[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:15

J_emma, jij werkt toch ook in het onderwijs? Misschien jij ook geluk met de meivakantie?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:15

Gefeliciteerd Rowan en Dennenboom met jullie zwarte beauty’s!

Cio ik ken wel wat Frans, maar ben geen toll :+ ik wil wel kijken of ik kan helpen?

Tanja84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:19

We hebben weer beeld...op na een betere n8 :Z
Afbeelding
Alles eens uitgetrokken en opnieuw ingestoken...hopelijk blijft hij nu werken _/-\o_

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:20

Knap veulen denneboom!!

Ondertussen hier *\o/* *\o/*
Afbeelding

Ik hoop binnen de week een veulen. Melk test 6.0 maar kan nog voller

Afbeelding

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:21

@dustinlover: gefeliciteerd *\o/* is alles goed gegaan?

@dennenboom: wat snel gegaan dan en toch alles goed zonder hulp. *\o/* gefeliciteerd, mooie fotos! Wat is de reden dat het veulen de biest via de sonde kreeg? Dat de nageboorte er niet af kwam of veulen de tepel niet kon vinden?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:22

Ik vertrouw niet op het alarm. Ik vind het hoogstens een extra stukje bewaking, maar heb al veel te vaak mee gemaakt dat het alarm niet of veel te laat af ging. Met Rossi is hij ook nooit afgegaan. De nachten er voor wel 10000 keer :P

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:25

Ik lees hier van veel mensen dat ze waken. Maar waarom dan en hoe dan?
Waken jullie omdat jullie geen camera /birth alarm hebben?
Ik wilde gewoon op birth alarm vertrouwen. En ik word elke nacht wel paar keer wakker standaard. 1 a 2 x dus dan check ik ook altijd ff de camera.
En hopen dat het savonds/snachts komt....
Of op mijn vrije dagen overdag.
Anders kan ik er nog niet bij zijn.
Ik werk 12 km verderop van stal.

Ik heb camera gekocht en hangt al 2 weken in de stal. En het weekend haal ik het birth alarm op. Mijn maiden merrie is vandaag 320 dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 24-03-21 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:27

Ik zet ook wekker. En kan nu de ph testen.
Alarm alleen ben ik niet gerust in. Die gaat sowieso maar af als ze plat gaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:32

Vulina schreef:
Ik vertrouw niet op het alarm. Ik vind het hoogstens een extra stukje bewaking, maar heb al veel te vaak mee gemaakt dat het alarm niet of veel te laat af ging. Met Rossi is hij ook nooit afgegaan. De nachten er voor wel 10000 keer :P

Dat. Ik zou het ook niemand aanraden om er volledig op te vertrouwen :=

Ik heb nog maar 5 veulens gefokt, maar daarvan heeft die bij 1 (die veel te vroeg kwam) ons gewaarschuwd en ik denk dat dat wel goed was voor het veulen. Maar bij de rest van de veulens is die niet af gegaan voor het veulenen.
Maar die ene is het me toch waard geweest :j

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:36

Ik zou er ook niet op durven vertrouwen. Zul je zien dat je een staande bevalling krijgt. :')

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:37

Het is echt niet bij te houden hier, ik lees af en toe bij maar op iedereen reageren zit er niet meer in -O-
Gefeliciteerd met de veulens! Ik hou dit topic wel stilletjes bij voor de veulenfoto’s :=
Moet toch nog 45 dagen wachten tot uitgerekend hier (+14 dagen als ze weer lekker gaat overdragen..)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:38

Selente schreef:
Ik zou er ook niet op durven vertrouwen. Zul je zien dat je een staande bevalling krijgt. :')

Dat idd.
Deze merrie had toevallig vorig jaar staand en dit jaar liggend. Kan er alsnog niks van op aan

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:39

Maar wekker zetten vind ik nog veel onbetrouwbaarder dan alarm. Juist vlak voor de bevalling zijn ze even heel rustig is mijn ervaring

