[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:04

24e is het gelukkig zo woogy haha. Maar met zo'n uier duurt het vast niet lang!

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:06

Imre schreef:
Hoe ver is Flower nu?

Morgen 315 dagen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:07

Pris doet al haast een week niet meer aan door ontwikkelen. Belly komt onder de deken vandaan. Ze eet als een bootwerker. Heeft een strandbal uier en lak aan dat de baas haar baby wil zien...

EsmeeStorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:08

Baudyh gefeliciteerd!!! Super gave bles ! Hou ik wel van

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:10

Oe spannend! Leuk die vorderingen. Ze is op tijd finkerbel!

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:20

Ik vind schimmel ook mooi, maar niet handig. Aangezien mijn paarden altijd modder en strontmonsters zijn. :=
En ik ben zelf niet zo'n tutter. Maar goed dan maar leren paard vaker te wassen als ik wel een schimmel krijg. Veulen wordt absoluut niet verkocht om zijn kleur. En een hengst laat ik ook niet staan om zijn kleur of aftekening. Je weet toch nooit of het vererft en een goed paard heeft geen kleur. Ik let voornamelijk op het karakter van de hengst en of het past bij mijn merrie kwa exterieur en beweging. En ook niet onbelangrijk of hij past in mijn prijsklasse, dus hengsten van 2500,- of meer dekgeld laat ik staan. Waarom? Wie zegt dat die toppers fokken. En mijn fokdoel is een fijn rijpaard voor mezelf en dat kan ook met een goedkopere hengst. Geld om een paard de hele verrichting door te laten lopen heb ik toch niet. Althans heb ik er niet voor over en de kans dat je die dekhengst fokt is zo klein.

Ik ben super wijs met mijn Obelisk van vorig jaar. En dit jaar verwacht ik een van Formidable van AM_horses. Beide geen dure hengsten, maar passen wel mooi bij mijn merrie. De Obelisk:

Schieten al veel merries op nu. Ik geloof dat we een babyboom krijgen deze week. :):)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:28

Ik wil niet besparen op dekgeld. Als het past, dan past het. Ik probeer wel echt (klinkt heel opschepperig misschien) betere veulens te fokken. De merries zijn in aanschaf vaak al prijzig.. We spoelen regelmatig een embryo, wat ook niet goedkoop is. Dan wil ik niet inleveren vanwege dekgeld.
Maar wij fokken wel professioneel en niet alleen voor de hobby.
Laatst bijgewerkt door Vulina op 19-02-19 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:32

Dat heb ik ook vulina
Je wil toch verbeteren en steeds een beter paard fokken.

Ik vind schimmels geweldig en zou dolgraag een schimmel willen fokken maar heb nog geen hengst gezien die ik daar voor in wil zetten.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:36

Ik wel :D En ga hem dit jaar zeer waarschijnlijk bij onze Jazz gebruiken :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:41

Ik fok paarden voor de normale man en niet voor de topsport. Vind ik een veel leukere doelgroep :j
Fok wel op verbetering maar ook niet perse de bewezen hengsten. Als het past en ik ben gek van de hengst zal ik het heus wel doen. Maar als er van die bewezen hengst een goed gekeurde nakomeling loopt, gebruik ik ook wel die. Het is maar net wat binnen m'n plaatje past.

Nu zoek ik eigenlijk een vos hengst voor m'n vos merrie. Dat is nog niet zo makkelijk. Dus ik ben benieuwd of ik op vos uit kom of dat het toch een bruine wordt.

Fokken is altijd gokken. Ik hoef er niet van te leven, allemaal lekker hobby dus heb er ook geen druk op staan. Dan is een hengst die minder presteert een keer niet erg, de normale man koopt zo'n paard ook wel als die netjes z'n best doet.

Probeer wel iets groter te fokken. Ik heb vaak paardjes van 160 tot 165 _O-
Dus de kleinere hengsten vallen eigenlijk al af.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:49

Hier ook de intentie om beter te fokken op een sportpaard.
Al is de bedoeling dat ik het veulen gewoon zelf houdt.

Voor dit keer een jongere hengst gekozen maar wel met bewezen ouders, onder andere vader Dominator die op dit moment erg gewild is in het Zangersheide. En vm Aganix du seigneur die internationaal gelopen heeft.

Goedkopere hengst de reden omdat dit het eerste veulen voor de merrie wordt en ze haar eerste dracht verworpen heeft op placentitis.

Al zie ik wel dat er tegenwoordig veel gepraat wordt dat fokkers meer met de jongere hengsten moeten gaan fokken.

Mijn merrie heeft oa Caretino in haar lijn. En merk bij het Z dat deze veel voorkomt bij hengsten waardoor ik een kleinere keuze heb om te kiezen.
Wil namelijk niet te veel inteelt krijgen.

