[HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:24

mooi een boel drachtige dames erbij!
Gefeliciteerd Nicole een mooi rijtje dames.
paard89 ook van harte.

pletje succes... wordt beslist een prachtvos!! :j

fotsy succes, nu maar niet te laat...

Ayasha een plakdame... hihihi.
erger dan erg. :')

Cantate is vanochtend ook gescand, nog nauwelijks een follikel.
hopelijk gaat dit warme weer dan nu wat goeds doen. Woensdag op herhaling.
vorig jaar was ze ook van een inseminatie drachtig dus ik heb gewoon goede hoop.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:32

Iedereen met drachtige merries gefeliciteerd!

Mausi is ook vanochtend gescand, helaas niet drachtig -O-
Zit nu heel hard te twijfelen wat te doen, ik heb namelijk morgen een vrije dag, dus zou de dames dan als Mausi drachtig was geweest opgehaald hebben. Als ik niet die kant op ga, ga ik gewoon werken.

Maar nu ze niet drachtig is, zit ik erover te denken om beide dames toch op te halen en dan Mausi hier thuis nog maar een keer te laten insemineren. Ik twijfel hier alleen over, omdat het wat lastiger is om het sperma hier te krijgen (maar wel te doen), en mijn DA is toch wat minder kundig dan de DA daar. Maar goed, ze is daar al behandeld tegen de bacterie die ze in haar baarmoeder had, dus dat hoeft mijn DA niet te doen.

Daarnaast zou ik beide dames ook nog een maand daar kunnen laten staan, zodat Mausi daar in ieder geval nog 1x geïnsemineerd kan worden, maar ja, daar zitten ook de nodige (stal)kosten aan natuurlijk.

En dan nog een derde optie zou zijn, om haar op te halen nadat ze geïnsemineerd is. Dat zou dan over ongeveer een week zijn, wat flink zou schelen qua stalgeld dan wanneer ze er nog een maand zou staan, en mocht ze dan niet drachtig zijn, zou ik altijd hier nogmaals kunnen insemineren.

Pff, ik twijfel, aan alle drie de opties zitten voor- en nadelen, en moet eigenlijk voor 5 uur beslissen, zodat ik, mocht ik niet gaan, op mijn werk kan laten weten dat ik wel kom. Nog maar eens ff goed over na denken!
Wat zouden jullie doen?

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:35

Wat vervelend van Mausi. Ik zou ze zelf beide morgen ophalen, en dan thuis laten insemineren. Misschien voelt ze zich thuis beter en pakt het dan ook. Maar zoals je al zegt hebben alle opties voors en tegens. Ik zou ze sowieso niet samen nog een maand laten staan maar voor de eerste of derde optie kiezen :)

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:47

Balen dat ze niet drachtig is!
Ik zou haar daar nogmaals laten insemineren en de dames dan ophalen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:50

Ik zou persoonlijk gaan voor optie drie.
Succes ermee.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:05

Ik zou ook voor optie 3 gaan.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:06

Balen dat ze niet drachtig is, ik zou kiezen voor de 3e optie.

Hoe lang gaan jullie door met insemineren als je merrie niet drachtig blijkt? Of heb je een max. bepaald aantal keer in je hoofd? Bijv. 2 of 3x? En mocht het niet lukken, laten jullie dan nog onderzoek doen?

Ik heb het idee dat mijn merrie na 2 pogingen namelijk weer niet drachtig is en ik weet eigenlijk niet of ik het nog een 3e x wil proberen. Ik had vooraf bedacht 2 pogingen (ivm de kosten) anderzijds denk ik, als je ervoor gaat, dan 100% en een 3e x zou nog wel kunnen dan is het veulen er evt. volgend jaar half mei. Dat zou dan wel de laatste poging zijn, anders vind ik het te laat worden.

Het punt is een beetje dat mijn merrie al wat ouder is (16) en 6 jaar geleden voor het laatst een veulen heeft gehad. In de tussentijd heeft ze hele pittige medicatie gehad, waardoor ze mogelijk minder vruchtbaar kan zijn nu. Al is ze al ruim een jaar van die medicatie af en zou het toch wel uit haar lichaam moeten zijn, vraag ik me ergens wel af hoeveel invloed het kan hebben gehad. Ze wordt overigens wel mooi hengstig en is elke keer na het insemineren mooi schoon. Wel een kleine cyste links, maar dat had geen invloed volgens de DA.
Mijn merrie moet wel afgespoten worden, anders laat ze haar ei niet springen. Dus dat hebben we netjes gedaan, maar kan het ei wel bevrucht worden als het ei nog (te) hard is als het is afgespoten, maar wel weg is?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 14:33

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Na er eens wat rustiger over nagedacht te hebben, neig ik ook het meest naar de derde optie.
Ik heb ook de hengstenhouder/fokker/vorige eigenaresse van Mausi gevraagd, zij biedt ook aan Mausi naar haar te sturen, maar ja dat is Zuid-Oost Duitsland, dus daar zouden ook heel veel extra kosten bij komen.