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:43

Tamaramt Ze was wel heel zoekerig maar kon de tepel niet vinden. Daardoor werd ze steeds sneller moe en ging ze weer liggen en staan maar dat kost veel kracht. Waardoor ze minder doorzocht. Dierenarts wou graag via sonde zodat ze zeker wist dat het echt in de maag terecht komt en hoeveel. Ze lijkt de tepels nu wel te vinden. Spenen zijn nat gesabbeld en mondje is ook vochtig :)

Luna die ontwikkeld ook al mooi verder

Voor de rest iedereen bedankt voor de felicitaties +:)+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:48

Ik gebruik de combi ook, wekker en alarm. Maar als het gedrag/uier etc af wijkt blijf ik wakker. Dus het alarm en de wekkers zijn meer voorstadium.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:55

fokfanaat schreef:
Maar wekker zetten vind ik nog veel onbetrouwbaarder dan alarm. Juist vlak voor de bevalling zijn ze even heel rustig is mijn ervaring

Oh echt? Ik heb die ervaring niet integendeel ik vind best dat ze serieus tijdje onrustig zijn voor het echt wel in gang gaat. Zoals stal verbouwen, staart constant slaan. Niet kunnen stilstaan voor vijf min. Willen liggen nee toch niet.
Ik heb nog nooit eentje gehad die stond te slapen en ineens bam neer veulen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:06

Maar als birth alarm zo onbetrouwbaar is waarom word het dan zoveel gebruikt?
Ik hoor van veel bekende fokkers die er goede ervaringen mee hebben. Enkel ooit vals alarm als ze idd plat slapen.
Ik wilde birth alarm als leidraad gebruiken icm camera.
Melkteststrips koop ik morgen ook nog en ik ga sowieso elke dag naar stal om de uier te checken en of ze eet en evt temperaturen etc.
En elke avond tussen 22.00 en 23.00 check ik nog een keer de camera. Snachts ook nog regelmatig 1 of 2 x als ik wakker word..sochtends om 5.00/5.15 checkt mijn vriend de camera.
En in sowieso weer om 6.30/6.45 en rond 9.00/9.45.
Rond 7.00 is staleigenaar ook in de stal om te voeren, rond 8.15 tot 9.00 ook weer ivm uitmesten, rond 10.00/10.30 ook weer ivm op de wei zetten.
Rond 16.00/17.00 weer binnen halen vd wei etc etc
Checken/kijken mbv camera doe ik zo al 2 weken.
Vanaf dit weekend het birth alarm erbij en zodra de uier nog meer groeit of nog meer veranderingen zijn dan ga ik natuurlijk vaker checken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:24

Ik vind het een handig hulpmiddel, maar ik zou het nooit alleen gebruiken of in combi met enkel camera. Ik kijk liever een keer extra, dmv wekker zetten. En dan kijk ik enkel op de camera hoor. Meestal slaapt mn merrie snachts, of knabbelt. Doet ze iets anders? Dan kijk ik het even langer aan.

Maar zodra ik iets in gedrag merk, of het uier lekt melk. Blijf ik de nachten wakker.. Dus ja. Het alarm kan dan in principe ook wel af.. In theorie.
Zondag was de merrie onrustiger dan anders na het voeren toen ik weer in huis was. Dat was ook het punt dat ik snachts wakker zou blijven. Nja, t was er voor de nacht..

1 keer kwam het veulen dus te vroeg, ging het alarm af en was het ook w t f momentje. Toen hadden we ook nog geen wekkers snachts, want het uier was wel gevuld maar niet dat je zegt we gaan het in de gaten houden.. Was ook puur geluk dat ik het alarm op tijd om had gedaan. Was meer van: hij is klaar, even kijken hoe de merrie slaapt snachts. Nou.. Voila.

