[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:13

immii_clarr schreef:
Rivq, wat balen zeg dat je zo moeilijk aan goede kwaliteit ruwvoer kan komen. Oud stalgenoten van mij die ook een beetje jouw richting op zitten konden inderdaad ook eigenlijk gewoon geen goede kwaliteit ruwvoer vinden, dus halen het nu nog altijd bij ons. We hebben gelukkig mooie kwaliteit van eigen land.

Ik dacht vandaag eens wat na te gaan denken over namen, wat een drama zeg :') Kom echt op niks leuks. Moet met de R en voor een merrie eindigen op lita, wil iets niet zo voor de hand liggend, maar wil niet echt lukken om iets te bedenken..

Ja heb wat rondvraag gedaan hier en de meeste in de buurt vinden het een ramp. Hebben nu allemaal dure enkele baaltjes en kopen soms een partij van marktplaats in de zomer.

Zo ja dat is lastig zo'n naam met eisen :D
Ik heb laatst ook even gebrainstormd, beginletter zit ik niet aan vast deze keer. Maar de helft van wat ik nu verzin verdwijnt ook weer van de lijst haha

Oyyo, voor zover ik weet mag dat gewoon. Ik heb gister mijn 7 daagse zandkuur beëindigd bij de paarden waaronder mijn drachtigen.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:21

Nicole288 schreef:
Willen jullie allemaal even kijken of al jullie merries er bij staan in de openingspost? :)

CP112: alleen de maand mag ook :))

Sta er nog niet bij
9 maart Zoè fan bloemhof Jehannes 484 X Thorben 466

Even niets van me laten horen gaat gelukkig weer de goede kant op met zoè.
Al haar sokken geschoren niet naar buiten en goed schoon gehouden en 2 keer per dag stappen.
Gelukkig heeft ze zelf niks van het binnen staan ze heeft alle ruimte en lekker veel hooi.
Voor de rest ziet ze er top uit.
Veulentje voel ik steeds meer schoppen echt zo leuk <3

Word nu spannend voor ons allemaal bijna nieuwe jaar in en dan gaat het allemaal vast heel snel hoop voor ons allen een gezond veulen zonder te veel problemen!!

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:33

Oh nicole welkom terug dan. Hadden je al gemist hier.
Jij hebt precies net zelfde alarm als ik met beeper. Heel handig.

Tja Janine ik vind niet dat je de fokkers iets kan kwalijk nemen of zelfs een inspanning vragen. Je wist wat je kocht. Ik begrijp hen wel.

Wow wat een glimwormen komen er langs. Heerlijk als ze onder deken staan. Hier alleen maar fluffy teddy beertjes.

Dikke buik kan ook wijzen op wormen.

Wow wat een knappe bonte merrie en je ziet dat je wel nog eens kan verschieten wat je fenotypisch ziet is niet wat het genotypisch is. Al verraadt haar voorlok dat ze vos is.
Ook homozygoot agouti komt best vaak voor.

Hooi is heel lastig en vooral goed hooi voor paarden. Veel boeren zijn niet zo op hoogte dat paarden toch echt wel ander hooi nodig hebben dan koeien.

Knolselder wat heerlijke ruimte hebben je kleintjes

Balou ik lijk hetzelfde probleem te hebben. Merrie geen diarree maar haar staart is altijd vuil. Maar heb ook wel al gezien dat ze haar staart nu te hoog heft of gewoon misschien omdat banden slapper worden en ze daardoor zo hoog kan en de staart tegen haar kont komt tijdens het mesten. En een witte staart mmm.

Am oh wat jammer altijd als je een paard verkoopt en ze verkopen zo snel door. Maar anderzijds kan je niks aan veranderen helaas of je moet ze zelf terugnemen maar dat doe ik niet.

Merrie hengst het is van zoveel factoren afhankelijk en de hengst draagt ook bij in de duurtijd van de dracht. Flo heeft 2 keer lange alle normale drachten gehad en 1 keer veel vroeger en waren allemaal merries

Hier de kaap van nog 100 te gaan ook overschreden. Buikje staat wel al tijdje stil met groeien heb ik de indruk. Wel duidelijk aanwezig en druk veulen. Dus hopelijk rustiger buiten de buik.

Afbeelding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:49

Ik vind een naam bedenken ook echt lastig voor volgend jaar..
Het moet met een R beginnen en in navolging van haar /zijn moeder en oma ,een naam van een alcoholisch drankje (merk of mix) ,of een genotsmiddel zijn... :o?
Suggesties zijn erg welkom!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:54

Claudia veroon glimt mooi <3 we komen steeds dichterbij de datum :D

Hele mooie palomino fotsy. En hele mooie appeltjes :D nu lekker aftellen

Knolselder heerlijke stal zeg. Ben ik wel wat jaloers op... ze staan er mooi bij

Ze ziet er nog strak uit sannahtris. Ik vind het ook zo leuk , nog 2 weekjes dan begint het nieuwe veulentjesjaar *\o/*

Immi Hier de keuze uit pqrs. Toch 2 namen met de S gevonden. Vind de R ook niet een fijne letter. Iets van Rilita , Rambalita , Raylita , Rodalita oid ?

