[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:36

draaakje schreef:
pippalex, erg leuk bedacht en vast goed bedoelt, maar zou het toch prettiger vinden als je dit niet zo op bokt zet, het is namelijk de grootste onzin die ik ooit heb gehoord (ik snap wel waarom je dit zo bedacht hebt) en om dit nu juist aan mensen te vertellen die een veulen verwachten is niet zo heel slim. veulens hebben namelijk meer last van lintwormen, het kan snel hun dood worden.

Lang hebben dierenartsen niet makkelijk aankunnen tonen in hoeverre lintwormen voorkomen bij paarden. Nu ze bloedonderzoek doen zijn ze er achter gekomen dat 1 op de 6 paarden in nederland er WEL mee besmet zijn.
90% van de stallen zijn er zelf mee besmet.
Voor volwassen paarden zijn lintwormen relatief ongevaarlijk, ze kunnen wel koliek veroorzaken. de kans op koliek is 15 keer hoger als een paard zonder de linworm.
paarden krijgen lintworm via de mosmijt, en beestje wat niet alleen in weides, maar ook in hooi stro en kuil voorkomt.
dit is dan ook de rede dat ik naast mest onderzoek mijn paarden minstens! 1 keer per jaar ontworm met een pasta met waar praziquantel in zit.
:)

* zie trouwens de draadloze camera in het gamma krantje staan:
Elro draadloos camera systeem met monitor
IP44 buitencamera
nachtzicht 7 meter
AV uitgang naar, TV,VCR,DVR
iemand een idee hoeveel meter bereik dit ding heeft? (van camera naar monitor)

meestal niet zo veel hoor, denk dat het bij een meter of 30 ophoud. (moet ook door deuren en muren heen he.)
Ik heb er hier 1tje van 400 euro draadloos en daar staat op de doos bereik tot 300 meter open veld en 150 meter door muren, helaas is niets minder waar, hij bereik ongeveer de 75 meter door muren en deuren heen. (voor ons genoeg, maar voor sommige mensen niet)
Maar je kunt een camera altijd bekabelen ;)

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:39

Citaat:
* zie trouwens de draadloze camera in het gamma krantje staan:
Elro draadloos camera systeem met monitor
IP44 buitencamera
nachtzicht 7 meter
AV uitgang naar, TV,VCR,DVR
iemand een idee hoeveel meter bereik dit ding heeft? (van camera naar monitor

Ik heb er een van Blokker.
Bereik 50 meter stond erbij.
Van huis naar de stal is bij ins 25 meter.
Beneden in de huiskamer goed ontvangst maar boven in de slaapkamer heel veel storing terwijl die precie boven de woonkamer zit!! :?

eilander

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:40

Zonder muren of andere dingen ertussen is het wel oke maar hoe meer obstakels hoe slechter de ontvangst!!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:44

eilander schreef:
Zonder muren of andere dingen ertussen is het wel oke maar hoe meer obstakels hoe slechter de ontvangst!!

Ja idd helemaal met eens!
Dat heb ik ook, heb een vrij dure vindt ik zelf, en moet hem toch ook niet verder als 75 meter van de ontvanger zetten, want dan begint ie te storen, en ze zeggen bij die van mij 150 meter door muren en 300 meter open veld :?

Maar moet zeggen, wij hebben hem nu op zo,n 40 meter afstand staan, en het beeld is echt perfect.
Het scherm is bij ons ook een tft scherm (die hebben we erbij gekocht :+ )

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:48

Wij hebben een camera gekocht die je op internet kan aansluiten! Erg handig! Kan je je merrie overal bekijken! Kostte geloof ik €110,- ofzo..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:58

Saffier schreef:
@ PP lijkt erg spannend te worden bij jou??

Wat betreft de melk wordt het wel spannend ja. Maar voor de rest ziet het er nog rustig uit!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:02

mvb: Mooie buik! Dat verharen doen ze hier nu ook ja, de warme dagen begonnen en de bosjes haar vielen er zo af.

Sue: Klinkt allemaal goed, dan is dit wrs de stilte voor de storm :)

Saffier: volgens mij zijn die ontwormingstabletten hier ook te koop :j Ik twijfel of ik het zal proberen, met de wormspuiten gaat het ook gewoon goed. Eens benieuwd hoe het bij jou lukt, bij zelfs een ‘moeilijk’ paard met ontwormen, voor hoeveel kg is zo’n tablet?

