[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:12

Welkom Yvet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:29

MarijeR schreef:
jobamara schreef:
MarijeR, even een vraagje werkt de 5 daagse kuur panacur ook tegen bloedworm? Kwam een mooi schema tegen qua ontwormen en daar stond ook die 5 dgs kuur gevolgd door ivermectine op dag 6.
http://www.clydevetgroup.co.uk/equine/worming.htm

Kiki1976, heel veel beterschap voor je merrie.

Kruip weer in meelees :o

Ja werkt tegen bloedworm en is veiliger in gebruik bij kleintjes dan moxidectine.
De ivermectine geef ik niet direct er achteraan. Tenzij een zware wormbesmetting maar dat heb ik hier alleen nog maar gezien bij nieuwe paarden. Die waren met zo'n kuur er ook snel vanaf. Dan was ivermectine wel de volgende spuit, meestal met een maand er tussen.
In NL zie je zo'n kuur nog niet vaak. In Amerika wordt het veel vaker gebruikt, ook ipv equest bv.

ik las juist dat dat veel gevaarlijker is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:34

https://www.zoetis.nl/ontwormen-van-paa ... frame.aspx

Traditioneel gezien is de enige geregistreerde behandeling om de ingekapselde larven van de kleine rode bloedwormen te bestrijden een 5-daagse behandeling met een op fenbendazol gebaseerd ontwormingsmiddel. In 2003 is er een ontwormingsmiddel geregistreerd met als werkzaam bestanddeel moxidectine voor de bestrijding van alle ingekapselde stadia van de kleine rode bloedworm. Een enkele dosering van dit middel is voldoende. Het is belangrijk om te weten dat er een wijdverspreide resistentie onder de kleine rode bloedworm bestaat tegen middelen op basis van benzimidazol (bijv. fenbendazol). Het gebruik van fenbendazol wordt vanwege eventuele resistentie niet geadviseerd (Coles G et al, 1999). Bovendien heeft recent onderzoek aangetoond dat een 5-daags programma van fenbendazol het darmkanaal van het paard kan beschadigen. Dit is vergelijkbaar met de situatie die ontstaat wanneer er in één keer een groot aantal ingekapselde larven in de darmholte terechtkomt (Steinbach T et al, 2006). In hetzelfde onderzoek werd geconcludeerd dat een enkele dosering van moxidectine geen ernstige schade aan het darmkanaal van het paard veroorzaakt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:35

De veearts komt vandaag onze merrie scannen, zal het is navragen maar vlgs mij heeft iedere dierenarts een a ndere mening. Vlgs mij is fenbendazole namelijk 1 vd veiligste naast pyrantel en ivermectine. En zijn de andere toch best pittig voor het kleine spul.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:37

Welkom Yvet!

Fotsy dat is al een aardig buikje dat Elsa krijgt ha! Dan mogen die van mij ook. :D
Marcelleke ziet er inderdaad nog strak uit,en wat is hij mooi wit momenteel! Allez,perlino. :D

CL mooie foto's weer,wat ziet ze er toch goed uit!

Ik ga denk ik voor de zekerheid toch equest gebruiken voor de drachtige. Even kijken ook waar ik ze ditmaal ga bestellen,heb nog 1 spuit liggen maar dat is verre van genoeg.

Spijtig Kiki dat ze nog altijd aan de koorts gaat 's avonds. :(:)

Oh mijn voordroogpak is trouwens op geraakt,ik heb alles elke dag uitgeschud en gedraaid,een klusje maar zo bleef het goed. We gaan nu vandaag weer baaltjes hooi hebben voor een maand en dan is het vast al koud genoeg om weer "veilig" voordroog te kunnen gaan geven.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:38

Vulina, echt tot 5maanden alleen maar ivectermine?
ik ben geen dierenarts maar ik ben dit jaar mijn veulen bijna kwijt geweest aan een spoelworm infectie en ik heb voor mijzelf besloten dat ik dus echt al veel eerder ga beginnen met pyrantel. :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:39

ik doe veulens eerst met invermectine maar daarna idd ook al snel met pyrantel

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:41

jobamara schreef:
De veearts komt vandaag onze merrie scannen, zal het is navragen maar vlgs mij heeft iedere dierenarts een a ndere mening. Vlgs mij is fenbendazole namelijk 1 vd veiligste naast pyrantel en ivermectine. En zijn de andere toch best pittig voor het kleine spul.

