[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:29

Hoe doen jullie het als merries totaal niet hengstig tonen, gewoon eens laten scannen, heeft dat zin. :')

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:32

dat doe ik wel, om te kijken hoe het ervoor staat

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 09:35

Doen wij hier ook. Zo vorige week toch op tijd kunnen signaleren dat er 1 hengstig aan het worden was, waar ik geen idee had waar ze zat.

Gisteren de 2e merrie weer geïnsemineerd, hopelijk morgen het ei weg en dan mooi op het wachtbankje weer.

Merrie met veulen wordt ook gescand morgen, die willen we terugdekken in de veulenhengstigheid. En verder moeten de dames eerst nog bevallen voor we weer terug kunnen dekken ;)

Succes iedereen op het wachtbankje ! Ik ga duimen !

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:06

Hoi allemaal,

Mag ik mij hier ook melden?

Mijn Friese merrie is afgelopen zondag gedekt dus wij tellen de 18 dagen af *\%/*

Het gaat om mijn merrie Hillie v.d Mokkenburg
Afbeelding

Afbeelding

En ze is gedekt met Matthys 504 *\%/* <3

Afbeelding

Dit wordt haar 2e veulentje!

Aangezien het altijd erg leuk is om de dracht van iedereen te volgen en alle geboren veulentjes, wil ik heel erg graag weer mee komen kletsen :Y)

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:09

Muronia schreef:
Imagerun succes vanmiddag, ik hoop dat je precies mooi op tijd bent en dat ze vanavond geinsemineerd kan worden!

Piarens welkom en spannend! Welkom op het wachtbankje haha. Wat voor combinatie heb je?

baudyH gelukkig dat ze nu hengstig wordt, hopen inderdaad dat alle hormonen de boel niet in de war gemaakt hebben.

florie71 welkom, ik kan me voorstellen dat het spannend is. Wat is jouw combi?

Riv_Q en zet het door naar hengstigheid?

Renske_W klinkt vervelend, maar dichtbij huis en in eigen beheer is toch wel heel fijn denk ik.

Meya mooie keuze, ik ben erg benieuwd wat daar uit komt.

knolselder welkom, wat een humpies <3

Nou Vulina, dat moest maar eens klaar zijn dacht ik :+ . Ik vond het al vervelend toen mijn merrie voor de tweede keer geïnsemineerd moest worden om de hengstenhouder te bellen. Mijn DA zei vorige week wel dat er veel zijn op het moment die moeilijk van het ei af komen.

alicelover yesss gefeliciteerd!!

Balko welkom, oeh leuke combi! Ik heb ook een Florencio, maar dat is een ruin, dus niks voor de fok haha.

DL 10 dagen hengstig? Ook al zo lang joh :oo

Evelien_ wachten duurt lang!

Ik heb niet echt iets met kleurtjes eerlijk gezegd, maar ik vind die Rh.... met z'n moeilijke naam wel een ruig dier!

Zucht.. Nog 2 dagen geduld hier voor ik meer weet over de eerste merrie. Ze zou vandaag op 17 dagen zitten en ik had vandaag ook kunnen gaan scannen, maar stel dat ze nog niks vinden omdat ik te vroeg ben, dan mag ik ook nog 2 dagen in de zenuwen zitten (ik kan morgenochtend niet heen vanwege een slaapdienst vanavond), dus dan maar vrijwillig nog even nagels bijten. Ik kan er niks over zeggen, Veronia is haar altijd kalme zelf, dus geen duidelijke gedragsveranderingen of zo iets tot nu toe. Ze zit wel prachtig shiny in haar zomervacht inmiddels <3

[ [url=m/HkOAgF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Combinatie is Fries x appaloosa , ben gek van vlekjes ...

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:11

mirjamalvaro schreef:
Hoe doen jullie het als merries totaal niet hengstig tonen, gewoon eens laten scannen, heeft dat zin. :')

Dierenarts is hier komen scannen, dan heeft hij gezegd wanneer ik ze hengstig moest spuiten en daarna is hij terug komen kijken of het gelukt was , 2 dagen later gedekt .

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:18

Oke dan voor de antwoorden, dan laat ik halverwege mei gewoon scannen alle 3. :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:22

Nou hier ook nog te vroeg, maar kostentechnisch toch besloten om haar naar de hengstenhouder te brengen, dus dat gaan we vanmiddag doen.

Bij terugkomst hier op het terrein kreeg ik haar al bijna niet meer vooruit na een hinnik van de hengst....

Ze toonde nog amper hengstig op de scan, s..t

wayoflife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:44

Ik ben ook gewoon begonnen met scannen,
bij de ene op 18 dagen na de veulenhengstigheid, daar waren we net te laat.
na 9 dagen hengstig laten spuiten en vandaag na 5 dagen insemineren. (gisteren wel al ei laten afspuiten, sperma komt uit Denemarken)
bij de andere op 20 dagen na geboorte veulen hengstig laten spuiten en na 3 dagen was ze goed hengstig, ei af laten spuiten en 2 dagen later net na ovulatie het diepvries sperma erin.
zit dus ook op 2 wachtbankjes vanaf vanmiddag.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:59

Vulina schreef:
Wat doet ze met opvoelen?