Zo heeft ieder z'n eigen manier en kijk erop. Ik heb liever 3 keer extra, dan 1 keer te weinig om het zo even te zeggen.
En je weet het uiteindelijk nooit. Ze verrassen je altijd.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:27

Bijleespost! :D

keresa: Dat is ineens snel gegaan! Gefeliciteerd! Wat een koppie <3
Muronia: Ik ben het helemaal met je eens. Genoeg lengte in de bovenlijn, een goed fundament en een fijn karakter zijn voor mij de drie belangrijkste punten om op te letten. Een paard moet functioneel zijn, dus een moderne hengst kan mij nog zo interessant gefokt en talentvol zijn, als ze teveel in het vierkant model staan en ik heb er geen merrie voor die de lengte wel kan geven, dan gebruik ik ze niet. Gelukkig zijn er ook een aantal moderne dressuurpaarden die wel genoeg lengte geven. Desperado is er een van. En waar dat veulen blijft vraag ik me ook af :') . Bij jouw merrie zit er al wat schot in de zaak!
Ennasil92: Die is lang bij de moeder gebleven! Wel fijn als dat kan.
immii_clarr: De smid had geen gelijk, veulen is er nog steeds niet :\ . Bedankt voor je feedback over de B&B trouwens!
AfroAnita: Dat is altijd de grote vraag bij maidens. Ik weet van Deja ook nog niet zo goed wat ze doet. 2 jaar geleden verraste ze ons compleet en was ik niet eens in Nederland toen ze beviel (het was toen ook te vroeg), dus ik weet niet goed wat haar seintjes zijn. Vorige eigenaresse zei wel dat ze het niet zo goed aangeeft, dus we houden het goed in de gaten.
wayoflife: Goed om te weten over Fynch Hatton! Dankjewel voor de info :)
essie_blue: Je kunt in ieder geval beter slapen nu ze minder ligt, haha :D
Dustinlover: Gefeliciteerd!! Denk aan jezelf he, nu even bijslapen :(:)
ual_95: Als ze zo klein zijn past een 1,5 wel toch? Ik vervoer liever in een 2 paards, maar wanneer ik ze vervoer zijn ze vaak al wat groter.
Symke: Wat heftig dat het de vorige keer mis is gegaan. Een speciekuip op een tafel zou wel kunnen werken als je het vast kan zetten (niet dat hij eraf lazert als ze er een keer aan trekken) en het veulen er niet onder kan komen.
Fleuribelle: Wat fijn dat de geboorte volgens het boekje is gegaan en wat een knap kind! Is de nageboorte er nu helemaal af?
Selente: Bedankt voor je feedback over de merriebegeleiding/B&B!
KahluaB: Beste buik! Mooie aan de maat is jouw merrie :j
smeetje_x: Ze heeft inderdaad al best wat uier voor 257 dagen. Goed in de gaten houden! Fijn dat ze nog zo fit is, als ze niet aangeeft dat het haar te veel is, kun je nog best een beetje met haar hobbyen toch?
davinci2412: Mijn eerste gedachten is inderdaad dat de merrie toch van de eerste inseminatie drachtig is. Het zou niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurd. Ik ben benieuwd wat de DA gezegd heeft.
