Mijn schattepluis haar pootje gaat ook weer de goede kant op gelukkig Helaas dus uiteraard wel weer zó getimed dat ik les en wedstrijd weer eens kan vergeten Altijd hetzelfde liedje.
Dank jullie wel allemaal, fijn dat ik met jullie mee mag genieten
Kiki, gadsie wat vervelend, sterkte! Hier in de regio is zo'n 2/3 weken geleden een virus langsgeweest. Wij waren ook bang voor Rhino maar dat was het achteraf gelukkig niet. Ook een aantal paarden flink koorts en lusteloos, veel liggen, slecht eten en drinken enz. Ook een merrie met veulen maar gelukkig goed afgelopen. Hopelijk voor jou ook! Fijn dat het al wat beter gaat in ieder geval.
Wat een geweldig gezicht Marije, al die mini's op een rijtje! Heel leuk!
Aniek: super gave foto's, knappe merrie!
Vervelend kiki dat Bo nu ook niet helemaal lekker is, maar aan je berichten te zien is het inmiddels iets rustiger aan het worden. Hopelijk inderdaad geen rhino maar een "gewoon" virus.
Fijn Vientje dat het beter gaat met je paard! Qua timing niet zo leuk natuurlijk, maar gelukkig is ze weer beter aan het worden.
Fotsy
Geplaatst: 27-09-15 20:52
Tuurlijk vesceron, ben blij dat je meeleest
Aniek mooie foto's kan ook niet anders met zo een knappe meid
Marijer wow zeg allemaal op een rij, hier wordt altijd de hengst eerst gevoerd anders heb ik vodden en gaat hij overal gaan neuzen en krijgt hij klop de alfa merrie krijgt hier laatst eten omdat zij als laatste binnenkomt, lijkt alsof ze eerst iedereen mee jaagt naar de stallen en pas binnengaat als iedereen op zijn plek staat.
Vientje, fijn dat het met je paardje weer beter gaat. Ja het lijkt altijd wel of ze roet in het eten gooien
Vesceron, meelezen mag altijd hoor.
Nou ook vanavond Bo gelukkig nog steeds koorts vrij Ze krijgt nog wel 2x daags sulfatrim. Andere paardje vandaag ook wat beter, die schommelde vandaag tussen de 38-9 en 38.4
Kiki, gelukkig dat het nu weer wat beter gaat. Het is altijd eng als je paard ziek is maar nu met de beeb in de buik is het helemaal nagelbijten
Marije heeft alle mini's op een rij in een mooie wei Ik zou willen dat de weides er bij ons ook zo uitzagen.
Ik heb 340 dagen geteld. Joan is een maiden dus ik heb werkelijk geen idee. Gewoon goed in de gaten houden. Ik zou wel even contact op kunnen nemen met de eigenaar van de moeder van Joan, even vragen wanneer die meestal bevalt. Heb ik een beetje een richtlijn, hoop ik haha.
Hier hou ik ook altijd ca 340 aan maar vanaf 310 staat er in mijn agenda dat het mag komen. Ben een vergiet en zou het anders vergeten
En top dat het met de zieke dame iets beter gaat
Luna, twijfel voor de hengst die je dit jaar hebt genomen of al bezig voor volgend jaar
pretty
Geplaatst: 28-09-15 10:30
Kiki wat schrikken zeg ook jouw merrie zo een hoge koorts! Maar ik lees dat het al beter gaat,oef. Jaren terug hebben wij hier in de winter eens droes gehad,de hele stal ziek en aan de hoge koorts inclusief drachtige en hoogdrachtige merries. Gelukkig hebben ze dat allemaal overleefd,geeneen heeft zijn veulen afgegooid al heeft er wel 1 een doodgeboorte gehad (maar dat scheelde niet aan de droes) en één merrie was echt hoogdrachtig op dat moment dat ze nog doodziek was,die heeft een infuus met draxxin gehad,is daarna bevallen en moest daarna weer zo een infuus om op te knappen. Haar veulen kreeg ook droes toen hij 3 weken was en moest ook aan het infuus. Maar allemaal hebben ze het gered. Die tijd denk ik wel liever niet meer aan terug maar ik vergeet het nooit pfft.
