[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:17

Hallo allemaal ik wil mij graag melden hier
Mijn tinker merrie blossom ie drachtig van djemo Durango
Ze verwacht een eind april haar veulen

Afbeelding

Laurentii

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:43

Inderdaad een heel leuke stal Knolselder!

MarryAnneR

Afbeelding
Afbeelding

Phoebe 158 dagen drachtig. Dikke Doortje

Janinevv

Leuk!
Welkom :)

Samen met dikkie dik.
Wat vindt m’n welsh het bos toch leuk. En het was de Fries haar eerste keer.
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:08

Buikjes groeien allemaal gestaag door bij iedereen.

Hier momenteel een zeer chagerijnige merrie ze begint zelfs ons te bijten..nou dat heeft ze in dr leven nog niet gedaan...
Ach zal wel een fase zijn en nee dit mag ze uiteraard niet.
Afbeelding
205 dagen vandaag

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:27

Hormonen :+
205 ook de 200 dagen mijlpaal.

Wij nog paar dagen tot 200.
Die van mij is alleen al mega dik!
Ik ben benieuwd denken jullie dat bij geslacht de buik veranderd ? Qua vorm?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:40

Zo als beloofd nog een paar foto's van mijn dikzak....... maar ze was het er niet mee eens wou echt niet op de foto als ik naar haar buik kijk is ze me al zat!
Van opzij 210 dagen
Afbeelding
Van voren en dit is haar dunne kant ander kant is veel dikker
Afbeelding

Oude foto 195 dagen met selfie ;(
Afbeelding

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:51

Knolselder: Mooi zicht jouw paardjes in de mega stal! :)

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:06

Iemand een idee? Ik kwam net na werk bij mijn merrie. Nu vond ik haar een beetje vreemd doen, heel de tijd in spagaat gaan staan en slaan naar dr buik. De temperatuur is normaal, en ze eet gewoon. Toch maak ik mezelf een beetje zorgen

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:51

Sanne96 schreef:
Iemand een idee? Ik kwam net na werk bij mijn merrie. Nu vond ik haar een beetje vreemd doen, heel de tijd in spagaat gaan staan en slaan naar dr buik. De temperatuur is normaal, en ze eet gewoon. Toch maak ik mezelf een beetje zorgen

Precies dat had die van mij een kleine 2 weken geleden ook. Vervolgens wou ze gaan liggen wat 1 kant op gewoon echt niet lukte..... daarna de andere kant op gaan liggen even kort rollen en toen was het weer over.....

Ik heb het toen ook gevraagd en toen was het bij niemand echt bekend op deze termijn alleen in de laatste weken, maar ik denk toch dat het misschien iets met draaien ofzo van het veulen in de buik te maken heeft. Ik heb zelf tijdens me zwangerschap ook wel eens vreemde pijntjes en klachten gehad en toch 3 gezonde kinderen gekregen. Ik zou haar wel in de gaten houden want het moet natuurlijk wel minder worden maar als het even iets tijdelijks was zou ik er maar van uitgaan dat het er gewoon bij hoort.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:06

DDDara schreef:
Sanne96 schreef:

Precies dat had die van mij een kleine 2 weken geleden ook. Vervolgens wou ze gaan liggen wat 1 kant op gewoon echt niet lukte..... daarna de andere kant op gaan liggen even kort rollen en toen was het weer over.....

Ik heb het toen ook gevraagd en toen was het bij niemand echt bekend op deze termijn alleen in de laatste weken, maar ik denk toch dat het misschien iets met draaien ofzo van het veulen in de buik te maken heeft. Ik heb zelf tijdens me zwangerschap ook wel eens vreemde pijntjes en klachten gehad en toch 3 gezonde kinderen gekregen. Ik zou haar wel in de gaten houden want het moet natuurlijk wel minder worden maar als het even iets tijdelijks was zou ik er maar van uitgaan dat het er gewoon bij hoort.

Ik ben net nog even terug gereden naar stal (5min bij mij vandaan) en ze stond lekker rustig te eten en ze had gemest. Dus weer met een gerust hart thuis. Straks controleren ze nog een keer voor mij. Het veulen was wel heel erg actief toen ze stond te slaan. Want je zag het constant bewegen

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:36

Muronia. Wat is ze ineens gegroeid, echt een flinke buik nu

Kuhlua en laurentii welkom. Mooie combinaties

Ladonna hopelijk draagt ze dit jaar minder lang.

Dddara. Fijn dat je weer een beetje bent gerust gesteld. Extra sp allemaal

Lovelyn. Gaat kahrim naar de hengstenkeuring?

Renske. Ze zien er goed uit

Knolselder. Wat een ruimte zo voor de pony's. Super mooi

Welkom suus_elviera.

