[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:34

De merrie lag heerlijk te dutten en toen zag ik dit op 20 seconden.
Is dit het veulen?
Ze zit nu op 249 dagen.

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:39

Als de merries er daadwerkelijk last van zouden hebben ben ik er van overtuigd dat het niet zoveel gebruikt zou worden eigenlijk. Dat kleinere stallen het niet gebruiken snap ik ook. Het is een beste investering en niet geheel nodig als je het op een goedkopere manier kan rond breien.

Maar goed. Ik ga het zien in ee praktijk. Anders dan kun je er toch geen goede mening over vormne. Ik kom er na het seizoen op terug :+

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:48

De sneeuwfoto's zijn zo leuk om te zien, er is bij jullie precies ook veel meer sneeuw gevallen als hier.

Breeze (317 dagen) doet heel rustig aan verder met haar uier, die van Rafa (309 dagen) is soms voller en dan weer minder vol. Heeft iemand hier ervaring mee? Eerste foto is van gisterennamiddag buiten en de tweede foto is van deze morgen toen ze nog op stal stond.
Afbeelding
Afbeelding

We waren van plan Rafa morgen weg te brengen maar door het slechte weer met veel wind wat ze voorspellen gaan we wachten tot vrijdag en dan gaat Breeze gelijk mee.
Vind het wegbrengen van Breeze moeilijk in te schatten, volgens de vorige eigenaar was haar eerste veulen mooi op tijd en haar 2e op ongeveer 380 dagen.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:05

Bij ons op stal heeft een merrie haar veulen verloren. Ze moest nog 3 maanden. Er wordt getest op Rhino. Super spannend voor de andere. Ze staan allemaal in hetzelfde gebouw.
Wat is jullie ervaring hiermee. Als het Rhino is, is het dan sowieso fouten boel!? Mijn merrie zit op 315 dagen en is wel gevaccineerd voor Rhino. Helaas is dat natuurlijk niet waterdicht.
Stress stress stress

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:25

Cioccolato schreef:
Als de merries er daadwerkelijk last van zouden hebben ben ik er van overtuigd dat het niet zoveel gebruikt zou worden eigenlijk. Dat kleinere stallen het niet gebruiken snap ik ook. Het is een beste investering en niet geheel nodig als je het op een goedkopere manier kan rond breien.

Maar goed. Ik ga het zien in ee praktijk. Anders dan kun je er toch geen goede mening over vormne. Ik kom er na het seizoen op terug :+

Ik zou daar niet zo vanuit gaan. Mijn ervaring is dat de merrie er wel degelijk last van hebben of in ieder geval ongemak. Op het station vorig jaar uit geprobeerd, maar wordt nu niet meer gebruikt.

Seven ik bedoelde ook niet dat het hetzelfde is als dicht zetten, maar de procedure zelf zeg maar. Ik ben er inderdaad ook geen fan van.

Ja verkeerde uitgang kan gruwelijk fout aflopen, maar was er zo snel bij dat het veulentje nog helemaal binnen was. Ik voel snel hoe ze liggen en heb het beentje dus naar beneden gehouden totdat hoefje er goed uit was. Met een magneet alarm was ik dus te laat geweest.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:37

Ik vind denk ik de singel toch wel het fijnste werken, ook met al mijn niet zadelmakke paarden :)) Maar voor de maidens oefen ik wel van tevoren met een longersingel hoor, zodat ze geen gekke dingen gaan doen op de birthsensor. Moet zeggen dat tot nu toe ze het altijd vrij makkelijk oppikken, wellicht scheelt een dikke buik ook wel in de hoeveelheid rodeo :))

Oh nee, wat spannend Xritt! Hopelijk geen rhino.

Mattyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:43

Nieky Ja, waarschijnlijk verkopen we hem wel. Heb altijd gezegd een hengst doen we weer weg. Niet omdat we geen hengsten willen houden maar omdat er bij ons in de regio geen plek voor is om ze te stallen zodra ze een jaar of 3 zijn. :( Maar vind t idee nu al moeilijk, is Frysckes eerste veulen, en ons eerste eigen veulen van onze hengst. Iets met emotionele waarde :')

Ik heb dit jaar helemaal geen alarmen gebruikt, wel altijd camera. Heb alle bevallingen tot nu toe gemist, maar was er altijd bij als het veulen er echt net uit was. :=

Bij ons gisteren ook even de beentjes gestrekt in de sneeuw.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:49

Balko schreef:
Sparky; heerlijk vossekind ook! Geen sneeuw bij jou?