Aniek echt prachtige foto's!! Wauw!! Wat heb je toch een mooie merries. Maar ik hou van bruin En gefeliciteerd!
Fotsy Duimen voor vandaag dat je smid iets kan doen en ze snel naar huis mag.
Marije prachtig plaatje zo!! Doet me denken,in dat boek van Paul de vries staat ook zoiets maar dan om te schouwen dacht ik.
Vientje fijn dat het beter gaat!
Hier zijn de laatste twee veulens afgespeend dus we gaan echt veulenloos de winter in nu. Aftellen maar naar maart en de eerste geboortes...De merries gaan goed allemaal gelukkig.
Fijn om verhalen te lezen dat het dus wel goed gegaan ondanks de koorts.
Helaas vanmorgen toch weer koorts (391 en later bij de da 39.3) Wel weer een domper ondanks we ervoor gewaarschuwd waren dat het kan schommelen. Da gebeld voor overleg, en zijn weer langs geweest. Wederom koortsremmers gespoten. Nog getwijfeld over metacam, maar is niks van bekend wat het doet bij drachtige merrie's. Dus samen besloten het niet te doen. Hartje van het veulen klonk krachtig overal boven uit dus daar erg blij mee!
Andere merrie nu gelukkig wel wat lager maar ook nog steeds niet vrij 38.6
Fotsy
Geplaatst: 28-09-15 13:09
zo vervelend kiki en al zeker dat je niet goed weet wat ze hebben, ze zullen het langzaam moeten uitzieken dan? zijn er nog paarden ziek?
Luna ik hoop zo snel mogelijk, ze staat wel rustig en zonder mams. Geen verstand van mini's
amai Pretty das heftig en meestal gaat het gans de stal rond
pretty
Geplaatst: 28-09-15 13:45
Ja dat was echt enorm! Praat me niet van droes sinds,het is verre van onschuldig.
Kiki vervelend zeg...het belangrijkste voor haar is de koorts idd lager houden,wij gaven toen Fenadil en dat werkte ook wel goed. Hoop dat het geen rhino is maar iets anders. Nog geen tekenen die soms ook wijzen op droes?
Luna ik mis ze zeker en vooral mijn kleine clown Mika. Die had zo een fijn karakter,ik hoop dat mijn veulens volgend jaar ook dat karakter krijgen want dit was het eerste veulen van Cas en die sprong er toch uit qua karakter boven de rest. Hij had ook dat bijterige niet zoals veel hengstveulens maar was net heel lief. Zo eentje in merrieformaat mag blijven in elk geval volgend jaar.
Zo ooit eens 5 droespony's ergens wegehaald, jezus wat een werk ze zijn er ook wel allemaal doorgekomen, maar abcessen uitspuiten bij mensschuwe pony's is geen lachertje :p
pretty
Geplaatst: 28-09-15 14:02
Ja hier hadden we toen toch een stuk of 10 mini's. Allemaal temperaturen 2 x daags,koortsremmer in de mond geven,degene met abcessen de abcessen schoonmaken,diegene met teveel koorts op stal houden,de andere in de paddock,de paar zonder symtomen in de wei,... Sommigen kregen abcessen én koorts,andere oogden niet ziek maar hadden ineens een doorgebroken abces,anderen hadden alleen hoge koorts en waren doodziek,... We hebben toen karrevrachten wortels gehaald omdat de meesten dat wel lusten en zo ineens ook vocht en vitamines binnenkregen. Jaar erna kreeg een veulen spontaan weer droes,het hing hier blijkbaar nog rond op stal. Nu al jaren niet meer gelukkig. Al hebben we 1 merrie die er dus luchtzakstenen aan overgehouden heeft,ook heel prettig. Nee,echt,zwijg me van droes..
Vientje
Geplaatst: 28-09-15 14:12
Foei wat een ellende die droes Je moet er toch niet aan denken! Brrr.
Balen dat de koorts toch weer opliep Kiki Zenuwslopend lijkt me dat!
