[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:08

Veel inseminaties! Duimen op ook veel drachten binnen een paar weken dan.

Hier scannen ze meestal ook gewoon in de stal. Maar ik heb wel in de stal een ‘opvoelbox’. Het is een oude koeienstal en dat zal dan voor de koeien geweest zijn. Dan kunnen ze al niet zomaar meer draaien als het een iets moeilijkere merrie is.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:39

Hier werd ook gewoon altijd op stal geinsimineerd maar sinds ik het zelf doe en gewoon er nog niet heel behendig in ben wat betekend dat het langer duurt ik het zelf toch veel veiliger vind in een opvoelbox.
Wij moesten ook echt ruimte creëren om hem binnen neer te kunnen zetten. Maar blij dat dat gelukt is

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 16:33

Wij hebben zelf een opvoelbox gemaakt, degelijk en super handig. Veulen kan er ook los naast, dan kunnen de hekken dicht en kan het veulen nergens heen

Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:18

Agosh, die kleine oortjes op foto 1 zijn zo schattig <3

Baudyh, ik kan me voorstellen dat het fijn is om een opvoelbox te hebben! Voor de dierenartsen is het ook veiliger.

Zijn er hier mensen bekend met het importeren van vers sperma uit het buitenland (wel EU)? Ik moet een bepaald nummer aanleveren, maar ik begrijp niet welk nummer.

Een nummer voor de opmaak van een certificaat in TRACES voor de export van sperma.

Welk nummer bedoelen ze dan? :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:14

Ja ervaring mee, haal het zelf ook uit het buitenland. Vanaf dit jaar heb je traces import nummer nodig om sperma uit het buitenland te importeren. Die moet je in Nederland aanvragen bij NVWA, zodat je sperma mag importeren. Zonder dat nummer mag je geen sperma (diepvries of vers, maakt geen verschil) meer importeren.

De verzender moet dat nummer op de export papieren invullen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:34

Kan je dat nr ook als particulier aanvragen?

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:36

Hier is de merrie geinsemineerd. Degene die kwam insemineren vond haar nog wel wat hard van binnen. Hij verwacht maandag nog een x te insemineren. Ze had 2 follikels zitten en zijn afgespoten vanmorgen. Morgen scannen om te kijken of ze weg zijn. Duimen maar dat het er in elk geval 1 is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:45

SophievdV schreef:
Kan je dat nr ook als particulier aanvragen?

Dat durf ik niet te zeggen eigenlijk.

Hier in ieder geval niet, maar sowieso mag je hier niet insemineren thuis, alleen op erkende stal. Dus is ook niet helemaal te vergelijken.

Heb het nummer nu aangevraagd, dan zou het volgende week goed moeten komen en kan ik de merrie zelf insemineren. :=

Spannend Angelpam, hopelijk lukt het!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:15

Kan je het niet naar je DA laten verzenden? Die zal wel zo'n nummer hebben.

Ik zou ook nog wel een opvoelbox willen hebben, maar dat is qua ruimte inderdaad wel een dingetje. We hadden er wel eentje gerealiseerd tussen twee stallen, maar die vind ik echt niet fijn werken, dus uiteindelijk nooit gebruikt.

@Kabayo: Ik denk omdat die helemaal aan de andere kant van het terrein waren. We zijn wel naar de weides met merries gelopen. Enorm leuk om te zien dat allerlei wereldkampioenen nu lekker met hun veulens in het kniehoge gras stonden <3

Bij Madrona was het ei vanochtend nog niet gesprongen, ze had dus niet gereageerd op het afspuiten :( Ze was er wel heel gevoelig op, dus waarschijnlijk zou het vandaag ergens moeten gaan springen. Maandag voor de zekerheid toch nog eens scannen, mocht het dan onverhoopt toch niet weg zijn kunnen we weer insemineren. In het weekend kunnen we helaas geen sperma krijgen. Maargoed, het is er allemaal supervers ingegaan, dus het zou nog wel goed moeten zijn zou je zeggen... Dit is niet ons jaar moet ik zeggen qua merries drachtig krijgen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:18

He wat onhandig dat je in het weekend geen sperma kunt krijgen. Eigenlijk is dat ook een beetje gek. Die merrie houdt er geen rekening mee te welke dag het is..

Ik ben ook een poosje hengtenhouder geweest en in het dekseizoen stond ik extra aan. Ging de telefoon en was het een merriehouder, dan moest ik altijd direct dingen regelen. Ook in het weekend..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 23:11

Iedereen met drachtige merries weer gefeliciteerd!

