Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:09

Viërra's veulen is wel een drukte maker volgens mij. Zie regelmatig haar buik heen en weer gaan
Volgens mij wordt het een hengstveulen.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:27

ChristaMoor schreef:
Nee Nimber, als ze op 1 maart gedekt is, op 1 april nog een keer en op 1 mei een derde keer. Dan ga je ervan uit dat de laatste dekking raak is en het veulen 1 april wordt geboren. Maar als de dekking van 1 maart al raak was, dan hoort het veulen dus al 1 februari te komen. Tel daarbij die twee maanden (omdat je denkt dat die laatste dekking raak was en de eerdere niet) van een latere dekking en je komt uit op 14 maanden. Dan is het een logische verklaring waarom die merrie (in Amerika of Engeland, weet ik niet meer precies ) zo'n lange dracht heeft gehad, terwijl het veulen heel gewoon was qua maat.

Ah, jij bekijkt het zo! Ik redeneerde andersom: als ze er vanuit gingen dat de laatste dekking heeft gepakt, dan verwacht je het veulen op 1 april. Als een eerdere dekking heeft gepakt, zou het veulen voor je gevoel dan veel eerder worden geboren en niet later. Maar ze gingen er dus vanuit dat de eerdere dekking heeft gepakt en dat aan de hand daarvan teruggerekend het veulen heel laat was. Haha, is maar net hoe je beredeneert

Lee smeerde hem vanochtend voortijdig uit haar stal met het buiten zetten, dus die voelt zich prima.

Het is trouwens beestachtig weer, ik denk dat ze vandaag voor het eerst echt vroeg binnen gaan komen.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:31

Ok..
andere vraag wat denken jullie wat je veulen wordt. hengst of merrie ( of ruin ) grapje)

IK HOOP een merrie maar denk een hengst. waarom weet ik niet.. sterk het vermoeden

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:35

Mij maakt het geen bal uit, het veulen is toch al verkocht
Maar ik denk steeds sterker een hengst, dacht eerst een merrie.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:36

dat blijft een verrassing damens haha

flettie

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:38

Moin,

@ Marlijntjuh: lekker buikje

@ vrijalover: leuke foto's van Vreya! Idd ongelovelijk toch dat er over 65 dagen er hopelijk een klein veulentje naast loopt? De dagen gaan steeds langzamer voorbij IMO

@ Nimber: dat zou wel een verrassing zijn als het veulen opeens al over 2 weken komt. Wel raar dat ze dan misschien toch bij de eerste keer dekken drachtig was en dat je DA dat niet op de scan heeft gezien Nou ja, dat zijn de vreemde fratsen van moeder natuur denk ik

@ IS: fijn dat Indian zich weer helemaal beter voelt.

@ Friezuhlover: welkom

youngster verwacht dus een hengstje vanwege druktemakerij? Mmmm, dan krijgt Fayette vast een merrietje want die zie je bijna nooit bewegen... of tenminste niet als ik er net ben

@ Nadine: euhm ik verwacht een merrietje (voorgevoel) maar ik hoop op een hengstje. 50-50 kans dus

@ MarijeR: nog updates wat betreft Macy?

Hier verder weinig te melden. Fayette loopt nog steeds rond met een dikke buik, 's ochtends ietsje opgezette tietjes en 's avonds weer normale tietjes. Kortom: niks bijzonders

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 11:47

Macy drupt nog steeds melk, gelukkig nog steeds een langzame drup.
Ik gooi haar straks even naar buiten, kan ze even de benen strekken.
Moet alleen even oppassen met de regen en het birth alarm
Dat ding is wel aardig waterdicht maar het regent nu wel erg hard...

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:51

Doe je er een vuilniszak over heen Marije

Flettie: jongentje zijn toch over het algemeen wat drukker

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:51

MarijeR schreef:
Macy drupt nog steeds melk, gelukkig nog steeds een langzame drup.
Ik gooi haar straks even naar buiten, kan ze even de benen strekken.
Moet alleen even oppassen met de regen en het birth alarm
Dat ding is wel aardig waterdicht maar het regent nu wel erg hard...

afijn.. staat macy straks onderstroomt. dat al haar spieren verstijven dat er geen veulen meer uit kan

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:54

kan er geen waterdicht dekentje overheen dan?

