[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:59

StalMelyn schreef:
sannahtris schreef:
Ik heb een camera op alie express besteld ook een 4g camera inderdaad ivm geen internet op stal.
Kunnen meerdere mensen die app downloaden alleen ik neem dan wel 4g abonnement onbeperkt internet namelijk geen idee hoeveel internet het kost bij die camera dat staat nergens..
Dan zit je indd rod 30 euro maandelijks opzegbaar dus denk hooguit voor 3 maanden.
Camera zelf was +- 65 euro

Dan doen wij hetzelfde. Ik bestel alleen wel een camera hier ivm garantie en terugsturen. Alie express durf ik niet zo goed.
Ik wil ook een maand of 2 a 3. Als het veulen is geboren is even spieken ook wel leuk :)

Ja had ik ook naar gezocht kon er alleen geen 1 vinden in NL (beetje betrouwbaar site) dus daarom maar de gok genomen.. netjes binnen gekomen en nog wat maanden garantie..
was binnen 3/4 weken binnen geloof ik!
Succes met zoeken.
Naar een draadloze router had ik ook zitten kijken en gebeld met kpn maar die raden dat af ivm dat minder bereik en meer storing kan geven.
Directe verbinding geeft beter internet ofzo.
Ook doe ik melk teststrips en neem ik 1/2 weken vrij.
Desnoods kan ik daar slapen zit ik niet op te wachten maar goed scheelt wel 5/8 min rijden met de auto.
Spannend allemaal komt steeds meer dichterbij

Renske_W

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:44

Dierenarts hier in de buurt heeft in het dekseizoen een scan uurtje waar je met de trailer heen kan.
Paarden worden daar allemaal op de trailer gescand.
Ik heb er verder geen ervaring mee, ik ga voor de dracht begeleiding naar een andere dierenarts. :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:49

Ik ga even in de buurt rond vragen ook bij andere praktijken. Het gebeurd dus wel scannen op de trailer.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:22

Die stang beschermt niet echt tegen achter uit slaan. Daarbij, stel dat ze bang is met scannen, heb je ook meteen een slechte trailer ervaring..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:25

Dat is waar.
Ik zoek nog weer verder misschien is hier wel iets in de buurt.

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:57

Ik heb ook gewoon camera in stal waar ik snachts mee waak. Heb rondom de uitgerekende datum 1,5 week vrij gevraagd. Paarden staan aan huis dus dat is makkelijk. Werk is ook dichtbij huis (5min met de auto)

Scannen etc liet ik gewoon bij de dierenarts doen in een opvoelbox. Is ook het meest prettigst vind ik, mijn merrie kan nog weleens slaan.

Scannen op trailer is dan ook niet zon succes :=

Renske die van jou zien er ook nog netjes slank uit!

Muronia wat glimt ze zeg <3

Waarom zie ik bij veel al van die mooie ronde bolle buikjes? En die van mij...
Nee zou je niet zeggen dat die drachtig is.
Van voren zie je wel echt een bolle buik, vooral als ze loopt.
En ik denk het veulen af en toe te zien, ookal weet ik niet of dat het veulen is of de darmen oid :roll:

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:32

Hier komt de dierenarts ook aan huis om te scannen. Voor jonge merries doen we nog wel eens achter een stal deur zetten. Ook zie je wel eens dat ze een praam of eventueel verdoving gebruiken als het niet makkelijk gaat.
Die van mij zijn voorbeeldig braaf en is dit allemaal niet nodig.
In de trailer scannen was hier de dierenarts niet echt fan van, zal vast zijn redenen hebben.

Dustinlover. Wat een mooi merrietje, zonde dat ze een verleden heeft. Kan ze nu mooi bijkomen

Renske. Bij ariel zie je echt al een buik hangen.

Mijn dametjes vandaag
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:58

Stang op de trailer en dan scannen zou ik nooit doen. Als ie gaat zitten breekt je arm , als je je arm overlangs doet en ze bokt, zelfde verhaal..

Amhorses knappe merries <3 Wat is de zwarte voor een? Had je deze altijd al?

Als ik vrij ben rij ik naar de kliniek , en dan scannen in de opvoelbox , als mijn moeder bij het scannen is komen ze aan huis. Het liefste breng ik ze naar de hengstengouder, scheeld mij veel geregel.

