[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:13

Kabayo

Afbeelding

Plop1997

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 18:53

Gefeliciteerd Quire en Suffie! Wat een mooie veulentjes <3 .

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:08

Gefeliciteerd allemaal! Hier op de 300dgn.

Merrie ontwikkelt zich ontzettend mooi, alleen toch wel wat zucht op de buik. Buiten beweging om, hebben ze daar nog wat tegen? Weet niet of de merries er normaal last van hebben eigenlijk..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:12

Chantal jij ook succes met wachten. Duurt lang he?

Hier nog maar wat plaatjes van mijn hele dikke merrie. Vandaag precies 11 maanden drachtig.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:34

Muronia schreef:
Chantal jij ook succes met wachten. Duurt lang he?

Hier nog maar wat plaatjes van mijn hele dikke merrie. Vandaag precies 11 maanden drachtig.
[ [url=m/BwkD8U.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/B7wVmg.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/zZuS5g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja, nou ja die oudere merrie (haar moeder) die ken ik door en door ... Weet eigenlijk precies wanneer die gaat maar deze gaat voor het eerst en dat is is toch weer heel erg spannend ...
Die andere fokproducten die voor het eerst moesten is precies hetzelfde hoor maar de eerste keer is altijd spannend en maar afwachten of alles volgens het boekje gaat.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:48

Gefeliciteerd Quir en Suffie!

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 19:54

Hier eindelijk ook veulentjes weer vandaag! Camera mee en genieten :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:28

SparkYY_8, wat een droppie <3

Hier 308 dagen, buikie begint wel wat voller te raken nu haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 20:29

sparky: wat een schatje!

muronia: echt een dikke dame!

iersas: hars maar uier is niet heel vol

chantall: mooie foto in de sneeuw

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 22:51

zo eindelijk op de bank met de laptop, tijd voor een bijleest post en foto update van de dames *D

Imani_abby Meer met de staart omhoog lopen is heel normaal op het einde van de dracht. Het vele plassen kan te maken hebben dat het veulen op de blaas ligt. De kleur zou ik niet weten haha. Leuke merrie wel. Yula is ook niet zo breed maar als de veearts gescand heeft zal alles idd wel inorde zijn.

Suffie Nogmaals proficiat <3 Lijkt best een groot veulen toch?

AM_horse Nigrante heeft last van een drukke baby :(:) Benieuwd hoelang ze nu gaat dragen. Odilia geniet nog even van de rust :D

xsurfdairy naar zicht zo die bulten, gelukkig is nu ze nu inorde weer

Iersas Uier lijkt alsof het nog voller kan maar dat is bij elke merrie natuurlijk anders. Ben benieuwd hoelang ze er nog over doet.

Corinadrenth DAar ook nog sneeuw zo te zien. Ben ik ff blij dat dat hier al weg is :+ wat vond de kleine van dat witte spul?

Luna2006 hoe is he tmet muis. Maakt ze al vorderingen?

watchnow wat een knapperd <3 hij staat ook echt super stoer zo 8-) en je andere merrie is ook al goed bezig aan dr uier.

kabayo Ook bij jou flink sneeuw zeg. Hoe is Zilver nog tegen minthe eigenlijk ? Merk je nog dat ze haar herkent als dr dochter?

chantall Ik ben echt zo fan van jou merrie <3 Dat leuke hoofd en mooie kleur, zo zou ik ook wel eentje willen hebben in tinker formaat *D

Tjakka123 Ik geloof dat Cynthia de tip gaf voor kleefkruid bij zucht.

Muronia Knappe dame <3 Ze heeft een aardig buikje zo :D Nog vooruit gang in uier?

Sparkyy_8 Wat een stevige beer al zeg jou veulen :~ Heel knap zo.

Happy_hippie Dat buikje is idd een heel stuk gegroeid :D

hier gaan de dames rustig vooruit kwa uier.

Amber vandaag 331 dagen, ik denk dat zij zal overdragen :+ Haar buik gaat wel al mooi hangen en ze heeft een beetje zucht onder haar buik.
Afbeelding

Amy 330 dagen, zij loopt voor op vorig jaar kwa uier. Vorig jaar heeft ze 348 dagen gedragen,ik hoop dat het dit jaar wat minder is als ze eerder begint aan uier. Maar dat is nog even afwachten haha
Afbeelding

Jessie gaat wat trager vooruit wat ik helemaal niet erg vind overigens want ze had erg veel uier ( 310 dagen nu). Ze heeft het wel zwaarder de afgelopen dagen en ligt veel.
Afbeelding

