[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haflingertje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:08

Ik heb het boek paardenfokkerij van peter de vries ook besteld!
bedankt voor alle informatie Lachen

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:09

mijn idee was ook vanf ongeveer nu open laten maken maar krijg ook van verschillende artsen te horen, zo laat mogelijk ivm bacterieen die dan toch weer bij de merrie binnen kunnen komen en niet best zijn voor het veulen of binnenkant merrie.
maar ben inderdaad best bang dat het straks al begint en de merrie is nog niet open.
(moet ik zelf gaan snijden/knippen, daar zie ik wel iets tegenop)

ben niet zo bang dat ik de bevallign mis, beide andere keren waren we erook bij, ze laat vrij goed de tekenen zien en wacht vaak tot ik in de buurt)

en nee, ook hier geen miljoen gevallen.
jammer hoor.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:20

Nicole288 schreef:
Veel mensen zeggen juist dat je de merrie koud water moet laten drinken als je het veulen wilt voelen bewegen (ik heb het nooit geprobeerd, ze moeten maar uit zichzelf naar me willen zwaaien, ga ik mama niet voor plagen met een koude plons in haar buik Lachen )

Nagelbijten / Gniffelen die vind ik wel grappig. Bloos

Inderdaad was dat boek ja. Ja

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:23

dunja74 schreef:
mijn idee was ook vanf ongeveer nu open laten maken maar krijg ook van verschillende artsen te horen, zo laat mogelijk ivm bacterieen die dan toch weer bij de merrie binnen kunnen komen en niet best zijn voor het veulen of binnenkant merrie.
maar ben inderdaad best bang dat het straks al begint en de merrie is nog niet open.
(moet ik zelf gaan snijden/knippen, daar zie ik wel iets tegenop)

ben niet zo bang dat ik de bevallign mis, beide andere keren waren we erook bij, ze laat vrij goed de tekenen zien en wacht vaak tot ik in de buurt)

en nee, ook hier geen miljoen gevallen.
jammer hoor.

Als je niet bang bent dat je er zelf niet bij kunt zijn zou ik nog een week wachten. Het mooiste is als je het tijdens de bevalling zelf kunt doen in een wee.
Ik had er vorig jaar 2 die dichtgezet waren, de 1 heb ik 2 weken van te voren open gezet, en de ander tijdens de bevalling. Die van tijdens de bevalling is toch mooier hersteld!

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:32

potverdikkie???
ben je weer aan het bokken?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:36

uh, beetje ja. Kan het niet laten Haha! En mis jullie wel beetje

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:22

Even een vraagje; kom net bij Por vandaan en had een dag of 2 niet onder haar buik gevoeld. Nu dus wel en vlak vor de uier (op het gedeelte waar de vacht dun is(ongeveer na een hand-lengte vanaf de uier, dus niet meteen naast de uier), was het altijd hard en glad. Vandaag was het opgezet en zacht (je kon het indrukken). Kan dat al met uierontwikkeling te maken hebben of is dat iets anders (ontsteking ofzo?)? Ze vnd het niet prettig als ik mijn hand er tegenaan drukte maar ze eet wel gewoon en oogt ook goed.....
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 02-01-09 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:25

quintusgl, dit had mijn merrie vanmorgen ook maar die is wel bijna uitgerekent. wordt het minder als ze in beweging is geweest of staat ze niet op stal??

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:28

Ik voelde het nadat ik met haar gewandeld had. Ze staat 24/7 op het land maar ze kunnen niet echt rennen nu met de bevroren grond. Ze loopt naar het hooi en de waterbak en verder staat ze te soesen. Af en toe een ander paard op z'n plek zetten maar verder doet ze weinig.

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:34

bij mijnmerrie kan ik het verklaren dat het inmiddels wel zal kunnen dat de uiers wat gaan vullen. maar jouw merrie moet nog even, hoop dat het gewoon wat oedeem is en verder niets om je zorgen om te maken. als ze echt vollere uiers gaat krijgen zou ik het toch even navragen bij een deskundige

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 14:37

Ja, ze moet idd nog even....... ik zal met voeren weer even voelen en hopen dathet minder is. Een oedeem trekt toch ewoon weer weg?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:03

Heb voor de zekerheid even met mijn VA gebeld (niet dat ik straks denk dat het niks is en dat ze aan melkproductie bezig is ofzo Knipoog). Denkt aan vochtophoping. In de gaten houden en als ze anders wordt of het wordt groter dan moet ik bellen en dan kijkt hij even of ze een spuit moet voor het afdrijven van vocht. Anders maandag belllen hoe het is.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:43

ik heb toch bij de oudejaarsloterij 74 euro gewonnen dus helemaal niet gek..

