[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_cheyenne_

Berichten: 182
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: Tussen de groene heuvels

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:25

Kelly ik duim voor je dat het plakt!

Sparky heb jij ook een maiden merrie? Ik was erg blij met de voelbox die bij ons op stal nog stond te verstoffen. Scheelde een hoop gedraai.

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:27

Welkom cheyenne! En gefeliciteerd met de dracht! Vanwaar de stipjes in de namen?

Vervelend sparkky dat het zo moeilijk was. Wat deed ze? Slaan? Mijn pony vond het ook niks. Maar ze hield van het veulen! Ik hoop dat het in 1x lukt.

Kelly. Gelukkig wel! We beginnen gewoon nog een keertje :) Balen fat je voorgevoel niet goed zit. Maar dat maakt de teleurstelling straks niet erger. Duim dat ze gewoon vol is!

AMhorses. Dankje! Ze blijft mijn speciale dame <3 Ah op die manier. Haar naam past haar dus heel goed :P
Gefeliciteerd!

XPenny Ah wat lief <3 dankjewel :(:) Ik duim dat ze drachtig is! Lange dagen te gaan.

Courtjuh. Dankje :o Lief! Fijn dat je gevoel zo goed is bij de vader! Knapperd

Onze merrie staat nu alweer bij de hengst! Blij dat ze weer zo snel hengstig is.

Ik heb wat diepvries vragen. Is dat duurder dan normaal ki? Hoe gaat dat te werk? Word het sperma naar de kliniek gestuurd? Moet de merrie dan ook op de kliniek staan?
Ik wil mij er meer in verdiepen aangezien ik een hengst heb gezien die in Amerika staat.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:32

Het is niet duurder dan KI. Als je het thuis doet moet je een stikstof vaatje hebben. Merrie moet elke 6 uur gescand worden, want je insemineerd na de ei sprong; sperma is 6 uurtjes in leven na ontdooien. Het ontdooien moet bij exact .... graden, dat is thuis ook nog wel eens lastig. Ik breng om die 3 redenen (vaatje, scannen en ontdooien) de merrie naar VDL/bears.. En zij regelen het dan verder.

Mijn merrie is gisteren geinsemineerd. Niet met In Style maar met Ferdeaux :Y)

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:34

Met diepvries zul je de merrie op een hengstenstation of DAP moeten zetten. Ze moeten elke 6 uur gescand worden, omdat diepvries zo dicht mogelijk op de eisprong erin moet, het liefst meteen erna. Diepvries is ongeveer 6 uur "houdbaar".
Vaak zijn de kosten van het scannen iets hoger als je een pakket neemt, hier is het €20 meer in vergelijking met vers sperma. Als je elke scan los betaald kan het dus behoorlijk oplopen.

SparkYY_8

Berichten: 395
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:56

@ woogy, chayenne & kabayo:
Wij hebben indd geen voelboks thuis en bij het opvoelen/scannen hebben we haar telkens met dr billen tegen de stal gezet. Iemand vasthouden en voeren aan de voorkant en de ander de kont tegenhouden. Dat ging aardig en lukte. Ze sloeg wel maar de staldeur is gelukkig stevig. Maar nu sprong ze telkens naar voren als de hengstenhouder bijna op de goede plek was, of draaide ze haar kont weg.. We konden haar met 4 man zelfs niet op de goede plek houden en ze raakte alleen maar meer en meer gestresst.. Omdat de hengstenhouder wel kon voelen dat ze heel goed hengstig was en we gister chorulon hebben gespoten, uiteindelijk toch besloten om de DA te laten komen en te verdoven. Toen ging het meteen goed..

