[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:28

Marit, vervelend dat ze kreupel is.
Geen warme voeten of iets? Meer liggen kan ook nog daarmee te maken hebben.
En extra gewicht nu helpt natuurlijk niet. Hopelijk straks weer helemaal fit.

Fijn Cynthia, dat het goed lijkt te gaan. Lekker geregeld buiten helpt ook.
En zorgen, ach, de eerste tijd vond ik ook spannend. Nu voelt het beter.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:29

O jee marit hopelijk niets ernstigs dan.

Noisy dat is geen leuk nieuws. Sterkte gewenst maar ook heel veel sterkte voor je vriend. Hopelijk is er een goed behandelplan en is de diagnose toch nog een beetje gunstig.

Andrea gefeliciteerd. Mooi veulentje.

Dames ik denk dat de veulens zondag gaan komen. Dat is toch wel de mooiste dag aankomende dagen...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:58

Dyonne schreef:
Marit, vervelend dat ze kreupel is.
Geen warme voeten of iets? Meer liggen kan ook nog daarmee te maken hebben.
En extra gewicht nu helpt natuurlijk niet. Hopelijk straks weer helemaal fit.

Fijn Cynthia, dat het goed lijkt te gaan. Lekker geregeld buiten helpt ook.
En zorgen, ach, de eerste tijd vond ik ook spannend. Nu voelt het beter.

Nee, op de tang reageert ze ook niet. Het is echt het linkervoorbeen dat bij start van sneller dan stap echt pijn doet en ze dan compleet vooruit steekt en dan verder hinkt op 3 benen. Even leek het in de kogel te zitten, maar ook daar reageerde ze verder niet op. De DA stond zelf ook flink raar te kijken.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:01

Wat apart, Marit, vooral omdat ze het eruit loopt en daarna weer beter gaat lopen. Hopelijk herstelt het nu met rust...

Mijn merrie zit vandaag op 342 dagen, maar nog geen haast helaas...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met de shet haha

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:25

Dank jullie wel, jullie zijn schatten :*
Klein lichtpuntje, de afspraak is naar voren geschoven. De oncologen hadden vergaderd en waren van mening dat hij zo snel mogelijk onderzocht moet worden omdat de oorzaak van de uitzaaiingen nog niet gevonden is. Nu mag hij dinsdag al komen.

Marit, dat is inderdaad erg raar. Kan het niet zo zijn dat ze misschien in de/ aan de knie een haakje, of iets dergelijks heeft waardoor ze op dat moment niet op haar been kan staan of kan buigen? Ik heb dat zelf ook gehad. Ik denk maar even mee hoor :o

Dalijk lekker weer naar Joan toe. Die heb ik 2 dagen niet gezien door dit gedoe. Gelukkig heeft mijn pensionhoudster haar goed in de gaten gehouden voor mij :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:56

Egopost/
Om weer eens met wat goed nieuws te komen;

Wij gaan waarschijnlijk een mooie kapschuur bij bouwen, dan hebben we mooi wat opslagruimte erbij en dan heb ik volgend jaar een paar mooie merrie en evt opfok boxen erbij. *\o/*

Ondertussen is Nina bijna 300 dagen (nog 5 dagen) dus dat komt ook steeds dichterbij! :D

Jennybaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:34

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum.
Dus als ik misschien per ongeluk in een verkeerd topic mijn vraag stel; dan hoor ik dat graag.

Mijn ouders hebben 19 juni 2016 een superlieve Shetlander merrie gekocht.
In november hadden we het vermoeden dat ze drachtig was. De dierenarts heeft een echo gemaakt en er bleek inderdaad een veulentje in te zitten. De vorige eigenaar was een handelaar die haar maar heel kort heeft gehad dus hij wist van niks.

We weten dus niet precies was de uitgerekende datum is. De bevruchting moet in ieder geval vóór 19 juni plaats hebben gevonden.

Wij hebben wel al ons hele leven ervaring met eigen paarden en de merrie staat bij een Shetlander ruin. We hebben echter nog nooit een drachtige merrie gehad.

We houden haar goed in de gaten om een beetje in te kunnen schatten of ze gaat bevallen.

