[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:28

Ik train er ook bij elke merrie op, al te dikwijls veulens gehad die de eerste uren de uier niet vonden en we dus moesten gaan melken.
Meestal bij maiden merries, dus ik wil echt wel dat ze het toelaten. Als je dan nog moet gaan beginnen bij een stressy merrie die net bevallen is en een pijnlijke uier heeft die op springen staat, lijkt me dat geen pretje..

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:41

Ik denk dat er ook wel een verschil is met grote merries en de (kleine) mini merries. Een kleiner paard is iets makkelijker hanteerbaar als die niet wil dan een reus van een paard.

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 16:49

3 jaar geleden bij Trees was ik nog helemaal een neuroot :o
Toen maakte ik het zo bont dat er iedere dag even gekeken en gevoeld moest worden.
Het was zo'n gewoonte dat Trees al bleef staan en haar achterbeen iets op tilde ( kon ik er beter bij) en vervolgens achterom keek waar haar snoepje bleef :+

Voor Gipsy is alles nieuw.
Aan haar uier(tje) zitten vindt ze prima maar leg ik nu mijn hand er iets voor ( in de hoop wat te voelen :o vindt ze het een stuk minder leuk.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:20

Mijn ervaring is juist hoe meer druk je erop legt, hoe lastiger het wordt.
Ook bij maidens. Je kan wel oefenen met het uier aanraken maar dat is niet vergelijkbaar met een veulen als ze net bevallen is. En als ze dan al eerder steeds geïrriteerd waren bij het 'oefenen' dan reageren ze daar nog meer op.
Een merrie die over de zeik is met een pijnlijk uier die is dat nog steeds al heb je geoefend ;)
En dan heb ik liever een grote merrie dan een kleine :o

Ik voel ook wel regelmatig aan het uier, al is het maar omdat je bij zo'n kleintje niet ff makkelijk kijkt :D
Maar geeft een merrie aan het echt vervelend te vinden dan laat ik haar met rust.

Sowieso bij de meeste problemen met drinken na de geboorte werkt rust het beste.

Amy lijkt gelukkig weer wat opgeknapt te zijn.
Gisteren middag toch nog de DA erbij gehad, het veulen lag haar zo dwars dat ze naast pijn van de baarmoeder ook nog last van gasophoping kreeg omdat het veulen zo rot lag.
De DA zei niet veel anders dan wat ik al deed, pijnstilling voor de baarmoeder en colosan voor het gas en uiteindelijk is ze weer opgeknapt. Maar dan is overleg wel even fijn.
Dan schiet toch weer even de ellende van Cookie door je hoofd. M'n vader was zelfs de vrachtwagen al af gaan tanken voor het geval ze naar de kliniek zou moeten...

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:37

Fijn dat het met Amy weer wat beter gaat!

Ik heb het toen stilletjes gevolgd het drama van Cookie en kan mij goed voorstellen dat het dan door je hoofd spookt.....

Faline

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:17

Mijne alle 3 geen problemen met aanraken waar dan ook gelukkig. Voor Rose was alleen die viezigheid tussen dr theezakjes weg plukken niet zo fijn :+ Vrij logisch, want die zooi zat vast, gewoon aanraken vind ze geen probleem, dus toen die iso betadine gekocht die hier werd aangeraden en is weer mooi schoon :D

Hier wel een maiden gehad die de eerste 2 dagen echt heel erg moest wennen, die hebben we paar dagen/nachten moeten vasthouden en begeleiden met drinken van het veulen. Was daarna gelukkig klaar.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:42

Misha is heel lief kwa karakter, dus als die theorie klopt zal het wel een hengstje worden.
Enkel mag ik niet te dicht bij haar uier komen, hierben ik ook rustig mee aan het trainen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:16

Daisy werd ook altijd veel knuffeliger als ze drachtig was, maar hengst of merrie was echt geen verschil bij haar.
Bij haar wist ik het verschil tussen hengst en merrie door de omvang van haar buik :+
Lief is ze altijd, bleek vandaag ook maar weer eens. We gingen haar manen wassen. Tuinslang met koud water over haar hals, prima. Voorpluk naar achter gevouwen om die ook goed nat te krijgen, maar toch stroomde er aardig wat water over haar voorhoofd langs haar ogen toen ik met een emmer warm water alles na wilde spoelen en het beest staat alleen wat te knipperen met haar ogen en staat verder doodstil <3
Heerlijk ding! En inmiddels geeft ze weer licht :+

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:23

Ik heb al heel wat veulens gehad, ook thuis bij mijn ouders al. Nog nooit één die de uier écht niet vond. Daarbij is het geen vergelijking; een niet actief uier aanraken met het zogen van een veulen...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:56

Maar het is niet het vinden van de uier dat problemen geeft soms, er zijn merrie's die echt niets dulden aan hun buik, tussen hun billen enz die slaan echt raak, als een veulen op zoek gaat naar de uier zijn ze toch wat lomp en botsen dan overal tegenaan of belanden al eens tussen de achterbenen dan heb je echt wat voor hoor. De natuur regelt niet alles zelf. Er zijn er wel degelijk die hun veulen een mep verkopen. Als je zo een draak van een merrie hebt, zou ik echt aan het oefenen slaan.
En ja bij mij moeten ze alles toestaan ook al zit ik eronder of tussen hun billen of ze kunnen de hof verlaten. :D
De bedoeling is hier ooit een kinderboerderij op te starten en een kind gaat vlugger de buik aanraken dan het hoofd van een paard. Ik weet het zijn nog altijd dieren maar ik heb ook geen tien ogen en als ik het gevaar enigszins kan beperken dan doen we dat.