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:43

Net weer even gekeken. Het zit aan 1 kant, dus niet in het midden en eronder voel je een ader ofzo zitten...

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:49

is het ook warmer als normaal op die plek?

pauk, gefeliciteerd! leuk hoor!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:51

beetje lauw, maar niet warm zoals ontstekingswarm). Ik mag er niet aankomen, dan trekt ze haar been op

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:53

als je er met 1 finger flink stevig in duwt, en je voelt daarna, blijft er dan een soort deukje in staan? (niet proberen als ze echt drijgt te trappen natuurlijk)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:54

Heb ik niet gedaan, dus weet het niet. Zal ik morgen even proberen. Maar als je denkt dat ik dat nu nog moet doen, doe ik het nu

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:43

Wiske is begin maart uitgerekend en die heeft ook al zeker een maand iets vocht voor het uier zitten. Ook zijn haar spenen niet meer zo strak maar staan ze iets meer van elkaar. Wiske is een maiden. Ik weet niet beter dan dat dit gewoon is, die klieren ontwikkelen zich gewoon en de bloedvaten worden groter rondom het uier.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 18:52

Passia vandaag 300 dagen dracht!

Shanaya heeft nog geen ontwikkeling in haar achterste kwartieren, voor is het ietjes opgezet en vandaag keihard en haar spenen wat dik/opgezet, ik voelde er duidelijk vocht in (in de spenen dus)... Het lijkt nog nergens op als je er naar kijkt, dus ik was zéér verbaasd hierover!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:48

quintusgl, het is een manier om te kijken of het oedeem is. Oedeem is de enige verdikking waarbij je letterlijk een putje er in kan duwen. Dat putje blijft dan ook best wel ff staan. Het hoeft niet nu, maar kan je wel extra informatie geven. Qua temp van de verdikking, moet je vergelijken met de temp van de rest van de buik. Waarschijnlijk is die ook warm/lauw, is meestal toch wel zo Knipoog dus de kans dat het echt een ontsteking is is niet zo groot.
Zou het kunnen dat ze zichzelf op de eenofandere manier heeft geschopt en dus gewoon een blauwe plek heeft daar?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:49

ha potverdikkie! Kan je het toch niet laten Knipoog

Jeemig SA nu alweer 300 dgn, hoop wel dat het over een dag of 20/30 een stukkie warmer is.....

Vandaag maar weer eens foto's gemaakt van igora, heb zelfs even mijn camera's leven gewaagt voor een uierfoto en zo waar gelukt...
Madam is nu zo rond de 250/255 dagen. Smurf is vrij rustig ik heb het tot nog toe 1x gevoeld maar verder zie ik het niet echt nog...Al staat ze wel eens zeer verbaasd naar haar buik te kijken (igora is maiden)
Genoeg gel*** de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
normaal poseren is niet haar sterkste kant.....kon buuf dr niet afknippen Bloos
hey...dr beweegt wat in mn buik...

Afbeelding
uiertje

Afbeelding
favoriete bezigheid..eten

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:40

Suffie; fijne te horen. por is ok een maiden en voor mij is het ook allemaal nieuw. Ik wil gewoon niet dat ik denk dat het niks is als het misschien niet normaal is, vandaar mijn vraag.
SA; gefeliciteerd!!! achterste kwartier is echt de uier zelf of er ook wat voor? Bloos
Airborn; dank je voor je uitleg. Het kan idd zijn dat ze er tegenaan heeft geschopt, doet ze wel als het veulen aan het bewegen is. Ik kijkmorgen wel even weer.
Inkepink; lekkere buik al!! Blijft toch een mooiert!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:09

Welcome back PVD Tong uitsteken

Mooi buikje Inkepink !!

quintusgl...vermoed ook dat het oedeem is.

Vandaag enkele kiekjes geschoten , weet niet of het een mijlpaal is ,maar Kyra is vandaag 260 dagen drachtig !! Pling

Mooie Bibi Vingers aflikken (drachtigheidsdagen v/d dames....zie onderschrift Lijst )

Afbeelding

Iris

Afbeelding

Afbeelding

vraag me niet waarom ze zo staan...benen naar achter Clown Kyra en Romi

Afbeelding

pensionpaard Sandy ,dag 107 (bevalt ook bij ons)

Afbeelding

op een rijtje Iris ,Bibi ,Romi en Kyra

Afbeelding

Afbeelding

Mooi stelletje toch ? Ja

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:30

Leuke foto's weer.
Toevallig heb ik er vandaag ook gemaakt, maar nog niet uitgezocht.