Michelle toch zie ik een mooie drachtige buik :) die van mij is ook helemaal niet dik (iets van dag 235)
Afbeelding

Sammy dankje voor je antwoord. Ik ken deze ponys zo even niet.

Renske mooie buikjes <3 Wat heeft olivia een mooie kleur nu

Jacky ook al een buikje gespot :D mooi vosje , hou van een mooie witte bles

Muronia je gaat hard met de mijlpaaltjes. Ze ziet er prachtig uit. Je begint nu echt een buikje te zien. Heel mooi. Zilver is de laatste tijd echt knettergek. Heel fris en druk. Nahja ik zeg laatste tijd, maar eigenlijk al de hele dracht. Ze is wel heel lief. Met Laventhe was ze boos en moe :+

Dustinlover wat een mooie palomino zeg <3 Ik heb toch wel een zwak voor die kleur.. Ik vind je andere dames toch best ver :P

Kahlua die zit nog strak int pak! Mooie merrie. Is ze maiden?

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:17

Als ze gaan zitten op de stang vd trailer, kan je DA inderdaad zijn arm breken, maar dat kan in een voelbox ook.

Achter de staldeur gaan staan, deden wij soms ook.
Eigenlijk hangt het vooral van je dierenarts af. Ik heb een heel rustig iemand die de tijd neemt.

DustinloverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:16

Ik heb er hier eentje die het scannen echt niet pikt. Die draait helemaal door. Die verdoven we. Vind ze ook niet leuk, maar zodra ze een dierenarts ziet dan is het al drama.. Merries... haha

Stalmelyn ik heb er eentje van Sitcom. Kan eventueel ook buiten en kan ik uitbreiden met meer camera's.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:49

Janinevv schreef:
Wat is precies hengstig spuiten? Wanneer je het eerder zou willen de hengstigheid?

ja zo iets ongeveer. Mijn merrie toont niet wanneer ze hengstig is/word. ze blijft gewoon normaal. Ze heeft dan hormonen gekregen om het op gang te krijgen zo dat we het mooi konden opvolgen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:58

Bij hengstig spuiten, spuit je het cl/ gele lichaam van de eierstok af. Dat cl zorgt ervoor dat er geen eitjes worden aangemaakt. Zodra dat weg is, komt de ei productie op gang, er wordt een ei aangemaakt, zodat de merrie hengstig wordt. Dat kan op het vroegst 7 dagen na een ovulatie, liefst 10 dagen na een eisprong.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:01

Wij hebben een opvoelbox hier thuis. Toch scannen we ook veel in de stal, veel sneller.. Ik heb nu een 2.5 jarige staan van een ander, die laat zich nog geeneens temperaturen. Zulke merries moeten echt eerst verdoofd helaas.. edit; dat gebeurd gelukkig maar zelden.

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:03

Michelle dat denk ik ook vaak hoor, waar zit dat veulen nou? Maar als ze flink heeft gegraasd dan zie ik het beter.

Wat is een mens toch beinvloedbaar. Ik heb mn paard bij huis staan, en werk thuis, boerin, en nu ga ik toch nadenken over het ophangen van een camera...... naast het birth alarm

Kabayo wauw, friezen heb ik echt een zwak voor, mooierd hoor!

AM ik zie een mooi buikje! De andere onder de deken is ook drachtig?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:44

Ik zou eerder alleen op een camera vertrouwen dan alleen op een geboorte alarm.

Heb al een aantal keer gehad dat we pas alarm kregen terwijl we er allang naast stonden en moesten ingrijpen vanwege bv een verkeerde ligging..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:55

Ik vind tot nu toe camera erg fijn omdat ik haar gedrag ook goed kon zien. Om 23:30 lekte ze veel melk al ik zei die komt vannacht. Maar ik was te moe dus ben zelf gaan liggen en drie hielden de wacht. 10 voor 2:00 wakker gemaakt ze is begonnen. En 2:05 lag het er naast.