En nina is vandaag 313 dagen en is het echt zat. Niet gek ook aangezien ze een skippy bal op pootjes is geworden :') Ook zij is al flink bezig aan uier. Nog een weekje en dan is ze veilig. Ze staat sinds vandaag ook onder de camera zodat we haar ritme al leren kennen.
Afbeelding

en nog even 2 foto's van Djazz en River :+: Allebei zijn het super sociale veulens. Heerlijk om al te kunnen knuffelen voor onze eigen merries bevallen zijn :D
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:03

Gefeliciteerd Quir en suffie

Wat heerlijk weer wag kleintjes in het topic extra <3

Am horses
Wat liggen ze lekker maar nigrante inderdaad zo naar d'r buik kijken :j

Xsurfdiary
Oei dat zijn flinke bulten, hoe kwam die in aanraking met eucalyptus

Iersas
Kom maar op met het volgende kleintje

Corina
Heerlijk het was ondanks de sneeuw ook echt heerlijk buiten met de zon

Luna
Spannend ze oogt zo niet rond maar dat was bij ons ook niet zo en toch gezond veulen

Watchnow
Wat een grote vent is hij alweer de kreukels zijn er wel uit zo te zien

Kabayo
Mooie foto's zo in de sneeuw

Chantall
Die is daarin tegen wel heerlijk rond wat een prachtig dier zeg <3

Muronia
Oh ontploffingsgevaar :=
Wat is ze rond :D

Sparky
Heerlijke foto's
Wat is mama blij met hem <3

Happy hippie
Ja dat buikje is ook goed onderweg zeker van de zijkant goed te zien

Nieky
Wat een verschil toch kwa uiers
En wat een heerlijk veulen prachtig getekend ook :j

Bij ons ook sneeuw pret en met het zonnetje er bij was het heerlijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:34

suffie evengoed ook een best kereltje zo te zien.

AM_Horses zo te zien had Nigrante het idd zwaar. Benieuwd wanneer ze gaat bevallen.
Odilia lekker languit te snurken :z

xsurfdiary alleen maar fijn dat ze de dracht lekker fit doorkomen.
Vervelend van de bulten, gelukkig alweer weg getrokken.

Iersas uier maar idd nog voller, maar zegt ook helemaal niks eigenlijk.
Ph zakt al wel mooi

corinadrenth heerlijk foto's van buiten en vind het zo schattig die kleintjes met een dekentje <3

WatchNow ook zonder sneeuw evengoed leuke foto's en zo te zien een stuk droger dan bij ons na al die sneeuw bende
Fijn dat Glory ook veilig is *\o/*

Kabayo heerlijke sneeuwfoto's. Hier helaas geen foto's kunnen maken ivm aan het werk zijn.

Chantalll voor je weet verrassen ze je _O-
Maar mooi drachtig buikje

tjakka123 bijna veilig!
Denk dat bewegen de enige manier is om het wat terug te laten lopen.
Bo had het met dr vorige dracht ook wat maar leek er geen last van te hebben

Muronia ze is echt enorm geworden

SparkYY_8 kijk ze samen trots staan <3
Heerlijk hoor lekker buiten

Happy_Hippie ook al bijna veilig.
Ze ziet er goed uit

nieky1993 onwijs benieuwd naar je andere veulentjes. Straks 1 grote babyboom
Genieten hoor, knuffelen met de veulentjes <3

Seven gave foto's in de sneeuw. Dat is weer een voordeel van een vroeg veulen.
Maar wat is het een knap ding met een heerlijke air <3

Hier weinig te melden betreft Bo. Vanmiddag had mijn dochter nog een heerlijk rondje polder met d'r gewandeld. Kwam weer met een blij koppie thuis.
Voor op het terrein snel even wat grasjes eten ( was echt maar 2 minuten, veel te veel risico nu)

Afbeelding

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:46

Seven eucalyptus zat in de mokzalf, ze heeft daar achteraf gezien al eerder op gereageerd maar een stuk minder (paar bulten).

Dit keer een stuk heftiger echt van top tot teen onder de bulten, verhoging 38,5. Nu achteraf denk je oja, linkje gelegd... :+

Is echt het enige waar de allergische reactie door kan komen.

Blijft gek, smeer het op een achterbeen en de bulten komen op de hals. Arme pony. Jammer wel die mokzalf werkt top.

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:48

Nieky, wat is Djazz een onwijs gaaf veulen, ben helemaal verliefd!

Wachten duurt echt lang, ik roep al een week dat Jolyn niet lang meer gaat duren maar nog steeds geen baby...

Morgen zit ook Dolly op 320 dagen dus dan hebben alle 3 de dames dat gehaald!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:59

Seven; wat is ze toch knap <3
Ik moet ook zo’n camera… mijn kind staat nog nauwelijks zo knap op de foto.

