[HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 12:43

Bah Pretty schiet dus ook niet op!

Ik merk wel echt verschil nu empty bij de hengst staat.. Ze staat hem de hele tijd uit te lokken door achter hem aan te lopen enzo.. Maar als ik ze even uit elkaar haal en daarna weer bij elkaar zet en coco wil springen dan slaat ze meteen.. Ik denk ook dat ze nog echt hengstig moet worden.. Vraag me toch af wat er zou gebeuren als ik haar hengstig zou laten spuiten..

Tjinta.. leuk die rekeningen :P hier is de veearts ook duur.. word er in ieder geval niet blij van..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:40

Tjinta helaas krijg je inderdaad altijd die rekeningen achteraf..het is niet anders,zelf kunnen we het niet.
Seizoen is nog lang genoeg,lente,waar lente?? Merk er niet veel van met dit weer,net worst en rode kool gegeten :')

Ik liet haar vorige cyclus ook bij de hengst lopen,maar dat doe ik nu niet meer. Hij heeft nog 2 andere merries waar hij zich over moet bekommeren en die kleine eist alle aandacht op. :') Even kijken vanavond met de hengst aan de hand wat of hoe.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 13:57

Grr ik zit me allemaal manieren in te denken om empty drachtig te krijgen maar word er gek van..

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:00

misschien is ze wel vuil en moet ze eens gespoeld worden? Ik weet dat de DA daar tabletten voor had,maar dan moeten ze die wel kunnen inbrengen natuurlijk. :j
Ik panikeer nog niet,het seizoen is nog vroeg en het weer was/is niet goed,allemaal niet bevorderlijk voor goeie hengstigheden.
Dan maar geen hele vroege veulens volgend jaar.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:51

Nicole gefeliciteerd! Lekker druk met 3 rond dezelfde tijd volgend jaar :P

Tjinta, ik dek ook zelden in de veulenhengstigheid hoor. Zou dan nog liever kiezen om op dag 20 hengstig te spuiten als je eerder wilt dekken maar ik zie liever de baarmoeder wat tijd krijgen om te herstellen :)

AZ succes!

DL, kan je haar niet eens laten scannen om te kijken wat haar eierstokken doen? Iedere keer de hengst er maar op laten geeft alleen maar meer kans op een vuile baarmoeder...

Dynamic toont tot nu toe nog geen reactie op het hengstig spuiten van afgelopen vrijdag, vanavond nog maar weer eens schouwen. En anders morgen maar weer even overleggen met de DA. Ik kan haar eventueel nog bij spuiten maar al dat soort trucjes werkten een paar jaar geleden ook niet. Toen werd ze pas in augustus uit zichzelf hengstig. De reden ook dat ik haar in 2010 na een laat veulen leeg heb gelaten zodat ze weer naar voren zou schuiven in het jaar. Maar nu weer leeg laten is ook zonde natuurlijk...

Amy is vanmorgen wel gedekt :D Eindelijk, ze staat al 2 maanden in Frankrijk...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:24

Tjinta, ons seizoen duurt ook nog lang hoor wsl langer dan het jouwe, met twee dames die eind juni nog moeten bevallen en dan daarna nog proberen of ze weer drachtig worden.

Amy eindelijk gedekt, ze vindt het veel te leuk daar bij die Fransoosjes :D

Hengstig spuiten, ik heb er echt alleen nog maar slechte ervaringen mee gehad, het is hier nog nooit gelukt om een merrie die hengstig gespoten was, datzelfde jaar nog drachtig te krijgen. Het pakte die keer na het spuiten dan steevast niet en de rest van het jaar werden ze gewoon niet goed hengstig meer. Ik zou er niet meer voor durven kiezen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:04

Aziza is rond 3 uur al geïnsemineerd, sperma was er eerder dan verwacht. Er zat een ei van 4cm, en haar baarmoedermond was super slap. Wel stond er nog wat spanning op de baarmoeder, en zat er wat vocht in. Maar de DA vond dat we een goede kans hadden, aangezien ze normaal gesproken zeer vruchtbaar is. Ei heeft hij eraf gespoten. Nu beginnen de lange 18 dagen wachten ;) Ach van onze andere merrie horen we waarschijnlijk binnen 2 weken of ze drachtig is.

