[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:25

AM: nou je zou idd flink balen als morgen het ei weg is en je niet geinsemineerd had! Toch goed dat je je gevoel gevolgd hebt!

quir: zo op de foto zien de hengsten er goed uit.

muronia: je weet bijna of ze drachtig is!

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:28

Goed gegokt am! Zou ik ook gedaan hebben. Soms moet je je gevoel gewoon volgen.

Ik duim met je mee Claudia. Ik hoop van harte dat ze beide drachtig zijn!

Onze pony Linda is vandaag voor eerst gedekt. Dinsdag nog weer en dan kijken wanneer ze afslaat

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:41

Jaaaaaaaaaaa Kabayo! *\o/*

Tinniie, gefeliciteerd met je verjaardag en dr dracht van Satinka *\o/* Jammer van Jade -O-

Mooie foto weer van White Dream! <3

Kabayo, ik ben ook gewend om om de dag te dekken tot ze afslaan en dan dag 17/18 na de laatste dekking te scannen.

Muronia, dat wordt weer een extra spannende tijd voor jou!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:44

Muronia, spannend, hopelijk zit er een vruchtje en kan je het behouden met de regumate.

Corina, leuk! Hopelijk mooi drachtig.

AM, top, samen wachten tot morgen voor eisprong dus!

Quir, wat woon je daar mooi zeg!

Ik ben ook wel geïnteresseerd in de fillyplus. Hoelang is dit houdbaar?

Hier gisteren de merrie geïnsemineerd en morgen ochtend wordt ze weer gescand.
Vandaag stond ze nog te knipperen dus vrees ervoor.
Ook suuuuper tof maar niet helemaal in dit topic maar ben toch te trots; vandaag officieel Z2+2 door bij ons debuut 227,5 te rijden *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 19:49

Corina leuk! Ben benieuwd.

Balko gefeliciteerd met jullie Z2 debuut! Mooi begin ook. Hopen dat het ei morgen toch weg is.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 20:02

Gefeliciteerd met je debuut! Mooi resultaat ook. De potjes FillyPlus die ik hier nog heb staan zijn nog tot maart 2024 goed :P

Vandaag was de dierenarts hier om de paarden te enten. We komen bij Savannah en hij zegt: 'Zo! Wanneer is deze uitgerekend dan?'. Ze is pas net 1 maand drachtig :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:01

Goldenarrow enten op zondag? Is maandag niet goedkoper :P Hihi is ze al lekker breed? :+

Balko wow wat een punten! Gefeliciteerd!

Cynthia heb je al een keuze kunnen maken?

Corina gave hengst heb je voor je pony. Heel erg benieuwd naar dat veulen!

Amhorses ik zou het ook zo gedaan hebben (als ik het kon). Benieuwd naar de scan morgen!
Lol dat filmpje. Ja nee dat gaat niet werken :=
Prachtige foto's van White Dream <3

Claudia heb eigenlijk geen ervaring met moeilijke merries. Hopelijk heb je iets aan de tips. Ik duim zo hard voor jou! Gun het je zo dat ze beide dragend zijn :j Leuk een stal wedstrijd. Ze zijn knap <3

Quir hahaha ja. Ze was heel braaf. Perry is in mei 2 jaar oud. Hij dekt Zilver en dan breng ik hem naar huis als wij drachtig scannen met 18 dagen. Thuis mag hij nog een ijslander dekken. Heel misschien is er nog een fries voor hem, maar dat is nog even afwachten.
Prachtige jonkies heb je daar <3

Meganvr jeej hengstig *\o/* Das stap 1 haha

Fijn dat jullie het ook zo zouden doen. Een oft andere manier heb ik er niet zoveel vertrouwen in dat het lukt deze ronde. Geen idee waarom. Misschien omdat ik het nu zelf doe :=
Ze zijn nog verliefd. Morgen weer dekken
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:17

kabayo: ahh wat lief!

megan: fijn dat ze hengstig is!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 21:47

Nobel01 nobel duim voor je dat ze drachtig is.
Wel of niet wegbrengen blijft altijd lastig.

jennyk fijn dat ze weer thuis is, gaan voor je duimen

LaDonna75 was de vorige keer de eerste hengstigheid van het seizoen? Sommige zijn de eerste keer wat heviger hengstig en tonen daardoor meer.

