[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:51

Fijn dat ze allemaal nog drachtig zijn Joyce!

Marije, weet jij toevallig ook hoelang die wormeneitjes op een weide achter kunnen blijven? Aangezien ze niet dood gaan in de winter zijn ze het jaar erop dus gewoon nog aanwezig, maar blijven ze er ook meerdere jaren aanwezig als de weide niet door paarden gebruikt wordt?

Jobamara, hoe was het met scannen?

CL, ik vind je merrie ook erg mooi <3

Ik heb hier verder ook nog nooit een wormbesmetting gehad bij een veulen, weleens een verdwaalde worm gevonden, maar nooit zoals bij Amir. En idd Linda, wat voel je je rot op zo'n moment, maar ik weet dat hij perfect volgens schema ontwormd is, dus ik zal het voor dit keer maar op pech houden..

Ik heb ook een volgtopic voor mijn dames gemaakt, voor degene die het leuk vinden:
[KS-MK] Weer 2 Arabische toppertjes verwacht in 2016!

Aziza zit inmiddels op 192 dagen, nog een weekje, dan hebben we alweer 200 dagen gehad!
En Mausi gaan we dinsdag nog een keer scannen, hoop dat alles dan nog steeds goed zit.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:12

Spannend zeg az! Hopelijk nog drachtig!

Wie heeft tips voor oogjes waar prut uit komen. Marley heeft echt veel vuil wat uit de ogen komt en met oogzalf krijg ik het niet weg

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:26

weinig aan te doen Luna, altijd goed weghalen, mijn hengst heeft het ook heel regelmatig en het komt steeds terug wat ik ook doe, is natuurlijk perlino en die ogen zijn heeel gevoelig. Van wat dit komt, weet ik niet maar ik denk wind :j , zomer, vliegen geen probleem, regenwinderige dag gehad en knalrode ogen, volgende dag prut.
Lily nog steeds in kliniek en mank, pfff ik word er beetje radeloos van.

jobamara al nieuws

wormen >;) speciaal onderwerp dames :P maar je kan soms zo voorzichtig zijn en altijd goed ontwormen, sommige dingen heb je niet in de hand hoor

linda2008

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:12

Jupiter heeft dat ook snel. Misschien toch door de appie oogjes??
In principe doe ik er niks aan, alleen de prutjes weg halen.
Als het heel erg is, kook ik wat water, dat laat ik afkoelen en dan maak ik het daarmee schoon. Kun je ook met (kamille?)thee doen dacht ik.
Werkt trouwens bij mijzelf ook altijd goed :j (ik heb zelf ook snel last van mijn ogen, overgevoelig, ontstoken, dat soort dingen)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 23:12

@jobamara, al nieuws?

@Luna, schoonmaken met gekookt (afgekoeld) water eventueel met kamille al een geprobeerd?

Gefeliciteerd Joyceee

De koorts bij Bo blijft een beetje op en af gaan, al had ze vandaag wel weer een dag van, met de ochtend 38.8 en vanavond 38.5
Vanmorgen nog wel contact gehad met de kliniek. Komt er eigenlijk op neer dat Bo het nu zelf moet gaan overwinnen. Wel met ondersteuning van de Sulfatrim en de Metacam.
Als andere optie was het om haar daar op de kliniek neer te zetten zodat ze het konden spuiten ipv oraal thuis te geven.
Maar eigenlijk zagen we dat beide niet zitten. Extra ziekte kiemen die daar hangen en een bult stress voor d'r. Dus besloten dat we dat niet gaan doen.
Wel heeft ze nu af en toe een druip neus, maar is verder mooi helder.
D'r ogen stonden vanavond wat helderder dan vanmorgen.
En ze was al een kroeldoos geworden nu ze drachtig was, maar dat is nu nog veel erger geworden.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 02:48

Hier merrie drachtig, veearts kwam laat maar beter dan hoefsmid die kwam niet zonder iets te laten weten }:0

Wormen, de kuur van 5 dagen Panacur ipv de heftigere middelen is om te voorkomen dat er ineens heel veel ingekapselde wormen(larve) afkomen die dan een enorme schade aan de darmen toebrengen door het in 5 dagen milder te doen komen ze niet in 1 keer af wat dus het risico verlaagd. Alleen zou deze dierenarts weer ipv de ivermectine opde 6e dag een pyrantel spuit doen omdat tegen ivermectine bijna alles resistent is. Voor veulens eventueel op de 10e dag een ivermectine alhoewel zij beweerd dat dat ook al bijna achterhaald is. En verder vooral op basis van pyrantel voor spoelwormen.
Toen ik vroeg de merrie voor het veulenen het best op de dag vh veulenen :+ , ja right. Welk middel, afhankelijk van wat voor infectiedruk er is op het bedrijf.