De hengstenhouder kon in ieder geval wel bevestigen dat hij zeker wist dat ze nog nooit een veulen gehad heeft! Iets met een maagdenvlies bij maiden merries, wist niet dat dat ook onder de paarden bestond haha!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:16

SparkYY_8 schreef:
@ woogy, chayenne & kabayo:
Wij hebben indd geen voelboks thuis en bij het opvoelen/scannen hebben we haar telkens met dr billen tegen de stal gezet. Iemand vasthouden en voeren aan de voorkant en de ander de kont tegenhouden. Dat ging aardig en lukte. Ze sloeg wel maar de staldeur is gelukkig stevig. Maar nu sprong ze telkens naar voren als de hengstenhouder bijna op de goede plek was, of draaide ze haar kont weg.. We konden haar met 4 man zelfs niet op de goede plek houden en ze raakte alleen maar meer en meer gestresst.. Omdat de hengstenhouder wel kon voelen dat ze heel goed hengstig was en we gister chorulon hebben gespoten, uiteindelijk toch besloten om de DA te laten komen en te verdoven. Toen ging het meteen goed..

De hengstenhouder kon in ieder geval wel bevestigen dat hij zeker wist dat ze nog nooit een veulen gehad heeft! Iets met een maagdenvlies bij maiden merries, wist niet dat dat ook onder de paarden bestond haha!


Pony hetzelfde hoor, eerste keer in de opvoelbox was al drama's(daarvoor natuurlijke dekkingen en gewoon in the open air gescant, ze is daar zoet mee) en dan het sperma wat toch niet zo warm is als wanneer het er vers uit komt, ze maakte zich zo bol dat de kerel die insermineerde begon te piepen ervan.
Maandje later op de kliniek nogmaals en weer hetzelfde verhaal.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:17

Diepvries is wel iets duurder ja dan vers, er wordt ook meer gescand en ik weet niet of je da midden in de nacht wil komen scannen :')

Barb

Berichten: 12093
Geregistreerd: 24-07-01

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:27

Goedemorgen, aangezien er hier ervaren mensen zitten. Hebben jullie ervaring met het dichtzetten van de merrie? Dit nav iets aanzuigen van lucht en een anus die dieper ligt dan de vulva waardoor er waarschijnlijk wat mest in de vulva terecht komt?

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:34

Diepvries is niet duurder, het scannen alleen ;) Hier kost een pakket diepvries scannen geloof ik iets van 165 per cyclus.

Barb, Ja, ik laat 3 van mijn merries dicht zetten. Zonder dat raken ze niet drachtig.

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:38

Hier kost pakket vers/gekoeld 60€ per cyclus en diepvries 120€ per cyclus.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:40

Vers kost bij ons 185 ex voor seizoen..

Barb

Berichten: 12093
Geregistreerd: 24-07-01

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:58

Bedankt voor je bericht Vulina, is het dichtzetten een vrij eenvoudige ingreep? Ik heb het nog nooit laten doen en ik word er wat zenuwachtig van namelijk.

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:08

Ja, ze verdoven de merrie van achter, snijden heel voorzichtig de randjes van de buitenste lippen af en naaien dat dan aan elkaar. Het is klaar in een kwartiertje en de merrie heeft nadien geen last of iets dergelijks. Je moet er wel voor zorgen dat de merrie weer open wordt gezet ongeveer 2 weken voor de uitgerekende datum..

_cheyenne_

Berichten: 182
Geregistreerd: 18-04-07
Woonplaats: Tussen de groene heuvels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:20

Vulina schreef:
Mijn merrie is gisteren geinsemineerd. Niet met In Style maar met Ferdeaux :Y)


Spontane actie of pakte In Style niet?

@sparky. Wel een heel gedoe dus. Snap heel goed dat je hoopt dat het gelukt is! Is ook niet fijn om dat zo keer op keer te moeten doen.

@kabayo. Google weet al genoeg

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:28

Barb schreef:
de dag van inseminatie is de eerste dag.

Inkepink hoe vaak heb je het nu geprobeerd met deze combi?

Voor de mensen die al een merrie drachtig hebben, gefeliciteerd!


twee keer, maar ik heb 2 dingen in mijn nadeel...merrie is 22 en het sperma is niet van de beste kwaliteit. Dat wist ik van te voren maar toch wilde ik de combi proberen om zo 2 steengoede bloedlijnen in 1 merensje te krijgen zeg maar..