Kan nooit kwaad toch om je paard mak te maken. Ik geloof echt niet dat je daar slecht mee doet. :o

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:04

Nee dat geloof ik ook niet, het wordt zelfs aangeraden voor maiden merries omdat ze anders nog wel eens het veulen weg kunnen slaan omdat ze nog niet helemaal begrijpen wat de bedoeling is.

Maar Harmony vind het lekker gelukkig ;) ook al toe ze nog niet drachtig was

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:16

Eerlijk gezegd heb ik nooit bewust geprobeerd. Maar uier vindt ze prima. Haar buik is ze meer muts mee. ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:26

Hier kan ik alles ook gewoon aanraken. Niet bewust geoefend voor veulen naar vind sowieso belangrijk alles te kunnen aanraken bij een paard :)

Gwen vandaag mee genomen naar het bos, heerlijk even uurtje gereden :)Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:10

Ik heb ook even stukje bos gedaan, dressuren in de bak wordt het niet meer :(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:17

Sarona vindt borstelen al niet leuk meer in die buurt, de aanraking al niet, maar ik ga haar er wel aan laten wennen. Maar dat is meer omdat ik vind dat ik overal aan moet mogen zitten dan de angst dat ze het niet kent en een veulen niet laat drinken.

Overigens wel een veulen gehad die de uier niet vond. Ergste was dat het een suprise veulen was die ineens 's morgens in de stal stond. Was een shetlander en nooit een idee gehad dat die drachtig was. Pas laat in de middag aan het drinken gekregen maar toen had de merrie al zoveel druk dat het zeer deed en ze sloeg. Veulen heeft al die tijd aan de borst gezocht, zat gewoon verkeerd te zoeken. En helpen in de goede richting lukte ook niet, wilde de speen niet pakken. Is allemaal goed gekomen overigens.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:49

ow neon das minder ja

toch jammer dat sommige merrie's zo raar reageren, ik ken ook zo een die haar veulen een mep verkocht bij het buitenlaten, ze bokte er gewoon op los, echter was direct ritje richting ziekenhuis :=

hier de dames ook even geshot, niet op letten maar Flo vindt haar kleur niet leuk dus legt ze er altijd een paneerlaagje over :o

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 23-11-16 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:57

Lekkere buikjes!
En Flo heeft lekkere billen :D

Harmony heeft momenteel enorme voernijd, hoop wel dat dat ophoudt als het veulen er is :(

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:15

Modder monster :=

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:52

Mooie buikjes al Fotsy!
Vooral Rose hier vind haar kleur ook niet mooi, die wil liever zwart of bont ofzoiets zijn dan wit. :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:23

Fotsy, wat zit Elsa nog mooi kort in het haar :)

Ik heb hier vanmorgen eerst maar eens wat staartjes gewassen en vanmiddag of morgenochtend maar eens de merries verder opknappen en dan mogen ze op de foto met hun buikje :')
Mijn dames zien eruit alsof ze morgen -40 verwachten en dan zullen ze het niet koud krijgen...

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:41

gepaneerde paarden :')
Fotsy, misschien is het wel kleurbescherming, ze is bang dat ze haar kleur anders kwijt raakt.... :')
Wel mooie buikjes hoor!

Marije, hier verwachten ze ook -40 :j
Ik heb ze al verteld dat het niet gaat gebeuren maar dan stoppen ze hun neusjes ook nog in mijn jaszak :') (of zal dat zijn omdat er vaak snoepjes in zitten :') )

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:41

Dikke billetjes <<) , jep een en al spier >;) euh van niks te moeten doen alle dagen, zal niet zeker _O-

Oh Linda dat zal het zijn ja kleurbescherming ;) dus goed dat ik het dan laat opzitten
Dus faline niet te veel afwassen he :P

-40 jeetje wandelende haarballetjes
Nee hier staan ze nog redelijk pover in hun winterhaar maar Elsa krijgt nooit echt veel winterhaar net als Flo ook niet, zijn nochthans heel rustige karakters. Ik dacht vroeger dat dit met hun temperament wat te maken had. Niet dan.
Hier staan ze snachts wel binnen en had eens gelezen dat dit door hoeveel daglicht zou komen maar klopt ook niet echt want ze staan dus meer in het donker.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:46

Hier gelukkig geen -40 vacht door sinds 2 weken deken op te leggen (Gwen kan niet langdurig tegen regen zonder schuilstal)

Vandaag zit ze op de helft *\o/*

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:48

Amai vooral Elsa begint goed te tonen Fotsy!

Uiertraining doe ik wel wat bij nieuwbakken merrie's maar ik heb er ook die na 10 jaar hier nog altijd niet graag eraan geprutst worden,dus die laat ik dan ook in hun waarde.
Ze heft haar been een meter in de lucht als het veulen wilt proberen te drinken,dus die mag wel,dat is duidelijk. :D

Ik lees mee hoor maar beperk mijn schermtijd wat omdat ik momenteel met een oogprobleempje kamp.
Verder met de dikke buikjes hier alles goed.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:58

Cookie al een beetje gefatsoeneerd :)
Afbeelding
Op 187 dagen.

De rest moet nog...

Amy op 235 dagen
Afbeelding

Misty op 253 dagen
Afbeelding

Party Girl op 261 dagen
Afbeelding

Daisy op 267 dagen
Afbeelding

Snazzy en Lizzy staan nog op de winterweide in de kudde. Zal hen van de week ook eens op de foto zetten. Maar zij moeten nog tot mei dus er is nog niet veel te zien.