[HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:31

Ok Neonlight. We doen alles om Rhino buiten de deur te houden. Maar een foutje is zo gemaakt vandaar.
Hoop echt dat we rhino vrij blijven. De drachtige paarden komen bij ons niet meer van het erf af. Sowieso geen wedstrijden, en de drachtige merries komen apart te staan.
Laatst bijgewerkt door paard89 op 05-03-12 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:36

Pff word ook helemaal gek van die rhino.. Hier blijft ook alles nu "binnen" staan.. Tegenover ons zit wel de bereden politie en die trekken nog wel steeds overal naar toe, dus hoe die het gaan doen weet ik niet..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:38

Ik weet niet op wat voor een stal je staat, maar het is nooit verkeerd maatregelen te nemen, zeker bij drachtige merries niet. Het advies is ook om deze altijd gescheiden te houden van jonge dieren, omdat die vaak de verkoudheidsvariant oplopen. Helemaal scheiden van andere dieren is het beste. En zorgen dat je niet van stal naar stal gaat en zelf zo een besmettingsbron kunt zijn. Ook geen vreemden toelaten in de stallen waarvan je niet weet waar ze zijn geweest.
Zelf kan ik mijn merrie niet apart zetten, want dan zou ze ook helemaal alleen staan. Maar het is een privestal, alleen de eigenaar komt in de stallen (zelfs zijn vrouw niet). Dieren komen vanaf september het erf niet af, aangezien de wedstrijden dan voorbij zijn. Ik sta dus behoorlijk veilig.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:45

Dan sta je inderdaad behoorlijk veilig.. Ik heb zelf mijn eigen weide en 4 stallen, maar inderdaad ook een paar jaarlingen staan die flink aan de snotter waren, maar gelukkig geen rhino volgens de DA.. daar was ik echt bang voor.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:48

Ik zou nu echt geen nieuwe paardjes meer durven kopen DL,zou het er niet op durven wagen met die Rhino die rondgaat én drachtige merries op je stal.

Winoa krijgt nogal een buik zeg!!

Heaven zullen we maar over zwijgen,die is echt gestoord,ze krijgt wel al een leuk uiertje! :P

Clara GEFELICITEERD met je mooie hengstveulen!

Melody ziet er inderdaad al hoogdrachtig uit zeg! (naja,dat is ze ook :') )

Kitzbi schiet ook al op en heeft nu een majestueuze stal :j

Kyara Sandy staat duidelijk niet ver van bevallen af! Die uier kan nog meer één geheel vormen,maarja kan je er altijd op afgaan hé? Lijf lijkt helemaal klaar :j

Amandake wat heeft ze mooie ogen! Laat je dan volgend jaar nog dekken???

Poesnoes zoo die heeft een flinke buik al!

Merel staat echt nog strak in het pak,18 jaar zie je er niet aan hoor! ;)

Tjinta die 2e foto is echt hilarisch :')

Gentle-Vivant zooo dat wordt al echt spannend daar! Heb je fotos?

Jolinn wat een grappig merrietje! Ze krijgt ook al uier!

Diana Basje,zo ze wordt ook al flink! Wat jammer van dat ongelukje,maar 'tkomt wel goed precies.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:49

Helemaal buiten de deur houden kan je trouwens niet. Ontzettend veel paarden zijn sowieso al drager. (Meer dan de helft van alle paarden) En wanneer hun weerstand wat minder is of ze onder stress komen te staan, is het ook mogelijk dat ze het spontaan zelf krijgen. En dan kunnen ze het ook verspreiden.
Net zoals met een koortslip bij mensen. Dat wordt ook veroorzaakt door een herpes-virus.
Dus je moet ook vooral je paarden zo happy en gezond mogelijk proberen te houden, en eventueel inenten.

Er zijn elk jaar uitbraken in België hoor Charisma. Dat wordt alleen niet aan de grote klok gehangen zoals nu in Nederland. ;)

Schiet trouwens lekker op met Hera. Nog 14 dagen en het is 'veilig' om geboren te worden. *\o/*

Dat veulen van Rosa is wel een eigenzinnige precies, wil niet in het midden blijven. :+

Ik kreeg gisteren een sms-je van de staleigenaresse of ze mijn paardlief al naar een loopstal mocht verhuizen.
Dan staat ze toch zeker al een maand van tevoren op de goede plek en is ze hopelijk al wat op haar gemak daar. :)

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:50

We hebben een eigen stal (met 4 paarden, waarvan 2 drachtig), dus er staan geen paarden van een ander.
Er staan alleen paarden ouder dan 3 jaar. De veulenstallen voor de drachtige merries gaan we deze week (was de bedoeling dat dit volgende maand pas zou gaan doen, maar ivm rhino doen we dit eerder) klaarmaken en dan gaan ze aankomend weekend over. Ben ik er toch wat geruster op. Want met de wedstrijdpaarden gaan we nog wel naar les (1x in de week). (Dat is een privemanege, en daar komen verder weinig paarden. Je rijdt ook nooit samen met andere paarden, dus de kans op besmetting lijkt me vrij klein)

Verder controleer ik elke dag de temperatuur van alle paarden. Wel heeft een drachtige merrie wat last van neusuitvloeiing en vieze ogen. (Echt minimaal) maar dit heeft ze wel vaker, dus denk niet dat het wat is.
Ze eten verder goed, zien er gezond uit dus maak me waarschijnlijk weer veel te druk, maar goed beter voorkomen dan genezen!
Laatst bijgewerkt door paard89 op 05-03-12 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:51

Leuke foto's van Rosa! :D

Hier hebben we alle nodige maatregelen genomen. :) Iedereen die op andere stallen komt dient zich voor ze hier komen te ontsmetten en om te kleden. Stalgenootje gaat niet meer naar de clubles en verder komen we sowieso al weinig/niet het erf af. :) Zeker met drachtige merries wil je echt geen risico lopen. :n Verder kom ik ook nergens anders bij paarden. Als ik ergens ben aai ik sowieso al bijna geen vreemde paarden.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:32

Geweldige foto's gezien! Vooal die van Heaven zijn echt grappig!