Gelukkig weer iets van hoop voor de beeb Fotsy
De zwangerschapsstemmingswisselingen zijn hier gearriveerd hoor. Ik stoorde daarstraks Miep in haar middagslaapje voor koelen en stappen (pootje nog steeds niet 100%), en ze was me toch een partij knorrig Niet te zuinig! Snuit op 7 dagen storm. Lopen was ook niet aan de orde, ja heel hard weer terug naar de wei toen het stappen klaar was maar verder moest ik haar nog net niet op laten slepen om er beweging in te krijgen
Hier wil ik deze week/maand Miep eigenlijk nog mee op wedstrijd nemen op andere stal, maar ergens durf ik niet zo goed. Ivm besmettelijke ziekten risico, wedstrijd is op een stal met veel aan-/verloop (kom er zelf wel regelmatig dus als er wat rondwaart weet ik dat wel). Hoe doen anderen dat hier, hoe schatten jullie dat in? Gaan er toch zat op wedstrijd en keuring.
Voor de da is het voor 70% geen rhino, ook de andere da dacht daar niet aan. Enigste wat we nu idd kunnen doen is haar temp laag houden. Maar gelukkig was die net weer gezakt. Dus de verlagers doen netjes hun werk.
Nee geen tekenen van droes. Klieren wel ietsje dikker maar niet noemenswaardig gelukkig. Vorig jaar heeft Bo naar alle waarschijnlijkheid droes gehad. Ze had toen een flinke abces bij haar keel.
butengeweun
Geplaatst: 28-09-15 14:33
Geen mini ervaring. Maar hier krijgt merrie sowieso een jaar rust/leeg na dit veulen. Even in training die winter en dan seizoen erna keuring (Model) en lekker onder het zadel. En als ze een goed veulen geeft misschien dan weer naar de hengst.
Zenuwslopend die koorts
Zwangerschapshormen hier ben ik geweldig maar de andere 2 duld ze niet in de buurt. Behalve als ik er bij loop dan weet ze dat er niet getrapt en gebeten wordt naar elkaar.
Wedstrijden/keuringen/foto shoots trek haar rustig mee. Maar ik heb wel de regel paarden neuzen niet. Veel mensen vinden het vreemd maar er wordt niet gekroeld met vreemden ect. De bacterien en virusen die via de lucht komen kan je ook een buitenrit of zelf meenemen denk ik altijd maar.
Hier wel een dilema. Manen stuk kortwieken of niet dubio. Haar manen zijn zo piep met vlechten wat ik probeer binnen 2 dagen liggen ze er half uit of alleen maar gedraaid ect. (moeten in vlechten anders eet ze ze op of gaat er bijna opstaan met grazen en ze op die manier kortwieken vind ik zonde)
Nu zo
naar ongeveer dit, anderhalf jaar geleden
Maar dan de twijfel, groeit het net zo hard weer, ga ik geen spijt krijgen. Grr lastige beslissing
weet dan iemand een manier om te vlechten zonder dat ik om de dag vloekend en scheldend alles weer uit de knoop haal
Nu komen de manen na 2 a 3 dagen vaak zo uit de vlecht Voor wie wel eens vlecht zal weten hoe de originele vlecht erbij hing. Had ik alleen geen foto van.
Vientje
Geplaatst: 28-09-15 15:24
Pijperagers Ik vind het wel cool zo'n bos hoor, doneer maar wat!
Wat heb je allemaal al geprobeerd aan antiklitspul? Wie weet zit daar nog een oplossing?
Oh van die heksen krullen, heeft Bo in d'r staart. Ik spray het met Excellent manen spray of doe er Cowboy Magic in. Blijft het wel langer beter. Nadeel daarvan is wel, dat de vlechten wat sneller eruit glijden, maar wel weer minder snel klitten
Cowboy magic mijn grote vriend Anti klit is mijn elastiekjes liggen binnen een dag op de grond
Heb zelf knotten met pekdraad geprobeerd bleef wel een weekje hangen maar ben dan toch bang dat het bleef hangen ergens achter en na een week had ze het draad door en hingen ze weer los
Maar we blijven oefenen, tot voor ze naar de hengst ging, ging het super dus wat ze daar met haar manen gedaan hebben geen idee.