Steffi: Jouw merrie is ook al overtijd of niet?

En hoe is het met de merrie van Iersas, die was al 2 weken geleden uitgerekend?

Amandake: Wow Bibi maakt werk van de uier! Wat een verschil!
Iris ligt er heerlijk bij :D

Pippa: Pramox behandeld toch ook tegen lintwormen?

Littleroosie: Je kun t nu gewoon ontwormen als het zo in de planning zat. Als het veulen 10 dagen oud is ontworm ik merrie en veulen samen.

PP: 34? Dan is de kwaliteit al heel goed, maar je weet natuurlijk niet hoe hoog hij nog gaat worden, dat is dan weer het moeilijke aan voorspellen op deze manier? 8 punten omhoog is wel een beste sprong!

Patjelisa: Wow wat een belevenis zo, dat had je ook niet verwacht! Waarom moest de baarmoeder er uit?
Foto’s van de puppies?? :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:37

@ Nicole: Ik heb heb dus idd ook alleen omdat Amour (of wel ouweho*r) niet te vangen is. Als ik zonder halster aan kom blijft ie keurig staan, kan m aaien etc. Maar zo gauw hij denkt dat ik een halster bij me heb smeert ie m....
In een buisje zitten 8 tabletten, ze gaan per 100kg.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:55

Pfff ik kan het niet meer allemaal bijhouden hoor, jullie gaan zo snel :oo

Dynamic begint eindelijk wat meer uier te krijgen en ik ben vandaag ook begonnen met testen. Uit het kleine uiertje komt verrassend veel melk :D
Helaas test ze nog maar 5 op de refractometer :+
Wel wordt ze steeds onrustiger maar ja ze is en blijft onze kleine drama queen _O-

Afbeelding

Afbeelding

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:16

Aan die tietjes moet nog wel het 1 en ander gebeuren zo te zien :Y)

Net mijn merrie even laten lopen in de bak, ze heeft een beetje een dik achterbeen..ze zal zichzelf wel weer aangetikt hebben of het zijn de zwangerschapskwalen :+ Ze vindt het heerlijk om te lopen en laat zichzelf nog altijd graag zien, nek erop, staart in de lucht en showen maar (en er woest bij knorren uiteraard)! Ze heeft nog niet echt door dat ze dik en rond is volgens mij. Ze liep gelukkig wel rad!

Daarna nog even dr poepert schoon gemaakt want ze had lekker gesmeerd! Dr staart gaat erg makkelijk omhoog, kan hem nog niet op dr rug leggen..maar met gemak bijna recht omhoog!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:28

@ Vanneke: wat vreselijk, zo op het eind nog :(:)
@ Jolliegirl: Gecondoleerd en veel sterkte
@ Patjelisa; wat jammer joh

Het wordt hoog tijd voor wat goed nieuws...kan nu niet zeggen dat ik erg blij wordt van dit topic op het moment -O-
Hier gaat alles nog mooi zijn gangetje, Lianne vandaag op 243 dagen en Natascha op 211. Zal binnenkort even fotos maken. Het wordt Lianne haar eerste en ze heeft al een leuk buikje. Natascha heeft al zoveel veulens gehad, dat ze nu al bijna zover lijkt :=

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:31

Bij een aantal is het dus ook alweer wat spannend aan het worden. Wordt inderdaad tijd voor weer wat goed nieuws.

Ik zit hier al een half uur naar een rustende merrie te kijken, geloof niet dat ze van plan is om haast te maken. Uier lekt nog wel steeds dus hoop op stilte voor de storm. ;)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:32

ze loopt mooi op schema, manueeltje! :)
en bibi heeft haast lijkt het wel. ;)

Verder nog een dekhengst :+ gezien die kan koken. Ideaal! haha.

En helaas ben k de rest alweer kwijt, teveel gekletst.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:37

pfoe wat is er al weer veel gekletst, kan het even niet meer bijhouden..
hier een beetje een paar spannende dagen gehad, igora stond ineens met verhoging en was wat duffig. Vandaag de DA geweest (die moest toch komen voor ukkie) , gelukkig niets aan de hand, temp was ook weer goed en madam was vandaag uitermate lollig aan het doen op de paddock.
Schrok wel even, folie deed dit nl vorig jaar de laatste weken ook........(die temp en suf zijn bedoel ik, maar die bleef suf tot na de bevalling)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:39

er zijn al een tijdje geen veulens meer geboren hier he? :=

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:10

nee inderdaad. ;)
Geloof ook niet dat het er hier aan zit te komen vanavond. Rust is wedergekeerd. :)