Nee wij hadden geen sneeuw meer gister, vrijdag heeft het wel de hele dag geregend en gesneeuwd maar het bleef niet liggen. Vind t niet zo erg, laat de lente maar komen haha!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:57

xsurfdiary verwacht je ook niet met mokzalf en dan zo´n reactie.
Maar goed dat je de link gelegd hebt.

Balko daarover hadden ze het met de voorlichtingsavond van de kliniek ook over. De da gaf aan dat sommige merries het niet fijn vinden, sommige krijgen er toch wel schuurplekken van.
Maar wel dat het een redelijk betrouwbaar systeem was met aangeven.
En wel erg prijzig

AM_Horses hoppa ook Nigrante veilig, fijn idee
Wat s WD toch braaf met dat soort dingen. En ook alweer braaf op het fantoom, goed om te horen dat de kwaliteit ook weer goed is.

Quir wel super fijn dat je het door het slimme alarm snel door had en goed kon ingrijpen.

Seven ja ik hou er wel van hoor <3
Maar wat een boefie, beloofd nog wat.
Bo heeft dat ook lang gedaan, onder de draden door glippen. Hele kudde over de zeik en Bo stond lekker in het hoge gras te eten.

EllyC denk dat het idd de kleine is die lekker druk is

nayla ja hoor in het begin loopt het uier wel weer eens terug hoor.
Lastig inschatten dan idd.

Mattyy leuke foto's van de kleine in de sneeuw

Vind het maar vies koud vandaag. Vanmorgen staldienst maar brrrr :brr:
Miezer, koude zure wind.
Maar paardjes gingen weer blij naar buiten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:04

Seven Wat een mooie fotos <3

Kiki1976 bo lekker grasjes meepikken *D fijn dat ze zo nog kan genieten van wandelen. Is alles voor de rest nog rustig bij haar?

Xsurfdairy wel handig dat je het nu idd weet. Heftige reactie ook.

Pomski wachten duurt idd lang. Ik heb wel de ervaring als de eerste geboren is dat de tijd erna sneller gaat haha. Maar mss ook omdat ik tussenin probeer te rusten en te slapen :')

Balko ik scheid ze pas met spenen. Maar soms bv met de merrie dekken heeft het veulen geen zin om uit de weide mee te lopen en dan blijven ze achter in de kudde. Wat ook helemaal prima gaat altijd eigenlijk. Leeftijd variëren dan van 1 tot 4 maanden als we dekken. Maar ik rijd ook geen merrie. Toen ik de merrie reed, pakte ik het veulen gewoon mee uit de weide de bak in. Ook weer daar tenzij het veulen niet mee wou :+ nooit issues of onrustige veulens gehad eigenlijk.

Ik vind die magneet alarmen vooral enorm duur met 20 merries zijn we een fortuin kwijt. Overige birth alarmen gebruiken we hier niet eigenlijk. Puur omdat gelijk bv Nina gisteren 2x een uur echt plat gelegen heeft. En is 90% van de merries hier. Ik zou vaak gebeld worden :+ en anderzijds gelijk met skye hadden we de bevalling gemist want die is staand bevallen.

Am_horse jeej Nigrante ook veilig *\o/* het aftellen kan beginnen :D wat een super stoere papa *D hij heeft ook echt zo een blij hoofd he <3.

Quir Wat fijn dat de camera zo goed werkte. Vind het super intéressant om daarover te lezen.

Imani_abby die uier ziet eruit alsof het nog even kan duren. Maar soms vullen ze snel natuurlijk.

Ellyc ik denk idd dat dit het veulen is :D

Nayla Dat de uier soms verschilt is normaal idd en heeft te maken met beweging vooral en zucht erin. Jeetje 380 dagen :') dan wordt je onnozel van het wachten haha.

