[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:55

Onze da doet er gelukkig niet moeilijk over en krijg gewoon een wormenkuur mee.
Maar hier in de kliniek zijn ze ook geen voorstander ervan om uitsluitend te ontwormen op mestonderzoek. Dit omdat het gewoon niet altijd een betrouwbaar beeld gaf. Testen zeiden schoon maar paard zat vol.
Wel hebben ze de regel dat je paard minimaal 1x per jaar door hun word nagekeken. Hier doen ze dat standaard met enten (ik ent om de 9mnd)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:01

mijn paard heeft vorig jaar hele erge bloedworm gehad..Ik moest elke maand ontwormen met equest(pramox)
nu is de bloedworm zo goed als weg, maar moet ik wel standaard elke 3 maanden ontwormen. voor nu doen ze niet moeilijk over wormmiddel dus.
bloedworm kunnen ze ook echt alleen in t bloed zien en niet in mest.
omdat wij hier ong 20 paarden hebben lopen krijgen we daar ook gewoon wormspul voor omdat t onmogelijk is om van elke mest te zoeken (staan voornamelijk 24/7 op de wei)

ivy_power89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:00

Handig onderwerp, ontwormen!
Toevallig net op stal er over gehad dat de hele bups eind volgende maand weer ontwormt moet worden.
Maar even met staleigenaar overleggen, welke kan ik nu het beste geven?

Over 2 dagen is mijn merrie alweer 120 dagen drachtig!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:50

Ontwormen... Dat kan ik gelukkig zelf in de hand houden hier en heb de wormkuren gewoon thuis liggen.
Verschil met hier en nl is dat we hier om de 2 maanden ontwormen.

Jill is vandaag:
Afbeelding

Bijna op de helft :)

Vriendin van ons is nu hier op vakantie en die heeft n ontzettend mooi stang en trens hoofdstel meegenomen voor me:

Afbeelding

En nog eentje die gemaakt is in het reservaat vlakbij stal:

Afbeelding

*kruipt even terug in de meeleesmodus want heb t met n paar verhuizende vrienden best druk*

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:33

Normaal ontworm ik in het najaar dus let pramox, Linda. Omdat dat dus de beste periode is inderdaad om te behandelen tegen oa bloedworm.

Maar dus dat dilemma met de drachtige merries...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:55

Ik ga marley gewoon ontwormen met het middel dat de DA mij gaat geven, heb hem vandaag aan de lijn gehad, hij wou nog eens langs komen om Luna te zien nu we de winter in gaan en die verkouden is geweest.
Voorlopig is ze qua gewicht nog goed al merk ik dat ze aan het afvallen is terug.
De anderen ga ik niets veranderen qua voeren, die vallen in de winter zelf af dat ze normaal gewicht zitten.
Gaat nog wat worden dat allemaal netjes op papier te krijgen voor die arme oma

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:15

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 20:24

sorry ik weet alleen dat die dingen super ingewikkeld zijn :o

ontwormen, ik heb voor mijn veulen een Eqvalan duo afgegeven in de kliniek, de rest krijgt een van de andere als ik de tube terug krijg :P en heb nog een tube voor de pony's, normaal worden ze hier 1 keer voor de winter in de spieren ontwormd maar ga dit jaar eens overslaan, normaal zouden ze nu iets minder wormen moeten hebben, gezien het nieuwe grasland en de vele maaibeurten en het steeds afhalen van de mest.

Elsa ook even op foto genomen, ze wordt dik en is maar net de 100 dagen voorbij := , natuurlijk staat ze nog volop in het gras

Afbeelding

en de papa, die staat ook op het grasland en blijft toch relatief slank, niet?

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:14

Oeh Fotsy, mooie papa. Elsa vind ik mooi bont, ik hou van bonte met niet zoveel wit <3

Sorry DL daar kan ik je niet mee helpen -O-

CL mooie merrie met een super gaaf hoofdstel, staat haar mooi zeg.

Wel grappig dat iedereen blij is het de vragen over ontwormen. Interessant om iedereen z'n visie erover te lezen. Blijft altijd weer leerzaam.

Bo had vanavond wederom koorts, 39.1 Maar komt mede doordat het weer tijd was voor de metacam.
Wat me meer tegen staat is dat ze beide maar weinig hebben gegeten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:18

goh Kiki das echt vervelend als ze blijven schommelen, duimen draaien nog steeds voor ze.

CL was ook je knappe merrie vergeten, als je van Amerika komt, mag je ze anders ook hierheen brengen hoor, hoeft helemaal geen strikje rond :P

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:22

Hopelijk knapt ze snel weer op Kiki!

