[HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2016 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:15

I know ;( Volgende keer krijg je gewoon een merrie!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:19

Gefeliciteerd AZ! Jammer dat er wat teveel aan hangt. Bijna iedereen heeft wel een voorkeur...

Woogy succes!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:43

Zo wat een verschil in opbrengst dan AZ.

Ik heb puur een voorkeur voor merries omdat ik dan potentieel verder in de fokkerij kan.
Mijn hengstenhouder heeft liever hengsten, niet alleen om goed te keuren maar vooral ook voor de sport.
Zo houdt zich dat hier in evenwicht. Qua opbrengst is het ongeveer gelijk. Men kijkt eerder naar de bouw en het gangwerk dan naar geslacht.

De duitse Dierenartsen willen ook het liefst maar 1x insemineren op de eisprong en toch heb ik ongeveer fifty fifty vrouwelijk mannelijk. (laatste 2 jaar: 3 hengsten, 1 merrie maar oke.... _/-\o_ )

Kan me voorstellen dat je twijfelt.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:47

Oooh het is er dan eindelijk: gefeliciteerd AZ! Prachtig kereltje zo te zien *\o/*

Nu is het aan Pris! Spannend hoor.

Pepper en bibi maken precies ook wel vaart nu. Ik denk ook niet dat Pepper de uitgerekende datum haalt.

En jeetje wat een prijsverschil bij de Arabische volbloeden :wow: Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom dat prijsverschil blijft. Een merrie kan je wel mee verder fokken, maar dat is toch ook niet voor alle merries weggelegd? Een hele goede merrie, dat die sowieso de fokkerij in gaat, dat begrijp ik, maar dan gaan de 'mindere' merries toch niet zo veel geld of wel?

Toen ik naar mijn eerste paard zocht heb ik vaak Arabische volbloeden bekeken (die vond ik namelijk heel mooi toen). Die prijzen voor hengsten waren inderdaad echt heel erg laag. Toen was er ook wel een overaanbod aan AV's denk ik. Nu zie ik ze niet zo ontzettend vaak meer langskomen op verkoopsites, maar misschien is dat ook omdat ik er niet meer echt op let.

Bij de andalusiërs zit er volgens mij niet zo'n groot prijsverschil op. Hier in België en Nederland wil iedereen graag een hengst/ruin voor de uitstraling. Merries zie je hier dan eigenlijk ook niet vaak te koop. De meeste fokkers gaan die in Spanje halen. Hier zijn er namelijk niet veel kwalitatieve fokmerries te koop. Ik heb echt geluk gehad dat ik Imperiosa heb kunnen kopen. Dat was ook allemaal toeval. Daarom ook dat ik veel vroeger dan gepland een fokmerrie heb aangekocht. Ik keek wel op verkoopsites rond, maar kwam in die 2-3 jaar niet veel tegen dat de moeite was (en betaalbaar bleef). Ik had me er dus eigenlijk al wel bij neergelegd dat ik naar Spanje zou moeten trekken ofwel diep in de buidel tasten :D

Ik denk dat het wel één van de enige rassen is dan waar een hengst makkelijker verkocht raakt dan een merrie (omdat er gewoon meer vraag naar is). Als je je merrie niet als fokmerrie kan verkopen, is er bijna geen afzetmarkt meer voor denk ik, behalve in de recreatie, maar daar krijg je dan ook de prijs niet meer voor.

Het is nu eenmaal een modeverschijnsel precies dat iedereen een PRE wil: een stoere met wapperende manen. Ik erger me dood aan die opmars van PRE's door mensen die geen flauw benul hebben wat voor ras het eigenlijk is. PRE's zijn vaak echt niet van de makkelijkste paarden en ze zouden dan ook niet zomaar aangekocht mogen worden 'omdat ze er leuk uit zien'. Ik praat als fokker nu wel heel erg tegen mijn winkel :')
Als ik zie wat voor moeite ik heb met Kinquillero... Daar kunnen toch veel mensen niet mee om denk ik. Het zijn zo'n gevoelige paarden... je moet echt al heel sterk in je schoenen staan als je zo'n sensibel geval treft als die van mij :') :j Ik had er mij enigszins aan verwacht, maar toch had ik nooit gedacht dat het zo extreem zou zijn. Het zijn ware spiegeltjes :)

Ik had een voorkeur voor een merrie en die licht voorkeur blijft wel eigenlijk, maar hoe dichter de bevallingsdatum, hoe minder het me kan schelen :o Als het maar gezond is.