Ze heeft nu behoorlijk opgezwollen uiertjes. Soms iets steviger en zojuist weer een beetje minder opgezwollen. Ze ligt veel. Ze eet wel gewoon. Ze is niet onrustig.
We kunnen haar zien met de camera die in de stal hangt.

Hebben jullie nog goede tips waar we op kunnen letten? Hoe zie je en hoe weet je zeker dat de bevalling binnen een aantal uren of binnen een dag gaat beginnen?

Lovelife2022

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:54

cyntia ook hier had mijn merrie dat doorzichtige lijm achtig spul dit is gewoon biest dacht ik ik maakte me heel erg zorgen dat er te weinig uit kwam want er kwam af en toe een drupje waarop de dierenarts zei als ze de eerste 2 dagen een vingerhoedje vol krijgen is voldoende en na 2 dagen komt het echt op gang en net zoals het was na 2 dagen volop melk... ik denk dat het echt goed komt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:02

silvana1984 schreef:
cyntia ook hier had mijn merrie dat doorzichtige lijm achtig spul dit is gewoon biest dacht ik ik maakte me heel erg zorgen dat er te weinig uit kwam want er kwam af en toe een drupje waarop de dierenarts zei als ze de eerste 2 dagen een vingerhoedje vol krijgen is voldoende en na 2 dagen komt het echt op gang en net zoals het was na 2 dagen volop melk... ik denk dat het echt goed komt.

Een gemiddeld veulen zal de 1e 6 uur ongeveer 500 ml biest moeten drinken om voldoende afweerstoffen binnen te krijgen, het liefst nog meer :o

Jennybaby; gefeliciteerd met je drachtige merrie en welkom hier. Fijn dat je al een camera hebt. Waar je verder op kunt letten is verandering in gedrag en de groei van het uier. Het uier moet echt vol worden en sommige merries gaan ook harsen kort van tevoren, anderen laten al eerder melk lopen. Verder kun je op pagina 1 van dit topic kijken wat handig is om bij de hand te hebben als de geboorte is begonnen. Er staat een lijstje met benodigde spullen.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:15

Was dat de veearts die dat zei of de verloskundige hihi, dat van vingerhoedje klopt namelijk wel voor mensen baby's maar paarden moeten echt een grotere hoeveelheid binnen krijgen de eerste uren.

Jennybaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:22

suffie schreef:
silvana1984 schreef:

Een gemiddeld veulen zal de 1e 6 uur ongeveer 500 ml biest moeten drinken om voldoende afweerstoffen binnen te krijgen, het liefst nog meer :o

Jennybaby; gefeliciteerd met je drachtige merrie en welkom hier. Fijn dat je al een camera hebt. Waar je verder op kunt letten is verandering in gedrag en de groei van het uier. Het uier moet echt vol worden en sommige merries gaan ook harsen kort van tevoren, anderen laten al eerder melk lopen. Verder kun je op pagina 1 van dit topic kijken wat handig is om bij de hand te hebben als de geboorte is begonnen. Er staat een lijstje met benodigde spullen.

Dank je wel! Ik ga even kijken! Het is echt heel spannend en we verheugen ons echt heel erg op haar lieve veulentje. We hopen dat alles goed gaat. Het is hoogstwaarschijnlijk haar eerste veulen want ze is pas 4 jaar.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:38

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:43

Mooi topic van je nieuwe man! Heerlijk dat wit!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:47

linda2008 schreef:
Was niet iemand die vandaag DA liet komen voor een merrie die al allerlei tekenen gaf terwijl ze nog 7 weken moest? Oeii wie was het ook alweer ...? sorry mijn geheugen is een zeef momenteel... Maar hoe is het gegaan? Wat zei de DA ? Of heb ik dat verslag al ergens gemist? :o