hier ook, zit lekker in de zon te wachten op de dierenarts.
wusiena, upona en gicardi worden gescand ivm gust/verzekering
en knowie en howie worden geschetst en gechipt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:44

Hier dus ook,Linda haar verhaal goed indachtig doe ik rond 10 dagen met ivermectine, 3 weken is pyrantel en dan op 3 maanden nog eens pyrantel en voor ze weggaan nog een kuurtje of in elk geval nog voor de winter. Daarna gaan ze mee met de volwassenen maar wissel ik sowiezo af ivermectine/pyrantel.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:44

ik heb eergister de oude nog mooi drachtig gescand, vanmiddag met haar dochter heen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:47

Fijn FF dat jouw oude merrie ook nog mooi drachtig geworden is! Hoever zitten ze al?
Heb net de dagen eens uitgerekend en erbij geschreven. Onder voorbehoud van uitwendig scannen maar mijn gevoel zegt dat alles drachtig is.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:51

een dag of 100 geloof ik, ik denk ook dat ze beide dragen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:00

FF, moxidectine is imo bij de mini's een groter risico omdat je daar heel precies moet doseren omdat overdoseren veel schadelijker is dan met andere middelen. Febendazol moet je ze bijna in verdrinken om schadelijk te zijn ;) En ze adviseren moxidectine te gebruiken boven de 200kg. Mijn volwassen hengsten halen de 100kg nog niet. Dan weet ik niet hoe een klein jaarlingetje goed te doseren want die spuiten gaan vaak per 50kg.
En een 5 daagse panacur kuur is ook geen standaard hier, pas als een paard echt een bloedwormbesmetting heeft. Vandaar dat ik het geef aan nieuwe paarden waarvan ik geen ontworm geschiedenis weet.

Hier adviseert de DA wat langer te wachten bij veulens met pyrantel omdat ze daar best op kunnen reageren. Maar dat ligt ook aan de besmettingsdruk of dat kan. Als je eenmaal dieren hebt lopen met spoelworm, kan het best een tijd duren voordat je de weide weer schoon hebt. Dan moet je daarna er wat meer bovenop zitten.
Hier is het gelukkig heel wat jaren geleden dat er spoelworm in de kudde was. Veel verweiden en hooien of andere grazers (schapen/koeien) helpt dan goed om de weide schoon te krijgen.
Wat dat betreft ben ik wel blij met een DA die niet alleen op de kalender kijkt wat voor spuit erin moet maar ook mee kijkt naar de beweiding en onderhoud van de weide/paddock.

Succes voor de mensen die nog moeten scannen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:04

Wow dat ontwormen met drachtige merries en beebies is nog echt een hele wetenschap zo te lezen %) Ik raak de kluts kwijt met al die mogelijke schema's :)) Wel fijn om de opties zo te zien.

Welkom Yvet! Voor mij ook wel bekende afstamming, leuk een springerd erbij!

Lekker dagje om op de DA te wachten 8-) Hopelijk alles nog mooi drachtig!

Gisteravond gelest, mijn ietwat slome Miepje van de laatste dagen was afwezig. Fanatieke turbo-stuiter-Miep had haar plek ingenomen :') Wel fijn, echt ziekig is ze dus niet blijkbaar. Vanmorgen wel erg in zichzelf gekeerd weer, in de (kale) wei doet ze niks anders dan in de zon staan dommelen en dromen. Vandaag maar wel vitaminespuit erin doen dus voor de zekerheid :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:05

dat is idd voor kleintjes weer heel anders marije

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:15

Nu doet dit verhaal van Marije me weer twijfelen 8)7
Jonkies heb ik ook wel nooit Equest gegeven,of het is te zeggen,niet voor hun 2 jaar.
Maar dat verhaal van vanaf 200 kg te gebruiken wist ik niet. Mijn pony's komen daar (hopelijk :+ ) ook niet aan. (max.stokmaat 87 cm ongeveer)

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:18

Ik ontworm de veulens altijd op 10 dagen met ivermectine, op 1 maand nog een keer met ivermectine, en dan op 3 en 5 maanden met pyrantel. Desondanks had Amir dit jaar toch een spoelworminfectie, hij moet nu volgende maand en de maand erna nog een keer pyrantel.
In het jaar dat ze 1 worden, geef ik ze voor de winter sowieso Equest, en verder wissel ik ivermectine en pyrantel af bij de jonge paarden.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:11

Tot nu toe nog nooit een veulen gehad met wat voor worm infectie dan ook. Dus wat dat betreft ben ik blij met mijn schema. In de opfok zie ik helaas nog veel te veel veulens komen, die alleen met ivermectine ontwormt zijn..