Luna2006 spannend! Ga voor je duimen

Tinniie balen dat Jade niet meer drachtig is -O- Maar fijn dat satinka wel drachtig is.

Knolselder sorry geen ervaring mee. Maar waren dit jaar wel meer merries erg traag. Maar ken ook een merrie die gewoon niet hengstig wordt al ze een veulen aan de voet heeft. Eenmaal veulen eraf, geen probleem.

moner op hoeveel dagen na het insemineren zit ze nu?

Kabayo ja om de dag, daar zou ik ook voor kiezen.

meganvr begin is er, hengstig!
Ik heb juist bewust gekozen om nu al te beginnen. Meestal rond eind april gaat hier alles op stal weer 24/7 naar buiten (mits het weer het toelaat natuurlijk). Liever een maart veulen zodat ze nog even met de nacht op stal kunnen in het begin.
En stalhouder laat liever niet 1 paard alleen achter in de nacht op stal, wat ook begrijpelijk is.
Hoewel, Bo dr vorige veulen was van 24 april (ja is vandaag 6 geworden) maar die nacht vroor het :brr: blijft lastig

AM wat is hij toch braaf <3 knappe kerel
Ideaal als je het zelf kan doen, en je hebt het ook nog zo voor handen.

Muronia super leuk zo'n onderlinge op stal, en wat je zegt: even wat anders.
Ze zien er echt super uit, glimmen als spiegels

Quir verhuizing van de mannen goed gegaan? Wat zal het stil zijn zonder ze thuis :(:)

corinadrenth duim dat het gaat lukken

Balko waiuw terecht dat je trots bent, mooie punten hoor!
Duimen dat het ei weg is.

goldenarrow wat een luxe op zondag enten. Oeps iets in te goede conditie

Hier verder weinig te melden nog, nog steeds op het wachtbankje.
Stalgenoot vroeg gisteren al, is Bo drachtig? Geen idee, de 30ste scannen.
Haha opgevallen dat Bo wel bijzonder blij is, en dat is ze idd ook. Ook enorm knuffelig. Zou moeders het dan toch als eerste goed gezien hebben haha?
We wachten af

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:06

Normaal is doordeweeks wel goedkoper, haha. Maar dit is naast onze dierenarts ook een vriend van ons en hij woont 500 meter verderop. Dus doordeweeks is hij enorm druk en doet hij alle 'normale' klanten, en bij ons komt hij dan gewoon een keer tussendoor zodat we ook even gezellig een kopje koffie kunnen doen. En hij zit ook in de Arabieren, dus we komen ook altijd even bij elkaars veulen kijken als er weer wat geboren is.

Wat kijken ze toch lief naar elkaar Kabayo <3

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:11

@Kabayo wij dekken altijd om de 36 uur.

Dus bijv maandag ochtend, dinsdagavond, donderdagochtend, vrijdagavond enz. Sperma kan zo 48 uur overleven maar wij doen liever iets korter erop. Eigenlijk altijd alles in 1x drachtig gehad met die manier. (Nu niet meer zo want hengst staat gewoon in de wei erbij :'))

En dan tot de merrie afslaat.
Dan dag 16/18 na de laatste dekking scannen.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 22:48

Cp. Thor kan nu dekken wanneer hij wilt :') merk je nu dat hij vaker dekt of op het hoogtepunt van de merrie?

Kiki. Klinkt wel veelbelovend alle gedragsveranderingen :):)

Kabayo. Verliefd stelletje. Nu duimen op dracht.

Goldenarrow. Oeps, al goed breed dus :=

Balko. Geef met dit mooie debuut. Welk paard was dit nu?

Corinadrenth. Leuk. Ook nog een shet veulentje in de maak

Muronia. Meer kun je niet doen. Ik duim dat het gelukt is.

