[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liaan

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:45

Nine en Kabayo, wat schrikken zeg!! Gelukkig valt het allemaal mee.

Die van mij is normaal een echt heethoofd en is nu een stuk relaxter. Wel kan ze heel lelijk doen naar andere paarden op de poetsplaats, maar in de paddock is ze gewoon lief. En af en toe heeft ze in de omgang en met rijden een gek momentje, helemaal over de zeik. Last van het veulen, hormonen, kabbouters of haar normale karakter??? Tja een hengst of toch een merrie?

Ik las veel merries die geen zin meer hebben om in de bak te rijden. Die van mij is wel traag voor haar doen, maar heeft nog wel plezier in het rijden. Gaf vandaag nog ff een mooie sprint met bokkenserie.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:18

Ennasil wat fijn toch dragend en die kat op haar echt geweldig!

Dynonne leuke foto en was heerlijk weer voor een buitenrit.

Ik merk dan weer weinig verschil van karakter in mijn merries.. niet veel anders dan anders. Bo is altijd een bitch maar hoop dat ze nu een keer een merrie geeft :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:36

Super nieuws ennasil!!! Die kat :') <3

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 07:32

Faline, je maakt ons jaloers :P

Dyonne, mooi hoofdstel zeg!!

Fotsy, ik hoop dat jullie ongelijk hebben :=
Mijn merries zijn allebei super lief juist, altijd al, maar nu een beetje extra. Ik hoop niet dat dat 2 hengstveulens gaat betekenen :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:03

Ik hoop het ook Linda, zou graag hengstje hebben van Flo _/-\o_
Ach zegt niet veel hoor ;) blijft gokken
Ben wel benieuwd, Elsa is heel anders dan vorig jaar of ze zou leeg moeten zijn _O-

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:18

Leuk al die foto updates van jullie merrie buiken!

@Kabayo; wat een geluk. Wij zetten hier alles op stal als de putten open liggen vanwege mixen over overpompen. Mijn hondje is er ooit in verongelukt doordat die de hoek om liep en niet op zat te letten. We leggen altijd de planken rondom wel dicht maar toch.. brrr

Hier zijn dubbele hormonen ook geen pretje kan ik jullie vertellen... ponies voelen het haarfijn aan. Zo lieten er maandag zich 2 niet pakken, 1 trok zich los en rende het weiland in. Het veulen wilde ineens niet meer meelopen en toen er eentje even alleen op stal moest omdat ik toch écht niet alle kanten bij kon lopen sloopte die ook nog even het hele hooinet van de stalwand af waardoor al het net gevulde hooi door de stal gestampt werd en ik weer opnieuw kon beginnen... En als kers op de taart liep mijn hond zo in de weg dat ik nog bijna viel ook. Mopper mopper mopper...

Maar verder doen de ponies het goed. Eigenlijk zijn ze nog topfit, rijden er nog op en dat kunnen ze tot nu toe prima aan. Nou is dat geen zwaar werk (2 á 3x per week een halfuurtje) dus lekkere zwangerschapsgym.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:11

Oooh zo herkenbaar Ceasar! Dat had ik vorig jaar ook. Met een dikke buik een ganzenpas paardjes proberen vangen, die je een uur en half door modder laten ploeteren, onddertussen omheining vernielen,... oooh wat heb ik ze toen de lelijkste dingen verwenst!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:14

Daar hoef je niet zwanger voor te zijn hoor :P Ik roep hier soms ook je zou leuker staan als frikandel op mijn bord :P

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:21

Knolselder schreef:
Oooh zo herkenbaar Ceasar! Dat had ik vorig jaar ook. Met een dikke buik een ganzenpas paardjes proberen vangen, die je een uur en half door modder laten ploeteren, onddertussen omheining vernielen,... oooh wat heb ik ze toen de lelijkste dingen verwenst!

Ja, jij had het vorig jaar natuurlijk! Ik ben gelukkig nog aardig mobiel maar daar heb je dan zó geen zin in op dat moment.