Kiki1979, pff ik hoop dat Bo snel opknapt zeg, geef haar maar een knuffel en hier duimen we hoor!

Fotsy, ook voor Lily duimen we, ik kan het niet geloven misschien heeft het tijd nodig en is het gewoon verschrikkelijk pijnlijk omdat het zo diep is weggesneden.

Luna, tip die ik ooit van een vriendin heb gehad is oogentroost zijn druppels homeopatisch je hebt een flesje maar ook ampullen die zijn handiger in gebruik. Eventueel een goede vliegenkap om irritatie te voorkomen is nu ook wel goed.

Iedereen dank voor het meeleven, hier momenteel druk met revalidatie van een jaarling als dat de goede kant op wil gaan kom ik me verder voorstellen en meekletsen.
Pretty, nog even geduld dus!!!!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 06:10

Succes Joba (en vreselijk irritant zo'n hoefsmid!)

Kiki, lijkt me een verstandige beslissing. Als hetgeen wat ze op de kliniek extra kunnen, niet opweegt tegen alle stress en nieuwr ziektekiemen, dan beter maar thuis houden toch?! Hopelijk krabbelt ze er snel bovenop.

AZ, jeetje bijna 200 dagen alweer? Die eerste paar weken lijken voorbij te vliegen! Jammer dat die laatste maanden juist extra lang lijken te duren :')

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:14

Ik heb wel 5x wat anders gehad van de dierenarts voor ontstoken ogen, zalf, druppels weet ik wat allemaal, hielp allemaal maar kort. Mijn ervaring is dat het het beste werkt de ogen iedere dag goed schoon te maken met uitgekookt (en uiteraard afgekoeld) water :j

Gefeliciteerd Jobamara!

200 dagen jeetje wat ver al! Kom ik aan met mn 117 :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:44

Hier ook een boel vieze oogjes.. Loop regelmatig met babydoekjes rond :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:34

Ga dat eens proberen met die kamille. Gekookt en afgekoeld water doen we al een hele tijd.

Kiki meer kan je nu niet doen dan haar zelf uit te laten zieken. Een kliniek ben ik sowieso geen voorstander van.

Pfff lilly nog steeds aan het manken.. nog geen verbetering?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:07

Al_Zawraa schreef:
Marije, weet jij toevallig ook hoelang die wormeneitjes op een weide achter kunnen blijven? Aangezien ze niet dood gaan in de winter zijn ze het jaar erop dus gewoon nog aanwezig, maar blijven ze er ook meerdere jaren aanwezig als de weide niet door paarden gebruikt wordt?

Hoeveel jaren zou ik niet weten.
Ik heb altijd geleerd dat een weide pas weer schoon is als de cyclus van de worm is doorbroken.
Dus ergens tussen de paardenmest op de weide -> eitjes die in grond ontwikkelen tot larven -> larven zitten in de top van het gras -> paard eet het gras met larven -> larven ontwikkelen tot worm in het paard -> wormen leggen eitjes die met de mest op het land komen.
Zodra je dus voorkomt dat het paard de larven met het gras eten, verbreek je die cyclus. Dat kan door hooien of andere grazers het gras eerst te laten eten. Koeien of schapen bv.
Hier heb ik bv een weiland wat de afgelopen jaren steeds beweid is door paarden en niet gehooid. Daar loopt nu een koppel koeien op. Die eten ook het gras van de mestplekken van de paarden en zijn zelf geen gastheer voor de wormen en scheiden dus geen eieren uit in hun mest.
Volgend jaar is dat stuk dus zo goed als 'schoon' voor de paarden. Kan ook met schapen, vooral in het voorjaar als eerste schapen erop en daarna de paarden erop werkt prima.
En daarom is afwisselen tussen beweiden en hooien ook goed. De larven overleven dat niet (warmte en droogte) en daarna ben je een groot deel van de besmettingsdruk kwijt.
Hier probeer ik de stukken waar de paarden lopen ook 1x per seizoen te hooien. En anders de mestplekken in de zomer met warm weer regelmatig klepelen.
En om de paar jaar de boel een keer onderwerken en opnieuw inzaaien werkt ook prima. Dit jaar ook een groot stuk laten doen en dat is nu eerst een keer gekuild en van het voorjaar een mooie schone weide voor de merries met veulens.

En bijna 200 dagen, schiet dan op he? :D

Fotsy wat naar dat Lily nog steeds niet goed loopt :(:)

Kiki, hopelijk komt er snel verbetering voor Bo!

Jobamara gefeliciteerd met de dracht!