Nou Nigrante stond ineens mega hengstig :') veulen beschermen voor de andere paarden? Nee kont ernaar draaien en pissen
Afbeelding

White Dream moest toch dekken dus vanavond er gelijk in gestopt. Voelde top aan. Odilia was al wat stugger. Dus ei moet nu wel weg zijn of gaan. Ik ben benieuwd naar de scan morgen

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 05:03

meganvr schreef:
meganvr begin is er, hengstig!
Ik heb juist bewust gekozen om nu al te beginnen. Meestal rond eind april gaat hier alles op stal weer 24/7 naar buiten (mits het weer het toelaat natuurlijk). Liever een maart veulen zodat ze nog even met de nacht op stal kunnen in het begin.
En stalhouder laat liever niet 1 paard alleen achter in de nacht op stal, wat ook begrijpelijk is.
Hoewel, Bo dr vorige veulen was van 24 april (ja is vandaag 6 geworden) maar die nacht vroor het :brr: blijft lastig

Bij mijn wei staat aardig wat wind en dat is niet erg fijn voor die jonkies dus vandaar die keuze. Als het volgend jaar hetzelfde is als dit jaar in maart is t 10 keer niks :') De dames gaan wel bij mn andere plek bevallen maar ik wil ze niet te lang onnodig van de kudde scheiden. Al komt het me ook wat beter uit als ik nog een ronde wacht aangezien ik 2 zieke leblammeren heb rondlopen die 6 keer per dag de fles krijgen…

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 07:36

GA, handig zo’n vee arts! Ook fijn dat hij zo dichtbij woont bij spoed.
Hier moeten ze van aardig ver komen. Bij spoeddienst hebben ze het samen met 2 andere klinieken en hebben ze een aanrijtijd van dik half uur als je pech hebt.
Gelukkig hebben we door de kalveren veel ervaring met de bevallingen.

@Kabayo, kan dat dekken nou ook niet goed gebeuren?
Heb echt 0 verstand van natuurlijk dekken :').

@ CP, scheelt een boel werk gewoon de hengst erbij in!

@Kiki, dat geeft goede hoop!

@ AM, scan je Nigrante dan ook eerst of stop je er gewoon wat in.
Ik had eentje mee die niet voor de fokkerij was en ook niet van mij. Reed ik voor iemand anders.
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 07:53

AM: dat is handig dat je dan direct kunt insemineren! Ik ben benieuwd naar je scan vandaag van Odilia!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 07:58

Oh, dat vind ik wel heel lang, een half uur! :oo We hadden laatst helaas een doodgeboren veulen en toen de merrie bezig was met bevallen en het al slecht leek hebben we onze DA gebeld en hij stond hier echt binnen 2/3 minuten. Dat is wel echt enorm fijn. Dienst of geen dienst, hij staat er altijd bij ons. Helaas was voor dit veulen niks meer te doen, maar dat lag niet aan de aanrijtijd in ieder geval.

Haha AM, wel fijn dat ze zo goed toont!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:05

Hier duurt het minstens 3 kwartier voordat ze er zijn in de nacht of het weekend helaas. Ik heb voor de normale dingen dap Onstwedde. Zij zijn er alleen door de weeks. In de nacht of het weekend werken zij samen met de kliniek in Veendam en daar heb ik slechte ervaringen mee plus dat ze ook niet naast de deur zitten. Voor spoed/weekend/nacht/ingewikkelde dingen heb ik arts en dier Klijndijk, maar ook daar een aanrijtijd van 3 kwartier a een uur.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 08:14

goldenarrow, Ideaal hoor zo dichtbij en bevriend.

cp112, ideaal nu gewoon in de groep.

AM, oh kijk top. Hopelijk beide drachtig straks

meganvr, ja dan is het idd wel lastiger. Hier kunnen ze altijd van de weide weer naar de paddock waar schuilstallen staan.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:32

Wat ik al dacht bij Odilia geel lichaam die is gisteren af gegaan. Dus mooi op de eisprong. Ik blij dat ik niet heb gewacht :')

Liezella woensdag insimineren. Ei van ik dacht 4.5 maar nog echt rond.