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:55

Naam? mmh vindhet elke keer weer lastig. Heb al wel een lijstje, maar nog niet echt een er tussen zitten waarvan ik denk: Ja die moet het worden. (maar heb wel paar die meer voorkeur hebben)

Jeetje en wat een lekkere buiken ook alweer. Allemaal ook al zo ver...*zucht* zal zelf echt tot juni moeten wachten (maar hoop dat het dat wachten ook dubbel en dwars waard is). Vorig jaar rond deze tijd zat ik al helemaal in spanning, want toen hoefde ik nog maar 2 weken te wachten!!

Vreya ziet er ook lekker uit, bescheiden! Draagt mooi!...en inderdaad zonde van die voorpluk, maarja groeit wel weer *hopen we dan maar*!!

Hier hoop ik van harte op een merrietje, vorig jaar hadden we alleen hengsten (en op de andere stal op 1 na), dan vind ik wel dat dit jaar het jaar van de merries mag worden hier *heb ik even besloten*

En die Macy...geen regendekentje zo snel liggen die past? Wel buttweer vandaag trouwens, hier is het ook geen cent beter (nu is onstwedde hier ook niet extreem ver vandaan).

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:58

Hoi allemaal

Leuke dikke buiken weer voorbij zien komen. Missy begint al flink dik te worden vind ik

Spannend bij Adriana zeg! Ik ben benieuwd wanneer het veulen van Emmanuella komt. Zou ze ons nog lang in spanning laten???

Gelukkig blijft het bij Macy bij melk druppen ipv melk stromen. Anders zouden we ons nog meer zorgen moeten gaan maken. Ik ben echt benieuwd hoe lang dat nog gaat duren. Ga weer hard duimen dat ze het lang genoeg binnen houdt

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:02

Bella: Moet ook wachten tot juni, Wat duurt dat lang he? pff

Ik hoop op een merrietje, vorig jaar ook, het veulentje heb ik echt nooit goed zien bewegen..dus goede hoop.. nee hoor een hengstje.
Nu zie ik ook niks bij Hon.
Kan dus alle kanten op....

iwayalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:05

Ik hoorde trouwens dat de naam van veulie niet met een B moet beginnen maar met de eerste letter van papa's naam (Welt Invest) omdat het geen wpner maar nrpser is. (Ik heb echt altijd aan wpner gedacht )
Maargoed de eigenaresse wil dus dat het met Welt begint. Weet een van jullie iets leuks daarmee?

KOM MAAR OP!!!

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:05

crsita en mac bijna.
Hinke is natuurlijk gedekt op 1 april, toen 21 dagen later werd ze hengstig (wij hebben zelf een ggk hengst) en dus heb ik opnieuw gedekt, netjes 5 dagen hengstig. weer 21dagen later hengstig en dus weer gedekt.weer 5 dagen hengstig en 21 dagen later niet hengstig. gewacht tot 28 dagen en daarna de veearts laten scannen. De mijne was toen met vakantie en de vervanger zei alleen ja drachtig. Nou prima dus.
Ik meen dat de laatste dekdatum 9 t/m 12 juni oid is geweest. 4 mei dus.als het dan toch 1 april heeft gepakt.. +11 maanden -5 rekende de oude boer altijd uit waarbij ik reed zou het dus al 24 feb zijn?

haha ik pak marije d'r site er ook ff voor de zekerheid bij
ze wordt ook al netter op d'r stal maar 3 drollen vannacht en dat is voor mw zwijn erg erg netjes en weinig

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:10

hmmz die van mij is het laatste 24 april gedekt., en dus 24 maart uit gerekend vind ik

maar als ik jou berekening pak.. dan zit ze dus op 19 maart

maar goed

Ik heb hier ook een merrie op stal
van de week ging Offspring zn deur open. en die merrie liep leeg van hengstig heid. terwijl ze drachig hoorde te zijn
Ik schouwen.. nou zei ik.. die is NIET drachtig,,

nou dus wel he..!! ff gescand en vol!

krijg hier vaak merries die gedekt zijn,. en dan zeggen ze .. ze knippert weer..
ik vertrouw daar niet op en wil ze dan gescand hebben.. maar leg dat maar eens uit

maar gelukkig voor jou zeg! dat je niet zo lang meer hoef te wachten

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:21

Nouja ik weet het niet heel zeker als je soms hoort hoe die merrie's mensen voor de gek houden
maar ze heeft inmiddels meer uier dan libel die 15 maart moet (en de eerste keer meteen drachtig was )