Nieky; wat een dropjes! En jeetje die merrie is wel eecht toppunt van skippybalheid hahahahaha

Sparky; heerlijk vossekind ook! Geen sneeuw bij jou?

Quir en Suffie gefeliciteerd met de knappe kinders!

www.birth-watch.com
Weet iemand hoe dit nou werkt. Hebben ze dan de hele tijd wat in zich via de anus?
Lijkt me erg onprettig?

Was gisteren ook hele discussie op de pagina van pzb. Die heeft een magneetalarm.
Volgens mij werkt niemand hiermee toch?
Werd afgedaan als dierenmishandeling maar dat lijkt me eigenlijk wel prettiger voor de merrie. Zo’n buikband of halster met alarm eraan de hele dag is toch ook niks :+

Wanneer beginnen de meeste met het scheiden van merrie en veulen?
Ik wil de merrie weer oppakken met 2 weekjes ongeveer maar zie er altijd zo tegenop haha.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 00:04

Ik heb mijn oude merrie laten dichtzetten destijds. Dat lijkt me niet pijnlijker of minder pijnlijk en mijn ervaring daarmee was dat ze er eigenlijk geen last van heeft gehad. Ik zou daar idd misschien wel eerder voor kiezen dan de hele tijd met een singel om lopen en liggen. Dat lijkt me ook echt niet fijn en ik doe daar ook niet aan.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 00:10

Dat alarm van Birth watch zit in de vagina en wordt door een soort tuigje op z'n plek gehouden. In dit topic was er altijd iemand die ermee werkte.
Magneten worden vaak gebruikt op grote stallen, kraamklinieken. Ook een prima manier, naast camera en observeren. Snap ook niet dat mensen daar zo op los gingen.
Ik heb een alarm aan het halster en bevalt erg goed. Deze kan ook aan een singel, heb ik ook, alleen bij Carlijn gebruikt. Zij verdraagt geen halster op stal, doet alles om het af te krijgen.
Laatst bijgewerkt door suffie op 12-03-23 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 00:12

Ik ga het magneet alarm voor het eerst gebruiken. Deze wordt ook veel op grotere fokkerijen gebruikt.
Ik heb dus geen ervaring, of ik t nou een fijn idee vind... ik weet het niet. Maar ik vind het wel 1 van de meest betrouwbare opties in theorie samen met oplettend oog en toch wel waken.

Verder vond ik het fijn als paarden konden praten. Wij moeten de verloskundige bellen, paarden kunnen ons ook wel een seintje geven toch :j

Overigens deed ik altijd halster alarm omdat ik ook wel niet zadelmakke paarden laat dekken. Vind een singel dan niks. Sws helemaal constant om niet. Maar een halster qua veiligheid weer niet.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 03:47

Watchnow. Mooi veulen is corneel. En weer één veilig *\o/*

Kabayo. Mooie foto's in de sneeuw <3 hier enkel regen de afgelopen dagen

Chantal. Mooie foto, ze is goed dik

Tjakka. Zucht is altijd vervelend. Kan je weinig aan doen.
Wild Thing had het de eerste dracht bij mij ook enorm. Liep helemaal tot aan haar borst tussen de voorbenen

Muronia. Ze lijkt nog niet echt haast te maken? Ze is goed dik

Sparky <3 veulen spam

Imani. Staart afdragen is niet iets raars. Goed optiveren en geduld hebben

Nieky. Ik ben benieuwd wie er nu eerst gaat. De veulens zijn echt heel leuk!

Seven. Wauw wat een mooie foto's in de sneeuw <3

Kiki. Fijn dat het goed gaat met Bo.

Surfdiary. Wat sneu die allergische reactie

Pomski. Moooi alle drie veilig. Op naar de veulentjes

Balko. Ik begin meestal ook na 2 weken. Even kort aan longe, zo opbouwen.

Ik heb ook gewerkt met zo'n soort alarm als de birth watch. Ging altijd perfect. Merries hadden er geen last van.

Ik ben met magneet systeem altijd bang voor bv een verkeerde ligging.

Nigrante is nu weer gewoon rustig. Ik heb even terug gelezen in topic van vorig jaar. Daar was ze ook wat onrustig 10 dagen voor de bevalling. We wachten rustig af.
Nigrante heeft in ieder geval de veilige 320 gehaald *\o/*
Afbeelding

Met papa to be hebben we een soort schiktraining gedaan. Hij vond het helemaal leuk. Ik denk datvhij circus paard wilt worden := <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook nog gedekt voor het eerst van dit jaar. Was echt top braaf en wist nog precies hoe het werkte met fantoom. Kwaliteit was ook weer top.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 08:40

Echt mishandeling vind ik een magneet alarm ook niet. Inderdaad beetje hetzelfde als dicht zetten. Alleen zitten er wel (voor mij) wat nadelen aan. Je kan bijvoorbeeld niet in naaien als ze veilig zijn en hij mag max 10-14 dagen blijven zitten.

