[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:42

Veel van rond dezelfde leeftijd lijkt het? Ik ben 28.

Wij geven hier Havens, daarvoor gaven we Mijten maar de paardjes doen het allemaal veel beter op havens. Hengst krijgt in het hoogseizoen rijden/dekken/wedstrijden elektrolieten en biotine bij.
De merries geef ik de laatste maanden van de dracht van die roze korreltjes bij, wat is dat nu weer :P
Gevonden : Cavalor progrow dus :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:47

Hier krijgt de hengst (en paardjes die moeten bijkomen van ziekte of bevalling of eender wat) in het dekseizoen Zupa van Equifit bij. Is ook eigenlijk ruwvoeder, op basis van pulp, maar met nog vanalles bij en goed in vet.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:55

Ik zit bijna halverwege de 3 :D

Kwa voer, onze staleigenaar voert Jill en die weet wel wat ze wanneer nodig gaat hebben dus daar hoef ik me niet druk om te maken ;)
Verder krijgt ze goede kwaliteit hooi en voer ikzelf haar elke dag n bakje muesli met daarin haar supplementen (liquid Muscle Mass en BioMane) bij.

Hier afgelopen weekend onze allerlaatste show van het seizoen en dus ook de laatste hier in de VS gereden. Afgelopen zaterdag 2x 4e, 1e en 2e geworden in de hunt seat klasses (allereerste x voor ons beide dat we daarin meededen) en zondag 2x 1e en 2x 2e geworden in de western klasses dus kijk terug op n mega leuk show seizoen en ben rete trots want als je nagaat dat ik Jill pas 8 maanden in mn bezit heb, ze 5 maanden dragend is (vandaag 159 dagen) en ze dus totaal anders getraind is dan vind ik t knap ;)

Afgelopen zondag lovende complimenten gekregen van de jury (ik heb ze niet gehoord maar stalgenootje stond naast haar terwijl ik aan het rijden was en vertelde me dus dat de jury zei: Wauw! Zoals zij rijdt hoort het, die meid weet wat ze doet!!! :oo ), tja... dan groei ik nog wel een beetje ;)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:02

Super resultaten weer CL! Komen er ook weer van die mooie foto's?
Wel even mooi gedaan inderdaad met je drachtige merrie!

Lees ook mensen over bietenpulp voeren. Marije en Knolselder geloof ik? Dat voer je er dan bij als ruwvoer?
Vroeger op een stal gereden die nogal van de bietenpulp waren, maar verder niet zoveel verstand ervan. Maar wel nieuwsgierig naar de voordelen ervan enzo (is mij toen verteld dat het goed is voor de botontwikkeling e.d.).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:13

Bietenpulp wilde Bo nooit eten, nu is zij sws al niet zo'n slobber fan. Al krijgt ze het af een toe een week als extra, met psyllium erdoor hihi. En moet zeggen die van Hartog eet ze wel.

Qua voeren, nagenoeg onbeperkt voordroog, en 2x daags wat krachtvoer.
Tot een week terug naar alle tevredenheid Metazoa SFB gevoerd, en nu de Pavo Care4Life.
Vanwege het zeewier wat nu werd afgeraden moest ik wat proberen, en het gaat tot nu toe goed op de Care4Life.
Maar wil volgend jaar wel weer terug naar de Metazoa.
Voordeel hiervan is dat ik beide gewoon zelf kan bestellen hihi.

Leeftijd...... mmmmmmm de 4 gaat toch wel een beetje in het zicht komen -O- Gelukkig nog ruim een jaar om daar aan te wennen hihi

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:22

kiki1976 schreef:
Voordeel hiervan is dat ik beide gewoon zelf kan bestellen

Zelfde hier :D en ook nog eens onwijs tevreden dus 2 vliegen in 1 klap :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:42

Knolselder, zupa is super! Kan er hier helaas heel slecht aan komen. Reed er eerder nog wel eens 90km enkele reis voor om het te halen :=
Tegenwoordig voer ik gewone pulp en mix er dan zelf een lijnzaadbrok en grasbrok door. Lijkt er een beetje op.