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:17

Zo heb ik Gentle altijd netjes volgens schema ontwormt, maar kreeg toch bloedworm???

zo dierenarts weg, mooi nog 3 merries drachtig en veulens zijn geschetst en gechipt, waren weer braaf

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:21

AZ, hier precies zo... :(
En wat voel je je poedersuiker als mensen zeggen dat wormen komen van een slecht ontwormingsschema, een slecht weidebeleid of dat soort opmerkingen.

Maar ik haal ELKE DAG de mest uit de wei, ik verweid ze regelmatig, ik onderhoud mijn weides netjes, ik ontworm mijn pony's altijd op tijd en altijd in overleg met DA. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik in zag dat het mijn fout niet was en dat ik juist zijn leven gered heb door goed op te letten en omdat ik geen seconde gewacht heb met het inschakelen van een DA.

Daarom heb ik voor volgend jaar besloten om met 2,5 maand te gaan ontwormen met pyrantel. Pyrantel schadelijk voor veulens? Heb ik nog nooit van gehoord!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:56

Yvet_90, welkom! Leuke dat je mee komt praten en toch ook wel benieuwd naar ondersteunend beeldmateriaal ;)

Lees geïnteresseerd mee ook over hoe die veulentjes te ontwormen. Zelf nog geen ervaring mee bij jonge veulentjes, dus zijn wel handige dingen.
Verschil tussen een mini en een grote pony/paard is ook wel groot natuurlijk, zo'n mini geef je ook snel te veel.

Zal ook wel op moeten letten met D ponyveulens in dosering. Deze zomer geloof ik iemand met een A-veulen die ook iets verkeerds/teveel had gehad. Is me eerder dit jaar opgevallen dat de DA assistent ook maar wat opzocht/roept. Wou even opzoeken wat zo'n D pony dan woog en kwam met het resultaat van een Haflinger, maar dat is nog wel een heel verschil natuurlijk.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:09

Linda, een wormbesmetting kunnen ze ook oplopen door te grazen op een weide waar in het verleden minder netjes mee werd omgegaan. Wormeitjes gaan niet dood in de winter dus als het al in de grond zat toen jij er paardjes op ging zetten, kan je aan de oude wormeitjes niets doen al haal je iedere dag de verse mest eruit.
En dan zou ik idd ook wat eerder met pyrantel ontwormen voortaan.
Mijn DA ziet toch regelmatig jonge veulens die reageren op pyrantel (dunne mest/koliekerig) vandaar dat ze adviseert om dat als het niet nodig is, niet te vroeg te geven.
Hier al jaren geen spoelworm meer gehad dus dan kan je wat langer wachten.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:23

Fijn Joyceee!

Is er bij jou al gescand jobamara?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:39

@Neon: Ik kan beter nu alvast beginnen met wat voorbereiden als dat ik het straks allemaal op het laatste moment moet gaan doen (zoals we dus wel gedaan hebben toen we naar de VS gingen ;) ), in principe loopt Frans (AmazingSnarf@bokt en manlief dus voor degene die me niet kennen) zijn contract af eind Febr.... Nu zitten we te spelen met het idee om dan gezamelijk naar NL te gaan, daar het een en ander te regelen waarna ik weer terug naar de VS zal gaan om iig hier te zijn voordat Jill gaat bevallen.

Hoofdstel is super en jups moet nog wat verder vormen maar dat gaat t wel doen ;)

Welkom Yvet!

@pretty: Thanks! Ik ben ook nog steeds super trots op mn dametje..... Jeetje, nooit gedacht dat ik dat ooit nog eens zou gaan zeggen van een merrie ;)

Kwa ontwormen doe ik het nog steeds zoals ik het bij mn andere 3 gefokte veulens ook gedaan heb, nog nooit n wormbesmetting gehad dus zal het wel goed gedaan hebben ;)

Zonnetje.... Willen jullie daarvan wat deze kant opsturen? Wij hebben hier regen, regen en nog meer regen vandaag :'(
Kwa temperaturen is het hier dan weer wel aangenaam maar man ow man, die regen ben ik nu wel beu! 3" is er al gevallen met als gevolg dat we flood warnings hebben (zo niet tof!!!!) en regen en amerikanen zijn ook niet echt n goede combi..... :=

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:27

Neeeeee nog ah wachten :( , ook op de hoefsmid :+ , komen ze straks tegelijk natuurlijk.. Rest reageer ik vanavond laat.