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:39

Vroeg de DA niet hoe ver ze in de dracht zou zijn toen hij kwam scannen? En heeft hij gecontroleerd op tweelingdracht?
In dat geval had hij dat op 28 dagen nog kunnen zien maar als ze al 2 cycly eerder drachtig was geworden, had hij nooit het vruchtje meer compleet in beeld kunnen hebben en had hij dat toch wel gezegd lijkt mij
Hier vraagt de DA iig altijd voor het scannen al hoe ver de merrie zou moeten zijn. Zo kan hij ook zien of het vruchtje qua grootte klopt met die datum. Als het groter of kleiner is, controleert hij extra op mogelijke problemen.

Overigens weet mijn hengst prima wanneer een merrie drachtig is. Als ze later dan toch een keer hengstig toont en ik ga haar schouwen, loopt de hengst gewoon weg nadat hij heeft gesnuffeld. Hij laat zich niet foppen
Erg handig want hij heeft het nog nooit verkeerd gehad.
Vandaar dat ik ook altijd eerst schouw voordat ik de DA laat komen om te scannen.

Nu maar hopen dat ze idd van de eerste dekking drachtig is. Anders moet je een lange tijd waken Nimber

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:46

iwayalover schreef:
Ik hoorde trouwens dat de naam van veulie niet met een B moet beginnen maar met de eerste letter van papa's naam (Welt Invest) omdat het geen wpner maar nrpser is. (Ik heb echt altijd aan wpner gedacht )
Maargoed de eigenaresse wil dus dat het met Welt begint. Weet een van jullie iets leuks daarmee?

KOM MAAR OP!!!

Al al zwaar zitten denken, maar ik zou het echt niet weten. Bij een merrie is de naamkeuze wel vrij hé

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:54

ik hoop toch echt dat er dit jaar een hengstje uitkomt, omdat het veulen voor de verkoop is, en ik van merries maar moeilijk afscheid kan nemen

en nog steeds geen naam......

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:17

Marije krijgt Macy nog krachtvoer?
Misschien kan je dat anders minderen om het melk verliezen wat te stelpen.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:23

[quote="twinkel"]Bella: Moet ook wachten tot juni, Wat duurt dat lang he? pff

die van jou moet tot juni wachten en mij merrie tot juli het duurt idd erg lang

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:28

Marije: misschien de birth alarm aflaten? Of denk je dat Macy het dan gewoon buiten gaat doen, ondanks het weer?

Ik denk zelf dat het een hengstje wordt. Het maakt me eigenlijk ook niet zo veel uit. Een merrietje is leuk om de "Lee-lijn" mee voort te zetten, maar een hengstje (wordt ruintje) is wel weer leuk voor Shaney, die momenteel zelfs al door Gracie opzij wordt gesnauwd

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:36

Meavey schreef:
Marije krijgt Macy nog krachtvoer?
Misschien kan je dat anders minderen om het melk verliezen wat te stelpen.

Ik heb haar idd al terug gezet in de brok

Mac, ik heb haar idd zonder birth alarm buiten gezet. Die muts ging al bokkend de wei door dus ik gok dat ze niet meteen neerploft om te veulenen
En ik laat haar ook niet te lang buiten met dit weer. Op een of andere manier hebben hoogdrachtige merries hier altijd ineens last van koud en regenachtig weer. Al lopen ze zonder problemen een groot deel van de winter 24/7 buiten, op het eind van de dracht kunnen ze zomaar ineens staan te rillen met slecht weer

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:36

Het maakt me helemaal niks uit wat het wordt, als het maar gezond is!
Mocht de bevalling goed gaan dan wordt ze in april of mei pas weer gedekt en dan hoop ik wel op een merrieveulen voor volgend jaar.

Ik hoop ook dat het veulen snel komt Iwayalover, ik vind het wachten helemaal niet leuk hahah! Maar haar uier is nog niet zo opgeblazen viel me gisteren op.

Ik moet gewoon goede hoop blijven houden en vertellen dat ze niet naar Macy mag luisteren want die heeft in de loop der jaren al genoeg merries hun baasjes voor de gek laten houden