Aniek, bietenpulp is idd ruwvoer. De restanten van bieten waar de suiker uit gehaald is en dat in een brok geperst. Moet je dus wel weken van te voren want het zet erg uit.
Hier zijn ze er allemaal gek op, in de winter krijgen alle paarden het 2x per dag, lekker met warm water erbij. Zeker bij vorst een goede manier om ze toch voldoende vocht op te laten nemen.
Het is rijk aan calcium en dat geef ik graag extra aan drachtige merries. En het is erg goed voor de darmwerking.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:45

Hallo allemaal,
Na een tijdje niet mee gepraat te hebben met jullie zou ik stiekem eigenlijk graag weer mee doen :)
Geen drachtige merrie helaas, nadat mijn merrie vorig jaar het veulen na 9 maanden dracht verworpen heeft, was ik dit jaar vol goede moed aan een nieuwe poging begonnen maar dat is na 3 pogingen helaas niet gelukt en heb ik moeten besluiten te stoppen (dit jaar). Een beetje stom misschien, maar heb het hier best moeilijk mee gehad en daardoor dus hier ook een beetje afwezig geweest.
Zou het nu wel gezellig vinden om weer met jullie mee te praten en leven naar hopelijk een heleboel gezonde veulentjes in 2016! Als dat mag :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:47

Hihihi leeftijden..... ik ben niet meer de jongste.
Fotsy jij schreef toch het leven begint na de 50?
Nouuu dan begint mijn leven volgend jaar... ook leuk toch.

Ik ga duimen dat je merrie vrijdag naar huis mag.
Lange winter op stal is dan wel weer supervervelend.

Ik voer ook wel bietenpulp met Probiotika erin. De bacterien leven van de suiker. Dus ik laat het een dag minstens weken.
Voordeel is dat de bacterien zich vermeerderen en het suikergehalte lager wordt.
Paarden doen het er supergoed op.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:57

Ik ben denk ik niet de jongste hier maar ik ben 21 en compleet losgeslagen als ik mn ouders mag geloven. Want ik heb twee drachtige ponys :')
En tja dan over mn haarkleur maar niet te spreken :j

Even zonder dollen. Liz zit intussen al over de 100 dagen :)) Gaan in december als ze geënt moet worden nog een keer scannen.
Anouk zit op 136 dagen.
En over 17 dagen ga ik lekker op vakantie een midweekje :o

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 17:59

Thanks Marije, ja wij weekten altijd 's ochtends na het voeren voor 's avonds en 's avonds klaarzetten voor de volgende ochtend. Moest wel even staan geloof ik.
Heb het wel meegekregen toen, maar was toen drukker met rijden dan me daar veel in te verdiepen :o Alleen nu dus wel even nieuwsgierig.
Maar ook de vraag of ze (met name Lies) dat wel wil eten natuurlijk.

Vesceron, snap dat je het dan even niet zag zitten om mee te praten hoor. Is toch een teleurstelling. Maar leuk dat je het nu toch wel een beetje wilt volgen!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:03

AniekR: helaas ad ik deze keer geen fotograaf ter beschikking (al stond er wel n fotograaf in de baan dus moet nog even op zoek naar wat foto's) maar had ik manlief die al mn proeven op video gezet heeft, dus mss komt er nog wel n video topic aan ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:36

ik zit al dik over de 5....... ;(

goh ik ben zo blij met mijn nieuwe verzorgstertje, echt een heel leuk meisje, ze heeft me vandaag geholpen met de stal opruimen en paardjes poetsen en nog helpen bij de hoefsmid, zijn echt lekker bezig geweest, ik hoop dat dit echt een blijvertje is, heb echt een klik met dit meisje :j .