Constant dreigen, ze is ook bekend met hormonale problemen. Staat op regumate als ze niet drachtig is.
Ze is extreem gevoelig erop dus denk dat ze best eens kan uithalen als ze niet in een opvoelbox staat.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:05

Spannend wayoflive

Jeetje zeg wat een foppers kyrkelover en riv q
Ik heb ook eens zo eentje gehad op scans niks te zien en toen ze een hengst tegen kwam liet ze zich gretig dekken. Uiteraard niet drachtig. Gewoon sletje :P zo snel rijpt een ei nu ook weer niet.

Gossa4ever welkom op het wachtbankje

De grootte van de follikels speelt idd geen rol, mijn oudere merrie had er maar Max van 3.8 en was toch steeds dragend zelfs eens op eentje van 3.5. Is idd afhankelijk van paard tot paard denk ik.

Ik zou ook gewoon op gevoel eens scannen dan. Zo weet je waar ze zitten in cyclus en zien ze hoe de baarmoeder ervoor staat. Zo kreeg ik te horen dat men oude merrie dus vol cysten zit.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:56

Ik mag mij hier ook melden, we wachten nog op ons 2020 veulen.

Dit jaar is er een andere merrie geinsemineerd, een 3-jarige merrie van Date 477. Wel lang getwijfeld, omdat ze eerst voor de keuring zou, maar dit voorlopig niet door gaat.

Papier en paard vonden we interessant genoeg om de gok te wagen.

Ze is geinsemineerd met Tiede 501. 7 mei wordt ze gescand en weten we of ze drachtig is, of niet.

Afbeelding

We gaan duimen, de andere merrie hebben we met moeite drachtig gekregen. Hopelijk wordt het dit jaar wat makkelijker.

Zal vanavond eens verder in dit topic gaan lezen!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:22

Ik ga morgen weer scannen met Ariel.
3 weken geleden stond ze hengstig, dus je zou zeggen dat het nu weer moet komen. :+
Helaas nu geen hengst meer om te schouwen. :))
Ben benieuwd hoe ver ze is morgen.

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:33

floripori17 schreef:
Fijn riv Q, kun jij ook weer verder

Dustin spannend, gaat de goede kant op dus!

Imagine begrijpelijk, zou ik ook om stessen. Maar zal vast meevallen!

Kyrke, succes dan morgen!

Even een vraagje: vrouw bij mij op stal zegt dat mijn geinsemineerde merrie uit de buurt moet blijven bij hengsten, ruinen en veulens omdat dat ervoor kan zorgen dat ze het vruchtje verwerpen? Dat zegt ze dan. Nu had ik daarover een onderzoek gelezen dat dat wel enigzinds bevestigde. Maar nu lees ik dat veel mensen met geinsemineerde merries toch kijken of ze afslaan bij ruinen of hengsten. Kan dat kwaad of geloven jullie daar niet in? Ben wel benieuwd!

Heeft iemand toevallig nog een ervaring of mening wat betreft dit topic. Want ik houd mijn merrie nu goed weg bij ruinen. Maar ben toch wel benieuwd wat anderen in dit topic doen :o

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:48

gefeliciteerd Tinniie!! *\o/*

knap veulen Balko

Wat een gentleman is die olaf zeg! Onze heer hier neemt minder lang de tijd :+

Spannend Riv_Q!

Zit jij ook op het wachtbankje rowan!

Imaginaerum: dat hoofd dat ze erbij trekt! geniaal gewoon haha!

floripori17: hier lopen ze gewoon in een kudde met jaarlingen, merrie met veulen, en volwassen dames. Heb ook 2 hengsten op het erf, daar reageren ze gewoon niet op.

gossa4ever: knappe combinatie zeg! friezen zijn mega knap!

welkom gett!

Hier is merrie 1 uitgedekt! dus op het wachtbankje! Hopelijk zijn merrie 2 en 3 ook snel klaar

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:57

Floripori ik vind het heel lastig om daar iets over te zeggen. Tot vorig jaar had ik gezegd maakt niks uit. We hadden vroeger ook ruinen bij de drachtige merries lopen. Maar nu heb ik een paar jaar een merriekudde gehad. Afgelopen jaar 1 merrie drachtig en sinds sinds september een ruin erbij in de groep. De drachtige merrie heeft geresorbeerd of verworpen, maar ik weet niet precies wanneer en of de ruin daarmee te maken had. Ik denk dat als ze het gewend zijn om samen te lopen, het niet veel uitmaakt..maar of het introduceren van een nieuwe ruin in de eerste maanden van dracht een goed idee was betwijfel ik nu.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 15:59

floripori17 schreef:
floripori17 schreef:
Fijn riv Q, kun jij ook weer verder

Dustin spannend, gaat de goede kant op dus!