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:53

Vulina schreef:
Ik wil niet besparen op dekgeld. Als het past, dan past het. Ik probeer wel echt (klinkt heel opschepperig misschien) betere veulens te fokken. De merries zijn in aanschaf vaak al prijzig.. We spoelen regelmatig een embryo, wat ook niet goedkoop is. Dan wil ik niet inleveren vanwege dekgeld.
Maar wij fokken wel professioneel en niet alleen voor de hobby.

Daar zit het verschil inderdaad ook. Jij fokt professioneel en ik fok voor de hobby voor mijzelf een fijn rijpaard, dat is een hele andere insteek. Wel fok ik a register, vind dat wel belangrijk voor geval ik het wel ooit wil verkopen. Papierloos of blauwpapier doe ik niet.

Nog wel belangrijk om te vermelden... Ik fok niet willekeurig maar met een merrie. Heb jaren merries gehad. Een met een onbekende moeder dus geen volledig papier... En de Skydancer was wel a register maar ingeschreven in veulenboek. Met zulke merries zou ik zelf niet fokken. De Skydancer had voor de keuring gekund, maar had het in mijn ogen niet gered dus niet gedaan. Mijn huidige merrie is voorlopig keur, dus toen begon het wel te kriebelen. Niet alleen de hengst is van belang maar een goede merrie ook. En persoonlijk vind ik Obelisk en Formidable geen slechte/mindere hengsten. En ik denk dat ik met beide een fijn sportpaard kan fokken voor de normale wedstrijd ruiter.
Paarden die te rijden zijn en niet te heet. Want wat een prof netjes kan rondsturen, ligt 80% van de doorsnee ruiters mee in het ziekenhuis...

Maar goed dit wordt mijn tweede veulen pas. Dus ben absoluut geen kenner, eerder een leek. Uiteraard heb ik mijn hengstenkeuzes wel beide keren door gesproken met mijn dierenarts. En me laten adviseren. :j

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:15

Citaat:
]Ik vind die zoo mooi <3 die zwarte manen <3

Dat heeft mijn schimpie niet helaas

Ze mag dan geen zwarte manen hebben, voor de rest is het echt een plaatje!

Bles van veulen vind ik ook heel mooi. Ik zie liever een bles dan een kol.

Inmiddels kan ik wit ook meer en meer waarderen(zolang er maar geen maanogen aan te pas komen)
Afgelopen vrijdag op zaterdagnacht stond er, tot mijn grote verrassing, een hengstveulen op de stoep.
Een bijna geheel witte kop, 4 witte benen en waarschijnlijk ook buikaftekening. Door het, zeer vele, haar is het nog even afwachten wat daar onder vandaan komt. Hij staat te boek als Black blagdon.
Daarnaast hebben we nog een blue blagdon hengst van bijna 1. Veel wit op lijf en hoofd, donkere manen en lichte staart.

Mijn verrassing Grayson, best wit :)
Afbeelding

En Bash, ook een witte snoet
Afbeelding
Afbeelding

De bedoeling is om beide hengst te laten.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:17

Alicelover. Je hebt een prachtige merrie en super knap veulen gefokt. Ik ben erg benieuwd wat ze nu aan het bakken is. Ik heb ergens gelezen dat je nu gewoon een 'vb' papier krijgt. Maar weet het niet 100% zeker.

Ik snap volkomen dat er verschil in hobby en professioneel fokken zit. Ieder heeft zijn eigen prijsklasse daarin.

Leuk toch nog schimmel fans. De kans is immers 50%...

Tinkerbellz. Dat is al flink wat hars, dit kan nog even aanhouden voordat ze doorzet...

Dustinlover. Ziet er ook slapen veelbelovend uit! Spannend!

Imre. Dat gaat al opschieten!

Woogy. Balen dat ze nog niet doorzet... Ze houdt het nog spannend!

Cp. Zijn manen kleuren nu ook langzaam door, helaas... Die van jouw heeft nog prachtige appeltjes <3

De dames waren net allebei aan het slapen.
Afbeelding

Wild Thing 341 dagen, aan uier geen veranderingen.

Afbeelding
Afbeelding

Esmeralda 306 dagen.

Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:23

Leuk om al die verschillende motivaties voor dekken te lezen.

Zelf fok ik met het doel een fijn sportpaard te fokken waar ik en andere fanatieke amateurs fijn mee kunnen rijden. Geef niet zoveel om papier maar wel of een hengst/merrie in de sport gepresteerd heeft, en of ze een fijn bewerkbaar karakter hebben. Echter hou ik er wel rekening mee dat ik niet alle veulens ga houden, dus probeer wel rekening gehouden met wat er commercieel enigszins interessant kan zijn, zowel nu als later. Dekgeld is voor mij in principe niet relevant, maar boven de 2000 moet het wel een hele goede match zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:25

As we speak hangt ze wel bij de stal rond. Voor de zekerheid maar een wekkertje, maar gevoel zegt, dat ze enkel inspecteerd waar ze wil gaan bevallen zodra ze het tijd vind.

