Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

Re: Het dikke-buiken-topic 2006/2007!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:49

wat gaat t toch hard hier Nagelbijten / Gniffelen ik heb afgelopen week uitgebreid getut met ma merrie Haha! was weekje gaan logeren bij Kimmie261. Heb dus ook voor het eerst op mijn eigen paard gereden Clown *LOL* zijn lekker wezen buitenrijden, Friesje vond het allemaal maar wat leuk. Ze is door de hormonen van een truttebollige merrie in een kroelsok veranderd Haha! dus voor mij wel erg leuk.

Zelfde vraag als Regine, leuke merrie!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:58

ze heeft een hartkwaal,en mag niet meer rijden,alleen een wandelingetje van tijd tot tijd.
Haar hart klopt zeer onregelmatig!
Ze is in behandeling geweest in de kliniek hiervoor,maar helaas mocht dit niet lukken..
Maar..zoals je ziet is ze voor de rest zo gezond als een hoentje,ze mag ook nog gebruikt worden om te fokken,want de
aandoening is NIET erfelijk,ze heeft dit "zomaar" gekregen 2 jaar terug..
MAar ach..ze blijft hier hoor,ze bewijst nog elke dag haar diensten,door er gewoon te zijn Knipoog

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:48

[quote="Neonlight"]
Ligt aan de ouders van de hengst en de merrie, maar je zou bruin, bruin-dun, valk, valk-dun, vos, vos-dun, palomino, palomino-dun, zwart, smoky-black, zwart-dun, en smoky-black-dun kunnen krijgen.

Sjanty is een fjord x fries (zal dus isabelxzwart zijn) en ricardo is bruinxschimmel (valk geboren). Of was z'n moeder nou toch een valk, ik weet het niet.
Verandert dit iets aan de kleur optie's voor het veulen?

Pretty:mooie merrie en zoon! Fijn inieder geval dat haar kwaal niet erfelijk is.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:50

Weer leuke foto's voorbij zien komen van diverse drachtige merries.

De kont aan kont foto is schattig. Zoonlief is ook al een flinkerd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:00

jennyk schreef:
Neonlight schreef:
Ligt aan de ouders van de hengst en de merrie, maar je zou bruin, bruin-dun, valk, valk-dun, vos, vos-dun, palomino, palomino-dun, zwart, smoky-black, zwart-dun, en smoky-black-dun kunnen krijgen.

Sjanty is een fjord x fries (zal dus isabelxzwart zijn) en ricardo is bruinxschimmel (valk geboren). Of was z'n moeder nou toch een valk, ik weet het niet.
Verandert dit iets aan de kleur optie's voor het veulen?

Ligt er weer aan wat voor kleur de fjord was. Als het een rodbjakke (als ik het goed schrijf, ik zit er niet zo in bij de fjorden Bloos ) is of die het gen heeft wat die kleur kan geven dan heb je kans op alle vos-varianten. Ricardo heeft zelf ook het vosgen namelijk. Omdat zwart erin zit aan beide kanten (valk is zwart met agouti en creme gen) heb je ook kans op alle zwart-varianten. Het maakt dus niets uit.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:17

Neonlight: ik heb geen idee of het een andere kleur fjord is.
Maar in ieder geval al bedankt voor deze info.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 09:22

Lastig he, al die varianten en manieren van vererving... Maar wel weer extra spannend dat je zo'n verrassing krijgt als veulen!

Leuke foto's van al jullie mooie meiden en hun nakomelingen!

Chub heeft zondag een ongelukje gehad met het draad.. Springen gaat blijkbaar niet meer zo gemakkelijk en dus bleef 1 been erachter hangen.. Gelukkig niet meer dan een flinke striem en wat last van de knie, had wel ff anders af kunnen lopen (denkt aan Shakyra)..

Gisteren lekker gelesd, hierna nog een keer -over 2 weken- en dan volgend jaar pas weer Verdrietig

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:42

Okeeee ik ben ook weer van de partij *LOL* Ik hoorde dat we hier verder gingen, dus dan moet ik ook maar beginnen hier he Tong uitsteken

Het gaat redelijk met Lizzy, ze is nog erg bang maar we doen wel al veel samen, gewoon rustig opbouwen toch.

Gelijk maar foto's van hoe ze er nu uitziet.

Afbeelding
Hier zie je de tepels ook gelijk een stukje. Zijn al groot en ze is pas 65 dagen Lachen

Afbeelding
Mooi buikje nog, hoe zal dat dit keer worden...

Ik ga het hier ook maar volgen dan, bij het oude topic blijf ik ook nog gluren hoor, Amandake zet hem op!!!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:44

Chubby schreef:
Lastig he, al die varianten en manieren van vererving... Maar wel weer extra spannend dat je zo'n verrassing krijgt als veulen!

Leuke foto's van al jullie mooie meiden en hun nakomelingen!

Chub heeft zondag een ongelukje gehad met het draad.. Springen gaat blijkbaar niet meer zo gemakkelijk en dus bleef 1 been erachter hangen.. Gelukkig niet meer dan een flinke striem en wat last van de knie, had wel ff anders af kunnen lopen (denkt aan Shakyra)..