GA, vervelend dat ze niet op het afspuiten gereageerd heeft. Maar als het ei vandaag ergens springt heb je een goede kans hoor! Hier vorig jaar Mishrikah maar een klein ei, wilde niet groeien. Uiteindelijk maar gewoon donderdag besteld voor vrijdag, vrijdag geïnsemineerd, dus met sperma wat donderdag rond de middag afgenomen was. Ei was er zaterdagochtend nog niet af, is misschien zelfs wel zondag pas gesprongen. Maar wel drachtig.

Het is idd onhandig als je in het weekend geen sperma kan krijgen, maar niet zo gek. Als het uit het buitenland moet komen is het niet mogelijk om het te versturen in het weekend. Is ook deels natuurlijk eigen keuze om een hengst uit het buitenland te gebruiken, aan de andere kant is er dichtbij niet echt keuze :+
Wat dat betreft ben ik nu toch wel blij met mijn diepvries, dan heb ik iig geen probleem in het weekend.

Ik heb hier ook een opvoelbox, idd gekocht bij een bedrijf die ook stallen leveren. Eerder deden we mijn eigen merries wel in de stal, maar toen ik een paar vreemde merries had staan waarbij het een drama was, heb ik heel snel een opvoelbox aangeschaft. En nu wel echt heel blij mee, zou niet meer zonder willen.

Vulina, wat ideaal die opvoelbox waar het veulen ook naast kan. Doen de merries dan wel voorzichtig met het veulen? Ik heb merries die echt een hekel aan scannen hebben en soms helemaal dwars in de box gaan staan, daar zou ik geen veulen bij in durven te zetten.

Dais, ik zou het idd naar je DA proberen te laten versturen, volgens mij hebben die wel zo'n nummer.

Gisterochtend Rakizah weer opgehaald op de kliniek, ze was donderdagavond laat geïnsemineerd. Dus we mogen op het wachtbankje. Alles zag er bij haar wel perfect uit, maar goed dan nog moet je geluk hebben.

Morgenochtend Aleeyah weer scannen. Ze bleek dus donderdag zoals verwacht niet drachtig, ze had een follikel van 2,5 cm, leek wel wat hengstig te worden. Dus morgen eens even kijken hoe ze ervoor staat.
Qua sperma, Aleeyah wordt met vers geïnsemineerd, maar is wel een dingetje met deze HH. Vorige keer waren dus de testresultaten van de hengst niet binnen, omdat dat pas geregeld werd toen ik zei dat ik haar hengstig gespoten had, terwijl ik 3 weken daarvoor al had laten weten wanneer ik hengstig zou spuiten.
Nu had ik 2 weken geleden laten weten dat ik 4 mei ging scannen en dat als ze niet drachtig was we met haar hengst konden dekken. Kreeg ik donderdag terug dat ik het wel op tijd moest laten weten, want nu stond de veewagen bij de garage.. Echt |o
Nou ja, we zien wel hoe het nu weer loopt, ik neem aan dat er wel vervoer geregeld wordt.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 00:35

@Goldenarrow : Jeetje, wat oliebol zeg.... Het zit je niet mee dit jaar, snap dat je het beu bent.
Ik duim heel hard mee voor jullie !! Jammer dat het ei er nog niet af was, inderdaad lastig als je geen sperma kunt krijgen in het weekend.

@Quir : Interessante informatie weer, onze merrie die niet reageerde had inderdaad allemaal kleine follikels , wellicht daarom niet gewerkt ! Weer wat geleerd.

@Ladygiroc : Wij spuiten hengstig op advies van de dierenarts, die vraagt wat ik wil en het is per merrie verschillend. 3 zijn hengstig gespoten dit jaar, de rest gewoon via het natuurlijke regime.

@Sophievdv: Yeah, welkom op het wachtbankje :j :D

@Kabayo : Wat superfijn dat de ronde zo goed is gegaan ! Welkom op het wachtbankje :j Die pallet in de trailer onthoud ik even voor het echte jonge grut, mochten ze een keer mee moeten. Heb er altijd zo'n hekel aan als ze zo jong zijn om ze mee te nemen, maar soms is het nu eenmaal nodig.

@Dais_ : Zo, dat sperma heeft een hele weg te gaan voor het over is, zelf geen ervaring met het hele proces helaas, wel interessant om te volgen :j

@Baudyh: Oh heerlijk , een opvoelbox ! Ik vind het ideaal dat we er 1 hebben, voordat we hier stonden ook in de stal scannen, maar dit is veel veiliger voor iedereen. Mooie box

@Muronia : Mooie kudde heb je daar inmiddels lopen ;) Je jongste is echt een buffel, prachtig !