Fotsy, ze blijft lekker bij mij ;)
Ook als we uit Amerika zijn want deze is er eentje die nooit weg zal gaan :D

Ondertussen al wat offertes op aan het vragen mbt transport... Pfft, snap er momenteel even niets meer van, merrie en veulen moeten 30 dagen in quarantaine etc. ARGH!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:27

Wow, mooie foto's weer CL. Engels staat haar toch ook heel chique hoor! Ben ook wel een beetje fan van jouw merrie ;)

Fotsy, die zien er ook goed uit! Knap hengstje is het hoor!

Hier de volgende keer ook weer even kijken wat de DA ons mee wil geven. Laatste keer raadde hij aan mestonderzoek te doen en na een aantal verhuizingen vond ik dat ook wel een goed idee, maar ben eigenlijk niet van plan dat elke keer te doen, want het is wel een erg prijzig grapje :o
Ook kwamen ze toen net hier en waren de pony's van Mariska net gedaan. Zullen vanaf nu ook gewoon met z'n vieren ontwormen gok ik.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:54

pretty schreef:
Leuk die beginnende buikjes hé?

AZ dat gaat snel,leuk dat je hem/haar weer kon voelen!

Vraagje,ik zou in november alles eens willen gaan ontwormen met Equest of Equest Pramox.
Nu lees ik dat de Pramox misschien niet geschikt is voor drachtige merries? Wat doen of gebruiken jullie?

Pramox kan wel hoor. Heb ik dit jaar hoogdrachtige merries mee gedaan. In andere landen wel geregistreerd voor drachtige merries. Gaat dus alleen om de registratie. Kost een hoop centjes om ook voor drachtige merries te registreren. Ik heb nog geen idee. Ik wil lintworm meenemen en voor de veulens maar even kijken. Die kleine wel even een wormonderzoekje denk ik.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:05

CL, die 30 dagen quarantaine is standaard van USA naar NL.
Ik heb altijd goede ervaringen gehad met EZ2Spot uit Texas maar die zijn met pensioen gegaan dit jaar.
Nedpoint schijnt ook goed te zijn.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:29

MarijeR, even een vraagje werkt de 5 daagse kuur panacur ook tegen bloedworm? Kwam een mooi schema tegen qua ontwormen en daar stond ook die 5 dgs kuur gevolgd door ivermectine op dag 6.
http://www.clydevetgroup.co.uk/equine/worming.htm

Kiki1976, heel veel beterschap voor je merrie.

Kruip weer in meelees :o

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:51

jobamara schreef:
MarijeR, even een vraagje werkt de 5 daagse kuur panacur ook tegen bloedworm? Kwam een mooi schema tegen qua ontwormen en daar stond ook die 5 dgs kuur gevolgd door ivermectine op dag 6.
http://www.clydevetgroup.co.uk/equine/worming.htm

Kiki1976, heel veel beterschap voor je merrie.

Kruip weer in meelees :o

Ja werkt tegen bloedworm en is veiliger in gebruik bij kleintjes dan moxidectine.
De ivermectine geef ik niet direct er achteraan. Tenzij een zware wormbesmetting maar dat heb ik hier alleen nog maar gezien bij nieuwe paarden. Die waren met zo'n kuur er ook snel vanaf. Dan was ivermectine wel de volgende spuit, meestal met een maand er tussen.
In NL zie je zo'n kuur nog niet vaak. In Amerika wordt het veel vaker gebruikt, ook ipv equest bv.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:59

Dank je, weer wat wijzer vind dat altijd heel interessant. Want zo belangrijk goed ontwormen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:35

Schema hier boven zegt voor de eerste keer ontwormen op 3 maanden? Heb ik toch een iets ander schema..

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:45

Ga eerst maar eens even zien hoe of wat want hoop wel dat ze dan naar buiten kunnen/in n binnenbaan los kunnen want 30 dagen op stal met n jong veulen zie ik niet echt zitten.

Ach vd week eens even overleggen met de veearts, die werkt samen met n goede quarantaine stal hier in de buurt en hopelijk kan hij me net wat wijzer maken dan dat ik nu ben...

Kwa 30 dagen maak ik me niet zo heel druk, is voor t veulen alleen maar goed want moet er niet aan denken om n veulen van n week of 2 al te transporteren...

Gelukkig hebben we nog wel even te gaan maar ik wil alles gewoon duidelijk hebben en klaar hebben liggen zodat ik straks niet van alles op t laatste moment mag gaan regelen (zo is onze reis deze kant op wel gegaan nl en dat wil ik nooit meer meemaken).

Ik ga aan deze zijde het transport laten regelen door Global horse transport en dan aan Nederlandse zijde door EHS. Wil als het kan ook met de paarden mee terugvliegen en dat is wss wel te regelen maar dat zien we tzt wel.