Oyyo dat kan gewoon. Ik heb ook net weer wat besteld.

RivQ dit lijkt eerder strooisel. Verder geen tips. Sorry

Hier met 317 dagen een merrie, 335 een hengst en 330 een merrie

Balou herkenbaar, mijn pony had ook natte scheten toen ze drachtig was. Daarvoor eigenlijk niet. Ach lekker was werk :')

Amhorses. Jammer is dat. Zo ben ik een verkochte shetlander kwijt geraakt naar Finland. Zo jammer

Sanne eerlijk gezegd heb ik mijn drachtige paarden dit nooit zien doen :o

Dddara lekker dik inderdaad! Mooie selfie :P

Kyrkelover oeps hormonen. Die van mij is juist lief. Die was vorige dracht juist boos. Krijg ik dan een hengst en jij een merrie?

Janine wat een mooie foto in het bos!

Hier niks loos. Alleen wat mok bij mijn fries. Het valt reuze mee maar ik heb echt geen zin in Cpl of zo. Dus ben er dagelijks mee bezig. Mokcreme besteld. Hopelijk blijft het dan wat droog

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:54

KahluaB schreef:
Ik vind een naam bedenken ook echt lastig voor volgend jaar..
Het moet met een R beginnen en in navolging van haar /zijn moeder en oma ,een naam van een alcoholisch drankje (merk of mix) ,of een genotsmiddel zijn... :o?
Suggesties zijn erg welkom!

Ruby (port)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Port_(wijn)

Vulina

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:09

Red Rum
Red Spiced Rum
Rum Rumble
Red Bull
Rosé

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:29

Fotsy ik heb ze daarvoor geld aangeboden, maar hun hebben altijd gezegd dat het niet kon. Maar het kon dus wel.

Haha leuke namen met rum !
Hoezo moet het alcoholische eigenlijk ? :)

Kayabo balen van de mok, heeft ze dat snel nu met de winter ? Ik gelukkig nog geen mok gehad maar heb haar nu ook op paddock staan die altijd goed droog blijft.
Ik mag weer met een G, ook lastige vindt ik.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:29

Radler (bier)
Rousanne (wijn)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:41

Quir schreef:
Radler (bier)
Rousanne (wijn)

Raki (sterke drank)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:54

KahluaB: Raki ( Turkse alcoholische drank met anijs). Of Roxy Dual ( Roxy was vroeger een sigarettenmerk, zie bijvoorbeeld: http://verdwenenmerken.nl/cruijff-rookt ... -roxy-dual ).

immii_clarr: Riolita, Rialita, Ralita, Rulita, Rilita, Rikkilita, Rokkilita bijvoorbeeld?

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:55

Janine, als zij dus besluiten niet mee te werken dan kan het dus ook gewoon niet... :+

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:01

Selente schreef:
Janine, als zij dus besluiten niet mee te werken dan kan het dus ook gewoon niet... :+

Nee dat snap ik, maar ik had ze geld aangeboden dus dat ze het dan voor niks doen is onzin.

Zit vast wat anders dan achter.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:12

Wat dus al vaker is gezegd, ze zullen er wel hun redenen voor hebben... En zeker als er zo extra moeilijk over gedaan wordt... Wat BL al zegt zou ik er ook niet mee verder fokken. Zeker omdat het een Fries betreft waar al enorm weinig sprake is van bloedspreiding.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:13

Dank voor jullie creativiteit! Er gaan er een paar op mijn lijstje :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:27

Selente schreef:
Wat dus al vaker is gezegd, ze zullen er wel hun redenen voor hebben... En zeker als er zo extra moeilijk over gedaan wordt... Wat BL al zegt zou ik er ook niet mee verder fokken. Zeker omdat het een Fries betreft waar al enorm weinig sprake is van bloedspreiding.

