Djesseka schreef:Goedemorgen! Weinig nieuws hier, zag ik. Wordt spannend voor een hoop mensen! Ik heb Wild gister niet gezien en zal haar vandaag wel even zien, maar niet kunnen doen, omdat ik het zo druk heb met school en werken. Gelukkig heb ik een lieve verzorger.
Even een in-de-toekomst-kijkend-vraagje: Als het veulen er eenmaal is, wat doen jullie dan met het voer van de merrie? En gaan jullie de merrie weer beweging geven (wij hebben natuurlijk een jong sportpaard) of niet? Bij Umeda zijn we een week of acht na de bevalling begonnen met longeren en later ook rijden. Niet lang, niet intensief, maar conditie-onderhoudend. Nou had Um een rustig veulen waar ze niet bepaald haar handen vol aan had en kreeg ze prima te eten (dag en nacht in een vette wei, drie keer per dag biks en de uren die ze op stal stond onbeperkt hooi), maar toch kwam ze na een kleine vijf maanden zò schraal en 'leeggetrokken' terug naar huis.. Wat is jullie ervaring hiermee?
Die van mij zal na een week of 2 weer opgepakt worden want ze moet getraind worden voor de keuring eind juni. Dit zal longeren en rijden worden. Bij de moeder van deze die nu moet bevallen hebben we hetzelfde gedaan. Wel heb ik die haar krachtvoer moeten opdrijven naar 8 kg per dag. Verdeeld over 3 porties per dag. Dat was dan een combi van merriebrok met sportbrok. Dus hoe het nu met die zal gaan zal ik pas merken eenmaal het veulen er is. Bijvoederen kunnen we altijd nog. Trouwens een kleine vermageringskuur kan geen kwaad bij deze.