@Dustin; ik heb normaal echt zelden dit soort dingen. Sterker nog, mijn ponies lopen normaal zelfs los naar stal zo makkelijk zijn ze eigenlijk. Ik heb er denk ik ooit 1 als salamiklant uitgescholden, maar dat was nog in de puberfase :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:29

Ooh ik wel meerdere :P maar dat zijn vaak pony's die van de markt af komen en nog nooit in de handen zijn gekomen of iets dergelijks :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:53

Hilarisch _O- ik kom niet meer bij

Maar dat schelden ken ik, heb er kn het verleden ook menige mee bedreigt ze op te eten.
Gelukkig heb ik nu echt een leuke groep, zelfs als ze met vijf komen afgestormd lopen ze allemaal netjes in hun stal. Kwestie van te kiezen wie ik eerst moet eten geven.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:28

Caesar schreef:
Knolselder schreef:

Ja, jij had het vorig jaar natuurlijk! Ik ben gelukkig nog aardig mobiel maar daar heb je dan zó geen zin in op dat moment.

Ik brak mijn enkel met 34 weken zwangerschap door de hond :+ Erg onhandig kan ik je vertellen :P

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:57

Dustinlover schreef:
Daar hoef je niet zwanger voor te zijn hoor :P Ik roep hier soms ook je zou leuker staan als frikandel op mijn bord :P

_O- _O-
herkenbaar ook!!
Ik wens ze ook wel eens de ergste dingen toe... Maar als ze daarna weer lief doen, of schrikken van mijn boosheid, dan voel ik me altijd schuldig en krijgen ze extra koekjes :')

Pico deed continu steigeren, om alles stond hij op zijn achterbenen. Op een gegeven moment verloor ik echt mijn geduld en schopte hem (niet keihard hoor!) ik heb me echt 4 weken schuldig gevoeld, en voel me NOG schuldig als ik er over nadenk :') Hij is het zelf al lang weer vergeten...
(maar hij heeft er wel van geleerd en heeft het nooit meer gedaan :o )

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:21

Ik heb niet zo veel geduld, dus ik word ook wel eens onnodig te boos op mijn paardjes.
Op een zondag had ik heel erg ruzie met Ti, wel weer goed gemaakt hoor, maar de donderdag daarna was hij dood. Toen heb ik echt met mezelf afgesproken dat ik eerlijker moet zijn naar mijn paarden.

Fi is niet snel onder de indruk, dus daar moet ik wel heel boos op worden, wil ze er uberhaupt iets van meekrijgen, maar soms vergis ik me en geef ik Dais net zo streng een standje. Dat geschrokken koppie van haar dan :(:) dan voel ik me schuldig en krijgt ze knuffels en een snoepje ;)

Ik doe met Fi ook aan uiertraining. Ze kent het natuurlijk helemaal niet dat er iets of iemand aan zit. Dus de eerste paar keer kwam er een achterbeen omhoog, maar nu heeft ze bedacht dat ze het eigenlijk best lekker vindt. Staat ze daar met haar bovenlip naar voren en haar hoofd in lamastand :')

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:52

Hoef je toch niet schuldig te voelen, ze zijn ook zo hard tegen elkaar.
En soms moet je ze eens duidelijk maken wie de baas is.
Hier een apha merrie die me aanbid dus die klaart die vervelende job voor mij :P
Alleen moet ik ze dan soms nog duidelijk maken dat Elena mijn dochter is en dus ook boven hen staat.

Uiertraining goed bezig, doe ik ook hoor en met de veulens al. Mijn vorige hengst mocht je ook niet aan zijn klokkenspel komen dus sindsdien moeten ze er allemaal tegen kunnen. Alles wordt gecheckt en betast hihihi

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:00

Daar heb ik hier gelukkig geen last van, ik mag daar gewoon aanzitten en wassen enzo.
Daardoor merk ik wel dat de uiers nu van elkaar af gaan staan.

Haar kling mag ik ook gewoon wassen, ze doet zelfs netjes haar staart omhoog

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:13

Ik doe nog lang niet aan uier kijken en aanraken. Kan nog wel. heb nog tijd genoeg en als ze niet wil laat ik het enkel bij kijken. Vind het dus ook geen noodzaak. Stel je voor zeg dat ze bij jou als aanstaande moeder constant naar je kruis kijken en aan je borsten zitten. :7 |( :')