Net zoals de merrie hier nu die eigenlijk zonder tekenen beviel, wanneer moet je m er dan in zetten? Bij een merrie die al meerdere veulens gehad heeft en die je kent is het wat anders. Mijn vosje had de laatste keer vanaf 330 dagen vol uier, is uiteindelijk op 354 bevallen. Had een magneet dus ook niet gekund (te lang geweest).

Ook had ie hier de bevalling gemist nu (beentje wilde de verkeerde uitgang nemen, dus was de magneet niet open gegaan en had je het waarschijnlijk dus gemist of pas wanneer het te laat is).

Camera werkte echt perfect! Half uur van te voren. Voor mij was ze qua gedrag niet heel veel anders als de afgelopen dagen.

Voor de zekerheid ook halster alarm (vooral ook voor buiten), maar die ging pas af toen we er al waren.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 08:51

Ohhh gaaf Quir! Klinkt als top systeem voor de toekomst!
Is het nu al echt op de markt of test jij t?

Waarom kunnen die magneetjes mAr kort blijven zitten?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 08:55

Hier in Zweden is het al echt op de markt! Als het goed is binnenkort overal.

Vanwege infectie kunnen ze maar kort blijven zitten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:09

Daar zijn de meningen ook heel erg over verdeeld, over hoe lang ze kunnen blijven zitten.
En geen 1 alarm is waterdicht dus ik denk dat je nooit op 1 ding moet vertrouwen.
Er is links of rechtsom wel een reden dat de echt grote fokstallen bepaalde methoden gebruiken.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:12

Knolselder: dit is een foto van haar uier deze morgen. Hoop dat de foto duidelijk genoeg is, want met al dat winterhaar was het niet gemakkelijk om een foto te nemen :p

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:27

Kiki
Ja de air die heeft ze wel
Ze kijkt ook echt altijd als ik foto's maak van zie je dit wel <<)

Xsurfdiary
Ahha mokzalf ja dat is rot zeker als het goed werkte
Wat trouwens ook goed werkt met mok, droogzetters voor koeien :j

Balko
Camera doet zeker een hoop :j

Over het magneet systeem ik ben er nog niet gelijk een fan van , ik snap dat het makkelijk kan zijn met veel paarden die moeten bevallen maar een lichaamsvreemd voorwerp vast naaien lijkt mij persoonlijk niet de oplossing. Dicht zetten vind ik dan ook niet te vergelijken eigenlijk -:)

Ik scheid ze niet maar denk als ik zo kijk naar tempi dat je jet een maand oud daar prima mee kan beginnen. Gister bijv hoorde de trut me op stal bezig zijn en glipte ze stiekem onder het draad door en mama maar roepen := het lijkt haar een stuk minder te doen.

Muronia
Nee een singel lijkt mij ook niet prettig als je drachtig bent :D ik blijf gewoon bij waken, camera en m'n paarden gewoon goed kennen.

Suffie
Wij hadden inderdaad ook halster en daar alarm aan de eerste keer bij de merrie, helaas vond ze dit heel vervelend( probeerde hem af te schuren en de bevalling zelf hebben we opgemerkt zonder dat het alarm af ging) en hebben we daarom nu gekozen voor zonder.

Cioccolato
Aan de ene kant ja fijn als paarden konden praten maar als ervaringsdeskundige met zwanger zijn en bevallen weet ik niet of het er gezelliger van zou worden op stal :+ :')

Am horses
Dank je

Wat heerlijk dat je hengst zo leuk mee doet met alles en dat het goed ging op de fantoom :j
Op naar meer knappe babies

Quir
Dat camera systeem lijkt me dan wel weer heel handig

Brrr dat vind ik echt eng de benen de verkeerde uitgang vorig jaar bij een vriend van ons daardoor de merrie verloren. Ze waren er optijd bij maar was gewoon niet meer terug te krijgen. Merrie was te veel beschadigd echt vreselijk.

Cioccolato
Dat is natuurlijk ook zo maar alsnog als je er 20 verwacht is enkel waken ook niet te doen dan kies je (in mijn ogen) eerder voor wat werkt en beste garanties geeft dan wat het eventuele fijnste is voor de merrie.