DL, hoe is het met Fab? Had ergens gelezen dat ze het al spannend maakt maar kan het niet meer vinden.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:30

Jeetje Kiki wat heftig allemaal zeg met die koorts. Hopelijk komt ze er snel weer bovenop want kan me voorstellen dat dit helemaal niks is zo :(

Verder even een ego post zit op mijn telefoon en brak van het stappen gisteren.. Zal vanmiddag even een bijlees doen

Mijn merrie liep na 2 weken stappen weer goed dus maandag en dinsdag heel lichtjes gereden. Toen ik woensdag weer opstapte voelde ik meteen dat het foute boel was weer.. Dierenarts gebeld en die kwam 's avonds al langs voor een paard van mijn vriend dus zou meteen naar die van mij kijken. Na de buigproef liep ze op 3 benen weg :'( kon wel janken. Mijn merrie die nooit wat ergs heeft gehad zit nu met een blessure aan de aanhechting van haar pees rechts achter... 6-8 weken stappen en koelen 2x daags. En dan weer verder kijken.
ik baal zo erg en vind het zo erg voor mijn merrie. Ze staat na 2 weken stappen al te stuiteren van energie ze wil zo graag aan de slag!
Verder qua dracht zitten nu bijna op de 90 dagen, maandag gaan we bij de DA langs om haar nog 1 keer te scannen hopelijk heeft hij dan gewoon goed nieuws

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:48

Wat balen Venthe. :(:) Mag ze verder wel beweging krijgen op de wei of paddock? Om de stuiterigheid tegen te gaan?

Kiki het blijft heftig...hopelijk komt er snel een stabiele periode aan voor jullie want dit is niks. :(:)

Marije dat is heel fijn als je veel weide hebt natuurlijk,want dat lijkt mij de ideale manier om schone weides te krijgen inderdaad! Wij bloten het af en toe,ik denk dat dat hetzelfde is als klepelen wat je zegt. Dan zijn die toppen toch al eens af.

Fotsy ik heb het er in een ander topic al over gehad maar :(:) :(:)

Jobamara is goed hoor! Hoop dat het snel rustiger wordt daar en gefeliciteerd met de nog steeds drachtige merrie!

Heb dezelfde vraag voor DL want jouw topic lijkt niet meteen weer teruggezet te gaan worden en het werd net zo spannend!

Succes met scannen AZ!! Zit vast wel goed nog maar het blijft telkens weer spannend!

Ik denk dat prut in de oogjes een beetje typisch is met dit weer,koud 's nachts en 's morgens en overdag dan warm..Die van mij hebben het niet echt nog maar dat komt vast omdat ze binnenstaan 's nachts.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:59

De wei mogen ze binnenkort niet meer op (ivm kapot lopen en niet genoeg wei om om te zetten). Paddock kan wel en mag ook zolang zij zich gedraagt dus geen gekke bewegingen of bokkensprongen. Hopelijk snapt ze dat :+

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:33

dat is een ellende venthe! ik persoonlijk heb 3 jaar geleden gekozen voor wei ipv 4 maanden op stal. Dit is 6 maanden wei geworden en toen terug naar de dierenarts voor echo en was het supergoed verbeterd. in die periode voorafgaand heb ik ze laten dekken en eigenlijk 1 jaar uit de roulatie gehad

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:09

Venthe, wat een rotnieuws. Snap dat je van slag bent. Zo wil je je paardje natuurlijk ook niet zien. Hopelijk herstelt ze wel een beetje voorspoedig en snapt ze snel dat ze een beetje rustig aan moet doen.

Marije, dat is inderdaad een heel mooi weidebeleid, maar dan moet je wel de hoeveelheid grond er ook voor hebben natuurlijk.

Ik werd er zo straks op gewezen door Marouschka dat Roos met haar fototopic bij uitgelicht staat. Wist helemaal niet dat dat zo maar kon. Maar toch wel een beetje trots op mijn kleine meisje ^_^

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:29

Ze is er mooi genoeg voor Aniek!

Venthe mocht je enig zicht hebben op hoelang ze uit roulatie blijft zou het mooiste natuurlijk weide zijn. En dan haar veulentje krijgen,zoals Joyce het zegt,wie weet hoe is het erna.
Op een pensionstal natuurlijk niet makkelijk en waarschijnlijk ook niet zo simpel om zomaar even een stuk weide te zoeken voor 1 jaar..En leuk is het ook niet als je nog fanatiek rijdt.
Ik reed vroeger 5x per week met mijn rijpaard. Ik had ze toen laten dekken voor derden. Op 10 maanden dracht werd een hartritmestoornis geconstateerd en ineens mocht ze gewoon nooit meer bereden worden...Sindsdien rijd ik dus niet meer ook,dit is al 11 jaar geleden. :o
Ze leeft nog steeds maar ik mis het rijden nog altijd! Maar een ander rijpaard is geen optie,ik ben ondertussen mama en er is steeds minder tijd voor en zolang zij er nog is,komt er zeker geen ander rijpaard bij. Ze is nu 23.5 jaar :D
Ik ben toen het gebeurde ook op zoek gegaan naar een plek waar ze winter zomer buitenkon op de wei want ik stond toen ook gewoon op pension in de winter..