Hmmmm. Tara is erbij gaan staan...ga toch maar weer een broek aan doen en even kijken. Potdrie, ik lig net

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:28

Woogy schreef:
As we speak hangt ze wel bij de stal rond. Voor de zekerheid maar een wekkertje, maar gevoel zegt, dat ze enkel inspecteerd waar ze wil gaan bevallen zodra ze het tijd vind.

Hmmmm. Tara is erbij gaan staan...ga toch maar weer een broek aan doen en even kijken. Potdrie, ik lig net

En ik zou net op bed... Nu de neiging om nog even te wachten. O:)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:35

Mijn merrie is verhuisd naar de stal onder de camera. Nu moet de camera weer even goed beeld. De kat heeft 'm naar beneden verplaatst. Zie een stuk staal en een stuk paard _O-
Maar wij zitten ngo niet aan de 300 dagen.. S

Spannend woogy!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:35

Ik hou het op stal inspectie. Niets wijst erop, dat ze vannacht gaat bevallen en ze staat nu ook weer braaf hooi te eten.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 01:04

Nou welterusten maar weer voorlopig, ze houdt je wel lekker bezig zo

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 04:38

Ben je mooi gefopt Woogy!

Finke kerels Diva!

Vulina schreef:
Ik wel :D En ga hem dit jaar zeer waarschijnlijk bij onze Jazz gebruiken :)
Vertel ons je schimmel :j

Alicelover ik vind je obelisk goed gelukt.

Tinkerbellz, lekker tukkie in de stal? Of houdt Flower je bezig.

Am horses, Wild thing laat je ook lekker wachten zeg. Wel gezellig zo samen slapen.

Mijn dame zit gelukkig ook weer in wat beter vel. Ze loopt weer beter en na 3 weken niet te hebben gelegen paneert ze zich nu weer lekker in de wei en wordt er in de stal ook weer gestrekt geslapen. Uier komt ook iets in ontwikkeling.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag 313 dagen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:24

Ik loop ook een beetje achter :')

Cheyenne fijn om te horen! Oh al bijna veilig!

Ahhh wat lief amhorses. Samen slapen. Bij jou vannacht niks? Ze zijn wel goed dik.

Diva wauw die laatste! Prachtig

Hier de intentie om een sportpaard te fokken en de punten van de merrie te verbeteren. Maar dat gaat wel lukken met mijn hengst die goedkoper was dan 1000. De hengst heeft zich al zeer goed bewezen. Mijn veulen word zwart en echt hopelijk zonder wit.
Andere rassen zie ik ook graag veel wit. Niet bij friezen :=

Heel gaaf veulen baudyh. Nogmaals gefeliciteerd

Imre mooie foto! Gaat snel!! Ijslandse namen zijn zo lastig :+

Tinkerbelzz die uier ziet er serieus uit!! Spannend zeg. Niks vannacht?

Prachtige schimmel cp!

Ook al een heel uier bij flower!! Ik wil babys ziennn!

Hier gisteren weer lekker gereden :)
Afbeelding
En vannacht was ze aangespoeld :+
Afbeelding

alicelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:33

Woogy, en echt geen baby? Hebben alle merries hier de volle maan overgeslagen?

Cheyenne, dankjewel.
En wat fijn dat het beter gaat met je merrie. 313 dagen alweer, schiet ook al op.

Kabayo, heerlijk languit in dromenland.
Wat voor hoofdstel heb jij in als ik vragen mag?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:36

alicelover schreef:
Woogy, en echt geen baby? Hebben alle merries hier de volle maan overgeslagen?

Cheyenne, dankjewel.
En wat fijn dat het beter gaat met je merrie. 313 dagen alweer, schiet ook al op.

Kabayo, heerlijk languit in dromenland.
Wat voor hoofdstel heb jij in als ik vragen mag?

Niks. Enkel een leerbit van fra :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:49

Goed gezegd Vulina :j helemaal mee eens! Hoewel er natuurlijk wel iets verschil mag zitten in prof of hobbymatig fokken vind ik. En het verschilt ook per ras en doelgroep.
Datzelfde vind ik met wit. Ik ben gek op wit :~ maar natuurlijk niet bij friezen of fjorden bijvoorbeeld. Ik vind het altijd wel belangrijk dat men de rasstandaarden goed in het oog houdt... (als je voor een stamboek fokt zoals ik, want een mooie kruising hoeft ook niks mis mee te zijn maar dat zou mijn persoonlijke voorkeur dan weer niet hebben...)