Al_Zawraa schreef:Marije, weet jij toevallig ook hoelang die wormeneitjes op een weide achter kunnen blijven? Aangezien ze niet dood gaan in de winter zijn ze het jaar erop dus gewoon nog aanwezig, maar blijven ze er ook meerdere jaren aanwezig als de weide niet door paarden gebruikt wordt?
Hoeveel jaren zou ik niet weten.
Ik heb altijd geleerd dat een weide pas weer schoon is als de cyclus van de worm is doorbroken.
Dus ergens tussen de paardenmest op de weide -> eitjes die in grond ontwikkelen tot larven -> larven zitten in de top van het gras -> paard eet het gras met larven -> larven ontwikkelen tot worm in het paard -> wormen leggen eitjes die met de mest op het land komen.
Zodra je dus voorkomt dat het paard de larven met het gras eten, verbreek je die cyclus. Dat kan door hooien of andere grazers het gras eerst te laten eten. Koeien of schapen bv.
Hier heb ik bv een weiland wat de afgelopen jaren steeds beweid is door paarden en niet gehooid. Daar loopt nu een koppel koeien op. Die eten ook het gras van de mestplekken van de paarden en zijn zelf geen gastheer voor de wormen en scheiden dus geen eieren uit in hun mest.
Volgend jaar is dat stuk dus zo goed als 'schoon' voor de paarden. Kan ook met schapen, vooral in het voorjaar als eerste schapen erop en daarna de paarden erop werkt prima.
En daarom is afwisselen tussen beweiden en hooien ook goed. De larven overleven dat niet (warmte en droogte) en daarna ben je een groot deel van de besmettingsdruk kwijt.
Hier probeer ik de stukken waar de paarden lopen ook 1x per seizoen te hooien. En anders de mestplekken in de zomer met warm weer regelmatig klepelen.
En om de paar jaar de boel een keer onderwerken en opnieuw inzaaien werkt ook prima. Dit jaar ook een groot stuk laten doen en dat is nu eerst een keer gekuild en van het voorjaar een mooie schone weide voor de merries met veulens.
En bijna 200 dagen, schiet dan op he? 
Fotsy wat naar dat Lily nog steeds niet goed loopt
Kiki, hopelijk komt er snel verbetering voor Bo!
Jobamara gefeliciteerd met de dracht!
DL, hoe is het met Fab? Had ergens gelezen dat ze het al spannend maakt maar kan het niet meer vinden.