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:48

Ik betaal een vaste prijs voor de merriebegeleiding. Of ik nou 1x of 10x terug moet komen om haar drachtig te krijgen, het bedrag blijft hetzelfde. Met diepvries is dat iets duurder dan bij vers maar dat komt omdat ze 2x per dag moeten scannen.

SparkYY_8

Berichten: 395
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:59

Woogy schreef:
Pony hetzelfde hoor, eerste keer in de opvoelbox was al drama's(daarvoor natuurlijke dekkingen en gewoon in the open air gescant, ze is daar zoet mee) en dan het sperma wat toch niet zo warm is als wanneer het er vers uit komt, ze maakte zich zo bol dat de kerel die insermineerde begon te piepen ervan.
Maandje later op de kliniek nogmaals en weer hetzelfde verhaal.


Uiteindelijk wel dragend gekregen?? Ik ben nu namelijk wel een beetje bang dat die stress en de verdoving misschien ervoor zorgt dat ze niet dragend gaat worden ofzo.. Ik weet niet, het zit me niet heel lekker

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:09

Ooit ook mijn merrie dicht laten zetten. Fluitje van een cent en ze raakte direct drachtig in tegenstelling tot ervoor.

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:16

hier net anders om, als ik niet dicht laat zetten wordt ze niet drachtig, dus hier gaat ze direct als het ei eraf is op slot

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:21

SparkYY_8 schreef:
Woogy schreef:
Pony hetzelfde hoor, eerste keer in de opvoelbox was al drama's(daarvoor natuurlijke dekkingen en gewoon in the open air gescant, ze is daar zoet mee) en dan het sperma wat toch niet zo warm is als wanneer het er vers uit komt, ze maakte zich zo bol dat de kerel die insermineerde begon te piepen ervan.
Maandje later op de kliniek nogmaals en weer hetzelfde verhaal.


Uiteindelijk wel dragend gekregen?? Ik ben nu namelijk wel een beetje bang dat die stress en de verdoving misschien ervoor zorgt dat ze niet dragend gaat worden ofzo.. Ik weet niet, het zit me niet heel lekker


Ik heb van Pony twee veulens gehad en de derde keer werd ze gedekt met dezelfde vader als haar tweede kindje. Natuurlijke dekking, drachtig maar geresorbeerd. Einde van dat jaar werd ze heel slecht en hebben we haar na moeten laten kijken(blij dat ze toen niet drachtig was, ze bleek een kapotte meniscus te hebben). Het seizoen wat erop volgde kregen we van de veearts te horen dat ze an sich wel gedekt kon, maar liever insemineren. We kregen haar niet drachtig, uiteindelijk ben ik daar heel dankbaar voor. Ze werd almaar slechter en en hebben haar moeten laten gaan 2 jaar geleden.
Wat mij betreft gebeurt alles met een reden en dit dus ook. Ligt niet aan de inseminatiekunsten van beide kerels, die hebben ze normaal zo drachtig.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:23

Ik ben geen fan van dichtzetten en bij mij zullen enkel om medische indicatie die los staat van fokkerij dicht gezet worden.
Geen last achteraf vind ik wat kort door de bocht. Stoeterij waar ik werkte werden een aantal merries dichtgezet en die liepen toch echt meer dan een week met staart in de hoogte moeilijk te wiebelen bij het piesen...

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:56

Hier nooit een centje pijn bij de merries.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:53

Dicht laten zetten is toch ook vooral bij merries die lucht zuigen van achter toch?

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:47

fokfanaat schreef:
hier net anders om, als ik niet dicht laat zetten wordt ze niet drachtig, dus hier gaat ze direct als het ei eraf is op slot


Ik bedoel het zelfde hoor. :)

Vulina

Berichten: 6466
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:16

fokfanaat schreef:
Hier nooit een centje pijn bij de merries.


Hier ook niet.