Ik heb het trainingsweekend afgeblazen, we gaan dus niet op stap. Ook bij onze vereniging hebben we maatregelen getroffen. De boel is (nog) niet op slot, maar we hebben wel regels opgelegd ivm de hygiëne e.d. (voornamelijk: alles schoon, andere paarden niet aaien, paarden niet laten neuzen, enz.).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:43

m'n meid op 221 dagen. Mijlpaal voorbij! nog 99 dagen tot de veilige zone. :')
Laatst bijgewerkt door Giolli op 05-03-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:53

Gefeliciteerd Giolli. Kun je de 100 dagen tot de veilige periode gaan aftellen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:55

paard89 schreef:
Gefeliciteerd Giolli. Kun je de 100 dagen tot de veilige periode gaan aftellen!

Nog 99. :D Then she's save.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 05-03-12 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:59

Pretty; ik zal vanavond weer nieuwe foto's maken :)

Bij ons op stal komen de paarden ook niet van t erf af. Ookal zitten wij niet in een risico zone voor het Rhino virus. Hier in de buurt zijn wel alle wedstrijden afgelast. Polinka is de enige drachtige merrie bij ons op stal. Die staat veel op stal, we hebben maar 1 paddock en met de andere kan ze niet meer weg komen. Dus ze staat met 1 ander paard op stal en de rest staat buiten. Polinka is buiten als we er zijn. Alleen dat wel, maar me vriend of ik blijf bij haar en we wandelen met haar door de bak. Ze moet blijven bewegen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:06

Ja, hier in de buurt zijn geen grote paardenstallen, als we met onze paarden op wedstrijd gaan laat ik ze ook nooit ruiken en aai ik sowieso geen andere paarden.
Paarden die van buitenaf naar onze manege komen voor lessen komen niet in de stallen en onze paarden hebben geen contact met hen.
Hera gaat nu binnen 2 weken naar de bevallingsstal en daar worden meer voorzorgen genomen, merries moeten ook geent worden tegen rhino anders mogen ze niet komen. Ze staan in aparte veulenstallen en komen elke dag apart een paar uur op het land.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:05

Hier komt er gelukkig niemand op het erf die er geen zaken heeft,en ook staan de paardjes niet langs een baan,er kan niemand bij.
Nieuwe pony's komen er niet op nu,alleen het gastmerrietje komt nog bevallen,maar die staat verder ook maar op een privé-weitje achter een huis. Van Rhino hoor je hier minder,maar dat wilt idd ook niet zeggen dat het er niet zit!

Afbeelding
Synchroon veulie proberen terug te duwen via de afsluiting :') (Rechts Vera,zij is 300 dagen zaterdag. Links is merrie van mn schoonvader,die moet in mei bevallen)

Afbeelding
En dit is Lisa,die is donderdag 300 dagen,zij krijgt nu wat uier,kreeg het niet deftig op foto,is ook zo laag om onder te hangen :')

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:11

Lekkere buikjes hoor! :D

Ik word net gebelt door me vriendin en tevens stalgenoot. Er is vanmorgen een paard in heerhugowaard aan Rhino overleden. Dat is hier 17 km vandaan! :|
Hier begint de rhino-zenuwe dus ook flink te broeien!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:14

Bah Gentle, dat is idd te kort bij huis om niet zenuwachtig te worden!

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:21

Lijstje van 5 maart
Princeps - Hera 340 dagen
Kitzbi – Kitzbi 323 dagen
Talishe - Biphyn 323 dagen
MelodyT – Melody 322 dagen
Graag via PB doorgeven!

Clara gefeliciteerd met je veulen!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:21

brrr misschien maar goed dat ik er hier niet veel van hoor! Maar ik ga voorlopig toch nergens op stal komen!
't is ook zo ontzettende zonde als een merrie verwerpt in zo een laat stadium..maargoed het virus op zich is ook al niet te min als er zo veel paarden aan sterven!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:26

Gentle_Vival schreef:

Ik word net gebelt door me vriendin en tevens stalgenoot. Er is vanmorgen een paard in heerhugowaard aan Rhino overleden. Dat is hier 17 km vandaan! :|

En is dat ook zeker of weer een roddel.
Zelfs ik werd gebeld of ik een dood paard op stal had want ging een roddel rond.
Nou heb gezegd dat er bij mij niets aan de hand was.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:47

Woubrugge in Z-H is wel bevestigd Heerhugowaard weet ik niet.. Helaas voor mij ook beide te dicht in de buurt..

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:01

al die rhino, bah.
Ik kom niet op andere stallen, alleen bij Mendy, de pony's van Mendy's stal gaan niet het erf af en voor de rest geen 'onbekende' mensen :) dus ook redelijk save.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:34

Lekkere bollies Pretty! :D

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:59

kyrkelover schreef:
Gentle_Vival schreef:

En is dat ook zeker of weer een roddel.
Zelfs ik werd gebeld of ik een dood paard op stal had want ging een roddel rond.
Nou heb gezegd dat er bij mij niets aan de hand was.

Heb het net bevestigd gehad van de DA.. Was het maar een roddel :=

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:06

ik hoorde dat er ook een geval zou zijn in nuenen....komt voor mij ook wel erg dichtbij