alle paardjes staan weer netjes op hun voetjes, echt fijn is dat, en ze zijn allemaal zo braaf, zelf de veulentjes zijn braaf <3 <3 <3

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:36

Vesceron, leuk dat je mee wil praten!
Jammer zeg dat het dit jaar niet gelukt is.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:42

vesceron wat jammer , het zit je niet mee he, van mij mag je meegenieten van onze "veulenperikelen" :j

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:58

Aniek, ik week 's avonds de pulp voor ' s morgens voor de avond.
Ik doe er iets van een graan onder om de kalium/fosfor verhouding recht te trekken en gehakselde luzerne zodat ze er langer over doen om het op te eten en dus ook meer kauwen.
Het vult goed en is inderdaad ook een goede bron van allerlei mineralen. Goede vochtgever in de winter, maar zeker ook in de zomer.

Ik neem op show en keuring ook altijd een emmer mee voor vocht. Omdat sommige paardjes op locatie niet goed willen drinken, maar eten wel.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:13

Knolselder, ja zo deden we dat toen ook inderdaad. Dat deden we dan bij het krachtvoer. Was in de tijd dat ik nog wedstrijden reed, dus die kregen er ook nog redelijk wat bij.

Weet nog wel dat we het alleen in de winter voerden, omdat het zomers inderdaad niet zo lang goed bleef.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:21

Hier vandaag ook weer begonnen met bietenpulp extra erbij te gaan geven bij Fab dan :) Straks krijgt de rest het ook :)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:27

Bedankt voor t delen van alle voer-ervaringen! Veel mensen gek van Havens Cavalor, dat is hier in de buurt (Alphen ad Rijn) slecht te krijgen... Eens kijken waar ik dat kan vinden. Anders wordt het Podo Lac van Pavo. :j
En ik sluit me erbij aan dat goed ruwvoer het belangrijkste is, maar wat extra kan vast geen kwaad!

Goede resultaten weer voor Cuba, gefeliciteerd!

O en ik ben nog n jonkie, kom net kijken met m'n 22!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:28

Ik geef ook bietenpulp, maar doe het s'avonds een beetje onder de brokken in de winter. Zijn ze lekker lang aan bezig.
Marley gaat vanaf 200 dagen over gaan op merriekbrok, welke weet ik nog niet, tis een hele moeilijke eter en volgens mij heeft ze voorkeur aan duurdere merken die mijn paardenwinkel niet heeft :P Pavo en cavalor zijn haar favorieten qua eten.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:01

Thanks!

Ondertussen wat foto's online gevonden en besteld....

Zal er 2 posten speciaal voor Aniek ;)

Zaterdag, huntseat equitation (4e vd 7) en ja, hier word er met stang en trens gereden als je 18+ bent (al rijden er bij ons op stal ook kids met stang en trens maar dan in n andere discipline) ;)
Afbeelding

Zondag, western pleasure (1e vd 7).

Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:07

Die laatste is gaaf CL!!

Leoniieke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:15

Hier vandaag even een groot baal moment. Vol goede moed gepland dat we voor een laatste keer scannen naar de veearts zouden gaan, wil dat monster van mij met geen mogelijkheid de trailer op. Steigeren, bokken, wegrennen, alles is voorbij gekomen. Helaas ook geen optie om de veearts bij stal te laten scannen, zonder opvoelbox is de veearts zijn leven niet zeker :P
Dus ik moet er maar op vertrouwen dat die dikke buik betekent dat er een veulen in zit.

Naast gras en hooi krijgt Hayfa nu een halve kilo basisbrok met Lifeforce Formula. Dit is een voedingssupplement die o.a. vruchtbaarheid en lactatie bevorderd. Ik wil de laatste 4 maanden van de dracht ook pavo merrie brok gaan voeren.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:29

Ow das idd balen leoniieke!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:50

Balen Leoniieke!

CL, gave foto's!