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:43

Ik kies er niet voor haar op de wei te zetten. Advies van de DA 6-8 weken 2 maal daags stappen om aan te sterken. Mijn paard heeft altijd in de sport gelopen en is het niet gewend om langer dan een dagdeel op de wei te staan. Zit er ook niet op te wachten om er ook nog hoefbevangenheid bij te krijgen :+
Ik snap dat mensen voor weidegang kiezen maar dat is op dit moment geen goede keus voor mijn merrie en gelukkig is zo'n lange periode van rust nog niet aan de orde :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:58

Beetje Venthe balen zeg! Hoop dat ze zich een beetje gedraagt tijdens de rust periode.

AntieKe leuk! Is ook een mooie merrie

Vanmorgen al vroeg een berichtje van een taalgenoten dat Bo koorts vrij was, 37.6 en dat ze helder keek.
Omdat ik niet vroeg heen kon vanmorgen had zij het even gedaan voor me.
Later toen ik op stal was een vrolijke Bo. Helder uit dr oogjes en hadden al meer hooi gegeten dan dat ze de andere dag over de hele dag aten.
Hopen dat het zo doorzet en dat we het gehad hebben.
Gisteravond had ze de laatste sulfatrim gehad. En de da zei al als ze morgenochtend koorts vrij is, is het goed en hoeft ze die niet meer. Anders had ze nog een paar dagen extra gemoeten.
Wel nog een paar avonden de Metacam geven totdat het flesje leeg is.
Maar was al heel fijn een andere Bo te zien *\o/*

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:10

Wat vreselijk balen zeg Venthe! *\o/* :(:) Hopelijk legt ze zich gauw neer bij de rustperiode.

Lastig Kiki , snap je keuze wel om niet naar de kliniek te gaan ja :(:) Hopelijk komt ze er nu zelf gauw doorheen, je bericht van vandaag klinkt in elk geval veelbelovend!

Mijn glimworm op bijna 80 dagen dracht, Pinda is nu squirrel-size :D
Afbeelding

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:57

Wow Vientje wat is ze wit!! Petje af! :D

Super update Kiki!! *\o/*

Venthe voor die tijd is het natuurlijk niet nodig die optie aan te gaan. Geef ik je helemaal gelijk in.
Hopelijk gebruikt ze haar verstand tijdens de rust!

Mijn merrie had toen geen bezwaren tegen haar vervroegd pensioen en nu zou ze helemaal beledigd zijn mocht ik ze weer opzadelen denk ik. := Zelfs als ik ze borstel is ze al beledigd...Terwijl ze vroeger dus niet eerder de bak inging als dat ze helemaal glanzend en schoon was. :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:03

Vientje schreef:
Wat vreselijk balen zeg Venthe! *\o/* :(:) Hopelijk legt ze zich gauw neer bij de rustperiode.

:oo Ik zie een foute smiley! Ik bedoelde -O- ipv *\o/* .... Bij deze :j

Heerlijk, merries met een eigen mening :D Mijn witje werd helemaal enthousiast van de les dinsdag, die doet niks liever dan haar pootjes uit haar lijf lopen. Alleen die singel, die is evil :=

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:11

:wave: Ik ben weer terug van vakantie :)
Ik ga niet alles teruglezen, maar doe vanaf hier wel weer gezellig mee :j

ivy_power89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:46

Bedankt voor de uitgebreide informatie wbt ontwormen (heb ea opgeschreven :) )

Nu heb ik in voorgaande topics van merries gezien dat sommige een melkstrip gebruiken om te kunnen inschatten hoever een merrie is? (zag dat ook bij jou topic voorbij komen dustinlover)
Hoe werkt zoiets? want neem aan dat je bij zo'n strip melk van de merrie nodig hebt? (en meestal in de regel, als ze melk gaan verliezen duurt het zowieso al niet zo lang meer)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:00

Venthe dat is geen fijne blessure :(:)
Hopelijk herstelt ze met die weken stappen.
Wat een gave foto's heb je trouwens in je profiel!

Pretty, bloten is idd vergelijkbaar met klepelen. Klepelaar werkt iets anders maar resultaat hetzelfde.
En idd is er voor deze manier wel voldoende grond nodig want je kan steeds maar een deel gebruiken om paarden op te zetten.

Aniek wat leuk bij uitgelicht!

Kiki, dat klinkt goed *\o/*

Vientje wat is ze mooi wit!

Cynthia, leuke vakantie gehad?

ivy_power89, als de merrie op het eind goed uier krijgt, kan je bij de meeste merries wel een drupje melk uit het uier krijgen. Meer dan een drupje heb je niet nodig.