Tjinta, gaat gewoon met vers (gekoeld) sperma. Juist daarom hebben we onze hengstenkeuze op het laatste moment toch nog veranderd, de andere hengst was alleen via diepvries beschikbaar, en dan zouden we Aziza en haar veulen sowieso 3 weken weg moeten brengen. Omdat we dit liever niet wilden, en deze hengst ook al een tijd voor haar in ons hoofd hadden, hebben we toch besloten te veranderen. Als een hengst goed sperma heeft is het geen probleem als het zolang onderweg is, meestal leeft het sperma dan zo'n 72 uur.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 17:54

Snap ik AZ, en je geeft automatisch al antwoord op mijn volgende vraag... eicel wordt erafgespoten.
Logisch want veronderstel dat dat niet snel genoeg gaat dan heb je niet op tijd nieuw sperma.
Is een ongelooflijk kwestie van timing niet?
Geluk dat ze heel vruchtbaar is... *\o/* *\o/*

Amy is gek op Fransoosjes, maar heeft zich eindelijk toch maar laten dekken.. *\o/* *\o/*
Hopelijk snel drachtig en gauw terug naar Nederland.

Ha ha ja dat is zo, Nicole je moet er nog twee.

Dit jaar hebben we het voor het eerst zo.
Altijd zijn wij degene met de veulens eind juni begin juli.
Cantate was vorig jaar tot onze verrassing in 1x drachtig.
net als Tenna nu, dat had ik helemaal niet verwacht.

Maar zo in mei bevalt me goed, tis nog helemaal geen dazen tijd, Veullies kunnen rustig wennen aan de wei.
Tegen de tijd dat dazen opduiken kunnen ze wel al s nachts naar buiten en overdag op stal.
Dat durf ik dan wel aan.

Hengstig spuiten doe ik niet, niet nodig, het lukt of het lukt niet.
Ik wacht wel tot ze weer hengstig wordt.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:34

Ja, we hebben al eens gehad dat het sperma er pas was toen het ei er al af was, geïnsemineerd, en drachtig! Vorig jaar eigenlijk een dag te vroeg geïnsemineerd, konden het ei niet afspuiten omdat het nog te klein was en toen bleek het er 24 uur later nog op te zitten. Nogmaals sperma besteld en 24 uur later was het ei er al ruim af.. Toch was ze drachtig van de 1e keer insemineren. Dus ben bij haar niet zo heel bang dat het niet pakt doordat het sperma niet precies op de goede tijd er is. In principe zou het ei er uit zichzelf morgen voor 7 uur 's avonds af moeten gaan (ja zo stipt is ze), maar voor de zekerheid toch ook maar gespoten, dat scheelt sowieso nog een aantal uur.

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:38

Zo, vandaag is dan eindelijk Venus naar de hengst vertrokken! Nu hopen op een vruchtbare hengstigheid!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 22:40

Marije: Ik heb haar een paar weekjes geleden laten scannen en haar eierstokken enzo laten controleren.. Er was niets vreemds aan... Coco die dekt haar nu niet omdat ze gewoon niet "echt" hengstig is en nu ook redelijk afslaat..

Ik denk dat ik haar apart ga zetten want het heeft nu toch geen nut en dan gewoon om de dag schouwen.. Als het beter weer word zal ze toch wel weer goed hengstig worden hoop ik...

Ik hoop gewoon zo erg dat ik van haar en coco een veulentje kan krijgen.. Wil ik zo graag :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:24

Spannend AZ. Dat kwakje heeft dan een lange reis gehad :D Maar het is wel lekker om de merrie thuis te kunnen houden.
Wat dat betreft zou ik met de mini's ook wel willen dat KI makkelijker was...

Nicole, ik ben normaal ook niet zo van het hengstig spuiten maar om maar te blijven wachten als ze uit zichzelf niet hengstig worden schiet ook niet altijd op.
Bij Misty heb ik dat wel gedaan, die had bij het scannen begin april nog totaal geen activiteit op de eierstokken maar werd 2 weken laten uit zichzelf wel hengstig.
Amy stond ook al bijna 2 maanden in Frankrijk en bij haar werkte het spuiten dus iig om de hengstigheid op gang te krijgen :)
Nu maar hopen dat ze een mooie hengstigheid heeft en meteen drachtig wordt.
Begin juli moet ik nog met paarden naar Parijs en dan zou ik haar en haar veulentje op de terugreis mooi op kunnen halen :)*
Voor Dynamic overleg ik morgen even met de DA maar ik zit nu ook nog met wat onduidelijke plannen en mocht ze nou niet hengstig worden, laat ik haar misschien toch wel leeg en begin ik volgend jaar weer vroeg. Had eerst zoiets ik probeer gewoon een tijd nog te schouwen/spuiten/regumate maar als hier wat veranderingen doorgaan thuis dan denk ik dat ik haar gewoon laat lopen en niet ga lopen dokteren...