@Angelpam : Welkom ! Ik duim met je mee

@MdWStables : Het begin gemaakt, succes

@Vulina : Zelf maken kan inderdaad ook :j Handig gedaan zo

@Al_Zawraa : Rakizah op het wachtbankje.

Toch vervelend als je zelf dan goed communiceert dat het dan alsnog lastig verloopt. Dekt de hengst verder niet veel ?

Hier bij Odessa en Noalynn het ei weg vrijdag, de bonte nu 3 dagen gespoeld just to be sure.
Gisteren was het voor mijn 'kleine' kind ook tijd om geïnsemineerd te worden, haar allereerste keer, ze deed het met steun van haar grote vriendin echt supergoed.
Ze vond het wel erg spannend, maar bleef braaf.
Afbeelding
Wat gaan we doen baas :+

Afbeelding
En rustig stil staan tijdens insemineren, haar vriendin dr ogen vielen er bijna uit :')

Maandag scannen of het ei weg is, dan ook de 16 dagen scan voor 2 andere merries. En doorrrrrr :+

Zal blij zijn als het dekseizoen weer gedaan is, ben meer op stal dan thuis op dit moment :o

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 09:07

Hier zijn de follikels niet weg. Morgenochtend weer scannen en waarschijnlijk weer insemineren.

Wij scannen op de poetsplaat met 2 balen stro erachter.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 11:18

Angelpam. Duimen dat morgen, mooi op de eisprong geinsemineerd kan.

Cheytjuh. Wat een berg merries ben je ook aan het dekken. Duimen op dracht. De veulens zijn voor de verkoop?

Az. Duimen dat het bij rakizah gepakt heeft. Wat een gedoe met deze hengst. Als ik het goed begrijp staat deze niet bij een dekstation. Zou wel nu zo netjes zijn dat ze het gewoon regelen. Anders zou ik persoonlijk er helemaal klaar mee zijn.

Goldenarrow. Duimen dat ei alsnog springt. Dat is wel waardeloos dat de hengsten niet dekken in het weekend

Mdwstables. Welke hengst heb je voor fleur gekozen?

Kabayo. Dat klinkt positief. Duimen draaien

Super handig die opvoelboxen.

Hier niet deze luxe. Gelukkig zijn die van mij super braaf.

Wild Thing vandaag gescand. Hij kwam eerst maar niet in beeld uiteindelijk wel een schaduw :roll: ik ben daarom maar even gaan stappen, dierenarts moest er nog een scannen. Daarna opnieuw geprobeerd. En jahoor we hebben hartslag *\o/*

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:56

AM horses gefeliciteerd met de dracht.

Ik merk dat ik er weer even in moet komen om actief mee te praten. Sorry dat ik niet op iedereen gereageerd heb.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:22

Hier ook een opvoelbox.
Vind ik ook wel n musthave voor de veiligheid van de dierenarts. Meeste doen het hier ook niet zonder opvoelbox. Vind ik erg begrijpelijk.
Ik ga m alleen anders neerzetten.
Nu gaan ze via de zijkant erin en voorkant eruit.
En wil nu via achterkant erin en dan via zijkant eruit.
Hier past het veulentje er ook in.
Ik heb een zoekopdracht op marktplaats gezet en toen heel snel gereageerd en direct opgehaald.

Ben wel blij dat ik er maar 2 heb dit jaar, al vind ik het ook spannend of de tweede dan wel pakt. Want 1 veulentje is ook zo saai.

Wat een gedoe met die arabieren hengsten zeg! Dan ben ik blij dat ik met KWPNers fok :').

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:33

Hier hou ik t veulen altijd vast of t huppelt in het gezichtsveld van de merrie. Na een poosje huppelt t gewoon weg en boeit t de merrie toch niet meer _O-
Leuk proces.

Hier heb ik tot voor dat we m hadden ook gwn opvoelen in de stal en dichtzetten bijvoorbeeld in de trailer. Maar wat een uitkomst die box.. wij hebben ook wel even zitten stoeien met hoe neer te zetten. Nu staat die niet mooi maar wel praktisch :))

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:18

AM:yes hartslagje, gefeliciteerd!

Goldy en Cappuccino zijn weer thuis. Goldy mag plaatsnemen op het wachtbankje!
Afbeelding

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:35

Gefeliciteerd met het hartje AM!