Het regent hier pijpenstelen maar de temperatuur is nog steeds n graad of 22, dat scheelt wel :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:28

Vulina, ik heb 1e keer meen op 10 dgn met pyrantel en daarna iedere maand. Maar vond het schema wel interessant mede door de 5 daagse kuur waar ook Marije mee bekend is en zeker omdat het dan ook tegen bloedworm werkt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:25

Ik begin met ongeveer 12 dagen, met ivermectine. 2 weken later weer. Daarna en maand later weer, 6 weken later weer, tot 5 maand. Dan krijgen ze een pyrantel spuit. Daarna elke 3 maand ivermectine, met nog 1 keer pyrantel. Voordat ze het land op gaan (dan zijn ze ca 1 jaar) krijgen ze equest.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:58

CubaLibre schreef:
Ga eerst maar eens even zien hoe of wat want hoop wel dat ze dan naar buiten kunnen/in n binnenbaan los kunnen want 30 dagen op stal met n jong veulen zie ik niet echt zitten.

Ach vd week eens even overleggen met de veearts, die werkt samen met n goede quarantaine stal hier in de buurt en hopelijk kan hij me net wat wijzer maken dan dat ik nu ben...

Kwa 30 dagen maak ik me niet zo heel druk, is voor t veulen alleen maar goed want moet er niet aan denken om n veulen van n week of 2 al te transporteren...

Gelukkig hebben we nog wel even te gaan maar ik wil alles gewoon duidelijk hebben en klaar hebben liggen zodat ik straks niet van alles op t laatste moment mag gaan regelen (zo is onze reis deze kant op wel gegaan nl en dat wil ik nooit meer meemaken).

Ik ga aan deze zijde het transport laten regelen door Global horse transport en dan aan Nederlandse zijde door EHS. Wil als het kan ook met de paarden mee terugvliegen en dat is wss wel te regelen maar dat zien we tzt wel.

Het regent hier pijpenstelen maar de temperatuur is nog steeds n graad of 22, dat scheelt wel :)

Natuurlijk komen ze in de quarantaine periode gewoon buiten :D
Het is alleen op een USDA approved stal waar paarden per quarantaine groep gehouden worden en ze verder geen contact hebben met andere paarden. Dus bv een eigen stalgebouw met paddocks/weilanden per vlucht.
Waar ik de paarden in quarantaine deed, kwamen ook mijn hengsten netjes iedere dag buiten in een eigen paddock. Merries gingen na toestemming vaak in een groep naar buiten (mini merries die met dezelfde vlucht naar NL gingen), anders kregen ze ook een eigen paddock.
Verder komt een USDA DA een aantal keer bloedmonsters e.d. nemen en dan is het die 30 dagen wachten geteld vanaf dat de paarden van de vlucht bij elkaar zijn. Is de groep goedgekeurd voor de vlucht dan volgt op dag van vertrek nog een korte vet check op het vliegveld.
Aan NL zijde gebeurt er niet veel. Even een vluchtige blik van een DA om te kijken of het paard verder op transport kan en verder vooral afrekenen :D Ze willen nog even een hoop geld zien ivm invoeren.
Waarschijnlijk heeft het quarantaine station waar je de paarden in Amerika brengt zelf afspraken met een bedrijfje dat het papierwerk in NL afhandelt. Ik weet ook niet of je tegenwoordig nog de paarden zelf ophaalt op schiphol of dat je ze bij een stal in de buurt ophaalt. Daar was op een gegeven moment sprake van. Scheelt een hoop wachten.

Hier worden veulentjes voor het eerst tussen de 7 en 10 dagen ontwormd met ivermectine. Een maand later weer. Daarna kijk ik of ze met de rest van de kudde merries en veulens mee kunnen. Regelmatig ivermectine en vanaf een maand of 5 een keer pyrantel.
De merrie krijgt op dezelfde momenten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:04

Goh CL, al aan het voorbereiden voor de thuiskomst.....enig idee wanneer jullie de VS gaan verlaten?
Leuk dat je bezoek uit NL hebt, mooi hoofdstel, moet zich alleen nog gaan vormen om haar hoofd. :)

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:53

Hi allemaal,

Ik wil me hier ook graag melden. Ik heb een Singapore x Lupicor x Holland merrie van 5 jaar oud. Ze is drachtig van Etoulon en is 30 april 2016 uitgerekend. Ik ben niet een heel actieve bokken, maar vind het vooral leuk om ook de ervaringen van anderen te lezen..

Mijn merrie heet Femke en dit zal haar eerste veulen worden...

Groetjes Yvet

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:48

welkom yvet! springhengsten zijn mij iets meer bekend :D etoulon of zijn vader Toulon had ik in gedachte als hengstenkeus voor mijn merrie dit jaar. Helaas is dat anders gelopen dus ben reuze benieuwd naar jou veulentje