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 07:50

Marije wat een gedoe met die kleintjes.. Maar wel fijn dat amy terug naar huis kan.. Je zal de merries en veulens wel missen denk ik als ze zover weg staan.. En zeker als je het veulen terug ziet zul je wel denken wow die is groot :P

AZ ben benieuwd :)

MI: Nou hopelijk komt ze mooi drachtig terug :)

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:46

*\o/* *\o/* *\o/*
Jaa, die van mij is drachtig!
Over 10 dagen wil de dierenarts wel weer scannen om groei te checken.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:32

Gefeliciteerd!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:32

Voyou, Gefeliciteerd!
Wij hebben net Casa gescand, niet drachtig wel weer een mooie hengstigheid! Vanavond kijken we weer even en brengen we haar wellicht naar de kliniek.

Edit: Er was wel wat vocht in de baarmoeder te zien, dus heeft ze oxytocine gekregen.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 15:31

Magic Ice spannend en succes!!!

Voyou Gefeliciteerd.

Saffier das erg jammer. Maar wel een goede hengstigheid.
Hier moeten we ook vaak oxytocine spuiten. vocht komt toch vaak voor.

Marije ik begrijp dat er bij jouw mini's niet aan KI gedaan wordt?
Alles natuurlijk gedekt?
Late bevallingen betekenen bij jou dat je problemen krijgt met de shows toch?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:28

voyou schreef:
*\o/* *\o/* *\o/*
Jaa, die van mij is drachtig!
Over 10 dagen wil de dierenarts wel weer scannen om groei te checken.

Proficiat!!!! *\o/* *\o/*

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:18

Gefeliciteerd Voyou!

Wij hebben Sientje en Poon ook Oxy moeten spuiten, ook wat vocht, heeft goed gewerkt, spoelen was niet nodig.

Joyce, je OS past er niet op, nu kan ik wel raden wat er staat, maar de rest niet :)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:29

Haha ik weet t, maar via mobiel is t moeilijk om t achter elkaar te zetten.. Snel via laptop doen haha

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 23:31

Voyou gefeliciteerd!!

Saffier jammer maar hopelijk word ze nu wel drachtig.. :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 10:40

voyou: gefeliciteerd!

saffier: jammer dat ze niet drachtig is maar dat had je denk ik ook wel verwacht gezien je berichtje van eerder deze week. Hopelijk succes in deze hengstigheid!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:39

eigenaren van drachtige merries gefeliciteerd!

Wessa is nog niet gescand.
veearts was afgebeld omdat we moesten inkuilen
nu komt de veearts morgenmiddag pas :n
had haar eigenlijk vandaag of morgen wel willen brengen, nu word dat pas volgende week als we haar hengstig spuiten...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 21:13

*\o/* *\o/* *\o/*
Ook Mabeth is vandaag op 18 dagen drachtig gescand.
Gerekend na de laatste inseminatie, anders zou ze op dag 21 zitten.
Voor het insemineren hebben we haar niet gescand, de DA kon nu geen 2e vruchtje vinden, en wil d'r overmorgen weer scannen. Om een 2-ling zeker weten uit te sluiten.
Ze zou dan op dag 20 zitten.

Zelf ben ik gewend om op dag 25 nogmaals te scannen.
Volgens mij kan een eventuele 2e vrucht dan nog wel weggeknepen worden.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:01

Gefeliciteerd annastasia..

Ik heb het idee dat empty helemaal met haar hormonen in de war zit.. ze is paar maanden geleden geschoren en alleen de plekken waar wontjes zaten zit nieuw haar op.. de rest is nog bijna niet gegroeid terwijl ze toch zonder deken staat al een paar weken.. Men hengsten hebben gewoon al hun haren terug..