Kyrkelover. Wat vervelend dat gedrag. Ik zie ook een buikje komen

Sanne. Dit komt vaker voor. Goed in de gaten houden

Gisteren kreeg ik het bericht dat didi verkocht is naar Frankrijk :oo heel erg jammer dat ik haar nu niet meer kan volgen. Ze zou naar een stoeterij gaan

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:07

Verona is ook lekker glimmend zeg Muronia, wat zitten sommige nog mooi kort in de vacht. Die van mij heeft een deken op maar alsnog pittige wintervacht..

Ladonna woehoe op de helft! Toch een mijlpaaltje

Jeeeetje wat super mooi Knolselder. Ziet er ook super knus uit en zo ruim. Zou bijna zelf in t stro gaan liggen..

Welkom Suus Elvira

Kyrkelover, klinkt bekend {:} Merries + hormonen....

Zo ja die is wel echt dik DDDara, maar ze is dan ook de 200 voorbij. Hopelijk gewoon veen vruchtwater.

AMhorses, wat jammer! Vervelend dat je haar dan naar een goed huisje verkoopt en die haar dan weer te koop zet. Hadden ze daar een reden voor?

Raad gevraagd. :o? De paarden staan nu 1,5 maand aan huis. Hooi gekregen van nieuwe leverancier. Heel oud en schraal. Hoefde ze niet. Mijn paarden moeten ook echt rijk (voordroog)hooi hebben. Toen kreeg ik verpakte rommel. Bruin met stukken hout erin en super vies. Andere leverancier. Kreeg 400kg verpakt, meer kuil achtig, ruikt super zoet en is heel rijk. Vinden het heerlijk maar zitten ervan aan de diarree. Dus om ietsjes droger gevraagd om het te mengen. Dit hooi is een soort lange gedroogde slappe grasstengels en ruint muntig maar niet muf. Dit eten ze niet! Als ik het meng gooien ze dat eruit en al laat ik het 2 dagen zitten staan ze alleen maar voor het hek.... nu bij een veevoerwinkel een 100 kg baal gehaald en dit is perfect, mooi groen hooi, niet nat niet droog maar wel rijk. Dit is alleen super duur in verhouding en ga ik straks met 5 paarden veel te snel door heen. Hij heeft geen grote balen en ik moet ze zelf ophalen met de trailer...... iemand tips? Of waar ik op moet letten als ik weer een nieuwe leverancier vraag oid? Vind het altijd enorm moeilijk uitleggen wat ik zoek.

Had niet gedacht dat de zoektocht zo moeilijk zou worden maar wil de paarden wel echt goed smakelijk ruwvoer geven in de winter.

Hier een foto van het 100 kg baaltje dat perfect is en ik dus in 400 kg zoek (weet iemand hoe je dit hooi specifiek noemt misschien). En een foto van de vorige leverancier waar allemaal takken en rotzooi in zat.

Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:43

Goede hooileverancier vinden is echt een ramp.
De laatste die wij hadden was echt fijn, maar die zit in ZH, dus wat te ver weg voor jullie.
Succes met de zoektocht.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:19

Muronia ik blijf t zeggen, wat een glimmers! Mooie buik ook!

Kuhlua, lairentii en suus_elviera welkom!

Knolselder wat heerlijk zo je stallen zeg!

Kyrkelover lekker hè die hormonen... maar is niet leuk!

DDDara flinke buik idd. Al denk ik, net als de rest, dat t waarschijnlijk hoop vruchtwater is... ze is zo vaak ge-checked!

AM... wow Frankrijk... dat is wel zuur, denk je haar goed verkocht te hebben...

Lastig dat goed hooi zo lastig te krijgen is... hoor t van onze stalbaas ook... Kate vind het hooi wat ze nu krijgt ook heerlijk maar blijft er vies van poepen... (geen diarree maar wel steeds scheetjes waar echt nattigheid mee komt) staart is ook super smerig... ik blijf wassen...

Janine, ik snap dat je baalt dat de fokkers niet meewerken. Maar geen papier was jouw keus. Ik denk oprecht dat dat misschien ook wel met een goede reden was... En ik, en dat is mijn mening en dus niet rot bedoeld, zou nooit verder fokken met een merrie waar je totaal niets van de achtergrond weet...

Tja Kate is rond en gezond... alleen die vieze staart... wat ik al zei, ze heeft geen diarree (want haar hopen zijn gewoon goed)maar eerder natte scheten... Gister was ze behoorlijk fris. Na haar gebruikelijke beweging buiten gaan stappen (ik er naast) Nou ze heeft mij uitgelaten hoor _O- wat een bulldozer soms :')

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:39

@Riv-Q,in welke streek woon je?
Wij halen ook ons hooi in grote balen van 400kg bij een fourage handelaar in de buurt; het komt uit zuid Duitsland.
Vreselijk wat een slecht voer zeg, dat hoef je in feite toch niet te accepteren?

