[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:27

oh goed om te weten! :D we gaan het merken, tot nu toe is ze een hele brave schat!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:58

Fabje gaat natuurlijk maar een klein uiertje maken voor haar kleine veulie ;)

Vandaag met Pris naar het strand geweest, zo prettig dat ze rolt in de zee, starat en manen zijn weer fris en schoon, zal alleen niet lang duren :(

Vind het geweldig om te zien hoe lang Pony doet aan de opbouw naar de bevalling. Ze heeft nu al een flinke uier en de spenen vullen zich ook al zachtjes, kontje zakt al als pudding in elkaar en er zit al een dakje op. Staart wordt ook met de dag slapper.
Vorig jaar had ik in de tweede week van februari nog een DA nodig voor Zaar en die was bang dat het mis zou gaan, een goede 4 weken voor de bevalling al zoveel grote voortekenen.
Dit jaar doet ze precies hetzelfde...maak me eigenlijk helemaal geen zorgen :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:20

Heel leuke cremello inderdaad!
Inderdaad goed idee die staarten wassen, daar zal ik me dinsdag eens mee bezig houden, 2bleke staarten en 2 donkere staarten :)

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:26

oehh mijn shetties beginnen al werking in het uier te krijgen! (ja ik weet, kan nog weeeeeken duren :D

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:05

Super leuk om steeds meer veulentjes te zien!

Ik lees elke dag mee, maar reageer niet zo vaak... Ik ben heel blij met alle informatie die ik via dit topic krijg, het is voor ons de eerste keer dat wij een veulentje krijgen!

Ik heb een vraag over het voeren van merriebrok, mijn dierenarts raadde mee aan om vanaf acht maanden dracht te beginnen. Daar zitten we nu ongeveer op. Ik vraag me af hoe veel ik moet voeren, er staat wel een leidraad op de zak, maar ben toch benieuwd hoe veel jullie voeren. (Ik zal de dierenarts ook nog even vragen wat zij aanraadt).

Mijn merrie staat nu nog in een grote loopstal met onbeperkt kuil van goede kwaliteit. We voeren haar elke dag nog een halve schep muesli met pavo vital complete voor de benodigde vitaminen. Ze loopt een paar uurtjes per dag buiten in de paddock. Binnenkort gaat ze weer 24/7 het land op, een gigantisch weiland met ruim voldoende gras. Ze is niet te dik of te mager.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:18

ik zou het rustig ombouwen van beide voeren ene kwart voor een paar dagen en dan over op merrie voer.

Zelf voeren wij geen merrie voer en merk aan Pony(en Arie) totaal niet dat ze iets tekort zijn gekomen

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:25

mooie Pris op het strand
Afbeelding

en je bent geen witte als je niet zo perfect kan camoufleren als deze ;)
Afbeelding

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:17

Prachtige knappe schimmel!

Oh wat een heerlijk weer, ik ben er zo blij mee. Ik krijg elke winter een soort dip, ik heb echt langer licht nodig en warme dagen. Ik ben niet per se een zomermens, hoewel het met de paarden heel leuk en fijn is (voor de Arabier geldt, hoe heter hoe beter). Maar lente, jippie! Heb zin om de hele dag op mijn rug in het hooi in de wei te gaan liggen en mijn knappe paarden te observeren :+: beetje uitmesten, beetje troetelen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:01

*\o/* Perfecte camouflage foto!
echt gaaf.

Woogy leuk is dat he, om wat ervaring in het fokken te hebben, maak je je minder snel ongerust.

Naar aanleiding van de aanwijzingen op de zak (met voer) over de hoeveelheid die je moet geven richt ik me niet. :')
Op mijn voer staat, en dit is Geen Merriebrok, 1 tot 1,5 kilogram brok per 100 kg paard...
uhmmmm voor mijn dames echt veel en dan ook echt veels te veel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:50

Nou inderdaad de instructies op de zak zijn belachelijk.
Bij mijn voer moet ik eigenlijk 2-3 kilo per dag voeren.
Paard heeft voldoende aan ongeveer 600 gram per dag.
Daar doet ze het prima op.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:55

wat een weer! _/-\o_

Set vond het slaapverwekkend

Afbeelding

Afbeelding
prachtig buikje

Afbeelding

Afbeelding
soort van schone staart

Afbeelding
Set ook, soort van schone staart

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:57

wij voeren ook op gevoel, als ze dunner lijkt te worden voeren we meer bij, als ze aan de dikke kant gaat worden krijgt ze wat minder :)

woogy, mooie foto van een mooie vieze :P merrie!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:00

zie weer lekkere buiken voorbij komen :D en van vieze schimmels :')

hier voer ik yuna niet echt bij, ja af en toe krijgt ze care4life van pavo met een beetje zeewierpoeder erdoor voor wat extra vitamine enzo.

yuna is trouwens nu wel aardig aan de dunne, die van jullie ook last van?
door t weer ofzo?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:03

Set loopt wel steeds met haar staart lichtjes in de lucht, dus die heeft last van darmen of misschien veulen :j ik denk gas of inderdaad wat dunnere poep.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:14

Mooie fotos komen voorbij! Ja het is echt veulenweer hoor, laat maar komen! :D

Vandaag fotoshoot van Yazahra, Tie en mijn jongste zoontje gehad van maar liefst twee fotografes! Uiteraard Mariska Musch, onze vaste fotograaf, en ook Wieke Hoeke. Heb al heel wat moois mogen zien op het schermpje en nu een eerste selectie gemaakt van die van Maris. Hopelijk kan ik ze binnenkort plaatsen!