Nigrante ook maar gescand. Ei van 5.2 baarmoeder zag er mooi uit. Baarmoedermond zacht. Wist ik natuurlijk al ;) morgen nog één keer insimineren. Dan is zij ook klaar

Zou mooi zijn als alles drachtig wordt in één keer. Kan ik volgend jaar voor 3 merries te gelijk waken :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 09:44

Cp112 dat is wel makkelijk in de groep :j Klinkt inderdaad wel logisch wordt dekken

Amhorses wat super! Juiste moment gedaan!
Gaat lekker bij jou :D

Goldenarrow fijn de dierenarts zo dichtbij! En inderdaad, dan kan het ook wel op zondag :P

Balko mijn angst is dat hij niet klaarkomt zegmaar. En dat er dus niks gebeurd :+
Mooie merrie op de foto

Hier niet zo'n goede hoop. Hij was erg bezig met de paarden die op stal stonden, de honden buiten en andere dingen in de omgeving. Hij was ook erg aan het ouwehoeren. Steeds in de benen bijten. Ook gefrustreerd omdat hij er niet goed bij kon. Hij zat er wel meerdere keren in. Maar stijf er uit. Geen idee hoe of wat maar denk niet dat het gelukt is... Wil einde middag weer proberen. Zit eraan te denken om ze beide los te doen. Kunnen ze het even zelf uit zoeken. Als wij helpen gaat hij ons bijten :') Baal er van, maar ja. Stokmaat verschil. Ik wil het 2 hengstigheden proberen. Dan ga ik gewoon voor KI met een fries als dit niet lukt.
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:15

Ik zie hem eigenlijk zelden tot npoit dekken. Wanneer ze zo natuurlijk gehouden worden in de kudde en je hebt een goed opgevoede hengst, wat ook niet onbelangrijk is, dan wordt er bijna alleen 's nachts gedekt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:24

AM dit klinkt als een goede ronde voor de 3 dames! Goed dat je je gevoel hebt gevolgd dus!

Elina balen, hopelijk lukt het vanmiddag beter dan. Is er geen plek waar minder afleiding is voor hem? Zonder andere paarden in de buurt?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:30

De paarden staan op stal. Die ziet hij niet. De plek waar we dekken is heel rustig en eigenlijk geen afleiding. Hij hoorde andere paarden hinneken in de verte en onze hond liep toevallig los op het erf. Denk dat het straks beter gaat, dan is ie wat energie kwijt. Hij was wat aan het kl*ten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:38

Dat natuurlijk dekken is nog niet zo simpel als het lijkt. Zeker met zo'n jonkie is het best lastig. Hij is 2 toch? Of 3 dit jaar?

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-22 10:43

Kabayo : Dat dekschema om de dag heb ik ook gedaan bij mijn friesexandalusier merrie. Zij heeft in totaal 3x bij de hengstenhouder daar gestaan en alles is met de hand gedaan. Bij mij heeft het geen baat gehad. Merrie 3x niet drachtig. De hengstenhouder vertelde wel dat dit bijna niet voorkomt als je het op die manier doet. Dus hopen op een zegen voor jou! Ik had gewoon dikke pech denk ik met mijn merrie.

Tinniie : Gefeliciteerd! Jammer dat de vrucht heeft afgeworpen bij de andere merrie. Jij woont in Belgie toch? Ken jij toevallig de DA Jef Desmedt ? Mijn Boston gaat daarheen. Ben verder niet bekend met hem, maar hoor super verhalen over die man.

Hoe zetten jullie merrie en veulen trouwens op de trailer? Ik ben van plan om het tussenschot er uit te halen, van voor wat hooibalen neer te zetten zodat Diamond niet onder de voorstang door kan en dan eerst Diamond er in en dan vervolgens Boston vast. Diamond gewoon los. Het is de eerste x voor ons beide ( eigenaresse van stal en ik ) dat wij een veulen moeten mee vervoeren namelijk naar een locatie.