Ze zeiden al dat de weeën en haar gedrag super duidelijk te zien waren. Had van mij wel iets eerder gewekt mogen worden maar slaap had ik nog nodig voor de lange nacht.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:58

Kabayo schreef:
Kahlua die zit nog strak int pak! Mooie merrie. Is ze maiden?
Thanks,scheelt natuurlijk wel dat ze onder een deken staat en nog 3x/week gereden wordt en grootramig is.
Ze is idd maiden.
Jouw merrie toont idd ook niet extreem,wordt ze ook nog gereden?

Jacky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:19

Oke, dus rondkijken naar een camera, help, dat is nieuw voor mij.....

Tips qua sites zijn welkom

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:23

Voor mij geen birth alarm -O-
Die liggen ieder dag plat met ze allen de jonkies zelfs op beide kanten......

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:26

Kabayo. Ik heb Sammie nog niet heel lang. Het is een wat oudere merrie van Houston x Feinbrand. Ik heb haar drachtig overgenomen. Ik ben echt weg van de merrie. Ze is groot met veel massa. Ik hoop dat Formidable wat luxe en beweging toevoegd. Nu heeft ze afgelopen jaar haar veulen verloren, deze lag niet goed. Dat was echt een plaatje. (ook van Formidable)
Omdat ze zoveel ruimte heeft denk ik dat daarom het veulen achterstevoren lag. Ik heb met de dierenarts afgesproken om een maand voor de uitgerekende datum op te voelen. Dan zou het veulen niet meer kunnen draaien. Stel dat het veulen toch achterstevoren ligt. Dan breng ik haar naar een kliniek. Zodat ze daar de bevalling kunnen begeleiden
Spoiler:
Afbeelding

Jacky. Ik adviseer een camera zeker. Zeker omdat ik afgelopen jaar 2 merries had die staand bevielen :')
De vos is idd ook drachtig, ze staat nog onder een regendeken.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:48

AMH, de meest voorkomende verkeerde liggingen ontstaan in de laatste draai.. ze draaien dan hun benen niet mee of hun hoofd niet of beide, of draaien helemaal niet en liggen op de rug. Of ze hebben hun achterbenen gesterkt naar voor.. Dat kun je allemaal niet voelen voordat het in het geboorte kanaal zit..
Alleen een stuitbevalling, maar ook dat is niet volledig uit te sluiten heb ik wel eens begrepen. Ik heb een stuit zelf nog nooit mee gemaakt.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:04

Vulina schreef:
AMH, de meest voorkomende verkeerde liggingen ontstaan in de laatste draai.. ze draaien dan hun benen niet mee of hun hoofd niet of beide, of draaien helemaal niet en liggen op de rug. Of ze hebben hun achterbenen gesterkt naar voor.. Dat kun je allemaal niet voelen voordat het in het geboorte kanaal zit..
Alleen een stuitbevalling, maar ook dat is niet volledig uit te sluiten heb ik wel eens begrepen. Ik heb een stuit zelf nog nooit mee gemaakt.

Gaat hier idd om stuit of achterstevoren. Ik weet idd dat de laatste draai uitmaakt hoe de beenligging is.
Nu hebben de vorige eigenaren gewacht op de dierenarts en die kreeg hem er makkelijk uit. Maarja was natuurlijk veel te laat.
Ik hoop dat het opvoelen toch iets van zekerheid geeft. Ik ben niet bang om in te grijpen, maar als het niet lukt. Elke seconde telt op dat moment

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:04

Ik heb ook liever camera dan birth alarm. Maar gebruik ze gelukkig samen.
Hebben nu 1 keer gehad dat alarm af ging en we er toen achter kwamen. Dat heeft het leven van het veulen gered. Gelukkig.

Vorig jaar de merrie met voeren. Dat was pas ideaal. Mag nu wel weer _O-

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:10

Hier iemand een advies voor een goed werkende camera, niet belachelijk duur, die ik ook live door kan schakelen naar bijv. youtube?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:34

kyrkelover schreef:
Hier iemand een advies voor een goed werkende camera, niet belachelijk duur, die ik ook live door kan schakelen naar bijv. youtube?

Wat vind je niet duur?
Ik zelf kijk tot 350 euro maar ben simkaart gebonden. Dan vallen er best veel af. Zelf kijk ik naar dit soort modellen:

Afbeelding

Deze kan niet streamen en kan niet buiten.

Ps: totaal nog geen idee wat het straks echt wordt haha. Heb al plezier met uitzoeken ervan.