Jibbel, ik heb niet een max aantal keer in mijn hoofd wanneer ik begin met dekken. In principe probeer ik net zo lang tot ze drachtig zijn, of het moet echt te laat in het jaar worden. Ik heb dit jaar sowieso bij beide merries een bacterieel onderzoek laten doen voordat ze überhaupt geïnsemineerd werden, en mochten ze na 2x niet drachtig zijn, zou ik waarschijnlijk weer laten testen. Je vraag over het ei zou ik zo direct geen antwoord op weten, maar het lijkt me ergens wel logisch dat het ei een kleinere kans op bevruchting heeft, wanneer het ei wordt afgespoten voordat het daar klaar voor is.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:46

Ik zou denk ik stoppen voor dit jaar dan kan zoon baarmoeder ( en de merrie ook )echt even de rust krijgen en dan het jaar er op het weer probeeren. Wel balen natuurlijk dat het niet is gelukt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:31

Al_Zawraa schreef:
Je vraag over het ei zou ik zo direct geen antwoord op weten, maar het lijkt me ergens wel logisch dat het ei een kleinere kans op bevruchting heeft, wanneer het ei wordt afgespoten voordat het daar klaar voor is.

Dat lijkt mij ergens ook, maar anderzijds, als het ei nog 'rijp' genoeg is, dan werkt het afspuiten ook niet.
Het is een vak apart he?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:33

Bij mij hebben ze gezegd in de kliniek dat na deze keer, ik nog twee kansen heb.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:00

Ik hoop dat ze deze keer wel gaat pakken! Het wordt nu toch wel een beetje spannend, ook omdat het seizoen al vordert en het kost natuurlijk ook niet niks telkens. Ik duim mee!

Nog negen dagen dan kan Amika gescand worden, ik vind het ook wel heel spannend. Mijn gevoel zegt dat het in 1x raak is met haar, maar goed.. dat is maar gevoel natuurlijk. Ik ben ook wel blij dat ik heb besloten om mijn andere paard dit jaar niet meer te laten dekken. We zijn best weer leuk op weg en we gaan er nu voor om de komende winter weer te gaan starten en daar heb ik ook heel veel zin in met haar! [RT-HAW] ons vervolg, 2 weken later. Wel ben ik alvast aan het nadenken over een geschikte hengstenkeuze voor haar voor volgend jaar, dus als jullie kenners en fokkers nog ideeën daarover hebben? [EHK] Hengst voor Rockefeller x Nimmerdor merrie

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:39

Helaas, mijn merrie is wederom niet drachtig. Ik heb dan ook besloten om te stoppen met proberen. Het was een erg leuke gedachte nog een nakomeling van haar te fokken, voor als ze er ooit zelf niet meer is, maar het is dus niet gelukt. Enerzijds is het de financiële overweging, daarnaast ben ik ook als de dood dat er iets fout gaat tijdens de dracht of bevalling. Dat is het me niet waard heb ik besloten.
Heb nu iig weer een stukje ervaring met dit gedeelte van paarden houden. :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:13

Ach Jibbel wat jammer,
een weloverwogen keuze heb je gemaakt.
Maar echt heel jammer dat het niet gelukt is!

Wij gaan meestal ook door tot het gelukt is, het is hier niet zo heel erg als er een laat veulen komt.
Kan sowieso blijven als het niet verkocht wordt (je hebt met een laat veulen soms problemen met het inscharen in een opfok).
En naar een veulenkeuring hoef ik met ons ras niet, dat gebeurt pas als ze ouder zijn.

AZ optie drie zou ik ook voor gaan.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:06

De eerste is hier eindelijk drachtig gescand vanmorgen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:09

Gefeliciteerd rooslover!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:31

super gefeliciteerd rooslover!

Uitspraak van mijn DA daarnet: Ik krijg die merrie drachtig deze ronde...... _/-\o_ zo lekker fel uitgesproken!
Eitje was wederom nog niet dekrijp.
Morgenvroeg komt ie weer scannen.
Leuk zo'n fanatieke DA.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:33

Jibbel erg jammer, maar jullie hebben het geprobeerd.

Rooslover gefeliciteerd! Leuk zeg.