Ben altijd redelijk zuinig met krachtvoer. Maar Tie was enorm terug gevallen na de bevalling. Yazahra drinkt echt ongelofelijk veel en Tie geeft zowiezo veel aan dr veulens. Dus heb nu krachtvoer flink opgehoogd. Hopelijk straks in het volle gras kan ik het weer verlagen. Das wel het nadeel van een vroeg veulen. Wil ik dus niet meer en gezien Tie dr situatie nu wacht ik lekker tot mei/juni voor de volgende inseminatie.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:29

mooie schone staartjes weer!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:32

Bedankt voor alle reacties over het voeren! Op de zak staat dat ik 4 kilo per dag moet voeren, dat lijkt me dus ook ernstig overdreven!

Mooie foto's Set!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:27

Wat een geweldige camouflagefoto Woogy! :D leuk,

En mooie schone staarten set! Keurig wit!

Zoooo, blondie dr staart ook weer gewassen :D

Ze vond het niet echt een succes, is al een tijd geleden dat ze is afgespoten (ivm winter) dus moest weer even wennen dat water echt geen paard-etend monster is.. Dus niet echt sprankelend schoon, maar wel ook meteen de manen gekortwiekt :)

Vóór:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Ze is dr trots op, kan ze weer met haar blonde lokken mannen versieren.. ohnee, ze is er al vol van...
Afbeelding

En, totaal, met nieuwe coupe :D
Afbeelding

Zo op de foto heeft ze een heel bescheiden buikje, in het echt is het net een tientonner :P Maar goed, de rest zijn sportpaarden dus niet echt een vergelijk :P

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:54

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:07

Zaar vandaag na het werk maar even afgespoeld en z'n egaal grijs/bruine staart weer gewassen tot skunktail. Was niet eens zichtbaar dat 3/4 van z'n staart zilver kleurig is <3 geen foto's sorry...kan enkel zeggen dat het een genot is om een stekel zwarte met skunktail te hebben ;)

Pony geniet altijd het meeste van alles van haar eerste wasbeurt van het jaar, kan haar dan niet uitgebreid genoeg. Manen zijn weer rood, staart is weer bordeaux, voetjes weer wit en de meeste regenrot korsten zijn lekker opgeschrobt...ook geen foto's ;)

Vind het echt heel fijn om dit jaar alles op exact dezelfde manier te zien als vorig jaar, weet ik gelijk waar ik aan toe ben :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:08

Ik voerde in principe slechts een handje krachtvoeder. Nu krijgt ze toch zo'n 1 à 2 kg onderhoudskorrel per dag. Voor de rest hooi en wat bietenpulp elke dag.

Mijn dierenarts raad af van bij te voeren. Pas wanneer het veulen er is, kan je beginnen bij te voeren zegt hij. En zelfs dan nog kan je twee weken wachten, aangezien dan pas het veulen meer begint te vragen van de merrie.

Ik heb stiekem al wel een zak pavo gaan halen hoor, hihi. Ik geef ze elke dag wel een paar handjes.

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 00:48

Jazzy moet nog 2 maanden en ben gisteren begonnen met merriebrok (van Pavo), Ze krijgt nu 2x een halve schep per dag. Aangevuld met luzerne, wortels en vitaminekorrel.(en hooi uiteraard)
Bij het vorige veulen heb ik wel de aangegeven hoeveelheid gevoerd, in ieder geval toen het veulen er was. Ik kon ook wel merken dat ze nodig had, want ze was behoorlijk teruggevallen aan het eind van de zoogtijd,

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:07

Misty is vandaag 300 dagen drachtig wat gaat het snel!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:33

Set is hoogdrachtig in de zomer, dus we hebben meer gras dan bij de gemiddelde hoogdrachtige merrie. Toch ben ik wel van plan om gewoon merriebrok bij de gaan voeren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:47

Morgen onze allerlaatste mijlpaal voor de bevalling. 300 dagen. Het gaat nu echt echt echt hard opschieten.
Seti heeft gewoon dikke vette mazzel ;) Pas je wel op met de hoeveelheid fructaan en eiwitten die er in jouw mega wei gaan zitten als je ook merrie brok bijvoert?