Hier helaas Merel terug hengstig. Wil nu niet meer vlotten. Hopelijk Quinn wel drachtig…

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:33

Cheytjuh jammer dat het met de bonte niet zo wilt lukken. Helemaal omdat alles gewoon inorde lijkt. Maar hopelijk deze ronde meer geluk. Heb je al eens gewisseld van hengst? Fijn dat het insenimeren rustig ging.

Goldenarrow balen zeg. Het vlot idd niet zo bij jou. En dan ook nog hengsten wat tegen zit kwa sperma -O- hopelijk is het met madrona klaar nu.

Quir heel interessant die uitleg. Dankjewel daarvoor.

Ladygiroc denk dat je hengstig spuit als ze bv geen goede cyclus hebben of niet hengstig willen worden uit hun eigen. Welke hengstigheid je pakt kies je zelf. Ligt eraan vanaf wanneer je een veulen wilt.

Sophievdv Fijn dat het ei weg is, nu aftellen maar.

Dais jeetje dat is een gedoe om het bij jou te krijgen :=

Baudyh Mooie opvoelbox zeg :D
Wij zien hier een trailer aan het verbouwen tot opvoelbox. Binnenkort is die af normaal.

Muronia idd mooi plaatje zo samen <3

Kabayo Fijn dat het ei weg is *\o/*. Nu aftellen maar.

Angelpam welkom :j hopen idd maar op 1.

Mdwstables ben benieuwd voor welke combis je zal gaan dit jaar.

Al_zawraa jeetje zeg. Ik hoop toch echt van harte dat ze deze keer wel sperma kunnen sturen. Gaat het altijd zo lastig bij Arabieren? Jij en golden arrow hebben allebei Zo issues met sperma krijgen precies.

Am_horse jaaa een hartslag *\o/*

JennyK hopelijk is ze netjes drachtig.

Knolselder balen zeg dat het zo stroef gaat nu.

Hier is inmiddels Lexie idd hengstig en vandaag voor de 2de x gedekt. Morgen mag Blue weer als ze nog wilt. En we hebben een nieuwe merrie. De dochter van Blue hebben we terug gekocht door omstandigheden. We hadden vorig jaar hartzeer toen ze weg ging eigenlijk dus totaal niet erg dat ze terug us. Ze zal gedekt worden door Booster. Heel benieuwd. Is een knappe dame ( sokken hebben ze daar eraf gehaald een tijd terug..)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:34

Gefeliciteerd AM, mooie in beeld ook. Eerst was die zeker nog een beetje camera schuw :')

Fijn dat je ponies weer thuis zijn Jennyk. Zit de hengstenhouder kort bij dat je ze voor de eerste dracht scan naar huis haalt? Snap wel dat je ze graag weer thuis wil hebben.

Jammer Knolselder, apart dat ze nu minder goed pakken dan de eerste merries. Maar er is nog tijd.

Hier is nu de eerste week om. Merrie lijkt haar normale zelf dus die geeft geen hints of het gelukt is of niet. Dat wordt dus nog ruim een week wachten voor we het weten. Tijd kruip voorbij.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 19:35

knolselder: dat is balen, ging het in het begin zo lekker en nu niet meer. Duimen voor Quinn, op hoeveel dagen zou die nu zitten?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:37

Quinn zit nu op dat 15.
Het is dat ik ze ook liefst wat spreid per 2 of 3. Maar op den duur is dat bijna niet meer mogelijk als ze niet pakken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:45

AM fijn, nu mag het lange wachten weer beginnen.

Jazzejam sorry ik had verkeerd gelezen, een week onderweg dus. Nog een week en een paar dagen te gaan. Hier net zo hoor, ik merk ook niks aan haar.

Knolselder wat jammer dat het wat minder goed lukt nu. Hopelijk quinn dan wel raak. Wanneer laat je haar scannen? Veronia zit nu ook op 15 dagen.

Nieky het gaat maar door bij jou, hoeveel heb je in totaal op de planning? Wel fijn dat je je merrie terug hebt nu.

Jennyk welkom op het wachtbankje!

Nou, dag 15 is om, op naar dag 16. Tot nu toe niks spannends maar elke keer als ze met de ruin neust, hou ik mn hart vast. Nog 2 nachtjes slapen, dan weten we meer.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:04

Ik kijk vooral de komende dagen met de hengst of ze wel of niet hengstig wordt. Ze was vorige ronde duidelijk hengstig. En dan scan ik waarschijnlijk komende week een keer.

Spannend Veronia ook 15 dagen! Ik herken dat neuzen…
Wiske ging gisteren ook naar de hengst kijken, weg van de kudde. Maar toen ik echt ging schouwen werd ze toch boos :')