Een merrietje zou gewoon heel fijn zijn om Imperiosa op te volgen :) Ze heeft al 4 merries en 4 hengsten gegeven, dus het kan alle kanten op :P Vorig jaar had ze een merrietje.

Dus uum, als die theorie klopt dat de hengstveulens uitgeput kunnen raken, doe maar verder dan hoor, ik wacht wel tot ze op zijn en stel me dan tevreden met een merrietje :Y)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:01

Zie er op kapaza veel van voorbij komen, PRE hengsten. Tis inderdaad een prachtig plaatje maar heb toch echt wel schrik in wat voor handen ze terug komen. Als je dan kijkt op penny pagina's, enige wat ze zoeken zijn arabieren, friezen of PRE's ...
En die ouders steunen kinderen van 12 jaar dan om zulke rassen te kiezen?! Toch een groot frustratiepunt bij mij.
In mijn mening is nog altijd het karakter van het dier belangrijker bij een kind als het uiterlijk of ras.

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:04

Jeetje wat een verschil in prijs AZ :wow: :oo .

Van t weekend gaan we 2 van de 3 paddocks opknappen(zijn nu net zwembaden helaas), daarna mag Bibi dr veulen komen :D :P. Als ze gewoon keurig wacht tot die 320 dagen, dan gaat dat ook geen probleem zijn :P.

Bedankt Tjinta :).

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:11

Az van harte!! Heel knap kereltje!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:21

Interessant om te lezen allemaal hoe dat zit bij verschillende rassen en het geslacht etc.

Star krijgt echt een flinke buik Linda! Het zal raar doen dat ze weg gaat straks! Is het ver van je af?

Luna maar dat was inderdaad ook geen gezonde buik. Ze lijkt erg op mijn Vera op dat gebied,die is ook weer zo zwaar,ik hou mijn hart vast dat het goed gaat. Tot nu toe altijd wel,maar we moeten toch echt bij de bevalling zijn om ze wat te helpen. Ik zie liever ook een iets bescheidener buikje. (en dan ga ik twijfelen of ze drachtig zijn dus het is nooit goed. :P )

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:15

Pretty, het is niet naast de deur, maar het zijn vrienden van me dus ik ben er toch regelmatig (straks gewoon nog iets vaker ;) hihi) ik ben onwijs blij met deze oplossing :)

Kom jongens... op naar de volgende! ik wil in deze "veulen-flow" blijven :):) woogy schiet op! ;) :P

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:20

Zijn er al die hengstenkeuzes vast hebben staan voor dit jaar?
Ben niet nieuwsgierig hoor :P.

Bij mij wordt Bibi terug gedekt(ki) door Clues Technotic een sorrel tovero (splash met tobiano) paint horse.
Hope mijn gold champagne quarter wordt dit jaar voor t eerst gedekt(ki), ook door Clues Technotic.
Belle mijn smoky black tovero paint wordt dit jaar ook voor t eerst gedekt(ki) door Thee Final One een zwarte quarter horse.
En Biscuit mijn gold champagne dun quarter wordt gedekt (ki) door dezelfde hengst waar Bibi nu een veulen van verwacht IJ Rocky Steeldust een Smoky Grullo quarter.
En miss dat ik Fierté( buckskin paintxmerens) ook nog laat dekken (ki) zal ook voor de eerste keer zijn(bij haar staat t nog niet vast).

Begin in April, dat is ook alweer zo, tijd gaat hard :P.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:38

Oh wat een leuke combi's al mijnlieverd

Flo gaat terug naar arany :P en Elsa weet ik nog niet zeker, eerst zien wat ze er nu van gemaakt hebben, en dan beslissen of ze opnieuw gaan daten :D

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:42

Afbeelding
x
Afbeelding

Mijn combi voor 2017.

Mijn zwart bonte Tinkermerrie (type grai) Chihiro (eigen fok product) x mijn knappe cremello Tinkerhengst (type cob) Bones.
:D

Sansa is zijn dochter van 2015. En Cheyenne is de moeder van Sansa en Chihiro. Dus ben erg benieuwd!