Hier kan ik ze ook wel eens verwensen hoor. Vanmorgen zelfs nog.
Flirt is niet fit, bij lange na niet en de andere dames hebben last van prutoogjes. Dus nu staan ze allemaal op AB, hebben een vitamine boost gehad en flirt voor de zekerheid nog een keer extra ontwormd met nematel. Nu hopen dat de AB zijn werk gaat doen. Maar dan kom je bij het toedienen.
In zuidlaren een paardje gekocht en die kan ik dus niet zo pakken. grrr en laat zich ook echt niet pakken. Dus gisteren heb ik haar geen AB kunnen geven. Geen nood moet ze gewoon een dagje later beginnen. Maar vanmorgen weer hetzelfde drama. heb haar gekregen en ze heeft haar portie gehad, maar jeetje wat was ik gefrustreerd. Nu loopt ze met een halstertouw vast aan haar halster. Hopelijk kan ik haar morgen zo pakken. Dus deze dagen zijn verplichte kriebel dagen voor haar hihi. Hopelijk wordt ze zo wat makker en niet zo bang. Heb haar nog nooit wat gedaan hahaha.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:22

is mijn mening maar ik vind dit wel een noodzaak :o , ik ken iemand en die merrie sloeg je bont en blauw als je naar haar uier wou, deed ze helaas na de bevalling ook bij haar veulen, dus Da erbij, praam, verdoving erin, stress voor iedereen.
Zo een situatie kan je echt vermijden.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:34

Precies en daarom doe ik het dus ook bij Fi.
Ik denk dat ze het straks al spannend genoeg vindt en als haar uier dan ook nog eens pijn doet omdat hij zo op spanning staat en dan zo'n gek, raar, klein veulen wat uit haar is gekomen.. ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:51

Gelukkig mag ik bij mijn merrie wel aan haar uier/doos/wat dan ook zitten.. Erg handig voor bij de bevalling.. :)

Maar haar voeten optillen daarintegen.... Dat staat zo ongeveer gelijk aan een deadwish..

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:20

Ja dat is natuurlijk de keerzijde. Ik probeer het uiteindelijk wel maar dan pas later in de dracht. Maar ga haar echt niet dwingen daarin.
Bij gaya heeft het nu ook totaal nog geen zin. Ze is nog niet eens op de helft van haar dracht en gelukkig is ze heel erg lief en hoop ik dat het allemaal bij haar mee zal vallen en ze het gewoon toelaat. Het scheelt dat zo ook al een aantal keer is geschoren en dan kom ik ook bij haar uier in de buurt om te scheren en dat was ook allemaal prima.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:12

Ik blijf er gewoon af. Op het eindde zit ik er genoeg in de buurt om te checken. Of ik dat nu doe of dan maakt volgens mij niets uit.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:22

Fotsy schreef:
is mijn mening maar ik vind dit wel een noodzaak :o , ik ken iemand en die merrie sloeg je bont en blauw als je naar haar uier wou, deed ze helaas na de bevalling ook bij haar veulen, dus Da erbij, praam, verdoving erin, stress voor iedereen.
Zo een situatie kan je echt vermijden.

Helemaal mee eens :j Ook hier uiertraining bij de jonge paarden, je zult niet de eerste zijn waarbij je niet bij het uier kunt komen als het nodig is.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:25

Merrie met uier ontsteking laatst. Dat was echt levensgevaarlijk om daar aan te komen, terwijl ze gewoonlijk braaf alles toe laat bij het uier. Dus of dat echt op gaat?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 15:56

Hier lopen de jonge merries in de wei met merries en veulens dus ze leren gewoon wat veulens zijn en de veulens checken heus af en toe of er bij een andere merrie ook niet wat te snoepen valt. Zeker als de veulens net afgespeend zijn, dan hangen ze zelfs bij de dekhengsten er onder te sabbelen als ze de kans krijgen :')
Ze zijn dat dus gewoon en hoewel ze andere veulens laten weten dat het de bedoeling niet is, zijn ze super voor hun eigen veulen. Ook de eerste.
Nog nooit problemen mee gehad, enkel als na de bevalling het uier pijnlijk is.
Maar dat maakt weinig verschil met een 1e veulen of ervaren merrie.
Had er dit jaar eentje die de 2e dag ineens met uierontsteking stond. Hoe gek ze ook op haar veulens is normaal (laat zelfs andere veulens drinken), nu liet ze echt niets toe zonder pijnstilling. En terecht ook, ze mag in zo'n geval best voor zichzelf opkomen. Dan even helpen met een pijnstiller en klaar.

En ik heb er meerdere merries bij die het vreselijk vinden als mensen aan het uier zitten en een veulen zonder problemen accepteren, ook de eerste.
Dat is voor mij prima en ik kom er dus ook zo min mogelijk aan.
Bv Party Girl die ga ik echt niet dagelijks pesten met melktesten.
Uier is voor veulens volgens haar, niet voor mensen. Prima :)
En als het echt nodig is dan gaat er een praam op en kan ik er ook bij.