Dat was ik Linda, we zijn nog maar net terug van de DA. De merrie heeft een echo gehad en heeft placentitis, waar ik al bang voor was. De CTUP waarde was 98mm terwijl dat tot 300 dagen dracht tot 80mm moet zijn. 100mm hoort bij ongeveer 320 dagen dracht (als ik het allemaal goed onthouden heb). Hoe dan ook, de dikte van baarmoederwand en placenta is nu te dik tov de duur van de dracht wat betekent dat deze al aan het loslaten is. Op de echo was ook een soort van ribbel in de wand te zien, terwijl deze helemaal glad moet zijn.
Meteen aan de Regumate om het zwangerschapshormoon op peil te houden, ontstekingsremmers en antibiotica om de zwelling van de placenta te verminderen waardoor de doorbloeding nog zo goed mogelijk plaats kan blijven vinden. Ook krijgt ze vanaf volgende week nog medicijnen welke bloedcellen makkelijker door haarvaten laat gaan zodat er zoveel mogelijk voedingsstoffen naar het veulen kunnen blijven gaan. Dit kan pas dinsdag, het is blijkbaar een humaan medicijn en ik heb een Belgische DA. Apotheek is daar dicht tot dinsdag ivm dag van de arbeid komende maandag.
Dus nu heel veel medicatie geven en hopen dat het veulen lang genoeg blijft zitten om levensvatbaar te zijn. Vandaag op 287 dagen dus we moeten nog even. Duimen jullie mee?
Ben wel heel blij dat ik geweest ben vandaag. DA is licht positief omdat we er vroeg bij zijn en hij vorig jaar zo'n zelfde geval goed heeft kunnen redden welke al eerder in de dracht in een verder stadium was. Dus voorlopig houden we de moed er maar even in, hoewel ik het wel erg spannend vind.
Want als het veulen lang genoeg kan groeien dan kan de placenta ook nog (te) snel loslaten tijdens de bevalling. Pfff als dit allemaal goed afloopt mag ze met vervroegd dracht pensioen. Dan is dit het laatste veulen wat ze gaat dragen, hopen op een mooie lijnopvolgster.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:50

Wat een kanjer Cynthia!

Jennybaby, spannend hoor. Sluit me aan bij Suffie, goed inlezen en bel eventueel je veearts om eens alle nodige vragen te stellen. Geen vraag is dom :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:50

Geweldig mooi veulen Cynthia

Ik maak geen bijleesposten meer aangezien het niet erg veel nut heeft
Zoveel ego posten komen er toch niet van mij
Zie wel dat het erg spannend word bij velen

Zag nog een vraag langs komen hoe het met mij gaat. Nou wel goed. Ik ga maar wat door. Maar als ik er bij stil sta en de fotos terug kijk breek ik letterlijk. Dus ik vermijd mijn galerij maar wat. Vind de fotos met lady en dirk wel zo dierbaar.. Die vind ik zo mooi..
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:52

Placentitis komt dus nog best vaak voor, volgens mij ben jij al de 3e of 4e in dit topic nu. Fijn dat je er op tijd bij bent, hopelijk slaan de medicijnen goed aan. Vaak is het wel goed te behandelen wanneer je er op tijd bij bent.

Cynthia; wat is hij mooi <3 Een echte rooie, wat een glans :D

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:56

Busymissy, gelukkig ben je er vroeg bij! Hopelijk slaat de medicatie aan...

Mooi hoor Cynthia! Hij ziet er fit zat uit :)

Siptje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:59

linda2008 schreef:
Was niet iemand die vandaag DA liet komen voor een merrie die al allerlei tekenen gaf terwijl ze nog 7 weken moest? Oeii wie was het ook alweer ...? sorry mijn geheugen is een zeef momenteel... Maar hoe is het gegaan? Wat zei de DA ? Of heb ik dat verslag al ergens gemist? :o

Fotsy, het gaat... we zijn er echt stuk van allemaal en nog enorm verdrietig... Uta had alles wat ik niet eens had durven hopen ;( maar we moeten verder... Jupi lijkt zich goed te houden.
Vanavond 17.00 en 20.00 uur nog temperaturen en dan is het grootste gevaar hopelijk geweken (al blijf ik de komende dagen natuurlijk tempen ;) )
Ondertussen zit Bucks maandag op 300 dagen, die kruipt langzaam dichterbij, dus ik wil mezelf graag over alle verdriet en schuldgevoelens heen zetten, maar dat is toch makkelijker gezegd dan gedaan :o
Hoe is het daar bij jou?

Evelien, wat leuk dat je hebt kunnen testen!