Precies dit. Ik heb ook al aangegeven dat je er beter niet mee kan fokken. In een slecht geval is de vader van je merrie ook haar opa. Je weet het niet, maar dat risico wil je ook niet nemen.
Ik zou het gewoon laten vanaf nu. Ik denk dat er genoeg over gezegd is in dit topic.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:42

Als ik er mee zou fokken sowieso dan richting barock pinto wilde nog laatste poging doen met dna onderzoek.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:01

Ik moet zeggen dat ik de R niet zo vervelend vind hoor. Had meer moeite gehad met leuke namen met de P. Al kan ik niet wachten tot volgend jaar met de S. :):)

Janine je begrijpt dat BP ook gewoon een groot deel Fries bloed draagt toch? Ik vraag me ondertussen af waar nog advies om wordt gevraagd want je doet toch je eigen ding. :+
Om deze bloedlijn uiteindelijk een beetje interessant te krijgen moet je nogal eens wat veulens gaan fokken. Dat geld (en tijd) zou ik eerder steken in een merrie met een reeds bekende bloedlijn zodat je gerichter en daarmee direct verstandiger kunt gaan fokken. Dan weet je tenminste met welke lijnen je begint en zo sluit je nogal eens wat risico's uit. Wat ik zeg... je hebt gewoon te maken met een ras waarin al weinig sprake is van bloedspreiding.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:07

Selente nouja ik begon erover ja, heb contact gehad heb geld aangeboden lijkt me dat er dan iets is waar ze bang voor zijn (mis is vader geen zuivere Fries ) maar als mensen zeggen dat er veel eisen zijn gesteld van mijn kant vind ik beetje jammer zo te horen.

Daarnaast wil ik het nog proberen via kfps om toch dna te laten onderzoeken als dat mogelijk is, of op inteelt.

En toch zijn er veel paarden bij barock pinto die onbekende ouders hebben en er toch zijn.

Al snap ik je wel hoor over inteelt en dat soort dingen dat het een ding is bij de Friezen.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:15

Natuurlijk zijn er genoeg BP waar de ouders niet bekend van zijn, maar dat betekent toch niet dat het verstandig is om te doen? Nogmaals (en de laatste keer dat ik erop in ga) ze zullen er wel hun redenen voor hebben, en juist daarom zou ik gaan genieten van m'n paard en niet aan fokken denken.

Riv, ik kan begrijpen dat een goede hooileverancier nogal een uitdaging is... Wellicht moeten je paarden ook nog even wennen aan het kuil? Wellicht als ze het wat langer krijgen dat de darmflora het wat beter kan verwerken.

Fotsy, ze ziet er goed uit hoor! Lekkere modder voetjes. :')

Ik heb ook eindelijk de kleine mogen zien en voelen. :):) Van de helft naar de beagle gaat gelukkig snel!
Dag 176 vandaag.
Afbeelding

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:25

Janinevv schreef:
En toch zijn er veel paarden bij barock pinto die onbekende ouders hebben en er toch zijn.

Dat zegt niet dat t dan niet erg is... dat zijn dan dieren waar ik nooit mee zou fokken!

Knappe buikjes weer! <3

Selente voor je t weet is ze 200 dgn :j
Laatst bijgewerkt door Balou_lover op 20-12-20 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:26

Nee maar bedoel ermee als er dan via toch dna onderzoek een profiel kan worden vast gesteld is het al niet meer gokken. En anders wel maar dan durf ik het ook niet aan. Dan wil ik echt iets voor mezelf fokken maar dan moet je al naar een kruising en dat is niet echt fokken meer.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:38

Ja Selente, dat zou zeker kunnen zijn. Ik mix dan denk ik het kuil wel met dat duurdere voordroog als ze tegen die tijd nog dunne ontlasting hebben. Ze hebben 8 jaar op voordroog gestaan dus zal sowieso aanpassen zijn :j

Wat leuk dat je de baby al hebt gevoeld! Ik hang er af en toe onder maar hier nog niks behalve bewegende darmen :+

Fotsy die van jou is ook al lekker ver dus!

Hier ook 2 beagels. Donderdag ga ik voor het eerst weer op Lotus na het inrijden, spannend :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:07

Janine; ik denk zeker dat er meer achter zit dan ze willen toe geven. Mijn eeerst idee zou zijn dat haar vader misschien ook haar opa is of iets in die richting...... Maar goed zo kunnen we nog 100 dingen bedenken..... en je gaat er waarschijnlijk nooit achterkomen. Dna onderzoek zou ik zeker doen kijken wat je nog over je paard te weten kan komen. Misschien kan je de Fokker nog vragen of zij je zou afraden met haar te fokken of bepaalde bloedlijnen te vermijden..... al lijkt ze niet mee werkend.

Verder vind ik het kort door de bocht om te zeggen dat je niet maar haar moet fokken. Over stappen naar bont bp lijkt me al een goede stap. Soms moet je gewoon roeien net de riemen die je hebt! Als je een leuk fijn en gezond paard hebt is het gewoon de moeite waard om er een leuk veulentje mee te fokken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:35

Je ziet bij een aantal fokkers dat veulens die niet aan kwaliteitsniveau voldoen bewust zonder papier weggaan. Zelfs op naam van de chipper zelf zodat niets meer na te gaan is. Pony's lopen al jaren bij fokker dus is allemaal bekend. Soms moet je er dus ook gewoon mee dealen. En zeker als je hem daar gekocht hebt.

Of je er niet mee moet willen fokken is weer een andere discussie inderdaad.