Jibbel schreef:Het is ook wel een lastige keuze hor, want enerzijds wil je doorgaan tot ze drachtig is en ook voor mij maakt het niet veel uit wanneer het veulen geboren wordt. Het is meer dat ik het de merrie gezien haar medische verleden niet zwaarder wil maken dan nodig aan het einde van de dracht. Bevallen in bijv juli of augustus vind ik dan geen optie meer.
Merrie is ook al 16 en heeft haar laatste veulen 6 jaar geleden gekregen. Gevoelsmatig toch een 'risico' dat er sneller wat mis gaat bij dracht of bevalling.
Vooraf hadden we bedacht 2 pogingen te doen, mocht het niet lukken, dan volgend jaar wat bijtijdser beginnen met een slijmmonster en dan pas insemineren. Als ik dat nu zou doen, mis ik deze cyclus sowieso. Wat dan dus idd een veulen in juli op z'n vroegst zou betekenen.
Het eerste deel is helemaal je eigen keuze
Het laatste stukje klopt niet, als je nu tijdens de hengstigheid een slijmmonster laat nemen en er is iets aan de hand, kun je toch insemineren en de merrie na het ovuleren spoelen. Ze kan dan gewoon drachtig worden, je hoeft daarvoor geen cyclus te missen.