Imagine begrijpelijk, zou ik ook om stessen. Maar zal vast meevallen!

Kyrke, succes dan morgen!

Even een vraagje: vrouw bij mij op stal zegt dat mijn geinsemineerde merrie uit de buurt moet blijven bij hengsten, ruinen en veulens omdat dat ervoor kan zorgen dat ze het vruchtje verwerpen? Dat zegt ze dan. Nu had ik daarover een onderzoek gelezen dat dat wel enigzinds bevestigde. Maar nu lees ik dat veel mensen met geinsemineerde merries toch kijken of ze afslaan bij ruinen of hengsten. Kan dat kwaad of geloven jullie daar niet in? Ben wel benieuwd!

Heeft iemand toevallig nog een ervaring of mening wat betreft dit topic. Want ik houd mijn merrie nu goed weg bij ruinen. Maar ben toch wel benieuwd wat anderen in dit topic doen :o

Ik denk niet dat dit een rol speelt in een stabiele kudde. Ik denk echter dat het misschien wel extra stress kan geven en daardoor verwerpen in de hand werken als je een nieuw lid toevoegt. Maar das dan eerder door de stress zelf die dat met zich meebrengt en in een vroeg stadia.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:06

Ik geloof er niet zo in dat hengsten en ruinen invloed hebben op het al dan niet drachtig blijven van merries.
Mijn merries hebben altijd in gemengde koppels gelopen en nooit een dracht verloren. Één jaar zelfs een jonge hengst naast de drachtige merries op stal of hengsten in de wei naast de merries met veulen in het dekseizoen (met een paar meter niemandsland ertussen.
Kees loopt op de huidige stal altijd met een ruin. Geen enkel probleem.

Als een dracht wel opbreekt met een ruin/hengst in de buurt is dat meer toevallig dan de oorzaak.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:59

Mijn drachtige merries stonden gewoon bij de ruinen in de kudde. :+

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:00

Fotsy schreef:
Ik denk niet dat dit een rol speelt in een stabiele kudde. Ik denk echter dat het misschien wel extra stress kan geven en daardoor verwerpen in de hand werken als je een nieuw lid toevoegt. Maar das dan eerder door de stress zelf die dat met zich meebrengt en in een vroeg stadia.

Denk ik ook. :j

Spannend, Luna2006!

Het ei van mijn merrie was nog niet weg maar in plaats daarvan had ze nu op de andere eierstok ook een groot ei, zucht. Ze heeft wel een prikje gehad om een eisprong op te wekken, dan morgenavond weer insemineren en donderdag weer scannen.
Het houdt me wel van de straat allemaal, zeg. :')

Brigitte, hoe is het afgelopen met het bloed-/spikkelei?

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:23

Zal ze net zo lastig zijn als d'r moeder Charlotte grr..

Niet drachtig en ook niet hengstig, ze willen een bloedje afnemen of ze wel genoeg hormonen heeft

Spoiler:
stiekem denkt ze dat ze een wilde hengst is

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:54

Hier loopt ze ook samen met een ruin. Nu dus vruchtje verloren tussen 18 dagen en 32 dagen. Zit net wel te denken dat die ruin 6 weken niet bij mijn merrie heeft gelopen ivm stalrust verwonding en toen ze 20 dagen drachtig was is hij terug de wei in gekomen maarja kan net zo goed toeval zijn. 2 jaar geleden gewoon een dracht netjes afgerond met ruin erbij. Geloof er ook niet zo in, meer stressfactoren inderdaad.

Welkom Gett

Hahaha 'gewoon sletje' wayoflife moest lachen :D

Jammer brigitte, hopelijk zijn de bloedwaarden goed

Nou imagine ze houd je ook wel bezig zeg ja pfff B-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:49

Imaginaerum chips, dan kun je straks dus gaan scannen op tweelingdracht.

Brigitte ontzettend balen! Het bloedei is zelf dus wel weg nu?

Luna welkom op het bankje, begint aardig vol te geraken inmiddels!

Gossa4ever welkom!

Renske succes morgen, hopelijk beginnend hengstig. Ik ben nu wel heel blij met mijn ruin hier, ik heb ze nog nooit zo mooi hengstig zien worden.

Gett ook welkom!

Piarens dat zou apart zijn, een gespikkelde Fries!

Kyrkelover dan zal het nu wel snel gaan met goed hengstig worden.

Morgenochtend gaan we Veronia scannen op dracht. Het zal me benieuwen hoor!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 19:51

Brigitte_D schreef:
Zal ze net zo lastig zijn als d'r moeder Charlotte grr..

Niet drachtig en ook niet hengstig, ze willen een bloedje afnemen of ze wel genoeg hormonen heeft

Spoiler:
stiekem denkt ze dat ze een wilde hengst is

Oh, wat balen zeg.... Hoop dat de bloedwaarden goed zijn!

Riv_Q, wat vervelend dat ze haar vruchtje is verloren..
Succes, Muronia!

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 20:13

Oh spannend Muronia!