Xritt ohnee wat balen. Hopelijk geen rhino

Mattyy ik snap idd dat verkopen lastig is haha. Iedereen zegt dat ik het veulen van Yula niet ga kunnen verkopen. Yula is ons eerste zelf gefokte veulen en vanaf het begin verliefd op haar. Nu krijgt ze dr eigen veulen. Ben benieuwd of jij idd gaat verkopen (en ik :')). Overigens zoals Djazz en River hier. De eigenaren zouden ook verkopen. Maar heb het idee dat ze daar al heel hard op terug komen hahaha. Knap kereltje is het. Heel attent hoofd vind ik <3

Gisteren yula eens uitgebreid gepoetst. Was nodig en ze heeft heerlijk genoten
Afbeelding
Afbeelding

Even Hoi zeggen tegen mama :D
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:11

Cioccolato schreef:

Ik ben echt benieuwd wat je er dan van vind inderdaad, ookal zou ik het wellicht niet gebruiken ik vind het wel interessant om overal iets over te weten :j

Nayla
Hier was inderdaad best veel gevallen in 1.5 dag
Gaan ze naar een andere stal om te bevallen?
(Sorry als dit al eens is besproken ik kan de meeste mensen niet meer uit elkaar houden :Y) )

Xritt
Bah dat is zuur ook voor de rest hopelijk geen rhino
Wat een stress ik heb er geen ervaring mee rhino dus durf er geen uitspraak over te doen maar ik duim voor goed nieuws

Quir
Ja ik snapte je inderdaad ;)
Maar ik hoor in de wandelgangen nog wel vaak "het is gewoon hetzelfde, merkt een paard niets van " Ik kan me dat alleen niet voorstellen als ik zie hoe gevoelig paarden zijn.

Gelukkig was je er optijd bij inderdaad het voetje ging die meer omhoog?
Bij die van de vriend ook die stak zo door die " scheiding heen " ene voet goed andere voet dus helemaal naar de hemel. Brrr moet er niet aan denken.

Goldenarrow
Ja heb je niet het idee dat ze een singel vervelend vinden? Och ik zie zo'n merrie al gaan veulen milkshake :=

Ik denk dat paarden ook al heel snel dingen accepteren ook die ze niet als fijn beschouwen zo zijn ze toch wel kwa natuur. Als ik bijvoorbeeld zie hoe snel een veulen accepteerd dat een vervelend iets (halster om doen, meelopen etc) ze iets leuks kan brengen.

Mattyy
Heerlijk ook even in de sneeuw spelen

Sparky
Nou inderdaad die sneeuw was leuk deze dagen nu weer naar lekkerder weer

Kiki
Ja ze is echt super eigenwijs
Ik roep ze binnen mevr is altijd als eerste en raced dan lekker 4 x over het zand pad naar stal *\o/* Ik moet er wel om lachen nu kan het nog.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:19

Nee, niet per se. Maar wij doen overdag wel het alarm af, dus ze staan er niet 24/7 mee. Deels omdat al onze merries echt wachten tot ze op stal staan om te bevallen, en deels omdat we overdag genoeg toezicht hebben mochten ze wel ineens besluiten de baby er overdag uit te gooien.

Soms vinden ze het aansingelen even vervelend, maar de merries staan (zodra ze het kennen) gewoon los als ik de sensor om doe, dus als ze het echt stom zouden vinden zouden ze niet zo braaf stilstaan denk ik maar :))

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:32

nieky1993, ja hoor bij Bo alles nog rustig.
Kwam weer genoeg haar vanaf gok ik

Hier gebruiken we straks naast de camera en ph strips ook het alarm aan de singel. Enkel voor de nacht om, overdag buiten af. Veracht niet dat ze het nu in de kudde gaat doen, maar weer lekker wacht totdat ze weer binnen staat (deed ze de vorige keer ook)

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 12:46

Ik gebruik al 3 jaar het magneetalarm, ik ben erg tevreden merries vinden het de eerste dag een beetje wennen dat ze wat met de staart blijven zwiepen daarna het idee gehad dat ze er "aan gewend zijn"

2 jaar terug wist ik geen dek datum van Bailey dierenarts had haar in juli gescand zei toen dat het veulen rond de 3 a 4 maanden was dus rond februari/maart uitgerekend zou zijn.
Toen rond die tijd had ze een beetje uier dus alarm er in gezet na 2 weken merk je dat de hechtingen wat gaan zakken dus toen er er uit gehaald dan 2 a 3 dagen laten genezen en weer opnieuw laten doen uit eindelijk is ze pas 5 mei bevallen en heeft het alarm er 4 keer in gezeten (achteraf was de uier in februari nog lang niet vol maar altijd lastig met een merrie die je niet kent)

Dus je kan het alarm echt wel vaker er in zetten en ik maakte het tussen door ook vaak beetje schoon met wat lauw water wat de merries nooit vervelend vinden. Dus na mijn idee hebben de merries er weinig hinder aan behalve dan de dag van zetten.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:27

Jolyn 324 dagen. Normaal is zij heel rank en strak, dus in onze ogen is zij nu enorm!