AM_Horses: Mijlpaal! Nog even volhouden! En Sammie gaat ook goed! Ben benieuwd hoe lang het nog duurt.
Vulina: Wachten duurt laaang… :O Ik heb trouwens de merries een maand van te voren ontwormd inderdaad. Beetje jammer dat je merrie de stal omgespit heeft :=
Luna2006: Super fijn dat Katootje veilig is!
baudyh: Vlotte jongen dus!
Cioccolato: Heerlijke foto’s <3 Ik wil wel helpen met de naam. Ben niet perse goed in Frans, maar vind het wel leuk om te puzzelen.
Fotsy: Weer een beetje progressie. Ze komt er wel :j
tamaramt: Ik liet eerder het veulen altijd met de merrie mee eten, maar ga dit jaar veulenbrok bijvoeren. Zitten toch weer andere voedingstoffen en belangrijke bouwsteentjes in. De overige jaren is het wel goed gegaan trouwens. Eef’s eerste nakomeling is helemaal röntgenologisch gekeurd en had keurige foto’s. Fijn dat je merrie veilig is!
Jacky84: Ziet ernaar uit dat ze flink gaat overdragen. Maar je weet het niet, misschien verrast ze je wel ineens. Zit al wel een drupje aan, of niet? Ik laat de tepels persoonlijk altijd gewoon met rust.
Kabayo: Wat een knap kind :+:
StalMelyn: Ik gooi ook het birthalarm altijd vroeg om hoor. Ik wordt liever ’s nachts een keer te veel wakker dan een keer te weinig. Wat een heerlijke slaap foto trouwens <3
sultan15: Zo dan, gewoon een jaar dragend! Ik snap dat het nu wel mag :')
jennifer0 Bij jou mag het ook wel gebeuren, duurt lang zat!
Al_Zawraa: Fijn dat het zoveel beter is. Goed blijven monitoren, voetjes zijn belangrijk :)
J_emma: Zit toch progressie in toch? Komt vanzelf. Succes +:)+
DDDara: Super dat Revi het zo goed doet! En een schrale troost, halstertjes omdoen is in het begin bij niemand makkelijk :') . De vier jarige ziet er ook goed uit!
Tanja84: Dat is echt ruk dat je geen camera had, zeker nu het er echt aan zit te komen. Kan me voorstellen dat je dan niet slaapt.
Riv_Q, Quir en OYYO: 300 dagen mijlpaal! Dat gaat helemaal goed komen.
chadje: Fijn dat de jonge merrie en Riviera goed gaan.
kyrkelover: Balen dat je mogelijk toch nog moet verkassen. Is niet iets wat je nu nog wilt doen. Als je verkast zou ik het wel zo snel mogelijk doen, zo kan de merrie nog wennen aan de nieuwe omgeving en krijgt het veulen straks in de biest de antistoffen tegen bacteriën in de nieuwe stal mee. Wel super dat ze de 300 dagen gepasseerd is!
Dennenboom: Gefeliciteerd *\o/* Hopelijk is de nageboorte er snel af en kan de veulen straks makkelijk de melkbar vinden.
Olga89 Merrie voelt zich nog goed genoeg voor een sprintje, heerlijk toch? Hopelijk komt het snel. Succes!
Ijongema: Nog een mini erbij <3 Fijn dat ze veilig is!
Caesar: Wat een bekkies :+: Succes met de andere merrie!
sblom: Succes met de merries! Snap dat het spannend is, zeker met de maiden. Goed in de gaten houden, maar komt vast goed.
Selene_p & salatiga1995: Nog even geduld, spannend :):)