Gisteren lekker gelesd, hierna nog een keer -over 2 weken- en dan volgend jaar pas weer Verdrietig

Wat balen zeg dat ze over een draadje is gesprongen! Gaat het weer een beetje met haar knie? Waarom nog maar 1 les en dan volgend jaar pas weer? misschien dat ik eroverheen heb gelezen... sterkte met haar hoor!! (hihihi misschien tijd voor springles Knipoog)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:47

Ze is nu ruim 7 maanden.. Volgende les is over 2 weken en dan 's zondags nog een onderlinge.. Dan is ze 8 maanden onderweg en heeft het gewoonweg geen nut meer om nog zo fanatiek te willen rijden.. Ik blijf rijden en trainen zolang het gaat, maar wil haar niet overvragen..

Bedacht me gisteren dat het veulen helemaal af is nu en nu alleen nog maar groter moet gaan groeien. Vraag me af hoe snel ze dikker zal gaan worden vanaf nu Nagelbijten / Gniffelen

Springles... Neuh... Durf ik niet Koe

Lizzy ziet er goed uit! Is niet het eerste veulen neem ik aan?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 11:56

Nee het is haar 4e veulen. Het laatste veulen was dus bij mij en is helaas doodgeboren. Ik had haar drachtig gekocht, vrij verwaarloosd. De achterhoeven daar kan ik nog niet aankomen, ze tilt nu wel al haar voet op, maar waag het niet om aan te raken Boos! Die zien er nog niet uit. Ze is 2 jaar in Nederland en al die 2 jaar is er niks mee gedaan (niet gepoetst, niet ontwormd, niet naar de hoefsmid, niet ingeënt... ga zo maar verder) Best sneu, ze heeft een grote plek op haar heup, die ontstaan is (volgens degene die haar heeft ingereden) door een tuig. Je ziet ernaast precies een zweepslag lopen, die in haar huid zit. Blijkbaar is het voor de kar lopen, niet echt gelukt en is ze dus geslagen. Ze is ook doodsbang voor zwepen, als je je hand iets te snel omhoog doet, schiet zij al een meter de lucht in... Erg balen dus Boos!

A.s. donderdag komt Harry Hoevers een lezing doen, ik hoop dan meer te weten te komen van haar. Ik hoop dat ze het nu naar haar zin heeft en zich thuis voelt.

Nu begrijp ik wel waarom je niet meer gaat (intensief) rijden. Dat deed ik vorige keer met Lizzy ook niet hoor, een beetje stappen met haar (meer kon ze ook niet, als je aanspoorde schoot ze gelijk in rengalop en was ze onbestuurbaar) en aan de longeerlijn. Ik wilde haar toch een beetje conditie laten opbouwen voor ze ging bevallen. Ehhh Lizzy was trouwens heeeeeeeeeel dik toen ze ging bevallen, er staat je nog wat te wachten dus Tong uitsteken

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 13:41

Chubby,wat naar zeg! Je zal wel geschrokken zijn!!

Toen mijn merrie 9 maand drachtig was,moest ik haar door diverse redenen een maand stallen bij vrienden.
Ze mocht daar de weide op;en hoewel de poort gewoon open stond,sprong ze er vlak naast over de omheining van maar liefst 1m30 Koe ,maar goed,kleine beebs kunnen daar best tegen gelukkig!

Biancaa: Wat een naar verleden heeft Lizzy zeg..Wat jammer nou..maar met de juiste verzorging zal er dit jaar vast en zeker een prachtig veulen uitkomen!

Aan allen bedankt voor de complimentjes over mama en zoonlief. Ik hoop dit jaar op een even mooie Knipoog

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 19:07

He Jaqc, wat schrikken van Chub zeg, gelukig valt het mee, bij Shak was het natuurlijk ook prikkeldraad, dat maakt onwijs lelijke wonden..
Jammer nog maar één keertje les Ach gut

Lizzy ziet er ook goed uit, wordt een halfboertje/zusje van 'mijn' veulens straks Knipoog hihi

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:18

mooie buiken zitten er weer tussen ik ben bnieuwd of die van elza nog meer gaat groeien ik hoop het niet dan heb ik straks helemaal een tonnetje :p
het wordt denk ik toch tijd dat we een beetje meer gaan longeren en wandelen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:36

Ik kom me ook even melden.....

Wij hebben hier nu 3 drachtige merrie's staan, en een merrie die ik heb verkocht aan een vriendin is ook drachtig....

2 merrie's staan te koop, dus het is afwachten of ze de veulens hier nog krijgen... De andere merrie flappie zal zeker hier bevallen....
Geen van de merrie's is echt van mij......