Afbeelding

Afbeelding

Jolyn zonder dikke buik!
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:41

Ik ga dit jaar ook weer een birthalarm gebruiken. Vorige keer heeft ze me wel geregeld uit bed gebeld. Dus ik overweeg nu het alarm met slaapfunctie te gebruiken. Maar ik weet niet of het even veilig is als de normale stand.

Is er iemand die weet of slaapfunctie niet zo veilig is? Of is de kans dan veel groter dat ik het mis?

Ze is vandaag 301 dagen maar ze gaat meestal wel een weekje over tijd. Ik ben ook pas van plan het alarm op het laatste moment om te doen want hier zal ze hem wel 24/7 om moeten.

Pomski die is zeker dik zeg van opzij valt het reuze mee maar van voren hahaha ja dat is niet te missen op dat smalle lijfje.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:50

pomski: ja jolyn is wel echt rond!

seven: mooie foto's weer van je dametje!

quir: top dat je camera in de gaten had dat je merrie ging bevallen, klinkt als een top uitvinding!

Ik gebruik ook een singelalarm en alleen 's nachts. Overdag zijn ze goed in de gaten te houden buiten. Goldy is eigenlijk niet (of erg moeilijk) te rijden maar de singel zo heeft ze geen probleem mee, ook niet met aansingelen en slapen deed ze ook nog veel en plat liggend. Nu heeft ze hem nog niet omgehad, daar zie ik nu nog geen reden voor.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 14:54

Ik heb 2 alarmen. 1 met slaapstand. Die heb ik met mn maiden merrie voor het eerst gebruikt. Werkte perfect.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:22

Dddara ik heb ook 1 met slaapstand en was er eerst ook bang voor. Maar werkt perfect. Alleen hier en daar een vals alarm als ze met hun hoofd schuin schuren of liggen te rollen. Om die reden wordt het soms ook gebruikt voor paarden met koliek las ik. Maar die valse alarmen zijn te verwaarlozen tot hiertoe. In combinatie met camera heel fijn.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:25

Mss beetje laat om te vragen maar vanaf wanneer beginnen jullie te tellen en hoeveel dagen houden jullie aan als uitgetelde datum?
Ik keek altijd op de filiumapp maar kom er net achter dat die anders telt...
Voor Breeze bvb, heeft op 15/4/2022 geovuleerd (de dag ervoren gedekt) en volgens de app zit ze nu op 317 dagen (wat ik ook aanhield), maar volgens de calculator hier in het topic, zit ze op 331 dagen?
Of mis ik iets? :=

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:40

Je zou denken dat jouw paard op 19 maart is uitgerekend dan, met deze inseminatiedatum.
Die 317 dagen snap ik niet.
Ik ga altijd uit van de laatste inseminatie en daar tel ik 340 dagen bij op om de uitgerekende datum te krijgen. Maar er zijn ook fokkers die van 335 dagen uitgaan. Oftewel precies 11 maanden.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 12-03-23 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:43

Hey dat is gek.. Veronia is op 11 april geïnsemineerd, maar volgens de filium-app zit ze vandaag op 335 dagen. Dat zou dan niet kloppen, dan zou ze 336 moeten zijn vandaag?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:48

Ik doe laatste dekdatum en dan precies 11 maand verder. Ik ga eigenlik nooit uit van een uitgerekende datum. Tegen januari reken ik naar de 320 toe en dan ergens tussen die 320 en 11 maand en nog langer weet ik dat er en veulen kan komen. Voor de rest merrie in de gaten houden.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:49

Ja idd, ik schrok net toch wel toen ik de calculator hier ook eens wou testen... Ik heb me volledig op de filiumapp gebaseerd :\
Dan zit Breeze vandaag op 331 dagen en Rafa op 326...
Ik heb net contact gehad met de stal waar ze naartoe gaan, we brengen hun vandaag nog naar daar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 16:52

Ik vind 11 maand verder rekenen zo makkelijk. Heb je iig een soort indicatie.
En ik heb ee Day counter app. Die genoemde app vind ik zo rot werken.. wat een k app :')
Wat weer wordt benadrukt hier met tellen..