Siptje, ahh lief!! een week alweer... als ze eenmaal geboren zijn, gaat de tijd hard he? ;)

Cynth, hopelijk kun je gauw zonder al te veel stress gaan genieten. :j Ik had ook verwacht dat de roepnaam Vu zou worden naast Fi en Vie :') hihi

Rowan en Aniek, die merries houden lekker de billetjes bij elkaar met deze kou :') wat ik eigenlijk ook wel kan begrijpen... echt lekker is het niet...

Veeeeel te hard :j

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:11

Kabayo schreef:
Zag nog een vraag langs komen hoe het met mij gaat. Nou wel goed. Ik ga maar wat door. Maar als ik er bij stil sta en de fotos terug kijk breek ik letterlijk. Dus ik vermijd mijn galerij maar wat. Vind de fotos met lady en dirk wel zo dierbaar.. Die vind ik zo mooi..
[ [url=m/iCpak0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Begrijp ik goed, dat het moeilijk wordt als je de foto's terugkijkt. :(:) Inderdaad echt mooie, lieve foto's die met Dirk!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:15

Jeetje weer eentje met placentitis, brrrr krijg er de rillingen van, dus bij vroege uiervorming en nu ook bij lage ph gaan de alarmbellen rinkelen.
Duimen draaien voor je merrie en veulen bussymissy

Oh Linda toch :(:)
Hier gaat het goed, dank je, Flo maakt helemaal nog geen aanstalten.
Als uier morgen gegroeid is, zal ik eens proberen testen maar ik denk nog steeds binnen dit en twee weken.
Melody is klein geweld op de hof., bokken, steigeren pfff gaat nog wat worden met die meid.

Oh zag nog het veulen van dyonne voorbijkomen, al goed uitgevouwd ook, ze veranderen snel vind ik

Knappe oranje man Cynthia, opmerkelijk zo naast Fi

Kabayo :(:) zo jammer nog steeds, wat een prachtmerrie toch. Je mooiste momenten koesteren, dat moet je doen.

Ik heb heel lang ook in de spiraal gezeten van wat als? Maar uiteindelijk heeft dit toch geen zin en vind ik mijn Kinna terug in alle dingen rondom mij, de wolken, het liedje 'you re beautiful' , ... en dan krijg ik een traan met een glimlach en heb ik het gevoel dat ze nog steeds bij mij is.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:17

Busymissy, heb jouw post helemaal gemist! de duimen draaien, hoop dat je er op tijd bij bent en de baby het nog 37 dagen volhoudt.

Kabayo, het verdriet duurt nog wel even. Heb nog elke dag als ik met de auto rij, dat ik het pittig heb op het stuk waar we onze allerlaatste wandeling hebben gemaakt. Verdomd, wat mis ik mijn rooie koningin

Jennybaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:18

Ik heb nog een vraag waar ik nergens een antwoord kan vinden.... Als je zie dat de merrie echt onrustig is en gaat liggen en weer staan en zo. En dat je echt vermoed dat de bevalling gaat beginnen; hoe lang kan het dan nog duren tot de geboorte?
Want stel dat je de dierenarts erbij wil hebben; kan die er dan wel op tijd bij zijn als de reistijd minimaal 20 minuten is?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:23

Na de voorweeen krijg je een kort moment van rust gevolgd door het afkomen van het vruchtwater. Dan moet je binnen 20 minuten het eerste voetje hebben, binnen 20 minuten daarvan tweede voetje en het neusje.
Voorweeen zijn te herkennen aan ineens samentrekken van de buik. Als iemand erbij wilt xijn, is dat het moment om te bellen

In principe kun je het redden zonder veearts. Als er iets loos is, direct bellen en zullen ze je telefonisch op weg helpen en inschatten of afreizen werkelijk nodig is

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:27

Jennybaby, wanneer alles goed gaat met de bevalling gaat het over het algemeen erg snel en zal hij hoogstwaarschijnlijk te laat zijn, maar dat is dan niet erg natuurlijk. Bevalling waar iets mis mee gaat duren vaak wat langer waardoor de dierenarts weer wel op tijd zou kunnen zijn en vaak kan hij onderweg telefonisch advies geven.