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:56

Andijk woon ik nu. Naast Enkhuizen. Ja echt een drama om iets te vinden....

Klopt die tweede baal heb ik meteen mee terug laten nemen. Sommige paarden vonden het heerlijk volgens hem, jaja :+

Dit is het kuil achtige wat ze heel lekker vinden. Is in het echt wel flink bruiner en nattiger dan op de foto. Prima kuil maar idd elke dag vieze achterbenen en nattige mest dus, en dat met een wit paard....

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Riv_Q op 20-12-20 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:13

kyrkelover, dat ken ik :')

Janinevv, ik heb één merrie waarbij het tot nu toe altijd klopte. Als de buik wat meer naar achteren lag, dan was het een hengst. Als zij overdraagt, was het tot nu toe ook altijd een hengst. Maar of het altijd klopt, geen idee.

DDDara, die is ook al redelijk bol!

Riv_Q, ik kan je niet helpen want ik woon in België. Wij hooien altijd zelf en kopen deels bij van een boer waarvan we de weiden kennen. Het type gras en de verzorging doet veel. Door de droogte heb je ook vaker zand en minder kwalitatief hooi ...

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:17

Laurentii schreef:
kyrkelover, dat ken ik :')

Janinevv, ik heb één merrie waarbij het tot nu toe altijd klopte. Als de buik wat meer naar achteren lag, dan was het een hengst. Als zij overdraagt, was het tot nu toe ook altijd een hengst. Maar of het altijd klopt, geen idee.

DDDara, die is ook al redelijk bol!

Riv_Q, ik kan je niet helpen want ik woon in België. Wij hooien altijd zelf en kopen deels bij van een boer waarvan we de weiden kennen. Het type gras en de verzorging doet veel. Door de droogte heb je ook vaker zand en minder kwalitatief hooi ...

Hier juist een merrie die ver overdraagt bij een merrie en op 341 dagen een hengst kreeg :')
Er is geen pijl op te trekken volgens mij..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:18

Souman agro en Gerritsen fourage kopen bij ons voordroog- hooi en kuil. Die letten op kwaliteit, je zou hun eens kunnen bellen..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:58

Balou_ ze fokken altijd zonder papier omdat ze het teveel werk vinden om in te schrijven. Ze hadden gezegd dat ook niet kon om paard in te laten schrijven.

Ik wil even kijken of het mogelijk is om eventueel via dna paard te kijken is of er inteelt in de lijn zit. Maar dat word even uitzoeken..

Laurenti: hier merrie twee keer hengst, bij mij ook iets over gedragen en vorige eigenaar ook nog stuk langer beide hengst.

Ik heb idee dat ze nu veel boller is in de breedte al dan vorige jaar. Ik hoop stiekem wel op een merrie :)

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 16:41

Vulina schreef:
Souman agro en Gerritsen fourage kopen bij ons voordroog- hooi en kuil. Die letten op kwaliteit, je zou hun eens kunnen bellen..

Thanks heb ze een berichtje gestuurd. Alleen vrees dat dat in grote getalen gaat en zoveel ruimte heb ik niet...maar is het vragen waard!

Ik ga denk ik voorlopig maar even de kleine dure midi balen doen als kuil op is. Weet ik zeker dat ze goed voordroog krijgen. Dit op de foto is dat nieuwere hooi wat ik wilde mengen met het kuil. Is heel krullerig gras achtig maar wel droog, beetje munt ruikt het naar. Is dit dan rotzooi of zijn mn paarden te kieskeurig dat ze het niet aanraken? Vind het zef niet bepaald 'lekker' ruiken maar ook niet schimmelig oid, het kuil daarentegen ruikt heerlijk. Sorry voor mijn hooispam 8-)

Afbeelding

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:15

Knolselder wat een heerlijke ruimte zo zeg voor die kleintjes! Geeft echt zo'n gevoel van een gezellig kerststalletje <3

Rivq, wat balen zeg dat je zo moeilijk aan goede kwaliteit ruwvoer kan komen. Oud stalgenoten van mij die ook een beetje jouw richting op zitten konden inderdaad ook eigenlijk gewoon geen goede kwaliteit ruwvoer vinden, dus halen het nu nog altijd bij ons. We hebben gelukkig mooie kwaliteit van eigen land.

Ik dacht vandaag eens wat na te gaan denken over namen, wat een drama zeg :') Kom echt op niks leuks. Moet met de R en voor een merrie eindigen op lita, wil iets niet zo voor de hand liggend, maar wil niet echt lukken om iets te bedenken..

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:56

Weet iemand of je psyllium zaadjes mag voeren tijdens de dracht? Wil eigenlijk nog een kuurtje geven.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:09

Ja die R is echt een ramp ik heb wel een lijstje.... maar nog niet echt een naam waar van ik echt denk WOW top.....