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:03

Nou hier dan eindelijk mijn foto's:

Een lekker buikje op precies 100 dagen afgelopen zaterdag Haha!
Afbeelding

Een vriendin van mij (dierenarts) kwam een buitenrit maken en zou Cap daarna scannen. Het veulen lag heel diep en aan de rechterkant, ze moest echt ver zoeken Clown
Afbeelding

Het veulen lag met de rug naar ons toe en je zag de benen goed bewegen. Het is het zwarte rechts onderin.
Op de foto is het minder duidelijk dan dat het in het echt was, de meeste foto's zijn door verkeerde lichtinval nog onduidelijker helaas.
Ik kon in het echt op het scherm zaterdag goed zien wat benen waren (die bewogen steeds) en wat hoofd en lijf was. Nu is het wat meer vlekkerig maar alsnog leuk om even te zien toch?!
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:46

leuke foto's. Buikje is idd. vergelijkbaar met die van Sjanty.
Zo heb ik ook een idee hoe het er bij haar aan de binnenkant uit ziet op dit moment

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:57

@ regine: wat leuk zeg dat je daar foto's van hebt Ja

Ik ben een beetje ongerust.................

Vinga dr weidemaatje is ziek (een shetlander).
ik had hem al wel horen hoesten, maarja dan denk je, de eigenaar zal dat ook wel gehoord hebben.
Als ik Vinga uit de wei haal krijgt hij altijd een stukje wortel
maar gisteren en vandaag trok hij daar zijn neus voor op Verward
Niet goed dus!!!
Dus ik hem uit de wei gehaald en getempertatuurd, en jawel
39 graden koorts! Heb hem gelijk in een paddock gezet en niet
meer bij Vinga omdat ik niet weet wat hij heeft en bang ben dat
Vinga ook ziek wordt. Hij is van de dochter van de staleigenaar
dus die mensen moeten toch ook gezien hebben dat hij niet
in orde is! Ik heb gelijk de DA gebeld want de stalhouder was er niet.
De DA zei dat het nu weinig zin heeft om ze te scheiden van elkaar maar
toch gaat hij er niet meer bij, dat is gevoelsmatig hoor!
De DA komt morgen dus ik zorg dat ik er bij ben!!

Maar ben nu zo bang dat Vinga ziek wordt.......... en of dat consequenties voor het
ongeboren veulen kan hebben....

Ik heb zonder overleg de DA gebeld, jammer dan maar het gaat
hier ook om mijn drachtige merrie!!!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:05

Ja ik hoop dat jullie beetje kunnen zien dat het in halve boog ligt. Het paste ook niet helemaal in beeld, zo groot is het al! Ik vond het in ieder geval erg gaaf dat ik het al weer kon zien!

@Jenny Ja beetje zelfde buikje he! Leuk dat wij zo gelijk lopen!!

@dreeke Het kan een verkoudheid zijn, wacht het even rustig af. Als jouw merrie nog geen tekenen geeft van ziek zijn zou ik toch blijven doorademen zelf hoor! Hou haar natuurlijk wel goed in de gaten, maar het zal vast zo'n vaart niet lopen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:17

Regine: jaaaa ik zie alleszins het hoofdje helemaal,en dan gaat alles zo in een halve maan precies! Gaaf!

Dreeke: het zal vast zo een vaart niet lopen,dat Vinga ook ziek wordt,maar toch heel goed dat je meteen ingegrepen hebt hoor,veiligheid voor alles,en zeker al voor drachtige merries!

Saffier: welkom in dit topic!

Hier gaat alles nog steeds goed,Pretty is terug tonnetje rond aan het worden,maar niet van het veulen denk ik,ze staat sinds een viertal dagen terug op een goeie vette grasweide Haha! ,'s avonds als ze binnenkomt is ze echt tonnetje rond!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:15

Dank je!! Ik zal misschien minder posten als dat ik vorig jaar heb gedaan in het andere topic, nou het niet om mijn eigen paarden gaat...... Ikzal vandeweek eens uitrekenen op hoeveel dagen de merrie's nu zitten.....

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:59

even een beetje egotripje van mij Clown

ik lees dagelijks bij, maar geen tijd om te reageren Verdrietig Bloos
tis maar even om te zeggen...dan weten jullie het Knipoog
heb zo ook al een mijlpaal ofwat gemist... Ach gut

Angel vandaag 148 dagen ver
Tinkerbell 112 Knipoog

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:13

jee zeg Frenia, Angel is ook al op de goeie weg zeg!
Jij komt ook nooit uit de veulenroes zo hé Tong uitsteken

Hier alles OK, Pretty heeft nog steeds een beetje een dikke kogel smorgens op stal,maar als ik haar savonds na een dagje weidegang terug naar binnen haal,dan is alles normaal en ontzwollen.Ik kijk het nog maar even aan,het is waarschijnlijk het gevolg van de lymfangitis en misschien blijft ze er nu wel altijd een beetje gevoelig voor..
Hoop maar dat ze bij het verder in de dracht komen,er niet meer last van heeft Ach gut

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 16:18

Whaa! Ik heb GOED nieuws:

Wild Rose is vandaag gescand en het gaat super met de kleine!

@ Dreeke: Goed gehandeld, maar maak je niet te druk. Het komt vast goed!

@ Chubby & Pretty: Sterkte met de dames!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:23

Djesseka: Waaw goed zeg! Proficiat aan de aanstaande mama en haar trotse eigenares! Knipoog