Tjinta, dat geeft moed! Nu zorgen dat ie zich aan zn woord gaat houden :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:10

goh jibbel, wat jammer. Ik begrijp je keuze.

Persoonlijk ben ik zoals Tjinta, doorgaan tot ze drachtig is, ik vind het ook niet erg om een laat veulen te hebben vermits dit eentje zou zijn om zeker te houden, gelijk wat er uitvalt. En de kosten die nu al gemaakt zijn, die zouden dan ook verloren zijn. Bovendien is die van mij ook al 14 jaar dus ieder jaar erbij geeft meer risico.
Tjinta kan die DA van U bij mij ook niet komen? Kzou ook graag hebben dat het deze ronde prijs is. :D

Gefeliciteerd Rooslover *\o/*

Leorah, ik duim voor je.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:07

Het is ook wel een lastige keuze hor, want enerzijds wil je doorgaan tot ze drachtig is en ook voor mij maakt het niet veel uit wanneer het veulen geboren wordt. Het is meer dat ik het de merrie gezien haar medische verleden niet zwaarder wil maken dan nodig aan het einde van de dracht. Bevallen in bijv juli of augustus vind ik dan geen optie meer.
Merrie is ook al 16 en heeft haar laatste veulen 6 jaar geleden gekregen. Gevoelsmatig toch een 'risico' dat er sneller wat mis gaat bij dracht of bevalling.

Vooraf hadden we bedacht 2 pogingen te doen, mocht het niet lukken, dan volgend jaar wat bijtijdser beginnen met een slijmmonster en dan pas insemineren. Als ik dat nu zou doen, mis ik deze cyclus sowieso. Wat dan dus idd een veulen in juli op z'n vroegst zou betekenen.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:59

Jibbel schreef:
Het is ook wel een lastige keuze hor, want enerzijds wil je doorgaan tot ze drachtig is en ook voor mij maakt het niet veel uit wanneer het veulen geboren wordt. Het is meer dat ik het de merrie gezien haar medische verleden niet zwaarder wil maken dan nodig aan het einde van de dracht. Bevallen in bijv juli of augustus vind ik dan geen optie meer.
Merrie is ook al 16 en heeft haar laatste veulen 6 jaar geleden gekregen. Gevoelsmatig toch een 'risico' dat er sneller wat mis gaat bij dracht of bevalling.

Vooraf hadden we bedacht 2 pogingen te doen, mocht het niet lukken, dan volgend jaar wat bijtijdser beginnen met een slijmmonster en dan pas insemineren. Als ik dat nu zou doen, mis ik deze cyclus sowieso. Wat dan dus idd een veulen in juli op z'n vroegst zou betekenen.

Het eerste deel is helemaal je eigen keuze :j Het laatste stukje klopt niet, als je nu tijdens de hengstigheid een slijmmonster laat nemen en er is iets aan de hand, kun je toch insemineren en de merrie na het ovuleren spoelen. Ze kan dan gewoon drachtig worden, je hoeft daarvoor geen cyclus te missen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:53

Jibbel wat jammer zeg!

Rooslover gefeliciteerd!

Hier gaan we ook tot uiterlijk augustus/september.
Heb er hier nu eentje die zit op 19 dagen en niet hengstig maar die word waarschijnlijk wel verkocht en eentje die zit op 17 dagen maar is normaal al tussen de 10 en 15 dagen hengstig..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:01

Ok..is dat zo? Maar hoe weten ze dan waarmee er gespoeld moet worden als de uitslag van het slijmmonster er nog niet is? Want dat kon wel een dag of 4 duren. En daardoor zou ik dan deze cyclus missen. Dat is wat mij gezegd is tenminste.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:07

Wij gaan ook gewoon door totdat ze drachtig zijn. Nu kost dat hier niks extra, dus dat scheelt (en je moet wel de vaste kosten betalen als ze niet drachtig zijn). Erg balen dat het niet wil! Maar ja, 2 keer zegt nog niks.. De ene pakt snel, de andere niet, is bij mensen zelfs ook zo.. Sommigen doen er heel lang over om een kindje te krijgen, anderen hoef je maar naar te kijken en die zijn zwanger :Y) Wij hebben eens een fries 6 rondes moeten meenemen.. Was geen medisch aspect waardoor het niet zou moeten lukken. Haar dochter hebben we nog steeds!

Rooslover, gefeliciteerd!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:41

Wij beginnen normaliter wat eerder met insemineren maar dat kwam dit jaar anders ivm Floris. Anders zou ik ook niet met twee keer stoppen. Mei en juni zijn prima maanden om een veulen te verwachten. De laatste jaren is de winter erg lang en veulentjes kunnen het beste lekker naar buiten met een aangename temperatuur.