[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:24

Op bijsluiter van Pramox staat niet geschikt voor drachtige merries, ik ben namelijk ook aan ht kijken :P
Equest wel.

Maar ik vraag me af of het kwaad kan om de niet drachtien met pramox te doen en de rest met de gewone.

Het valt mij op dat ik steeds zit uit te kijken en te verlangen naar die veulens...
Maar vergeet dat ik eerst zelf aan de beurt ben :')

Kiki hoe is je merrie vandaag???

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:24

Toen Neon geinsemineerd werd had de DA de wormenkuren voor heel de veulenperiode meegenomen (op 1 na, degene die ik ergens een van deze weken moest geven, die was ze keer op keer vergeten -O- ). Heb er nog eentje liggen waar op staat "geven na de eerste vorst" maar welke het is weet ik niet. In ieder geval geen panacur en niet alleen ivermectine, ivermectine had ik al gekregen en de panacur vergat ze dus iedere keer.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:25

Pretty, ik ontworm zelf drachtige merries en veulens onder 1 jaar nooit met Equest of Equest Pramox. Ik heb het daar laatst eens met mijn DA over gehad en hij vond dat heel verstandig. Better safe than sorry.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:31

Zenuwslopend dat virus :(:) Ik duim ook hard dat ze gauw weer opknapt!

Wormenkuren moet ik me nog in verdiepen :o Ze is dit jaar een aantal keer getest en schoon gebleken en zal in november nog een laatste mestonderzoek doen voor dit jaar, maar moet sowieso van het voorjaar nog iets hebben tegen bloedworm.

Volgens mij heeft Miepje ook iets (onschuldigs) onder de leden, ze is al een paar dagen uiterst mopperig, sloom en wat stram. Dikke benen, af en toe kuchen, klieren wat hard. Ze likt ook continu aan muren (terwijl ze een mineralensteen in de stal heeft) dus volgens mij komt ze wat te kort ergens.

Vitaminespuit kan geen kwaad bij dracht toch? Wil haar voor de zekerheid even eentje geven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:34

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat de Pramox tegenwoordig wel mag, maar eerder idd niet. Er gaan momenteel ook een 2 soorten bijsluiters rond.
Ik heb het hier met mijn da ook over gehad. Zij gaf aan te doen waar ik me goed bij voel. En dat het voor nu niet erg is een keer de pramox over te slaan aangezien ze die normaal wel ieder jaar krijgt vlak voor de vorst.
Dus ik heb besloten deze NIET te geven.

Vientje, ik heb meer gehoord over een virus idd met hoesten, dikke benen etc. maar hopelijk niet het geval!

Gelukkig was Bo vanmorgen weer koorts vrij, 37.7
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 29-09-15 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:48

AZ, 6 maanden alweer! Gaat hard inderdaad. Lies zit vandaag op de 150 dagen *\o/* Logischerwijs gevolgd dat Roos morgen dan op de 140 zit ;)

Knolselder, nou op den duur zal je je eigen niet meer zo makkelijk kunnen vergeten ook denk ik. Wanneer ben jij zelf uitgerekend? Die bevalling ga je in ieder geval ook niet missen :o

Hier hebben ze de laatste keer Equimectin gehad. Had de dierenartsassistent bij het ophalen ook nog even extra laten checken of die écht kon voor drachtige merries :o
Moeten binnenkort ook weer een spuit, dus gewoon even aangeven en checken voor de zekerheid weer.

Vientje, vervelend dat ze niet lekker is. Lijkt me dat een vitaminespuit gewoon moet kunnen, zijn (lijkt me) alleen vitamines en misschien wat mineralen. Maar anders gewoon even goed de bijsluiter checken. Als het schadelijk is moet dit er in staan.

Kiki, fijn dat Bo weer koortsvrij was. Hopelijk gaat ze snel gewoon opknappen!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:11

Ik ben uitgerekend voor 12 maart, een maandje voor de eerste merrie :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:18

ik heb net weer ontwormpasta opgehaald, strongid-P dit keer, volgens de DA geschikt voor zowel veulens als volwassen en drachtige paardjes, morgen even er weer in ploppen :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:21

En is die ook voor bloedworm in alle stadia, Jolanda? Ook de ingekapselde?

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:27

Knolselder schreef:

Volgens mij niet. Strongid- P is pyrantel en dat werkt voornamelijk bij spoelwormen begreep ik van mijn dierenarts.

Voor bloedworm kun je dus beter een andere gebruiken (equest of equest pramox). Ik was daar zelf wat huiverig voor omdat in de bijsluiter van Pramox wordt aangegeven dat je het beter niet bij drachtige merries kunt gebruiken. Mijn dierenarts heeft echter aangegeven dat het achterhaald is en dat alle wormkuren ook bij drachtige merries gebruikt kunnen worden. Wel heeft hij aangegeven bepaalde middelen liever niet net voor de uitgerekende datum te geven, maar zo in het najaar equest pramox is volgens hem geen probleem.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:27

Knolselder schreef:

heb deze genomen op advies van de DA, staan wel allerlei namen van wormen op , maar zijn latijnse namen :+ , volgens DA zijn deze ook tegen alle wormen en ook tegen horzellarven e.d.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:35

Info over de stongid P
Werkzame stof: pyrantelpamoaat
Werkzaam tegen grote rondwormen, grote strongyliden, kleine strongyliden, aarswormen en lintwormen (lintwormen alleen bij dubbele dosering)

Extra info:
· Contra-indicaties: geen
· Een spuit is voor de behandeling van een paard van 600 kg

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:46

Mij werd gezegd dat Pyrantel of panacur maar goed is voor jonge veulens en dieren tot 3 jaar.