Ben trouwens ook benieuwd naar foto's van jouw combis!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:45

Ben benieuwd naar jou babyboom volgend jaar mijnlieverd :) vooral biscuit x rocky. En Bibi natuurlijk :D

Hier blijft Cheyenne leeg, Jade X Arany en Crome X Shine N Mister :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:56

chimello, Bones :~ :~

Leuk om al die keuzes voor de volgende dek te lezen.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:59

Amai wat een prijsverschil bij AV's!

Hier ook graag een merrie om verder te kunnen bouwen op mijn merrie. Momenteel heeft mijn merrie 5 hengsten en 2 merries gegeven (waarvan 1 van tweeling en heb niet naar geslacht van tweede veulen gekeken). Merrie heeft wel altijd tweelingdracht, dus vraag bij het afnijpen om merrie te laten zitten. :+ Bij de hengsten was het een mannelijke DA. Nu was het een vrouw, dus hopelijk heeft die wel naar de wensen geluisterd. :o

Bij sportpaarden is het sowieso niet interessant om als veulen te verkopen (tenzij je al wat opgebouwd hebt). Enkel vanaf 6 jaar (uitzonderingen daargelaten) begint het mooi geld te gaan. (voor een goeie uiteraard).

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:07

Pretty schreef:
Luna maar dat was inderdaad ook geen gezonde buik. Ze lijkt erg op mijn Vera op dat gebied,die is ook weer zo zwaar,ik hou mijn hart vast dat het goed gaat. Tot nu toe altijd wel,maar we moeten toch echt bij de bevalling zijn om ze wat te helpen. Ik zie liever ook een iets bescheidener buikje. (en dan ga ik twijfelen of ze drachtig zijn dus het is nooit goed. :P )

Heb ik ook. In december vroeg ik me af of ze nog wel drachtig was. Nu is die buik op korte tijd al zo toegenomen dat ik weer schrik heb voor een te groot veulen.. Dat het veulen maar groeit na de geboorte. Fokken vermindert toch wel de levenskwaliteit. 1) slapeloze nachten 2) zorgen 3) adrenalinekick tijdens de geboorte 4) hartkloppingen 5) ... En toch is het verslavend. :+
Laatst bijgewerkt door C2012 op 23-02-16 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:07

AZ gefeliciteerd!!!!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:08

Hier staan de combinaties ook vast :)
Tenzij ik voor dektijd een nieuwe hengst vind, maar dat zal wel niet.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:14

Hier is het ook bekend; nieuwe hengst gehuurd voor dit jaar en die moet aan de bak. Qua type zitten we met onze huidige pony's wel goed, maar verbeterpuntje is wel het been- en voetenwerk; is wat aan de fijne kant. Dat moet de nieuwe aanwinst kunnen verbeteren, dus eigenlijk gaat alles bij hem. Alleen mijn zwarte merrietje mag gaan daten met een grote maats zwarte hengst; was helemaal verliefd op hem bij de hengstenkeuring dus daar moet eigenlijk ook een veulentje van komen ;-)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:20

ML, ik ben er ook helemaal uit :j ik laat dit jaar mijn merries allebei dekken. Dus hopelijk als alles goed gaat, volgend jaar voor het eerst 2 veulentjes... <3

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:27

Mijn combi staat ook al een hele tijd vast.
Tis een heel ander type hengst als die ik nu heb, maar denk dat ze beiden marley wel kunnen aanvullen.
Na deze 2 veulens ga ikzelf ook beter zien welk type ik het mooiste vind.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:35

Vind 2 veulentjes altijd fijner dan groeien ze samen op, iig de eerste 6 maanden.

Dankje Kiki, ben ook gek op hem <3

BonnyDione

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:58

even een echo post ..
ik vondt dione vandaag erg vreemd doen ..
Ze was vandaag erg van ik heb geen zin in jou en met poetsen nog ik aan 1 kant van der buik niet aankomen ..
zelf vondt ik dat haar buik erg hangde.
Afbeelding
deze is vandaag ..
vindt haar ook minder dik dan vorige week

Afbeelding

deze vorige week ..

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:00

Wanneer is ze uitgerekend BonnyDione? Ze zit mooi in haar vacht vind ik!

chimello, mooi zeg! Wat zijn het ook plaatjes.. <3

AZ, waar blijven de buitenfoto's?!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:03

Even snel een voorproefje, ik kreeg ineens onverwachtse kraamvisite :D en nu moet ik snel mijn vriend van zijn werk halen. De rest volgt vanavond.

Afbeelding