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:14

Ik zie hier allemaal mensen die de melk controleren.
Is dat een apparaatje???
Wat test je dan??
Lavendel zit op 321 dagen maar er komt alleen nog maar doorzichtig vocht uit.
Bovendien is mij geleerd (door een oud baasje) dat je de merrie nooit voor de tijd moet melken of in elk geval aan het uier zitten.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:16

Sue ,wanneer is die van jou uitgerekend??
Ik kan haar niet op de lijst vinden. :o

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:20

ze staat achter die van Sunny. Klein foutje in de lijst. ;)
Staat 13 maart maar geloof dat ze officieel 15 maart uitgerekend is.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:43

Oke ,1 dag eerder als Lavendel dus!
Spannend.
Hier is alles ook nog rustig.
Wel uier maar nog niet genoeg en ook nog geen lekkage!

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:47

Meavey schreef:
Vanneke :(:)
Hoe is het nu met Nikita?

Nikita doet het naar omstandigheden erg goed, ze is het blijkbaar vlugger vergeten dan ik.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:56

mvanbochove schreef:
Wij hebben een camera gekocht die je op internet kan aansluiten! Erg handig! Kan je je merrie overal bekijken! Kostte geloof ik €110,- ofzo..

Dat had ik moeten weten, ik moet perse zo,n pc card ervoor kopen ;(

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:01

Ik weet dat ik vanavond gewoon lekker in mijn bedje slaap en niet ga waken.
Wet Look veulend nog ff niet....
Ga ergens volgende week maar in de gaten houden, denk dat het dan meer haar tijd begint te worden.
Camera staat er uiteraard wel gewoon op :+

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:54

Hehe, eidenlijk een leuke vent tussen al die pis-merrie's ;) Hij is leuk Saffier!!!
Draakje; ik heb de camera en het bereik is 75 meter. Hij geeft ook daadwerkelijk 75 meter bij mij...........heb hem vanavond vh eerst gebruikt! Prima beeld.

Nou Por staat op stal. Het eerste uur alleen maar rondjes draaien, hinniken en zweten. Toen ben ik me maar vast gaan instaleren in de stal (eerst liep ik heen en weer). Naast de stal op een hooibaal met deken en bord eten ;-). Toen werd ze eigenlijk snel rustig en na 15 minuten was ze ook weer droog. Ze staat wel steeds een poging doen om te plassen (plashouding). Toen ze rustig was lukte het ook. Toch blijft ze het wel proberen (weet iemand of dit spannning is? Poepen valt wel mee en normaal poept ze veel als ze gestresst is).
Na anderhalf uur bij haar te hebben gezeten ben ik naar de zadelkamer verhuisd (aparte ruimte in de schuur) en een kop thee gezet. De lichtrij bij haar stal uitgedaan. Af en toe gekeken en toen stond ze hooi-plukjes te eten en af en toe nog rondjes lopen maar veel rustiger. Ook gerold. Af en toe even naar haar toe. Alle lichten uit gedaan en toen koffie gaan drinken bij de boer (woont naast de schuur). Daar nog 3 kwartier gezeten en weer gaan kijken. Nog steeds gaat ze af en toe in de plashouding maar verder wel rustig. Wilde nu ook rustig een appel (brok maar een klein beetje gegeten). Toen maar naar huis gegaan met toch wel een rustig gevoel. Straks gaat de boer nog even kijken en mocht ze dan onrustig zijn dan ga ik om 12 uur nog even heen (denk niet dat het nodig is). Morgenochtend om 8 uur zet ik haar weer op het land.
Ik hoop dat ze elke avond eerder rustig is, als ze weet dat het goed is.

Voor iedereen die vraagt of er egeen ander paard bij kan............nee, helaas niet. De mensen waar ik sta (al 15 jaar) zijn al super lief voor me en willen alles wel voor me doen, maar er is geen ruimte voor 2 boxen aangezien de schuur ook gedeeltelijk verhuurd word. Ze hebben zelf de tractors al buiten gezet. Ik weet dat het voor het paard niet optimaal is, maar probeer het allemaal zo goed mogelijk te doen en soms kan het niet helemaal zoals je wilt.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:00

Helaas geen veulentjes vandaag, maar wel 3 puppy's ben benieuwd naar de foto's.

Jolliegirl gecondoleerd