Ik wil ook echt iets tegen de bloedworm.(niet dat ze er hebben maar gewoon omdat het in november "de tijd" is om dat te geven. Mijn DA zegt dat Equest en Pramox wel gewoon kan.
Volgens mij kan het geen kwaad de drachtige Equest te geven en de niet-drachtige dan Pramox,zo ga ik het misschien ook wel doen. Nog even kijken waar ik ze ga bestellen. Zijn toch dure dingen maar wel effectief.
Maar ik lees het niet graag dat sommige het dan wel afraden,zul je zien dat het net hier weer fout zou gaan :o

Neon ik dacht dat Pramox het was na de eerste keer vorst.

Knolselder zoals Aniek al zegt die geboorte ga je vast niet missen. :P

Vientje vervelend dat ze ook iets lijkt te kort te komen. Anders ook eerst even informeren.

Kiki we gaan duimen dat ze koortsvrij blijft nu!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:46

Ik geef equest pramox nu nog 1 keer en dan ontworm ik ze nog 1 keer in maart voor het showseizoen en dan pas alst veulen er is

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:48

volgens mij is moxidectine het enige middel tegen ingekapselde larven van de bloedworm (pramox of equest)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:51

Pretty, zou best kunnen, heb de kuur in de kast liggen en heb geen idee welk naampje erop staat, moet ik straks even kijken als ik thuis ben.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:00

strongid doet helemaal niets bij oudere paardjes en is dan ook weggegooid geld.

Pretty ik krijg bloedworm er met Equimax ook af ;) toevallig paar maanden geleden gehad.
Ik geef nu geen pramox aan de drachtige merries ook al is het aangepast, nee liever niet :)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:15

En wat is de werkzame stof weer van Equimax? Je hebt die ook in duo vorm zeker?

Inderdaad dat was ook wat ik gehoord had over Strongid.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:10

Volgens mij is de pramox wel de enigste die de ingecapselde bloedwormen pakt.

DL is om die reden ook niet.

Strongid P geef ik alleen normaal gesproken 1x per jaar in dubbele hoeveelheid tegen lintworm.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 29-09-15 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:11

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:26

Oohh ontwormen, doodeng!
Ik moet mijn DA er van de week weer eens over bellen.
Ik heb hier 5 weken geleden alles met pyrantel (strongid-p) gedaan omdat ik last had van spoelwormen bij de veulens.
Mijn nieuwe merrie is gevoelig voor bloedworm, maar die is ontwormd voordat ze naar mij kwam (middel even navragen).
Dus over een week of 3-4 moet ik alles weer doen. Discussie komt dus op het juiste moment hAha!?Ben wel benieuwd wat jullie volgende kuur is, en waarom?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:30

Mooie fotos Aniek,

Ontwormen bel mijn da, meld wat ik heb lopen (leeftijden, geslacht, dracht, ect) en krijg de spuiten met de namen van paarden in de brievenbus. Nog nooit een worm gezien (naja 1 keer een veulen met lichte spoelworm infectie). Dus ik heb geen idee Misschien slecht maar vertrouw hem 100% wat dat betreft.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:31

Ik bestel ze overigens altijd via Ierland :o
Zal het eens opzoeken, ik had toen een lijst gemaakt met welke ze wel en niet mochten hebben tijdens de dracht. En welke wel en niet bij veulens mochten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:43

Mijn eigen DA doet dus niets meer zonder mestonderzoek, tenzij er een veulen aan de voet is.
Maar, staleigenaar maakt gebruik van een belgische DA voor entingen, en die doet spuiten tegen wormen (iets wat in Nederland niet mag). Alleen doet ie dat weer net niet bij drachtige merries......

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:44

AZ, leuk dat je het veulen al gevoelt hebt!
Bij Snazzy heb ik ook al wel staan voelen maar dan loopt ze boos weg :+

Kiki, fijn dat bij Bo de koorts gezakt is!

Qua ontwormen wissel ik de werkzame stoffen af. De jonkies wat vaker pyrantel en in het najaar krijgen ze allemaal equimax (ivermectine + praziquantel). Verder ivermectine.
Nieuwe paarden krijgen nog wel eens een 5 daagse kuur met dubbele dosis panacur. Dat pakt ook bloedwormen aan. En is bij de kleintjes veiliger dan moxidectine.
Verder op de paddocks mestruimen en bij de weilanden beweiden afwisselen met hooien en dan is de kans op besmetting laag.
Mestonderzoek doe ik nooit.