Over het birthalarm en het waken, ik vertrouw eigenlijk wel op het alarm, maar vooral op m’n eigen gevoel. Als ik in de nacht een keer wakker wordt kijk ik wel even op de monitor, en als de merrie aangeeft dat het heel snel gaat gebeuren blijf ik ook wakker, maar anders slaap ik lekker door. Ben er ook wel redelijk nuchter onder, heb er geen slapeloze nachten van. Ik slaap wel direct naast stal en ben heel de dag op het erf (super blij dat dat hier mag), dus ik kan ze ook heel de dag in de gaten houden.

Eefje maakt progressie. Gisteravond voor het eerst wat meer hars druppels en vandaag ook echt vocht aan de benen. Ze is het wel echt beu en wordt met de dag ronder, er zal wel weer een beer van een veulen in zitten net als de vorige keer. Mag er nu wel uit op dag 344 :')

Current mood :+
Afbeelding
Dikke buik

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kathleen_vW op 24-03-21 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:27

Gefeliciteerd DL en Dennenboom! Mooie zwarte kindjes <3

Michelle5418

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:30

Gefeliciteerd met de nieuwe veulentjes Dustin en Dennenboom! <3 *\o/*

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:33

Het alarm heeft mij hier juist al vaak geholpen. Wél in combi met camera. Ik heb er gehad die zonder veel voortekenen eraan begonnen en ik dankzij alarm er toch bij was. Of dat ik in de winkel stond (Al 2x), alarm kreeg, Vlug camera gecheckt en mijn kar kon later staan en er nog op tijd bij was. Of ik in bad lag en half nat in een trainer ben gesprongen door alarm en effectief veulenen. Het hangt er maar net vanaf hoe de merrie zich gedraagt vlak voor veulenen. Gaan ze daarvoor al een paar x plat tijdens voorweeen ben je mooi op tijd. Gaan ze enkel plat bij uitdrijving misschien niet. Leggen ze hun hoofd niet plat tijdens de arbeid ook niet.
Maar hier al vaak daardoor niet gemist. De laatste jaren ben ik het steeds vaker voor omdat je zelf ook gewoon meer ervaring krijgt om het meestal te zien aankomen en dan gewoon wakker blijft.

Wekker alleen zou ik zelf nooit doen. Hier ook al aantal merries gehad die juust een stilte voor de storm hadden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:35

Nee een wekker opzich dekt niet genoeg af. Eens.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:36

Cioccolato schreef:
Ik vind het een handig hulpmiddel, maar ik zou het nooit alleen gebruiken of in combi met enkel camera. Ik kijk liever een keer extra, dmv wekker zetten. En dan kijk ik enkel op de camera hoor. Meestal slaapt mn merrie snachts, of knabbelt. Doet ze iets anders? Dan kijk ik het even langer aan.

Maar zodra ik iets in gedrag merk, of het uier lekt melk. Blijf ik de nachten wakker.. Dus ja. Het alarm kan dan in principe ook wel af.. In theorie.
Zondag was de merrie onrustiger dan anders na het voeren toen ik weer in huis was. Dat was ook het punt dat ik snachts wakker zou blijven. Nja, t was er voor de nacht..

1 keer kwam het veulen dus te vroeg, ging het alarm af en was het ook w t f momentje. Toen hadden we ook nog geen wekkers snachts, want het uier was wel gevuld maar niet dat je zegt we gaan het in de gaten houden.. Was ook puur geluk dat ik het alarm op tijd om had gedaan. Was meer van: hij is klaar, even kijken hoe de merrie slaapt snachts. Nou.. Voila.

Zo heeft ieder z'n eigen manier en kijk erop. Ik heb liever 3 keer extra, dan 1 keer te weinig om het zo even te zeggen.
En je weet het uiteindelijk nooit. Ze verrassen je altijd.

Maar hoe vaak zet je dan de wekker en vanaf welke tijd?
Ik kijk nu elke nacht tussen 23.00 en 5.00 ook minimaal 1 a 2 keer.
Gewoon omdat ik dan wakker word

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 23:39

Ik had geluk dat m’n merrie heel duidelijk de signalen af gaf. Week ervoor met meerdere mensen intensief gewaakt maar toen de nacht daar was kon je het duidelijk zien. Melk druppend mega onrustig dus toen ben ik zelf even gaan dutten 1,5 uur en werd wakker gemaakt dat ze was begonnen, rest bleef wakker.

Zit er wel aan te denken om ook zo’n melder te kopen. Vooral als ik nu volgend jaar nog eentje heb en ik weet niet of die merrie het duidelijk aangeeft.

Waar hebben jullie hem gekocht ? Makkelijk te installeren en is het jullie het geld waard? Ik heb niet veel fok merries maar vindt huren ook wel redelijk prijzig. Maar het zijn natuurlijk geen goedkope dingen :)

Succes aan de wakers voor deze nacht !