vertrouw ik meer dan de DA. Ik laat ze alleen voor de zekerheid op tweelingen scannen. Macy is dit jaar ergens anders gedekt en wordt volgende week gescand. Zij is aan de hand gedekt en staat dus niet met de hengst in de wei.
Voordeel van in de kudde dekken is dat het percentage drachtige merries heel erg hoog is. Alleen met de 3 jarigen is het even spannend aangezien zij nog nooit gedekt zijn. Maar tot nu toe heeft Sammie altijd de merries nog in 1 cyclus drachtig gehad.
goede hengst dus, Marije. Ik ben het met je eens dat in de kudde dekken het meeste rendement oplevert. Zeker als je een hengst hebt die vriendelijk wacht totdat de merrie aangeeft dat ze er klaar voor is en ook idd goed door heeft wanneer ze drachtig zijn. Dan heb je niet alleen een hoog drachtigheidspercentage maar ook relaxte merries en dat is heel fijn.